Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
megalordon

USB-proppar i "cigg"-uttaget pajjar plötligt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter 5 dagar till sjöss och problemfri användning pajjade usb-laddaren vi kopplar in i 12-volt "cigg"-uttaget i båten. Vi köpte en ny och även den pajjade genast. Vi har bekräftat att det är USB-proppen som är paj genom att testa dem i grannbåten. 

 

Bägge uttagen (som är parrallellkopplade) levererar 12,8V och det fungerar utmärkt att använda te.x. vår 12V vattenkokade. Inga ingrepp har gjorts i elsystemet på hela resan

 

Vad kan det vara som gått fel???

 

 

Tacksam för hjälp

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan det vara så att det ni ansluter inte mår bra eller försöker ta ut för mycket ström.

Många av dessa USB-proppar ger bara 1 -2 A medan apparatersom ska laddas kräver mera. Har för mig att Iphone m.fl I-produkter gärna vill ha 3 A.

 

Ett annat alternativ är att laddströmmen till batterierna är så hög att propparna skadas, men det tror jag inte. De bör ju vara gjorda för att sitta i bilar/båtar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm att ladda saker ska inte ta skada, den tar var den får. T ex vill en iPhone ha 1A men laddar snabbare med 2A. Däremot saker som verkligen kräver vissa watt kan ju göra att en säkring går. Kan det vara så, att proppen inte klarar så hög ström men säkringen gör det så proppen går sönder först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm att ladda saker ska inte ta skada, den tar var den får. T ex vill en iPhone ha 1A men laddar snabbare med 2A. Däremot saker som verkligen kräver vissa watt kan ju göra att en säkring går. Kan det vara så, att proppen inte klarar så hög ström men säkringen gör det så proppen går sönder först?

 

 

Det är ju ström i kontakten (12,8V), och det går utmärkt att koppla in annan utrustning. Därför har jag inte trott att det har med säkringarna att göra, eller kan det vara dem ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm att ladda saker ska inte ta skada, den tar var den får. T ex vill en iPhone ha 1A men laddar snabbare med 2A. Däremot saker som verkligen kräver vissa watt kan ju göra att en säkring går. Kan det vara så, att proppen inte klarar så hög ström men säkringen gör det så proppen går sönder först?

 

 

Det är ju ström i kontakten (12,8V), och det går utmärkt att koppla in annan utrustning. Därför har jag inte trott att det har med säkringarna att göra, eller kan det vara dem ändå?

 

 

Är det alltså när du kopplar in själva USB-ladduttaget i ciggarettuttaget det går sönder? Innan du börjar ladda något? Men en vattenkokare funkar bra?

 

Antingen är det fel på cigg-uttaget, någon kontakt som ligger fel, och ni har bara tur med vattenkokaren att den råkar träffa rätt. Men att USB-laddaren är lite annorlunda byggd och träffar felet och kanske drabbas av kortslutning. Eller så har ni dubbelotur med USB-uttaget!

 

Min tanke med säkringen var bara att den kanske inte hinner lösa ut innan USB-laddaren går sönder. Men säkringen i sig är ingen felkälla menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torbjorn2000 skrev: ...Antingen är det fel på cigg-uttaget, någon kontakt som ligger fel, och ni har bara tur med vattenkokaren att den råkar träffa rätt. Men att USB-laddaren är lite annorlunda byggd och träffar felet och kanske drabbas av kortslutning.

Ja, glapp eller kortslutning i cigguttag ser jag som fullt troligt. Här då glapp och inte kortslutning eftersom säkringen inte smällt av.

