Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-HSR-

Försäkring för gammal stålbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen införskaffat en stålbåt byggd omkring 1900(ingen verkar veta exakt), den flyter fint och har nyservad motor men är sliten i ytorna och det finns mycket att renovera. 

När jag letat runt efter en passande försäkring, enbart ansvarsförsäkring i nuläget så visar det sig att de flesta försäkringsbolag "inte försäkrar stålbåtar" eller "inte försäkrar båtar som varit i kommersiellt bruk", vilket sätter mig i en lite besvärlig sits.

Dock så finns det ju en mängd båtar som min liggandes vid kaj i till exempel centrala Stockholm, de borde ju rimligtvis vara försäkrade någonstans, men ingen på något av försäkringsbolagen jag pratat med har någon aning vem som kan tänkas försäkra sådana båtar.

Är det någon här som har några tips? Det enda jag har för avsikt att göra denna säsong är att segla henne från Södertälje till Åhus i augusti för att lyfta och vinterförvara/renovera där.

 

(Jag har hittills varit i kontakt med: Pantaenius, If, Svenska Sjö, Atlantica, LF)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-52966-0-29958100-1468440076_thumb.jpgHade samma problem med en "minarbetsbåt" 6 x 2 m.

Når jag sa att det varit en fd. militärbåt så var det nobben med försäkringar.

Men när jag uppgav att det var en motorbåt med okänd bakgrund gick det bra att försäkra.

http://lasselundell.se/batar.html

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, att spela okunnig kanske är lösningen då, synd bara att man redan bränt sig hos alla försäkringsbolag nu... Får väl ligga lågt ett tag och försöka igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har nyligen fotograferat en äldre stålbåt i Åhus, delvis nitat skrov. Den ligger nu, juli 2018, på land på Äspetsidan. Den har namnet "HYBRIS" målat på styrbordsidan. Är det möjligen denna båt som näms i denna tråd? Är intresserad av båtens historia. 

D122670b.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Capitan:

 

Dessa skulle jag tro löser det http://basforsakring.se/

Stort tack, men tyvärr ligger min båt på östkusten och dessa försäkrar endast båtar på västkusten och mälaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-16 vid 23:21 skrev Navyship:

Hej,

 

Jag har nyligen fotograferat en äldre stålbåt i Åhus, delvis nitat skrov. Den ligger nu, juli 2018, på land på Äspetsidan. Den har namnet "HYBRIS" målat på styrbordsidan. Är det möjligen denna båt som näms i denna tråd? Är intresserad av båtens historia. 

D122670b.JPG

Den ser ut som Linköpings dykarklubbs gamla båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...