Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
zoechica01

Maxi Magic vad för propeller ?

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om nån har tips på vad för propeller som fungerar bäst med min Maxi Magic. Motor Volvo penta MD5B. Tappade vår folding propeller andra turen när vi precis hade köpt båten. Vi monterade på en fast 2 bladig 14x8 propeller och kan inte marcha mer än 4-4,5 knop och känns som det är väldigt dåligt driv i backen. Vad rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma motor som dig innan med foldingproppeler och fick ingen fart i båten, kändes som motorn fick jobba hårt. Jag dök ner och såg att propellern var full snäckor. När jag fick rensat bort det så var det som vanligt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Undrar om nån har tips på vad för propeller som fungerar bäst med min Maxi Magic. Motor Volvo penta MD5B. Tappade vår folding propeller andra turen när vi precis hade köpt båten. Vi monterade på en fast 2 bladig 14x8 propeller och kan inte marcha mer än 4-4,5 knop och känns som det är väldigt dåligt driv i backen. Vad rekommenderas?

Beror på vilken utväxling du har på S-drevet. Utväxling 1,66:1 eller 2,15:1

Serienummer (PZ) från 1116831 har 2,15:1 lägre nummer 1,66:1
 
Kolla Drevia's olika rekomendationer.
 
Max varvtal för MD5 är 2500 men du skall inte köra med mer en 2000. finns mer info sök på MD5 for dummies.
 
Steg ett är att kolla vilket varvtal du får som max samt vilken hastighet,
 
/Mikael
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Gissningsvis har du ett S-drev där folding-propellern nu ersatts av en fast?
Erkänner direkt att detta med "folding" begriper jag inte, men kanske kan jag lära mig nåt i denna forumtråd.
Kan ana att bladen fälls ut litet lagom av centrifugaleffekt (*) och bildar vid rätt anpassad propeller en sorts steglös växellåda som ger optimalt driv vid praktiska båtsituationer. Vete katten som sagt, men propellerbladens radiella masstyngdpunkt avgör väl hur pass de fäller ut sig i olika situationer och varvtal, motorns hästkrafter och båtens vikt är nog andra möjliga parametrar?

Har alltså ingen koll på lämpliga mått hos din nya fasta ersättnings-propeller men säger "välkommen till fasta propellrars problem"? Tänker att "folding" eller alternativt "feathering" är dyrt men ytterst lämpligt på segelbåtar? Att du kanske har blivit litet bortskämd, för att ungefär så som du beskriver uppför sig fasta propellrar jämfört med bra folding/featherings? Att du behöver byta tillbaks till samma som din tappade folding-propp för att bli nöjd??

Hittade en bra sajt där folding/feathering förklaras och testas.
Strax över rubriken "A question of some gravity, mr Newton" finns en sevärd filmsnutt! (Tror jag i alla fall, för mig blev det mest en överdos av skumma propeller-konstruktioner, men men? Se den och döm själv.)        
(*) Hehe, man får i strikt mening och på goda grunder inte säga "centrifugalkraft" längre för det är i fysikalisk mening ingen riktigt kraft, däremot är det fortfarande tillåtet att säga centripetalkraft som då tyvärr förvirrande verkar i motsatt riktning som min påhittade undanflykt "centrifugaleffekt". Strunt samma bara vi själva vet vad vi menar. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Gissningsvis har du ett S-drev där folding-propellern nu ersatts av en fast?

Erkänner direkt att detta med "folding" begriper jag inte, men kanske kan jag lära mig nåt i denna forumtråd.

Kan ana att bladen fälls ut litet lagom av centrifugaleffekt (*) och bildar vid rätt anpassad propeller en sorts steglös växellåda som ger optimalt driv vid praktiska båtsituationer. Vete katten som sagt, men propellerbladens radiella masstyngdpunkt avgör väl hur pass de fäller ut sig i olika situationer och varvtal, motorns hästkrafter och båtens vikt är nog andra möjliga parametrar?

 

Har alltså ingen koll på lämpliga mått hos din nya fasta ersättnings-propeller men säger "välkommen till fasta propellrars problem"? Tänker att "folding" eller alternativt "feathering" är dyrt men ytterst lämpligt på segelbåtar? Att du kanske har blivit litet bortskämd, för att ungefär så som du beskriver uppför sig fasta propellrar jämfört med bra folding/featherings? Att du behöver byta tillbaks till samma som din tappade folding-propp för att bli nöjd??

 

Hittade en bra sajt där folding/feathering förklaras och testas.

Strax över rubriken "A question of some gravity, mr Newton" finns en sevärd filmsnutt! (Tror jag i alla fall, för mig blev det mest en överdos av skumma propeller-konstruktioner, men men? Se den och döm själv.)        

(*) Hehe, man får i strikt mening och på goda grunder inte säga "centrifugalkraft" längre för det är i fysikalisk mening ingen riktigt kraft, däremot är det fortfarande tillåtet att säga centripetalkraft som då tyvärr förvirrande verkar i motsatt riktning som min påhittade undanflykt "centrifugaleffekt". Strunt samma bara vi själva vet vad vi menar. :-)

Hej !

 

En folding propeller för S-drev har bara två lägen dvs hopfälld eller utfälld. Syftet är att minska motståndet vid segling dvs folding propellern hopfälld. 

Det är helt rätt att centrifugalkraften fäller ut propellern men finns inget mellanläge.

Backverkan brukar vara bättre på en fastpropeller än på folding varianten tror dock att de som penta säljer idag också har bra backverkan men orginal järnfolding var ganska dålig på att backa.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Undrar om nån har tips på vad för propeller som fungerar bäst med min Maxi Magic. Motor Volvo penta MD5B. Tappade vår folding propeller andra turen när vi precis hade köpt båten. Vi monterade på en fast 2 bladig 14x8 propeller och kan inte marcha mer än 4-4,5 knop och känns som det är väldigt dåligt driv i backen. Vad rekommenderas?

Kolla med Rodahls marin. Dom har koll på det mesta när det gäller propeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...