Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
smuggler28

Extra hål i avgagknä?

Rekommendera Poster

Jag har en vp271c. När vi tog en tur idag så fick jag känslan att motorn blev lite mer svårstartad. Den hackade liksom vid en kompression och gick sen snabbare på startmotorn igen. När den väl går igång funkar den bra. Varvar ur som den Ska och så. Oro för vatteninträngning som jag haft tidigare med topprenovering som följd rev jag av knäna när jag kom hem. Den ena tre och den andra sex år gammal. Ser inga rostangrepp men noterar ett hål i underkant vid utloppet mot gummihylsa och bokhorn. Hålet är borrat men jag har aldrig lagt märke till det förut. Vad är de till för? De var båda igensatta, har fixat det. Limporna är sju år gamla

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är att det läcker mellan knä och limpa pga bortrostade tätytor. Hur ser vattendumpen ut i knät, är det avdelat med en skiljevägg i ovankant där kylvattnet kommer ut, ser ut som en halvmåne, eller är det dubbelmantlat runt om dvs kylvattnet fördelas runt hela avgaskanalen som är helt rund.

 

Nyare knän från HGE har skiljeväggen och även ett hål borrat i underkant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt det är ett HGE knä, halvmåne-utkast för kylvattnet med mellanvägg. men det lilla hålet i nederkant, vad fyller det för funktion? det var heltätt på båda sidorna och jag har inte lagt märke till hålet tidigare.

(lyckas inte skicka med någon bild, skitforum som kräver komprimerade bilder, löjligt 2016)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut så här. Nyare HGE och tidigare totalslut utförande.

 

Tror det är ett hål för begränsat flöde i botten på knät och samtidigt att det inte ska stå vatten kvar i botten på knät

 

post-56103-0-52676900-1468993128_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Misstänker det också men är som sagt inte säker om funktionen av det lilla hålet. Ja jag har haft båda varianterna genom åren. Hur avgör jag om det är vatteninträngning eller inte. Anliggningsytorna såg bra ut även om det var rejält rostigt runt vattenkanalerna. Göra rent smärjla av ytorna och återmontera med nya blypackningar och nya bultar? Redan beställt monteringsatser från hansen marin. Hur beter sig en motor med början på vatteninträngning? Tror att jag haft lite för bråttom den här gången;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här vill jag ge ett varningens finger ang Hansens packningar. Du ska troligtvis ha flödesbegränsade packningar mellan limpa o knä.

 

Dessa som Hansen säljer är från Sierra och passar inte till HGE knäna-limpa, Skulle säga att packningarna är feldesignade.

 

Jag bytte avgaslimpor och knän (HGE sats) nu i våras. Allt följde med packningar och skruv, dock var packningarna mellan knä o limpa fullflödes, så jag beställde begränsade packningar från Hansen via Mekonomen.

 

Smällde ihop prylarna och startade maskinen, den började att spotta o hacka ganska omgående, stängde av och tänkte fick jag tändkablarna fel, men allt var ok. Vred om nyckeln för att kolla igen, nästan tvärstopp. Förstod ju direkt vad klockan var slagen, vatten.

Bort med stiften, vänster bank sköljde det ur vatten ur tändstiftshålen. Höger bank ok.

 

Till att börja med misstänkte jag gjutfel i limpa eller knä, svor jävla kinaskit.

Rev isär vänster sida och då ser jag, packningshelvetet stämmer ju inte mot limpan, den är helt klart felgjord. Avgaskanalen är för lång, vilket gör att kylkanalen ligger öppen några tiondelar in mot avgaskanalen. Vattnat flödar i princip rakt in i avgaskanalen. Syns på vänstra kortsidan på bilden vilken är tagen efter demontering, så man ser avtrycken från kortsidans kylkanaler

 

Rev isär höger sida och där var tiondelarna på min sida, men hade helt klart inte klarat sig någon lägre tid.

 

Blev att göra egna packningar med packmaterial från Biltema, så här i efterhand så skulle jag gjort så från början, blivit billigare och besparat mig ifrån svordomar och extra arbete.

 

Mailade Hansen för att upplysa om detta, men fick inget svar.

post-56103-0-21616300-1468999077_thumb.jpg

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb respons, du snar inte hur viktigt det är att få dryfta detta med nån som har erfarenhet. Oj det där såg inte bra ut. Ska verkligen hålla koll på det vid montering. Men varför skulle man vilja strypa flödet i knäna. Fullflöde låter som en god ide' Har tidigare haft problem med kylningen och vill inte strypa nånstans men jag böjer mig för din kunskap om jag förstår varför. givetvis ska packningarna följa hålbilden både mot limpa och knä. Ser ut som nåt gåt fel i tillverkningen eller går de att lägga åt fel håll? Noterar att packningen saknar hål på kortsidorna. Så ser min också ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det som gör att packningarna är flödesbegränsade, fullflödes har upptaget för hela kylkanalen istället för ett litet hål.

