Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
icriders

Automatisk avstängning motorrumsfläkt

Rekommendera Poster

Efter att ha åkt om kring med motorrumsfläkten på vid ett antal

tillfällen nu i sommar så tänkte jag fixa så fläkten stänger av sej

själv när man startar motorn.

 

Vad tror ni om denna koppling, har inte provat ännu,

(Brytaren är en återfjädrande)

post-104586-190716_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar ditt schema rätt så drar relä 2 när du vrider på nyckeln antingen i tändläge eller startläge eller trycker på strömbrytaren mot Av läge, fläkten stängs av

 

Fläkten stannar alltså så innan motorn startat? Vilket i min värld blir lite galet. Fläkten bör gå några sekunder efter motorstart och framför allt under startsekvensen.

 

Nu var din koppling ganska vettig, men jag skulle nog skaffat någon typ av tidrelä istället som styr fläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en dum fråga,

Vad är motivet föratt stänga av fläkten?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn är igång så ventilerar den motorrummet själv, betydligt effektivare än fläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett bra motiv för att stänga av fläkten är att dessa fläktar ofta inte är gjorda för kontinuerlig drift.

 

Att stänga av fläkten precis innan man startar motorn ser inte jag som ett problem. Fläkten har ju då gjort sitt och ventilerat ut ev. bensinångor. Även om det finns bensin i motorrummet så tar det en stund att uppnå explosiv blandning.

 

Med en kondensator borde det går att fixa viss frånslagsfördröjning.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag hade haft en båt med bensinmotor hade jag valt att styra fläkten med en timer.

Jag använde en Velleman elektronikbyggsats, timer, (brukar finnas att köpa fördigbyggda) till att stänga av pentrypumpen i förra båten.

Samma timer kan med fördel användas till din fläkt, och andra grejer.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/byggsatser/velleman-mk188-timermodul-byggsats-p87314

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/moduler/velleman-vm141-timermodul-p87596

 

Här är två olika från Kjell.

Jag ser nu att den färdigbyggda bara klarar av tider upp till en minut. Men troligtvis kan den modifieras, dessa brukar vara uppbyggda kring en liten krets som heter "555" eller en dubbel sådan som heter "556".

 

Om det är intressant så kolla också vad Conrad har för timerar, möjligen kan du ju koppla ett relä på något sätt som förhindrar att man startar motorn innan timern och fläkten ventilerat klart....

 

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=409654&refKey=nLIZPkRLA

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är intressant så kolla också vad Conrad har för timerar, möjligen kan du ju koppla ett relä på något sätt som förhindrar att man startar motorn innan timern och fläkten ventilerat klart....

 

Att hindra motorstart innan fläkten gått klart är en riktigt dålig ide!

 

Vad gör du om du fått tjuvstopp i ett dåligt läge? Tex när du i god fart är på väg in mot enbrygga, när båten är på väg att blåsa upp på land eller när du är på väg att bli överseglad? Sätter på fläkten och väntar på att den går klart för att sedan starta om du och båten fortfarande finns kvar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara en lampa som visar att fläkten går? Make it simple!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid tjuvstopp är ju ändå motorrummet förhoppningsvis välventilerat så då kan man väl starta utan fläkt, å andra sidan hinner man ju ändå inte ventilera om man driver mot bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lampa som lyser då fläkten går kan ju vara tillräckligt för att man skall komma ihåg att släcka av fläkten, Det är väl egentligen det enklaste och smartaste, som Oldtimer säger.

Här är i alla fall min idé om en lösning på problemet:

Funktion:

Man trycker på strömbrytaren S, som är en tryckströmbrytare, automatiskt återgående. Då drar Relä 1, eftersom det är jordat genom Relä 2.
Fläkten får ström och startar. Denna ström matar också relä 1, genom diodenså att det drar trots att man släppt strömbrytaren. Dioden skyddar strömbrytaren.
Då man slår på tändningen drar Relä 2, och då bryts jordningen till Relä 1 och det slutar i sin tur dra, så att fläktmotorn stannar.

automatik.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen kör jag alltid med fläktarna på en tid innan och när motorn är igång.

Det står även skrivet i vissa båtar att man ska starta fläkten om man kuskar runt i 4-7 knop.

 

Har då aldrig haft problem med att fläktarna går.

 

Mvh

Micke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen på när man tankar är kanske inte tillrådigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en variant Kronvik.

Lampa har jag redan men när solen lyser så ser jag den inte.

Tyvär funkar inte din variant som jag tänkt mej för jag har fläkten igång hela tiden medans jag tankar så bensinångorna försvinner.

Och har täningen på så jag ser tankmätaren.

Min variant kopplar bort fläkten när man vrider tändningsnyckeln till startläge.

Min variant kan man stänga av fäkten med brytaren ifall man ångrar sej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar från den sidan du länkade till

 

"Stäng av alla tändkällor innan tankningen. Släck cigaretter, stäng av värmare, gasol och andra öppna lågor. Slå också av huvudströmbrytaren, det räcker inte med bara tändningen"

 

Att fläkten ska vara igång är en sak, men du skriver ju att du har tändningen påslagen för att se när tankmätaren visar fullt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt styrningen till mitt relä för motorrumsfläkten över oljetryckskontakten jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt styrningen till mitt relä för motorrumsfläkten över oljetryckskontakten jag!

 

 

Det var ganska smart, fläkten går då under startögonblicket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stänga av huvudströmbrytaren när man tankar verkar helt tanklöst. Då går det ju inte att köra fläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta av denna diskussion är ju om bensimotor? Där det är tänkbart att det kan finnas en gasblandning som är explosiv? Själv gjorde jag så här när jag hade en V8:

 

Startrutin var att öppna motorluckan, sniffa och sedan starta fläkten. Se över motorn om det fanns tecken på läckor, tummen på generatorrem ( ska vara lagom spänd ). Startar sedan med luckan öppen för att själv vara säker på att ingen läcka finns eller konstiga ljud?

 

Å andra sidan seglade jag förra sommaren en längre seglats på en sprillans ny segelbåt. Där vart det ett jäkla liv från aktern så fort vi startade motorn. Vi insåg att det var en motorrumsfläkt som gick så fort motorn hade startström. Detta var en diesel med ett väldigt litet motorrum. Blev säkert varmt. Förutom ljudet så ansåg vi det var bra, dels överlever elektronik bättre vid låg temp. Dels fick rorsman möjlighet till ljummen luftström när det vara kyligt på natten ( vi seglade i början maj )

 

I det första fallet är det en säkerhetsåtgärd och i det andra fallet för att få ner temperaturen. Vi bedömde att man måste ha olika typer av fläktar. Fall 1 hög kapacitet och gnistsäker. Fall 2 ska klara kontinuerlig drift lång tid… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna funkar: http://www.ebay.com/itm/DC-5V-12V-24V-Infinite-Cycle-Delay-Timing-Timer-Relay-ON-OFF-Loop-Module-Time-/252400618718?var=&hash=item3ac43fccde:m:my7mSl_P4f7f2y_4_AcjO2w

Har man en diesel (högt placerad fläkt) så är det inte fel att ha fläkten gående, den drar ut en del värme. Krav i vissa båtar.

 

Idag fick jag hem tidrelät och har nu testat. Den ska ha 12V från tex tändlåset samt en trycknapp.  När man trycker knappen startar fläkten och går i ca 15min men trycker man en gång till så stenar den igen. Det inbyggda relät klara 10A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Verkar lite omständigt.

 

Kan man inte ha relästyrd gångtid efter oppnåt oljetryck?

 

Knappar hit och dit är inte så kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...