[Har i.a.f. själv ett gammalt cigguttag i båten, brukar funka för de flesta ändamål men någon hanplugg kortslöt! Minns inte längre vilken, var kanske nån förgreningssladd, men när jag lyste in i uttaget och jämförde med hanpluggen så upptäckte jag att de inte alls var kompatibla. Fann självklar kortslutningsrisk. Haha, sedan dess drar jag min pistol så fort någon nämner "cigguttag". :-)]

Googlade och fann att det tycks finns två olika standarder vad gäller cigguttag, dels "12V-socket" och dels "Cigarett Lighter Receptable"? Nå, eftersom din första "mini usb to female cigarette lighter adapter" tycks ha funkat flera dagar så skulle jag misstänksamt kikat in i båtens uttag. Lyst med ficklampa och funderat på om och hur glappkontakt eventuellt skulle kunna ske. (Testet i grannbåten talar kanske litet emot glappkontakt, men men.) Bara ett tips angående den usla standardiseringen av de förbaskade cigguttagen, däremot de moderna usb-kontakterna är nog jämförelsevis pålitliga härvidlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta litet här nu, nu blir det en himla blandning av olika frukter och här i fruktkompotten.

Spänning mäts i volt (V) ström mäts i ampere (A).

Om man jämför en elektrisk ledning med en vattenslang så motsvarar spänningen trycket, strömmen motsvarar flödet.

Om du knickar slangen blir det ett motsånd, i den elektriska ledningen mäts detta i ohm (omegatecken).

Detta är kanske inte världens bästa liknelse, men tankemässigt funkar den i denna diskussionen.

För att kunna fortsätta diskussionen tror jag att det är bra om man benämner saker och ting riktigt.

 

Jag har flera av Biltemas sådana här USB-pluggar, det har aldrig hänt att någon av dessa gått sönder, jag laddar telefoner, Ipad och extern gps-mottagare. Dessutom driver jag konstant en fickrouter till det interna nätverket, och en digitalbox till TV'n med sådana. Ja det är visst nån laddbar ficklampa som laddas i USB-uttag också.

Jag har dock aldrig testat att kortluta USB-uttaget på pluggen, då kan det ju hända att dom går sönder.

Jag hade däremot en större vit sådan som var till just Ipad, men den gick sönder, inte elektriskt utan det var plasten som sprack och den föll i sär.

 

Nåväl...

Jag kan tänka mig att det har varit något fel i den kabeln som man ansluter mellan USB-pluggen och den grejen man skall ladda, jag har varit ute för det x flera, särskilt till Ipaden att ledarna inne i kablen böjts av alldeles innan den breda kontakten som man skall sätta i Ipaden, jag har väl haft tur då kanske bara en ledare gått av, men om både plus och minus skadas och kortsluter varandra, då blir ju strömmen för stor, USB-pluggen har kanske inget skydd mot sådant och går sönder.

Alla bil- och båttillbehör som man köper skall ju tåla iallafall kortvarigt 13,9- 14 V innan se lägger av, måhända kanske billiga prylar pajar vid lägre spänning?

 

Spänningsmatning till USB är 5 volt, de enkla pluggarna med bara ett uttag i brukar lämna 1 ampere, de dubbla 1,5 eller 2 ampere.

Det brukar alltså gå snabbare att ladda bara en telefon i en dubbel plugg, om man kopplar in en telefon till tar det längre tid.

 

Två saker till:

Vad för något had du anslutit till din USB-laddare då den lade av? ( kanske är det den prylen eller dess laddkabel som det är fel på?)

Låg du i hamn eller gick du för motor (kanske generatorn ger överspänning ibland? Kanske nån induktion från bogpropeller eller ankarspel skadade laddaren?

 

Så det här cigarettändaruttagen, flera av dessa är en elektrisk katastrof, det har redan nämnts, men kontaktblecken i dessa är för klena, de är i dålig kvvalitet så de samlar på sig oxid. Dessutom kan hankontakterna man pluggar i dessa av en väldigt spetsig pluspol längst ut. Det hände mig, jag hade en sådan till en gammal tjock-tv som drog mycket ström, all denna strömmen skulle passera en spetsig pluspol, det blev för mycket motsånd, men TV'n gick ändå, när det blir elektriska förluster uppstår det värme och den värmen uppstod då inne i den spetsiga kontakten, som blev varm och smälte...

Här kan man ju önska sig en ny standrad för 12v eluttag ombord.

Men om du haft en taskig sådan så tror jag inte att din USB-laddare påverkats av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ett av cigarretttändaruttagen i min båt mot ett fast USB-uttag. Nu slipper jag glappande adaptrar.

