Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
esteen

Örnvik 620 Sport

Rekommendera Poster

Hej!
 

Försökte väcka liv i en tio år gammal tråd igår men var nog ingen som läste den så jag skapar en ny. :)

 

Har sneglat lite på några begagnade 620 från -07.

Skulle vara kul att hör kommentarer från någon som faktiskt äger en sådan.

Någon som gör det och vill dela med er av era erfarenheter när det gäller den här båten.

 

Idag har jag en Örnvik 555 Commander med en 115 HK Optimax och är supernöjd men vi vill nu ha en lite mer "ombonad" båt och en liten ruff som i alla fall barnen kan krypa in i.

 

Eventuellt så kanske vi sover i den någon natt också.

 

Vill ha en båt som vi kan sova i men även dra ring och wakeboard med.

 

Tackar på förhand!

//Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds har två modeller, 620 Ht och 20 ht. Ena med inombordare andra utombordare. Vet inte så mycket om modellerna men skroven ska vara fina iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds har två modeller, 620 Ht och 20 ht. Ena med inombordare andra utombordare. Vet inte så mycket om modellerna men skroven ska vara fina iaf

 

De ska jag titta på också.

Tackar för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 620 Sport med inombordare, en 06:a, är andra ägaren. Vi använder båten som sol och badbåt. Två vuxna, två barn.

Positivt, djup sittbrunn, barnen sitter skyddat, lättskött, plast överallt i sittbrunnen, inget teakpaket, bara att blåsa rent med högtrycken när det är dags att tvätta. Rymlig sittbrunn, 5 pers sitter lätt och ledigt och umgås.

Negativt, ruggigt baktung, fler än två vuxna kräver sin tid om du vill komma upp i plan innan solen går ner. Alternativet är att möblera om dina gäster till rutramen, då planar båten upp något lättare. Tips, kolla på fyrbladig propp och/eller trimplan. Topphastigheten räcker gott till för de flesta ändå, drygt 45 knop. Jag personligen offrar gärna 5-8 knop på snabbare planing.

Vidare, solbädden/motorluckan är av en ganska dålig kvalitet. Originalklädseln spricker snabbt, vatten sugs in i skumgummit, med röta i plyfan som ett brev på posten. Har fått tillverka ny lucka i vintras.

Få stuvutrymmen för ankare, tampar och fendrar. Gott om plats under motorluckan, men då vill det till att gästerna lyfter på rumpan.

Singelknap i fören, ankarboxen rymmer 10 meter tamp och en bergskil.

Lite knepig att hålla jämn marschfart i tuffare väder, vågor. Slår du av på gasen något för att möta vågor rasar båten gärna genom planingströskeln och du får dra på ganska hårt med gas igen. Dock klarar båten rätt tuff körning, men det kan slå lite i skrovet, smaksak.

Skulle gärna haft en högre pulpit i stäven då vi gör mestadels öhugg, vilket gör det lite akrobatiskt att klättra upp på fördäck, då båten är ganska hög i fören. Stävstege eller montera en peke med stege rekommenderas. Fundera hur du kommer använda båten. Blir det bara bad och vattensporter är den grymt bra. Badbryggan är suverän, lång stege, bra djup och bredd. Inga problem att dingla med benen i vattnet och knäppa på waken eller skidor.

 

Angående förpiken, mysigt för barnen att sova eller gömma sig för solen lite, inget för vuxna att sova i en helg. Annars ett jätteutrymme för vattenleksaker, grill, parasoll med mer.

 

Ska du bada och leka, köp båten.

Ska du övernatta med familjen, kolla Askeladden 705 tex.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara lite utanför datum.....

Jag har en 620 sport -07 med Mercruiser 4,3MPI.

Upplever lite som Cawe att den är en aning baktung.

Med 2 vuxna fram och 2 barn i soffa är det inga problem att komma upp i plan.

Hade nog gärna haft trimplan.

Vi har sovit 2 vuxna 2 barn enstaka nätter och det går bra då jag ligger på solbädden och resterande i ruffen..Kanske inte Hilton direkt.

Har nu tillverkat en förlängning av sitsen för att slippa kela med kapellet när vi ska sova över.

Tog 1 natt tillsammans med dottern i slutet på sommaren.....Fantastiskt.

I övrigt en bra båt att köra och leka med. 

Bra att dra leksaker efter lätt att bada ifrån.

Finns stuvutrymmen i ruffen där man kan ha webern och Trangiaköket.

Stor stuv i motorrummet.

Bra badbrygga och stege.

Upplever inte att den är speciellt hög i fören som Cawe utan snarare lägre än många andra 6m båtar.

Underbart att inte ha en massa trä att underhålla.

Skall enl. spec dra 0,9l/nm har ingen mätare som bekräftar detta.

Har dubbla batterier, monterat GPS och Ekolod.

Har även mörkläggningsgardiner till kapellet.

Negativt: om man måste mecka med motor så är det trångt och djupt ned.

 

Redigerad av Stefan_so_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-08-30 vid 10:24 skrev Stefan_so_K:

Med risk för att vara lite utanför datum.....

Jag har en 620 sport -07 med Mercruiser 4,3MPI.

Upplever lite som Cawe att den är en aning baktung.

Med 2 vuxna fram och 2 barn i soffa är det inga problem att komma upp i plan.

Hade nog gärna haft trimplan.

Vi har sovit 2 vuxna 2 barn enstaka nätter och det går bra då jag ligger på solbädden och resterande i ruffen..Kanske inte Hilton direkt.

Har nu tillverkat en förlängning av sitsen för att slippa kela med kapellet när vi ska sova över.

Tog 1 natt tillsammans med dottern i slutet på sommaren.....Fantastiskt.

I övrigt en bra båt att köra och leka med. 

Bra att dra leksaker efter lätt att bada ifrån.

Finns stuvutrymmen i ruffen där man kan ha webern och Trangiaköket.

Stor stuv i motorrummet.

Bra badbrygga och stege.

Upplever inte att den är speciellt hög i fören som Cawe utan snarare lägre än många andra 6m båtar.

Underbart att inte ha en massa trä att underhålla.

Skall enl. spec dra 0,9l/nm har ingen mätare som bekräftar detta.

Har dubbla batterier, monterat GPS och Ekolod.

Har även mörkläggningsgardiner till kapellet.

Negativt: om man måste mecka med motor så är det trångt och djupt ned.

 

Har köpt en 620 i somras och funkar helt ok me en familj på två barn på 5 och 7 att sova i en helg.

Testade du 4 bladig propp nångång? Tänkte införskaffa en sådan till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte testat annan propeller.

Skulle gärna offra ett par knop för snabbare planing.

Behöver inte köra i 45knop

Funderade på zip-wak då andra alternativ verkar svåra att montera på båten.

Men det är alldeles för dyrt.

Meddela gärna hur det gick med proppellern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...