Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
benny_b

Lantern kontrollpanel

Rekommendera Poster

Hej Forum!

 

Har massor av projekt som kommer påbörjas på båten.

Men en sak som ligger rätt högt är som vanligt att uppdatera elen ombord.

 

Har länge funderat på bygga en egen elpanel, då jag anser att båthandlaren tar sjukt betalt för deras.

 

På nya båtar finns paneler med lanterna-kontroll lampor. (se bifogad)

 

 post-79080-0-21884700-1468403388.jpg

 

Någon som har tips på hur jag ska bygga en? och hur jag kopplar så det funkar och övervakar att lanternan lyser?

 

kommer att ha följande ljusuppsättning i LED:

 

-topplanterna med anakarljus

- Motorlanterna

-akterlanterna

-Däcksbelysning

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en enkel variant.

 

På den befintliga strömbrytarpanelen satte jag dit lysdioder

 

en gul för topplanternan (motorgång)

 

en gul, en grön och en röd för lanternorna när jag seglar

 en lika dan uppsättning för en tänkt mastoppslanterna.

en gul för ankarlanterna/vindexbelysningen.

 

Ny indikerar bara mina lysdioder att strömbrytaren är till. Att lanternorna verkligen lyser får jag kolla på traditionellt sätt - dvs att titta på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har vanliga glödlampor i lanternorna kan man gåra en "glödtrådskontroll" enligt följande, jag kan inte rita något schema, så jag försöker förklara i text.

I serie med lanternans glödlampa kopplas tre vanliga dioder, dessa ger då ett spänningsfall på 3 x 0,7 volt, summa 2,1 volt, lagom att driva en röd, grön eller gul lysdiod som i sin tur kopplas parallellt med de vanliga dioderna (ja jag vet, detta är inte helt elektroniskt korrekt, men det funkar!). Nu skall lysdionder lysa då lantenans lampa lyser.

För att inte lanternan skall ha ett spänningsfall på 2,1 volt alltid, kopplas en återfjädrande brytande strömbrytare parallellt med de redan parallella dioderna.

När man tycker på den återfjädrande strömbrytaren bryts den direkta stömmen till lanternan, den går istället via dioderna, som då ger ett spänninngsfall lagom att driva en lysdiod. Antingen kopplas en sådan återfjädrande knapp till varje lanterna, eller så fixar man en reläkoppling. Men en uppsätning dioder och lysdiod går åt till varje lanterna. Och det funkar då bara tillsammans med glödlampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en enkel variant.

 

På den befintliga strömbrytarpanelen satte jag dit lysdioder

 

en gul för topplanternan (motorgång)

 

en gul, en grön och en röd för lanternorna när jag seglar

 en lika dan uppsättning för en tänkt mastoppslanterna.

en gul för ankarlanterna/vindexbelysningen.

 

Ny indikerar bara mina lysdioder att strömbrytaren är till. Att lanternorna verkligen lyser får jag kolla på traditionellt sätt - dvs att titta på dem.

Min lösning är ännu enklare:

 Knappen uppåt betyder PÅ.

 Knappen neråt betyder AV.

Sen gör jag som du tittar om dom lyser. Och billigt blev det också.

/Claes

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man seriekopplar lysdioder i panelen med respektive lanterna så borde det funka så att LED:en bara lysen om lanternan lyser. Men det blir ett spänningsfall som borde påverka ljusstyrkan negativt, men det kanske är försumbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, jag tänker något liknande som petter_b.

Vill du ha en individuell lampa för varje lanterna men bara en switch vid elpanelen för navigation och en för ankarlanternan så lär du förgrena strömmen till fler kablar med en kopplingsplint efter elpanelen. Därefter seriekopplas en lysdiod(som klarar de strömmar som krävs för lanternan) på kablaget till lanternan. Krävs således en separat kabel per lanterna.
post-104460-0-24512300-1468572578_thumb.jpg
Rektangeln är en kopplingsplint, gula lampa och röd koppling

Man kanske faktiskt kan seriekoppla en led parallellt med strömkabeln till lanternan så slipper man bry sig om vad dioden klarar för ström? kanske över kopplingsplinten på ena singeltill och till andra sidan förgrenad på den man vill avläsa? Rycker lampan bryts ju kretsen även då för lampan..

post-104460-0-68043800-1468572350_thumb.jpg
Rektangeln är en kopplingsplint, gula lampa och röd koppling. Fast kanske krävs en särskild plint så inte det får kontakt ändå.. 

