Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Kylskåp waeco cr 50 drar mycket ström

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Mitt kylskåp drog mycket ström redan förra året men i år har jag börjat irriterade mig riktigt ordentligt. Framförallt sedan det stängde av med en varningslampa häromdagen. Jag ligger ledigt på 50Ah per dygn med skåpet och kanske 5-6 grader. Det står inte världsbäst till inne i toautrymmet på en Flipper 700 med tanke på ventilation men vad jag förstått ska ett sånt här skåps kompressor kanske gå 20 minuter på en timme. Detta har aldrig hänt för mig, under normalt användande under en dag går kompressorn i princip non-stop. Ska det verkligen vara så? När jag läser andra inlägg om såna här skåp verkar en förbrukning på runt 1A per timme vara realistiskt att nå och eftersom mitt drar 3.5A när kompressorn går så är jag ju inte ens i närheten av detta. Enda gången det inte arbetar konstant är i stort sett under natten då det går betydligt mindre - vet dock inte exakt hur mycket/lite. Själva kompressorn (eller heter det kondensorn?) blir varm, kanske 40-50 grader under drift men kylslingorna är knappt ljumna.

 

Kompressorn stannade som sagt med en varningsled blinkande häromdagen men hoppade igång efter att jag stängt av strömmen till skåpet. Tyvärr hann jag aldrig kolla felkoden med hjälp av antalet blinkningar men enligt manualen finns det en kod som handlar om att rotorn inte kan starta pga för högt tryckt - skulle detta kunna vara ett tecken på brist på köldmedia? Skåpet är bara drygt 2 år gammalt om det nu spelar någon roll...

 

Tilläggsisolerade delvis skåpet förra året med 50mm cellplast (kommer inte åt en sida så den är inte extraisolerad) men det verkar varesig ha gjort till eller från. Vi försöker också tänka på att inte öppna skåpet i onödan etc...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte helt orimligt. Mitt kylskåp drar 30-40 Ah/dygn och jag håller ca 6 grader i det.

Enligt uppgift från generalagenten är det viktigt att kompressorn får ordentlig kylning och de rekommenderade att man satte en slang från kölsvinet och fäste mot gallret vid kompressorn. Köpte en ventilationsslang av angiven diameter men när jag drog fram skåpet för att montera började jag fundera. Jag fann att jag har en värmarslang som går under skåpet och kan inte dra ner slangen i kölsvinet så det blev inget för mig. Dock så isolerade jag värmarslangarna så kanske hade det någon effekt.

Kanske kan du montera en sådan slang?

Eller så kanske du kan få till bättre ventilation runt kompressorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ändå ventilationen är OK. Det är ett hål upptaget av förra ägaren precis där fläkten på kylskåpet sitter ut under "doghouse". Ska testa att sätta en fläkt i hålet för att verkligen DRA ut luften men såå varmt är det inte därinne.

 

Sen är det trots allt rejäl skillnad på 30 ah/dag och ca 50 som jag verkar ligga på....någon som kan kylskåp och skulle kunna erbjuda lite hjälp kring felsökningen? I äldre kylskåp där man faktiskt "ser" kylslingan ska man tex efter 30 min drift kunna se frost överallt på slingan. Denna är ju inkapslad så den manövern kan jag ju inte göra men finns det annat för att felsöka?

 

Bara som exempel, idag var det mellan 22-25 grader precis ovanför kylskåpet. Laddade det 30% fullt på fm med mycket kalla varor (hade transporterats i kylväska bara 15 minuter från ett kallt kylskåp). Trots detta gick kylskåpet i timmar efter att jag lagt in matvarorna och satt på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick oväntat bra support av Waeco Sverige idag som har serviceverkstad i GBG. Jag ska börja med att ordna bättre ventilation, byta termostat (som de bjöd på) samt se över kabeldragningen. Börjar där så får vi se vad som händer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick oväntat bra support av Waeco Sverige idag som har serviceverkstad i GBG. Jag ska börja med att ordna bättre ventilation, byta termostat (som de bjöd på) samt se över kabeldragningen. Börjar där så får vi se vad som händer...

 

Hej Olleman82!

Jag har precis samma problem som du beskriver. Min kyl är från samma serie men på 65 liter. När min stängde av sig tidigare i somras så räknade jag antal blinkningar och kom fram till att det var för låg spänning på batteribanken. Jag kör med solpanel och i teorin skall jag klara mig bra på detta. Men eftersom kylen drar betydligt mer än jag beräknat så drog jag ur batteribanken.

 

Jag har, precis som du, stört mig på att kompressorn går så ofta och länge.

