Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
strykollon

Yamaha 60 2-3 cylindrig

Rekommendera Poster

Min Yamaha 60 tvåtaktare går kanonbra.......när den går på alla 3 cylindrarna. Den går i och för sig  bra även när den går på 2, men då gör den väl bara 8-10 knop.

Har haft av förgasarna å inspekterat, rent och fint. Kollat funktionen på bränslepumpen, inga anmärkningar.

Tändstift och kablar har jag inte ägnat mycket tid, ingen alls faktiskt. Har bara försökt höra om någon gnista hoppar bredvid, det går ju faktiskt att detektera med hörseln.

 

Den tredje cylindern är stendöd, jag kan köra 20 minuter på två och så plötsligt vaknar den tredje å båten skjuter fart med dunder å brak. Den raka trean sjunger så fint och det går att stanna och stänga av motorn för att  20 minuter senare slå igång den och alla cylindrarna är  vakna. 

 

Det är t.o.m. så att det är ovisst om den skall gå på två eller tre efter en veckas uppehåll och då startas från kall.

 

Mycket märkligt.

Har någon råkat ut för något liknande?

CDI-enheten, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rösta på ngn form av dålig kontakt i tändsystemet. Men var... det får du leta upp. Vet du vilken burk det är som inte tänder? En strobelampa vore nog bra att använda. Lite systematiskt bör du utesluta vad som inte fungerar: kabel, tändstift.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 - Hmmm....men "dålig kontakt"?..... då tycker jag att motorn skulle gå darrigare även när den går på alla tre. Går alla tre så finns det inte ett host eller nysning över huvudtaget, Den går precis som den ska då.

Men jag får väl göra en koll å dra lite grann i tåtarna.  :unsure:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl inte vara så mycket annat än glapp nånstans i tändsystemet om den är så pass av/på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp vilken cylinder som spökar. Skaffa ett elschema. Din CDI-box har antagligen tre kanaler, en för varje cylinder. Varje kanals ingång är kopplad till en triggspole och varje utgång till tändspolen för den cylinder för vilken triggspolen skall fyra av gnista. Skifta triggspolarnas anslutning till CDI:n för två kanaler varav den ena är den trasiga. Skifta samtidigt ledningarna till tändspolarna för samma cylindrar. Effekten av detta blir att den trasiga cylindern nu servas av en annan kanal i CDI:n. Om felet flyttat på sig till den andra Cylindern så är det fel i CDI:n i annat fall i trigg eller tändspole. Skifta tändspolarna mellan de två cylindrarna. Om felet flyttar på sig så byt den trasiga tändspolen. I annat fall är det antagligen triggspolen som spökar.

 

Mest troligt är fel i CDI-boxen, men den är för dyr för att chansa. Du kan också börja med att bara skifta två tändspolar, varav en till den trasiga cylinder. Förhoppningsvis flyttar sig problemet och går då att lösa med en ny tändspole. För att göra detta behövs normalt inget elschema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör som han ovanför säger och uteslut andra komponenter först!

Men skulle det nu vara CDI-boxen som är trasig,prova lägga in den i ugnen.

Fungerade på mopeden när tändspolen gav upp, och används som sista utväg när datorkomponenter har lämnat in.

 

Googla runt lite så hittar du varierande resultat.

Baka grafikkort

http://www.sweclockers.com/forum/trad/872659-baka-grafikkort

Redigerad av Swift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack pojkar,

Nu kan jag fan inte hitta vilken cylinder som inte går ibland. Motorn går som en klocka, inte någon tvekan över huvudtaget. Jag har kört slut på 25 liter soppa, fiskat och badat, utan minsta misständning.

Har dragit å ryckt i kablar med motorn igång men inte kunnat höra någon ändring i motorgången.

Undrar hur länge den kommer att gå normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...