Men - jag har också råkat ut för USB-sladdar med kortslutning och avbrott. I båten har jag därför sladdar som är lite tjockare än vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sonen skrotade en (eller flera) kulspetspennor och tog spiralfjädern och lindade den om kabeln precis innan anslutningskontakten, då blir böjningen inte så stor, och förhoppningsvis håller kabeln längre. Men nu har vi istället en och annan dysfunktionell bläckpenna hemma....

 

Jo jag har också köpt på mig ett antal av Biltemas USB-kontakter, en har jag orkat montera... men något skall ju sparas till vintersäsongen också, kanske blir det en "laddningshylla" i äkta Honduras-mahogny, med kontakter och flashig belysning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten, angående kablarna, jag har rensat ut en del billiga kablar, med glappkontakter i framförallt den ändan man anluter till telefonen, mini- eller mikro USB, här skall man lägga några tior extra, som redan nämnts så är de tjockare litet bättre kvalitet, och med bättre kontakter, och generellt undvik Biltema och gå hellre till Kjell eller Claes. Nyligen har det hänt att jag lagt telefonen på laddning över natten, och funnit att den haft lika många batteri% på morgonen som kvällen innan, glapp i mini-USB-kontakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det väl inte så konstigt om de där USB - övergångarna lägger av.

 

Det är ju elektronik. Nån form av spänningsdelare som innehåller en massa krafs av varierande kvalitet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det väl inte så konstigt om de där USB - övergångarna lägger av.

 

Det är ju elektronik. Nån form av spänningsdelare som innehåller en massa krafs av varierande kvalitet.

Förr i tiden kylde man bort de överfödiga 7 volten genom en spänningsreglerande effekttransistor en kylfläns och en del "krafs" i form av motstånd och kondingar, och nån diod.

Dagens "spänningsomvandlare" arbetar på ett annat sätt, de "switchar" spänning och ström, och i stället för att låta överfödet bli värme så tar man tiden till hjälp, det är en krets som sätter på och stänger av hela tiden i ett våldsamt tempo, så att spänningens medelvärde hela tiden blir 5 volt. Sedan finns det "krafs" som tar hand om det elktriska skräpet som uppstår, rippel, transienter och en massa sådant. Det var det som konstruktören till Biltemas första generation av deras LED-lanternor missade, dom störde ut VHF och rundradion ombord, och kanske även andra grejer. Ja detta var en kraftfullt förenklad förklaringsmodell, rent elektroniskt finns det mer att säga om det, men det tar upp mer plats än vad det förtjänar...iallafall i denna diskussion.

 

Javisst Thalattha, som Kapten Stofil och andra framstående bakåtsträvare säger, "det var bättre förr" på Flinta och Hedenhös tid, då var det minsann ingen som ens kunde komma på tanken på vad man skall ha en USB-laddare till...

 

I min bardom, när jag seglade med föräldrarna, då fanns det en fotogenlykta och några ficklampor ombord, ville man ringa hem så fanns det små, små hus liksom, med en ståplats och en så antik grej som en trådbunden telefon, med fingerskiva, och en springa där man kunde stoppa i tioöringar, och om man ville ringa riksamtal till 031-området fick man nog stoppa i en tjugofemöring, minst, kanske även en femtioöring. Men telefonisterna var bortrationaliserade... Eller vänta nu, i Strömstad kunde man gå upp på ett kontor, liksom, gatan bakom badhuset, där man kunde få telefonsamtal manuellt kopplade hem till Hisingens potäterland.

 

Farsan hade inte ens motorn uppsatt på akterspegeln, den låg nedstuvad i ett fack under akterdäcket. Det var nån sengustaviansk Penta eller Arkimedes, som nästan alltid startade, en gång trillade propellern av, på Rivöfjorden...

Jo den skulle vata undanstuvad, för tänk om... någon skulle se att man gick för motor, det gick ju inte för sig.ä, det gällde mer då än nu, att hålla stilen.