 

Du får gärna återkomma i denna tråd och berätta om din åtgärd/åtgärder och vad som avhjälpte problemet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, waeco har gått igenom kylskåpet och kört en testcykel med det på 24 timmar. Självklart dyker inte felet upp då! Enligt dom drar kylskåpet ungefär vad det ska och under testcykeln med 5 grader i skåpet samt omgivningstemp på 22-23 grader var gångtiden rätt exakt 50%.

 

Använt skåpet ett par dygn nu och än så länge fungerar det. Det är ju inte i närheten av de temperaturer som det var senast vi var ute dock.

 

Waeco skickade även med en ny elektronikenhet som jag kan testa att byta till när felet uppkommer igen. Helt gratis gjorde dom detta och utan kvitto som förra ägaren inte skickat med. Bra support!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, waeco har gått igenom kylskåpet och kört en testcykel med det på 24 timmar. Självklart dyker inte felet upp då! Enligt dom drar kylskåpet ungefär vad det ska och under testcykeln med 5 grader i skåpet samt omgivningstemp på 22-23 grader var gångtiden rätt exakt 50%.

 

Använt skåpet ett par dygn nu och än så länge fungerar det. Det är ju inte i närheten av de temperaturer som det var senast vi var ute dock.

 

Waeco skickade även med en ny elektronikenhet som jag kan testa att byta till när felet uppkommer igen. Helt gratis gjorde dom detta och utan kvitto som förra ägaren inte skickat med. Bra support!

 

Okej. Mitt har fungerat bättre sedan jag vred ner vredet från 6-7 till 2-3 (min kyl har en skala från 0-7) Vilken temperatur detta motsvarar vet jag dock inte. Men isglass i frysfacket håller sig precis fryst.

Gångtid på 50% är betydligt mer än jag estimerade när jag gjorde min uppskattning i våras. Jag räknade med 30% gångtid. 

Det blir att försöka fixa bättre ventilation till nästa säsong. Kanske en slang från kölsvinet och en fläkt som drar ut varm luft från utrymmet bakom kylen.

 

Eller så kanske detta är en lösning:

https://www.marinaman.se/pentryutrustning/kyl-o-frys-tillb/sec-kit

(men jag vet inte vilken typ av kompressor som Waeco använder på CoolMatic CR serie)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-97691600-1470389692_thumb.jpg

Jag brukar ha givaren till en sådan här termometer i kylskåpet.

https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/termometrar-vaderstationer/inom-utomhus-termometrar/utomhustermometer-for-panel-p48296

 

Givaren brukar jag peta in i det hålet i vilket kabeln till belysningen går in i skåpet.

Jag brukar placera givaren så långt bort som möjligt från kylelementet.

 

Det finns andra termometrar som kan registrera och komma ihåg min- och maxvärden, dessa kanske är bättre för den som vill ha stenkoll på sitt kylskåp.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt på 4-4,5. Vill egentligen inte behöva sänka det värdet utan kör såhär tillsvidare så får vi se hur det går, jag tänkte ju ändå byta båt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ser att jag inte är den första som funderar på Waecos stora ? strömförbrukning.

Kan någon förklara för mig hur Isotherms motsvarande kylskåp bara drar hälften av Waecos ?

På båtmässan påstod Waecos/Dometics försäljare att det är omöjligt att Isotherm kylskåpet skulle dra mindre än motsvarande Dometic/Waeco, de har samma Danfoss 35 kompressor och är ungefär lika isolerade. ASU versionen är en annan sak...

 

Waeco CR 50

1.4  Ah/h at +25°C ambient temperature,
1.7 Ah/h at +32°C ambient temperature,
both at +5°C interior temperature and -18°C in the freezer compartment

 

Isotherm CR 49

Strömförbrukning Medel/Max (12V) **0,6 / 2,7 A

Kompressor typDanfoss BD35F

*)Avser medel/max strömförbrukning vid 12 volt med +6°C i kylen och omgivningstemperatur +22°C. Medel är snittförbrukning över tid och max är förbrukning då kompressorn går.

 

Då kylskåpet i min båt står för 90 % ? av dygnets strömförbrukning så är det ju en stor skillnad om det drar 1,5 A eller 0,6 A per timme i medeltal. Dygnsförbrukningen är 36 A mot 14,4 A ?

 

Kan någon svara/spekulera på hur det kan vara så stor skillnad ? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det så stor skillnad då? Vet du någon som mätt förbrukningen på Isotherms skåp med likvärdiga förhållanden som ett Waeco?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är så stor skillnad, båda drar runt 1A i snitt. Jag har kört med en energimätare för att kolla, min kylbox drog runt 0,7A.