 

Anledningen till begränsning är att få lika flöde på bägge sidor. Risken finns med fullflödes att den ena sidan får dåligt med flöde (kylning).

 

Så om det satt begränsade packningar så skulle jag råda till att anv. sådana nu också. Det gör ingen skillnad för motorns kylning.

Packningen är liksidig. så den har helt klart fel mått.

 

Fullflödes anv. på ena sidan när man har risers (höjningsblock) dvs en begränsad och en fullflödes per sida.

 

Ang tätytor så går det att bearbeta dessa om kanterna runt kylkanalerna är fräscha. Här kan man lura sig och tro att det är ok, men börjar man peta lite brutalare med en mejsel så upptäcker man att det är ganska mört. Och tätytan blir minimal

Bearbetning måste ske med en fräs. En mek.verkstad kan säkert fixa det för lite kaffepengar.

 

Så här såg en av limporna ut efter 10 år, tyckte först att dom klarar nog några år till innan jag började skrapa o hacka. Är inte mycket matr. kvar mellan vattenkanal ner till vänster o avgas.

 

post-56103-0-98143300-1469012872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag vad du menar med strypta packningar. Jag har bytt knän två gånger på de 14 år jag haft båten så det är nog dags igen. (Hansen racing)Limporna bytta en gång. De packningar som jag har fått med har varit av den typen utan stora hål på kortsidorna. Blypackning med metall i mitten?. Om jag måste knacka en packning vad för packningsmaterial rekomenderar du? Jag lyckades komma igenom de små hålen i nederkant och de delar sig cirka fyra centimeter in och övergår sen i kylmanteln. Mycket skit satt där, men inte nu. Vid ett test evakuerar de hålen cirka en till två dl vatten per knä. Vatten som annars står kvar och riskerar att läcka in bakvägen i minsta por. Skönt att bli av med vattnet efter att man stängt motorn. Får bli såhär. Byter allt till vintern. 5600 på hansen racing tror jag att jag läste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lokala handlare hade inte "bekräftat ordern" som jag lagt på hansen marine gällande de nya packningarna. "Därför har den förmodligen inte ens skickats"??? :) jag kanske var naiv men förr fick man grejerna dagen efter om man beställde före 12. Ingenstans såg jag info om att den lokale handlaren ska "bekräfta ordern. Ett sånt skräp. Nåja får knacka egna packningar. Ska iväg i morgon var tanken;) vad för typ av packningsmaterial rekommenderar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har kylproblem som jag inte har hittat orsaken (orsakerna) till ännu.

Jag har sex kanaler i systemet, men kan bara få tag på packningar som blockerar de två kortsideskanalerna. Samtliga kanaler är öppna, det har jag kontrollerat.

Lite reflexioner och funderingar:

1 Då packningarna som finns att tillgå, har sex hål, fast annorlunda placerade än de i mitt system, så borde det finnas system med tre kanaler per långsida. Annars vore det ju helt omotiverat med de mittre hålen i packningen.

2 Om det nu finns system med sex kanaler motsvarande packningens hål, så faller väl argumentet med flödesbegränsning i syfte att kunna balansera kylningen av respektive sida. Då är ju samtliga öppna från början...
3 Om nu flödesbegränsnings-möjligheten är skälet till packningens utseende - så är väl i så fall metoden att TA UPP ett eller två hål i den packning som sitter på den "för heta" avgassidan. Någon balansering av sidorna lär det ju inte kunna bli annars.

4 Om man kan ernå mer kylning genom att öppna ett eller två hål till i packningen - då betyder väl det att flödet VISST påverkas, inte som flera påstår, att det INTE gör det...

5 Det talas ju om skräp, rost, slangar med halvlösa gummibitar i, slangar som "kollapsar" av suget från pumpen, impeller-bitar som fastnat någonstans samt vikten av att rensa värmeväxlare och slutmynning på knän mm. Alltsammans detta kan orsaka dåligt flöde och därmed överhettning. Varför skulle då en total blockering av två av sex (33% av arean) i kanalerna i limpa/knä INTE utgöra någon flödesbegränsning, när allt annat jag räknat upp gör det?

 

Jag har skaffat ett par nya packningar idag, som jag skall öppna för samtliga sex kanaler och se vad som händer.