Som en panel kan du väl alltid gravera en plåt hos en firma men det är inte gratis. Billigaste kanske är att köpa en sådan där panel klar och färdig och bara koppla in ditt system till den?

Å andra sidan(iaf om man kör med glödlampor och inte led i lanternorna) får man ju en kraftig strömökning för varje lampa som är på(om allt är kopplat via samma kabel). Då kanske man kan koppla en diod(på kretskort) som byter färg beroende på hur mycket ström som går genom den? På så vis skulle den ju byta färg om en lampa går sönder eftersom strömmen då faller om en lampa går sönder. Förvisso talar den inte om vilken som är trasig men du får veta att en är trasig iaf.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag gjorde en enkel variant.

 

På den befintliga strömbrytarpanelen satte jag dit lysdioder

 

en gul för topplanternan (motorgång)

 

en gul, en grön och en röd för lanternorna när jag seglar

 en lika dan uppsättning för en tänkt mastoppslanterna.

en gul för ankarlanterna/vindexbelysningen.

 

Ny indikerar bara mina lysdioder att strömbrytaren är till. Att lanternorna verkligen lyser får jag kolla på traditionellt sätt - dvs att titta på dem.

Min lösning är ännu enklare:

 Knappen uppåt betyder PÅ.

 Knappen neråt betyder AV.

Sen gör jag som du tittar om dom lyser. Och billigt blev det också.

/Claes

 

 

Fast det är knepigare i mitt fall.  :ph34r:

 

Jag har dragströmbrytare     :P

 

Men strömbrytaren ut = tänt

Strömbrytaren in =släckt.

 

Fast min strömbrytarpanel sitter inne under skarndäcket och jag är lång, så jag ser inte panelen så bra jtan att göra vissa akrobatiska övningar..

 

Dessutom är lysdioderna jag använde ett överskott från den tiden jag lekte lite med elektronik - förkopplingsmostånden också.

 

Sen är jag inte mycket för allt för komplicerade tekniska lösningar, men lysdioder som indikerar att strömbrytare är till eller från var lagom komplicerat, när jag ändå hade strömbrytarpanelen hemma i elektronikverkstaden för renovering.

 

Men som sagt, man skall inte krångla till saker och ting för mycket.

 

Georg-ohm´s kontrollapparat till lanternorna var tydligen allt för komplicerad, då de två efterföljande som började läsa texten inte orkade läsa den till slut -alternativ inte förstod vad som stod där.  :(  :huh:  :)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är min koppling rätt så enkel, petter_b är inne på samma idé. Tre standarddioder (obs vanliga dioder!) i serie med lampan man vill kontrollera, dessa ger ett spänningsfall på 2,1 volt, tillräckligt för att driva en 5mm standardlysdiod. Men lampan lyser då svagare, så därför kopplas dessa dioder förbi i normalläget av en strömbrytare, det är först då denna bryts som strömmen går genom dioderna, som sedan tänder lysdioden. Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat.

 

På mindre och mellanstora båtar så går det ju att som Thalattha skriver, göra en ockulär besiktning av lanternornas kondition under tiden spänningen till dessa är påslagen.

Andra kopplingar i ovan, indikerar ju bara om spänningen till lanternornas lamopr är påslagen, inte om det passerar nån ström genom glödlampans glödtråd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm, funkar din lösning även för LED-lantetnor som TS ska ha?

 

Jag tror det funkar och då borde det väl gå att låta dioderna var inkopplade hela tiden eftersom LED-lampor brukar fungera från typ 10 V.

 

Mackey

 

PS

Jag är också en sådan där stofil som tycker det är bra att kolla verkligheten istället för att kolla på en panel för att se om något fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mackey, jag har inte testat det, men det krävs att det flyter en del ström genom dioderna för att det skall fungera, så jag misstänker att det inte funkar med en led-lampa som last.

 

Men testa! Tag tre standarddioder 1N5400 och koppla dessa i serie med en glödlampa på omkring 10 watt. Mät med voltmeter över dioderna, det borde bli omkring 2,1 volt.

Byt sedan ut glödlampan mot en led-dito, mät igen, vad blev det?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...