 

Jo det fanns en transistorradio ombord också, den höll nog i max två säsonger innan den fick bytas ut, och jag tror inte ens att det fanns tre radiokanaler, och Fm-bandet funkade dåligt i Bohuslän, även om det är bättre idag, så är det inte så himla stor skillnad, men då kunde man ratta in nyheter och sjöväder på lång- eller om det var på mellanvåg, det kan man inte idag... Så det var klart bättre förr, ju förr dessto bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Sen är det väl inte så konstigt om de där USB - övergångarna lägger av.

 

Det är ju elektronik. Nån form av spänningsdelare som innehåller en massa krafs av varierande kvalitet.

Förr i tiden kylde man bort de överfödiga 7 volten genom en spänningsreglerande effekttransistor en kylfläns och en del "krafs" i form av motstånd och kondingar, och nån diod.

Dagens "spänningsomvandlare" arbetar på ett annat sätt, de "switchar" spänning och ström, och i stället för att låta överfödet bli värme så tar man tiden till hjälp, det är en krets som sätter på och stänger av hela tiden i ett våldsamt tempo, så att spänningens medelvärde hela tiden blir 5 volt. 

 

 

Jo - den tekniska utvecklingen går framåt - och det är väl tur det. Samtidigt blir ju mycket betydligt känsligare. USB-kontakter är ju stadiga grejer jämfört med...............

 

Hade det inte funnits landningsställ till min telefon så hade jag fått kassera den för länge sen. Den kontakten som man laddade med och tex laddade ner bilder till datorn började krångla för att samma dag som jag köpte laddingstället, upphörde att fungera helt.

 

Telefonen i övrigt är helt ok - och som den gamla stofil jag är, ser jag inget nöje i att byta bara för bytandets skull.

 

 

 

Javisst Thalattha, som Kapten Stofil och andra framstående bakåtsträvare säger, "det var bättre förr" på Flinta och Hedenhös tid, då var det minsann ingen som ens kunde komma på tanken på vad man skall ha en USB-laddare till...

 

 

De vete katten om jag kan hålla med om. Jag vet i alla fall med säkerhet en sak som var bättre förr - jag själv.

 

Å andra sidan har jag väl aldrig haft det så bra som jag har det just nu.

 

Fast för blev man ju bjuden på en hel del bröllop - nu för tiden är såna tillställningar mer och mer sällsynta för min egen del. Det vägs ju upp av att det blir fler och fler begravningar man känner sig manad att bevista.

 

Om ca 14 dar till en av mina seglarkompisar som jag seglat längst tid ihop med. Sen flera år före höststormen 1969.

 

Visst var elutrustningen betydligt kraftigare byggt förr - innan jag började som elektriker. 

 

Tänk dig en gammal brytare för 125 A. Kraftiga kopparknivar som man tvingade in i en minst lika kraftig klyka med hjälp av ett handtag.

 

Runt höststormen 1969 satte vi upp ett antal elcentraler i ABBA´s nybyggda bergrum. Huvudbrytarna var små pluttar som det nästan inte gick att ansluta inkommande kabel på.

 

Fast dom klarade säkert att bryta förekommande strömmar på tom bättre än de gamla mastodontbrytarna.

 

Vem skulle vilja va utan plotter och autopilot och mobiltelefon och bärbar dator och bredband i båten mm mm.

 

Men nog katten är mycket av den utrustningen som inte är byggd för att användas i båtar väldigt mycket känsligare än tex plottrar och autopiloter.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det mycket annat här... Men kul och intressant läsning.

Angående de havererade usb-laddarna...

Var motorn igång när de gick sönder?

Är du säker på spänningen när motorn går?

En generator (eller regulatorn) kan plötsligt haverera och plötsligt har du i värsta fall uppåt 20 Volt i systemet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte till slut att det enbart är när landströmmen är inkopplad som USB-kontakterna pajjar. Något underligt ändå iom att den inte levererar en spänning (ref. @Georg_Ohm ;) ) på mer än 12,8V, och det är väl lite underligt att USB-kontakter inte är gjorda att klara det...

