Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
vaugustsson

Volvo Penta V8 går ojämnt - erfarenheter?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Halloj!

 

Såhär innan semestern sitter jag med motorhaveri och hoppas kunna få lite idéer från Er! :)

 

Har en VP AQ231A -89a (sitter i en Nimbus 22a) som inte går jämnt vid gaspådrag. Vid bryggan utan växel i varvar den fint och tänder på alla åtta, men när den skall belastas med växel i så bluddrar den och hackar (inget missljud). 

Den går rent mellan ca 3-8 knop. 

 

Har bytt båda bränslefiltrerna då jag anade vatten/smuts i bensinen - problem kvarstår. 

Har bytt tändspole - problem kvarstår. 

 

Hade loss matar/bränslepumpen i våran och sen såg ren och hel ut. 

 

Nu skall jag kolla över generatorn så att den skickar tillräckligt med ström till tändspolen, samt stiften. 

 

Innan jag river isär förgasaren undrar jag om någon har någon input eller erfarenheter? 

Tacksam för alla svar! :)

Redigerad av vaugustsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en systematisk felsökning istället för att byta grejor på måfå.

 

Börja med att koppla in en tändinställningslampa och titta på blinkandet när motorn örjar "bluddra". Helt regelbundet och följer varvtalet? Då är det inte tändningen. Kolla för säkerhets skull på flera olika tändkablar. Oregelbundet? Då är det något fel på tändningen.

 

Om det inte är något fel på tändningen så är ett lämpligt nästa steg att mäta bränsletrycket.

 

Generatorn har inget med saken att göra. Motorn ska gå en bra stund på bara batteriet helt utan laddning från generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en systematisk felsökning istället för att byta grejor på måfå.

 

Börja med att koppla in en tändinställningslampa och titta på blinkandet när motorn örjar "bluddra". Helt regelbundet och följer varvtalet? Då är det inte tändningen. Kolla för säkerhets skull på flera olika tändkablar. Oregelbundet? Då är det något fel på tändningen.

 

Om det inte är något fel på tändningen så är ett lämpligt nästa steg att mäta bränsletrycket.

 

Generatorn har inget med saken att göra. Motorn ska gå en bra stund på bara batteriet helt utan laddning från generatorn

 

Tack Eld-, 

Jag fixade en lampa idag så det får bli fredagsmys i båten :)

 

Hur kollar man bränsletrycket lättast och vart i flödeskejdan sätter man givaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ser att du hade samma problem som jag nu har. Får man fråga vad det var som löste ditt problem?

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...