Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Marge08

Är ni ute oftare med större båt?

Rekommendera Poster

Vi har en flipper 670 DC som vi iofs gillar och trivs med. Men den har sina begränsningar när det kommer till övernattning, förvaring, separat toa etc.

 

Vi funderar ibland på art byta upp oss. Det vore väldigt kul och intressant att höra med er här, som bytt till större båt:

 

Blir det så att ni är ute mer med båten, med en större båt? Eller är läget detsamma med antal timmar på sjön? Vad var det som avgjorde att ni bytte upp er? Blev det som ni tänkte er eller finns det en ånger iom högre kostnad etc?

 

Tacksam för alla erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan bytte jag från en liten segelbåt till en inte lika liten segelbåt. Jag är inte ute mer. Det är annat som styr i livet, men när jag är ute är det bekvämare stuvutrymmen, ståhöjd, kyl, större pentry, toa med tank osv) - men nej, jag är inte ute mer. Däremot är jag mer på båten på våren för det tar längre tid att vårrusta en större båt... :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte för några år sedan från en mindre HT båt till en DC på knappt 8m, för vår del har det inneburit våldsamt mycket mer tid på sjön. Nu kan man sova bekvämt, laga mat etc. För oss var det toppen att gå upp några hack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara haft mindre öppna motorbåtar innan men när jag köpte min Albin 25 så blev det betydligt mer tid på sjön. Och jag ökar mer och mer för varje år som går eftersom barnen nu börjar klara sig själva.

 

I år har jag mer eller mindre bott i båten även när jag jobbar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är definitivt ute mer när vi köpt större och bekvämare båt. För oss var det själva orsaken till bytet, dvs vi bytte upp oss för att kunna vara ute mer.

Senaste bytet var dock till en ungefär lika stor båt men den nya var bättre planerad för oss.

Sen får jag ungefär ett par gånger om dagen en släng av "trefots-sjukan" men det brukar gå över.

Må så gott i sommarvärmen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bytt till en båt som är lite större men framför allt den passar oss bättre och är modernare. Tror inte att vi är ute så mycket mer men det beror på annat som påverkar, barn eller snarare ungdomar.

Det som jag kommer ihåg var när vi bytte från hardtop båt till kabinbåt och fick fast pentry, vattentank, värmare och toalett, det var ett riktigt lyft att ha allt i båten och slippa släppa alla prylar varje gång vi skulle ut med båten - det kändes riktigt lyxigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...