Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst Johan

2-taktare som ryker en del

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Hej 2:a säsongen för mig med en Jofa Winth 485 med en Suzuki 40hk. Sjösatte den idag, men när jag startade motorn, så ryker det en hel del om den och jag ser att det blir en del olje eller bensin spill på vattnet... Lät motorn gå en stund och efter att varvat upp den lite, så försvann röken nästan, men kom tillbaka efter en liten stund... Nån som har något tips på om det brukar vara så i början av säsongen eller om jag kan ha gjort något fel, eller kanske inte gjort något som jag borde göra :) // Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

2-takt ryker jämt på tomgång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar du själv? Kanske för mycket olja? Blandar motorn själv, fel justerad? Bättre med för mycket än för lite... Ett tips för att slippa doften är att använda ex Statoil Aquaway Eco olja till blandningen. (Miljötrams, dyrt och eländigt, men helt doftfri!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du vinterkonserverat motorn i höstas? Det bör du har gjort, och om så är fallet så ryker det betydligt mer en stund vid första turen på våren. Då kan det bli ett riktigt rökmoln i början! Röken kommer från konserveringsoljan som försvinner vart eftersom du kör. Ett tips är att gasa på lite så att den får köra ut allting. Kör du i trollingfart länge så sotar du igen bara, så var inte rädd att köra på fullgas också så att du blåser ut allt. Kör varierat i alla varvtalsområden så blir det bra. Efter en tank bör du vara nere i normal röknivå. Observera att mitt tips bygger på att du har vinterkonserverat motorn! En annan orsak till för mycket rök kan vara hur mycket motorlja den får i förhållandet till bränsle och luft mängden.1-2 % olja brukar vara lagom beroende på motorns skick ock ålder. Vilken sorts olja du har är ju också viktigt. I annat fall kan det vara något fel! och i sådana fall bör du ta det lugnt och kolla upp det innan du gör något! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

hehe ok Tack så mycket :) då e det bara att vänta in det bättre vädret med lite värme då :) // johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Det kan ju vara gammal soppa med? Mest olja kvar kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Hej! Jag hade samma problem med min motor vid sjösättning. Jag skruvade av förgasaren och hittade lite skit som gjorde att inte nålventilen tätade ordentligt. Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har varit vinterkonserverad så är antagligen röken från konserveringsoljan. (Den bränns upp när motorn varmkörs.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...