Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
melle70

vattenlinje

Rekommendera Poster

vattenjlinjen ska ju vara helt rak i förhållande till vattenytan.

Men om jag drar både över och underkant på linjen i vattring så blir linjen bredare på mitten där skrovt lutar skarpt inåt. ( 8cm i för o akter men ca 12-13cm på mitten)

Gör jag linjen jämntjock hela vägen så blir den inte i vattring..

 

hur löser man det på bästa sätt???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett brukar ju linjen va smalare i mitten på båten, där skrovet är mer lodrät och bredare i för och akter där skrovet lutar innåt.

 

Vad är det för en konstig båt du har!?

 

Är det en träbåt!?

 

Här har jag "svamlat" lite om hur man slår ut en vattenlinje.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en koster. Träbåt med klinkat skrov.

I för o akter helt lodrätt men lutar mycket innåt på mitten där den är bredast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med klinkbyggda båtar är att vattenlinjen måste gå i zikzak i lanningarna för att linjen skall va rak.

 

Jag kan inte riktigt se båten framför mig om du säger att den lutar mer inåt på mitten än i för och akterskeppet. Nån sån båt har jag aldrig sett. Å andra sidan har jag inte sett mycket.

 

Principen blir ju samma oavsett. Läste du min beskrivning om hur jag brukar göra.

 

På min lilla julle slog jag ut den nya vattenlinjen med laservattenpass. Det blev i det närmaste perfekt. Jag missade på två ställen nån mm. men det var nog när jag tejpade. Jag kan ju se det om jag tittar väldigt noga från ett visst håll. Skulle knappast tro att nån kan upptäcka avvikelsen även om jag talar om att de finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lodräta måttet på vattenlinjen blir med laserpass lika överallt. Över å underkant på bredden på linjen. Men skorvet lutar inåt nerått å då blir själva linjen/färgen  på skrovet bredare där det lutar inåt neråt. Jag tror det är det som Melle menar.

Jag skulle lösa det med att göra linjen jämnbred, parallell med överkanten. Det är nog det som ögat mest reagerar på.

 

Melle, har du inte kvar katamaranen utan en julle nu? Äru kvar i Norge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man pratar väl eventuellt mera om "utfallande sidor" vad en sådan skrovform beträffar.

Att en sida "lutar inåt" är i min hjärna liktydigt med sk. tumblehome-skrov. Måhända därav den lilla förvirringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh... går inte att redigera...

Såg förresten att Thallatha nämner inåt lutande för och akter. Så kanske ingen riktigt förvirring i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slår man ut vattenlinjen enligt min beskrivning i länken blir det bra.

 

För små båtar som man lätt kan hanterar och ställa i våg på alla håll är ett laservattenpas perfekt på klinkbyggda båtar, där lanningarn ställer till bekymmer

 

Stora båtar är ju inte så lätta att hantera och ställa i våg i längsled, men det går ju att ställa in laservattenpasset så att det lutar. Problemet är att det måste va fritt på ett stort område på bägge sidor.

 

Betydligt enklare med en planka och snöre. Sen spelar det ingen roll åt vilket håll skrovet lutar.

 

Att göra som min gode vän ruskpricken föreslår, gör att man får en krokig vattenlinje rent visuellt.

 

Har du nån bild på båten som lutar innåt på mitten men som har raka sidor i för och akter. Det hade varit intressant att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, kika på fören på vilken Pettersson som helst så får du en bild av hur (jag tror) ts menar. I viss mån även i aktern på vissa av hans båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ju förresten att han har en koster. Bildgoogla kosterbåt så får du se massor av "konstiga" båtar :). Det är som ts skriver om lutningen. Om man inte vill säga att skrovet lutar utåt istället för inåt då... Men det beror ju på om man står under å tittar upp eller på däck å tittar ner ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag bildgooglar på "kosterbåt" så hittar jag över huvud taget inga konstiga båtar. En kosterbåt här för mig en helt normal båt. Jag har haft kostrar under större delen av mitt seglarliv. Är inne på min femte koster sen åtta år tillbaka.

 

Men det spelar ingen roll hur bordläggningen är på en båt. Slår man ut vattenlinjen enligt den gamla traditionella metoden eller med lacervattenpass blir vattenlinjen rak oavsett hur skrovet ser ut.

 

Problemet med klinkbyggda båtar är att vattenlinjen måste gå i zikzak i lanningen - dvs övergången mellan borden. För de som är lata och vill ta genvägar blir och struntar i detta blir inte vattenlinjen rak.

 

Nu är det väl ingen som bry sig om en vattenlinje är krokig och kanske inte ens ser det - om man inte vet hur en vattenlinje skall se ut.

 

Klinkbyggd koster - där vattenlinjen på förstammnen svänger uppåt en aning

http://digitaltmuseum.se/011024289146

 

Pettersonbåtar

http://www.trabatsakuten.nu/cgpsida/Petterssonbilder_version1.htm

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fenomenet i sig jag ställer mig frågande till. Det är väldigt logiskt.

Har man två linjer som ligger i vattring, säg längs ett ägg.

Översta linjen går mitt på ägget där det är som bredast, det andra en bit under där ägget är något mindre.

Då blir avståndet mellan linjerna olika på mitten och ute i ändarna.

 

Men nu är linjen målad (efter laser både över o underkant) och man ser endast att den är något bredare på mitten om man ligger i vattnet rakt för eller akter om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är själva frågan då? Hur man löser det rent praktiskt med själva maskeringen och målningen, eller om man ska ha strunta i fenomenet och köra en jämnbred rand istället?

Angående det sista kan man göra som man vill, det är väl en smaksak.

På en liten motorbåt jag målade om för nåt år sen lade jag en jämnbred rand, trots att den "borde" varit bredare i fören. Inget man lade märke till när den låg i sjön. Jag utgick då från den undre linjen som låg jämte vattennivån.

På min Winga 25 är det en väldigt bred rand målad redan från varvet, den skiftar i bredd beroende på skrovets vinkel mot vattnet. Ser helt naturligt ut det med när man lagt båten i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför kämpa med att få en vattenlinje rak när båten ändå ska gå i vågor? :D

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till TS. Det är så det blir, så har alla båtar haft sedan man gröpte ur timmerstocken första gången.

Möjligen, om du använder tejp och lägger den efter den övre linjen, blir det en jämtjock vattenlinje?

Men att måla så funkar inte när du sjösatt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ljög visst lite angående Wingan. Där är vattenlinjen kompenserad bak. Men i fören har man gett fan i det, vilket du ser på min bild från årets vårrusning, samt när den hamnat i plurret. Stäven "rätar upp" skrovvinkeln lite så randen borde bli smalare, men den är jämnbred och ser därför ut att vara bredare i fören. Det har dock aldrig stört mig, tycker det ser bra ut.

 

Thallattha jag menar såklart inte att kostrar är konstiga båtar :) tvärtom. Det var din fråga "vad har du för konstig båt" jag syftade på.

 

Wingan är ju "kosterinspirerad" med så jag antar att melles för ser ut ungefär som på min. Aktern på Wingan är dock helt tvärtom, det lutar kraftigast där.

post-104696-0-02003300-1468845168_thumb.jpg

post-104696-0-71011100-1468845443_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...