 

 

1.jpg

4.JPG

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men nu har du skrivit i en massa trådar både egenskapade och andras  om ditten och datten ang dina kylproblem.

Jag förstår att du är lite halvdesperat men du går runt och styr med massa saker som jag tror är helt irrelevanta för dina problem.

 

Du skrev ju i någon av dina trådar att motorn kylde perfekt innan du renoverade drevet Sedan har du varit och rivit i impellerpumpen och vad jag förstår var det i samband med drevrenoveringen.

 

Vad satt det för packningar knä-limpa när motorn kylde normalt, jo flödesbegränsade. Du tror väl inte att du löser problemet med att ersätta något som uppenbarligen fungerade tidigare. 

 

Du tror inte det vore bättre att försöka gå igenom vad som du, eller den som fixat med drevet,  pillat på och försöka återställa dessa saker som dom var. Båten är väl i sjön så jag misstänker att du inte kollat kylslangen, rätta mig om jag har fel. Vattenstosen byttes vad jag förstod, kom packningen rätt, brukar vara rätt mycket erj på packningsytan.

 

Sedan har jag skrivit tidigare i en av dina trådar knäts packningsyta ser inte bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att det är lite halvsvajigt detta, alldeles oavsett vad just mitt kylproblem bottnar i.
På bilden visas en packning i sprängskissen med hål i kortsidorna. På de små bilderna visas dock packningar utan hål i kortsidorna.

volvoavgas_pre93_635264080516135000.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu gissar jag lite: Sannolikt har detaljerna i hur kylkanalerna gjutits ändrats genom åren, kanske av rent produktionstekniska skäl. Eftersom befintliga packningar har fungerat på både gamla och nya utförandet så har man inte brytt sig om att ändra dessa. Slutgissat.

 

Man garanterar tillräckligt flöde genom bägge knäna genom att strypa flödet i bägge två. Det är en fungerande lösning som du inte ska försöka fixa med.

 

Som Gelis redan skrivit, i flera trådar tror jag: Undersök de ändringar/reparationer som gjorts i drevet och med kylslangarna istället för att försöka hitta på nya ändringar.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ska tala om just mitt problem:

Drevet (VP) är vad kylvatten beträffar mycket okomplicerat. Intag strax under antikavitationsplattan - ett stort inte hålrum och en stos strax under avgasbälgen. Stosen är bytt då den var lite korroderad. 

Jag har talat med drevfirman. Det enda drevrelaterade som han kunde komma på var att kylslangen hade lossnat från stosen. I planing kunde det medföra att luft sugs in på grund av närheten till vattenytan. Jag har kollat anslutningen, som är i sin ordning. Invändigt har han inte pillat på någonting som har med kylning att göra.

Men åter till resonemangen om knä/limpa-packningarna:

Om det inte spelar någon roll för kylningen om sex eller fyra kanaler är öppna - varför spelar då en massa andra strypningar roll? Och om 1/3-del av tvärnittsarean är blockerad på BÅDA sidor - varför skulle det resultera i att kylflödet ökar på den hetare sidan i syfte att kyla ner den lite extra? Eller ska man - vid värme-obalans mellan sidorna - skära upp packningen på den hetare sidan? Men, fyra eller sex hål hade ju ingen betydelse för kylningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom strypning skapas ett mottryck som garanterar flöde genom bägge knäna. Om strypningen tas bort så att mottrycket blir väldigt litet så kommer nästan allt vatten flöda genom det knä som har lägst motstånd och det andra knät blir överhettat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Strmbrg:

Det enda drevrelaterade som han kunde komma på var att kylslangen hade lossnat från stosen. I planing kunde det medföra att luft sugs in på grund av närheten till vattenytan. Jag har kollat anslutningen, som är i sin ordning. 

 

Bra att du kollat anslutningen, men har du kollat att slangen är hel och ej heller kollapsat så den sugs ihop vid högre pumpeffekt/varvtal, och att den är rätt monterad så den inte viker sig när drevet fälls ner. Men den kanske byttes i samband med drevrenoveringen.

Även slangen på insidan från svanhals till inlopp impellerpump kan ju ha åldersrelaterade försvagningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla "vikningen" på slangen mellan drev och sköld när det blir lite varmare i vattnet. Om det nu går med båten i... Det får väl bli en variant där jag sitter gränsle över antikavitationsplattan och försöker känna mig fram. :-)

Kommer man åt, så kan man ju samtidigt försöka lossa på stosen och känna på dess packning samt på anläggningsytan för densamma. Sånt här brukar förvisso alltid vara trixigare i verkligheten än i tanken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...