Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
theboat

Fylla på vatten, Stockholms skärgård. Vart?

Rekommendera Poster

Hallå,

 

Befinner oss på möja i skrivande stund och behöver verkligen fylla vattentanken med färskvatten. Någon som vet vart man kan göra detta i närheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möja!

I Berg.

 

Fyll på konserveringsmedel eftersom det är obehandlat vatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långvik (norra Möja) har tidigare haft en handpump med färskvatten. I kyrkviken köper man vatten från ett utkast om jag minns rätt.

 

Annars så får du gå till macken i Stavsnäs och fylla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stavsnäs skulle vara mitt tips. Vatten på öar behöver dels innevånarna själva, dels är åtminstone jag osäker på bakteriehalten från brunnar och lagra länge i min vattentank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stavsnäs skulle vara mitt tips. Vatten på öar behöver dels innevånarna själva, dels är åtminstone jag osäker på bakteriehalten från brunnar och lagra länge i min vattentank.

Håller med.

Men om man fyller obehandlat vatten bör man använda någon form av konserveringsmedel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med obehandlat vatten?

Vatten från egen brunn har väldigt många som dricksvåtten, vilket det är på dessa ställen. Så länge det inte är saltinträngning så är de ingen fara. Har det skett så lär du känna det på smaken och då är brunnen körd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten som inte är filtrerat och klorerat (eller avdödat på annat sätt) menar jag med obehandlat. Det är bra vatten, men det är inte bra att låta det stå i båtens vattentank utan att själv tillsätta konserveringsmedel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Ingmarsö gästhamn kan du fylla vatten. Kostar några kronor bara. Det finns ett antal öar bl.a Granholmen sydost om Möja där det finns en grundvattentäckt med handpump, där kan du fylla på. Munkhamna heter den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid dassen i Kyrkviken finns ett vattenutkast där man stoppar i en krona och får fem liter bra vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...