Tre saker att kolla på:

  • Tätningarna i dörren är bra. Vi la in en ficklampa i kompisens kyl. När man släckte så var det nästan lika ljust fortfarande. Dörren var helt enkelt skev.
  • Värmen från baksidan kan ventileras bort. I bland kan en ventilationsslang/fläkt göra under (det brukar finnas anslutning för extra fläkt på kompressorn. Jag testade att naja fast ett kopparör på kondensorn och pumpa vatten igenom från sjön. Det fungerade riktigt bra med en klart reducerad strömförbrukning. Men sen bytte jag båt...
  • Håll kylen fylld. När en tom kyl öppnas så "rinner kylan" ut och ersätts med varm luft. Är kylen fylld med tex vattenflaskor händer inget.

 

Turnigy.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kane:

Är det så stor skillnad då? Vet du någon som mätt förbrukningen på Isotherms skåp med likvärdiga förhållanden som ett Waeco?

Tyvärr inte. Därför frågar jag på forumet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Isoterm 85 liter och har för mig att min snittförbrukning ligger på ca 1,5. 

Visst är det dålig cirkulation bakom och vi ligger ofta med den sidan mot solen så det finns ju skäl till att den ska vara högre men kanske inte så hög. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många har verkligen mätt? Alla jag träffat har kollat lite då och då och sen gissat. Den TURNIGY jag har mäter korrekt, jag har lånat ut den till flera och det brukar bli helt andra värden än de man gissat.

Det finns även kopior typ DENNA för någon hundring, fungerar helt ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Tyvärr inte. Därför frågar jag på forumet. 

 

Du skrev att Isotherms bara drar hälften mot Waecos.

 

23 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Hej, jag ser att jag inte är den första som funderar på Waecos stora ? strömförbrukning.

Kan någon förklara för mig hur Isotherms motsvarande kylskåp bara drar hälften av Waecos ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en batteribanksmätare typ Vitcron BMW 702 (som jag har) så ser man dygnsförbrukning.

Sätter på min kyl vid sjösättning och stänger av vid upptagning.

Nu har jag troligtvis en original kyl på 65 liter (går att köra 12 volt resp 120 volt). Ska bli intressant och se vad den drar per dygn.

Har inte kollat då jag har 100% i batteribanken, laddar med solceller (150 watt) och har en MPPT regulator hela tiden samt motor vid gång. Har stor förbrukarbank, 350 ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Köper man en batteribanksmätare typ Vitcron BMW 702 (som jag har) så ser man dygnsförbrukning.

Ja men dels ska man mäta under en längre tid, några veckor. Sen måste man få bort all laddnig och all annan förbrukning. Svårt i praktiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ja men dels ska man mäta under en längre tid, några veckor. Sen måste man få bort all laddnig och all annan förbrukning. Svårt i praktiken.

Man ser ut och in på Victron separat per dygn. Det enda som drar när jag har stängt av kylen är mina två Gobius mätare när dom kollar nivåer. Sliter jag bort säkring till dom så har jag noll i förbrukning enligt Victronen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Man ser ut och in på Victron separat per dygn.

Jo men man behöver se över några veckor när båten också används. Då får man ett rättvisande resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Du skrev att Isotherms bara drar hälften mot Waecos.

 

 

Jep, enligt båda tillverkarnas egna uppgifter:

Waeco CR 50

1.4  Ah/h at +25°C ambient temperature,
1.7 Ah/h at +32°C ambient temperature,
both at +5°C interior temperature and -18°C in the freezer compartment

 

Isotherm CR 49

Strömförbrukning Medel/Max (12V) **0,6 / 2,7 A

Kompressor typDanfoss BD35F

*)Avser medel/max strömförbrukning vid 12 volt med +6°C i kylen och omgivningstemperatur +22°C. Medel är snittförbrukning över tid och max är förbrukning då kompressorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinorOffshore:

Jep, enligt båda tillverkarnas egna uppgifter:

Waeco CR 50

1.4  Ah/h at +25°C ambient temperature,
1.7 Ah/h at +32°C ambient temperature,
both at +5°C interior temperature and -18°C in the freezer compartment

 

Isotherm CR 49

Strömförbrukning Medel/Max (12V) **0,6 / 2,7 A

Kompressor typDanfoss BD35F

*)Avser medel/max strömförbrukning vid 12 volt med +6°C i kylen och omgivningstemperatur +22°C. Medel är snittförbrukning över tid och max är förbrukning då kompressorn går.

Förvisso test av boxar, men ändå. Klistrar in ett test från http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20140617/test-kylboxarna-som-raddar-sommarn/

 

Testvinnaren, från Waeco, drar det längsta strået efter en mycket jämn kamp, främst för att den känns mest praktisk och genomtänkt. Den är dessutom den enda som är energiklassad. Priset är dock högt i jämförelse med de övriga och av boxarna i ungefär samma storlek finns det flera som är mer prisvärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev patrikflink:

Testvinnaren, från Waeco, drar det längsta strået efter en mycket jämn kamp,

Jag tycker Isotherm TB18 är den bästa, drar lite ström och dessutom väger minst, ganska viktigt om man ska med den.

