Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
morran

Tohatsu 70 hk direct injection började gå dåligt...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte ny- begagnad båt för en månad sen. Den har gått bra sen jag köpte den. Tohatsu 70 hk, eptl...tror det heter så, direct injection från 2006.

 

Idag körde jag den ut till stugan ca 7-8 min. Sen var jag där 5 min och sen skulle jag åka tillbaka. Den gick upp i planing fint men sen direkt efter det börjar den gå jäkla ojämnt och sen bara på typ 1000 varv, mycket sakta. Dumma som vi var fortsatte vi åka på så för att ta oss fram. Då gick den lite orent och ville lägga av om vi gasade lite mer. Efter tio min la den av och endast startmotorn gick igång och där den brukar starta kom bara som en ...blöt fis... ja det ljudet...sorry....

Inget varningspip om nått fel hördes eller syntes under denna tid. Vi fick bogsering in till land. Jag tycket motorn var varm uppe vid svänghjulet då jag tog av kåpan men jag vet inget om motorer så jag vet inte om det är onormalt. 

 

Funderar på om impellern var cass och motorn inte fick kylning och sen typ värmenöp? Inbillar mig att jag tyckte att skvallerstrålen var lite vagare än vanligt...

Ett par timmar senare startade jag den igen och då gick den igång faktiskt men med taskig tomgång och mycket vit rök. vågade inte köra den. Har jag kvaddat den totalt?

 

Vet inte när impeller böts senast. Den förre ägaren sa att den gått felfritt.

 

mvh Marie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle kunna vara topplockspackning. Vit rök tyder på vatten i förbränningen. Börja med ett kompressionstest.

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar. Vi gjorde kompressionstest idag. 90... Nånting i alla tre hålen. Kollade impellern. Mycket fin

Startade igen. Den vita röken är kanske lite mer blå....jag tyckte den sågvit ut igår.... I alla fall. Den går helkakkigt på tomgång varvar upp sig själv och lägger sen av.... Kan det vara simpla tändstift. Nått fel m bränsletillförseln? Tack igen...ohändiga marie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu svarar jag på min egen tråd. Inlämnad på verkstad. Det var luftkompressorn. Kommer att gå på 16000 kr. Tydligen var den lagad dåligt förut. Kul... Vi hann köra sammanlagt 1 timme med den...undrar om förra ägaren visste nått....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu svarar jag på min egen tråd. Inlämnad på verkstad. Det var luftkompressorn. Kommer att gå på 16000 kr. Tydligen var den lagad dåligt förut. Kul... Vi hann köra sammanlagt 1 timme med den...undrar om förra ägaren visste nått....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver misstänka förra ägaren. Även om den var lagad av en klåpare behöver det inte vara just den förra ägarens hantverk, kan vara någon som han anlitat. Och motorn fungerade ju faktiskt när du köpte den och ett tag efteråt. Förra ägaren skulle kanske kunna reklamera om jobbet har gjorts nyligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver misstänka förra ägaren. Även om den var lagad av en klåpare behöver det inte vara just den förra ägarens hantverk, kan vara någon som han anlitat. Och motorn fungerade ju faktiskt när du köpte den och ett tag efteråt. Förra ägaren skulle kanske kunna reklamera om jobbet har gjorts nyligen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är svårt. det kan ju faktiskt vara så att båten har gått bra i hans ägo. Jag får ta den här kostnaden och hoppas att den går perfekt sen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...