 

Är det en kvalitetsfråga tro? Eller är det helt enkelt bara att finna sig i att en USB-kontakt för 12V-uttag inte klarar normal spänning för ett fulladdat marinbatteri???

 

/Bosse

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kolla hur hög spänning landströmsladdaren ger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,8V är mindre än du har i en bil, så nä, där är inte felet.

Gör som bhemac skriver och kolla landströmsladdaren, är nog där problemet ligger. Och då kan nog även annan elektronik i båten ligga illa till om du har otur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,8V är mindre än du har i en bil, så nä, där är inte felet.

Gör som bhemac skriver och kolla landströmsladdaren, är nog där problemet ligger. Och då kan nog även annan elektronik i båten ligga illa till om du har otur.

Helt klart är det denna vägen du skall felsöka!

Mät med voltmeter, multimeter, direkt över batteriets poler då laddaren är påslagen respektive avstängd, så se om du får någon skillnad.

 

Sedan kan det ju vara en kvalitetsgrej också, sådana här små laddare säljs ju litet varstans, dom är populära, och varenda liten elektronikfabrik i Kina med någon form av självaktning tillverkar sådana, alla kan inte vara bra, i alla fall inte till det löjligt låga pris som de kostar, måhända har man lödat ihop dem av billiga andrahandskomponenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om felet uppträder bara när du har  landström inkopplat finns motiv att undersöka jordning och hur isolationstransformatorn är inkopplad. Det kan, pga långa ledningar uppstå spänning mellan kabelns jord och den omgivande "jorden", dvs vattnet och därmed båtens interna "jord" vanligen batteriets/generatorns minuspol. Även batteriladdarens utformning med jord kan ha betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brände 2 st laddare i veckan och felet hos mig var att kablarna var felkopplad minus var på plus och plus var på minus, ( på baksidan av uttaget  är det märkt med + och minus ).

Men har ni använd laddaren tidigare i uttagen så är det ju inte det felet.

Och tur var att dom dog för det räddade min telefon .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Intressant att det skulle kunna bero på minus på plus och vise versa i det här läget. Det var ingen tydlighet kring vad som var vad på det uttag jag satte in inför förra säsongen.

 

Varför jag inte tidigare gått på det spåret var att USB-propparna pajjadebåde via det ursprunliga uttaget såväl som det jag installerade från och med i sommras.

 

Kan det vara så att även det ursprungliga (som även är det första, från batteriet räknat, av de två parralellkopplade uttagen) kan bli påverkad på det här sättet av att det andra uttaget är felkopplat? Speciellt då man enbart har en ladare inkopplad i den första...

 

/Bosse

 

 

Jag brände 2 st laddare i veckan och felet hos mig var att kablarna var felkopplad minus var på plus och plus var på minus, ( på baksidan av uttaget  är det märkt med + och minus ).

Men har ni använd laddaren tidigare i uttagen så är det ju inte det felet.

Och tur var att dom dog för det räddade min telefon .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett par stycken usb- proppar som pajat. Billigt Kina junk är min förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett par stycken usb- proppar som pajat. Billigt Kina junk är min förklaring.

Håller med. Men dom kostar inte många kronor per styck på ebay, så senast köpte jag 10 stycken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har haft ett par stycken usb- proppar som pajat. Billigt Kina junk är min förklaring.

Håller med. Men dom kostar inte många kronor per styck på ebay, så senast köpte jag 10 stycken.
mina var också inköpta på ebay brukar köpa ett par tre stycken från olika säljare om några är sämre tar man från nästa säljare.

 

Och fortfarande har man tjänat mot köp i lokala butiken

 

Gäller det mesta jag köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mina var också inköpta på ebay brukar köpa ett par tre stycken från olika säljare om några är sämre tar man från nästa säljare.

Och fortfarande har man tjänat mot köp i lokala butiken

 

Gäller det mesta jag köper.

 

 

Grejer för några kronor som skickats över halva jordklotet, ja då kan stå ut med ett visst svinn. Har tex köpt silveroxidbatterier och halogenlampor. Var 10:e fungerar inte ens från början men priset är också 20 gånger lägre

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...