 

Tillverkarnas uppgifter stämmer ofta ganska bra men man måste ta hänsyn till hur varmt det är vid kondensorn, det gör en stor skillnad på strömförbrukningen.

 I min förra båt satt kompressorn under durken i sittbrunnen. När man stängt av motorn blev det varmt och en förskräcklig strömförbrukning. En slang och ett par skivor gjorde en radikal skillnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tycker Isotherm TB18 är den bästa, drar lite ström och dessutom väger minst, ganska viktigt om man ska med den.

 

Tillverkarnas uppgifter stämmer ofta ganska bra men man måste ta hänsyn till hur varmt det är vid kondensorn, det gör en stor skillnad på strömförbrukningen.

 I min förra båt satt kompressorn under durken i sittbrunnen. När man stängt av motorn blev det varmt och en förskräcklig strömförbrukning. En slang och ett par skivor gjorde en radikal skillnad.

Tror nog dom flesta drar likvärdigt (fasta kylskåp). Boxar kanske drar mindre pga placering och mer isolerade.

 

För ett par år sedan slaktade jag ett kylskåp (byggde egen box och ville åt kompressor mm.), inte mycket till isolering, lite fogskum och Sicaflex isolerar dom med.

 

Står faktiskt i valet med vilken box vi ska köpa. Vi kommer inte ta ur den och bara använda den som frys. 65 litern kommer att få agera enbart kyl. Står mellan Waecos och Isotherms ca 20 liter. Ska känna och klämma i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isotherm drar betydligt mindre.  Jag har mätt mitt nya isotherm i två år nu.  Det drar runt 30% mindre jämfört med mitt waeco som jag hade i gamla flippern.  Det gamla var dessutom 49l och mitt nya isotherm är 65l. Jag tror det handlar om att waeco har ett riktigt frysfack som blir neråt -18. Så kallt blir verkligen inte isotherm facket. För min del är det en ok kompromiss men nog kam jag sakna riktig frys ibland. 

 

Har du originellkyl i din 2855 @patrikflink? Mätte på mitt gamla skåp innan jag kastade ut det.  Det landade på närmare 100Ah/dygn. Det är ju inge kompressor skåp så det drar rejält med ström!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Vi kommer inte ta ur den och bara använda den som frys.

Så var min tanke. Sen visade det sig att den var roligare som kyl i bilen än som frys i båten.

--

Något man kan fundera på är en gasolkyl. Det satt en sådan i min båt, höll sig rejält kall i 43 dygn på en 10 kg flaska.

Eftersom jag har gott om solpaneler och vill ha kylen gående hela sommaren. Nu funderar jag på att behålla den och placera i akterhytten som extra kyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Olleman82:

Isotherm drar betydligt mindre.  Jag har mätt mitt nya isotherm i två år nu.  Det drar runt 30% mindre jämfört med mitt waeco som jag hade i gamla flippern.  Det gamla var dessutom 49l och mitt nya isotherm är 65l. Jag tror det handlar om att waeco har ett riktigt frysfack som blir neråt -18. Så kallt blir verkligen inte isotherm facket. För min del är det en ok kompromiss men nog kam jag sakna riktig frys ibland. 

 

Har du originellkyl i din 2855 @patrikflink? Mätte på mitt gamla skåp innan jag kastade ut det.  Det landade på närmare 100Ah/dygn. Det är ju inge kompressor skåp så det drar rejält med ström!

Min har kompressor. Ingen termoelektrisk. Är en Danfoss kompressor, har manualen. Går att köra på 12, 24 och 120 volt. Drar inte mycket tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev patrikflink:

Min har kompressor. Ingen termoelektrisk. Är en Danfoss kompressor, har manualen. Går att köra på 12, 24 och 120 volt. Drar inte mycket tycker jag.

Det var lustigt, på de äldre modellerna lyxade dom till det så alltså:) mitt gamla var som sagt hemskt på att dra ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Det var lustigt, på de äldre modellerna lyxade dom till det så alltså:) mitt gamla var som sagt hemskt på att dra ström...

Sitter i båten just nu och kollar på kylskåpet. Tundra heter det och har ett klistermärke på insidan med detta:

Modell T22AC

Made in Italy.

Input volt 12/24Vcc+AC. 

Power 38,4 Watt

Input Amps 3.2/1,6 A

Refrigerant R-134A

Osv...

 

Försökte googla på det, kommer bara till Waecos hemsida. Så dom äger väl detta nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har ett Waeco-skåp där kompressorn går väldigt ofta. Måste bero på frysfacket, men jag ser att dom nya har ett frysfack som man kan ta bort. Kanske får uppgradera då vi sällan använder frys...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...