Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ozzian

motor till Quintrex 435F

Rekommendera Poster

Hejsan alla

 

Jag har diskuterat på annat forum, och vill höra vad ni tycker!

båt 435cm lång 188cm bred 139 kg, men med 3 batterier och 2 pers så blir den tyngre.

testade en 20hp suzuki men den planade inte förrän 14 knop o masade 19 knop, vill ha större, båten är godkänd för 40hp, men försäkringsbolaget tar en 50 hp om det är samma vikt.

 

vill ha rorkult, långrigg, el,trim o tillt

kommer vara en transport motor, trollar med MK pilot.

fiskar mest i smålandssjöar men en o annan tur efter torsk utanför västervik-karlshamn blir det.

men fiskar ej i dåligt väder, men det kan ju blåsa upp fort.

 

dessa tycker jag är prisvärda

Evinrude 30 hp med trollingknapp  47k  fördel service nackdel 20mil till service

evinrude 50 hp med trollingknapp  57k  fördel service nackdel 20 mil till service

 

mercury 30 hp utan trolling 46k  finns att hämta på måndag

suzuki 30 hp utan trolling  44k  billig service, kompis jobbar och tar 1000kr/ år med garanti

 

yamaha 40hp med trolling 48k, just att det är 40 hp, lite dyr service

 

vad tycker forumet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Välj 40 hästar, så kommer du inte få några problem med försäkring om du en dag vill byta bolag, och du kommer inte ångra dig att du valde för klen motor....

 

2. Trollfunktionen kommer du förr eller senare vilja ha, om inte annat om du får för dig att trolla efter havsöring i västervik/karlshamn

 

3. Att ha service i närområdet är viktigt. Att behöva åka 20 mil för service, eller om något strular, reparation, gör att jag inte valt e-tec, även om jag gillar deras motorer(haft 50-hästarn själv ett antal år)

 

Mitt spontana svar, av de alternativ du listat: Yamaha. Den är rätt i effekt, har trollfunktion, samt att du har nära till service(tror jag eftersom du inte skrivit annat).   

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Välj 40 hästar, så kommer du inte få några problem med försäkring om du en dag vill byta bolag, och du kommer inte ångra dig att du valde för klen motor....

 

2. Trollfunktionen kommer du förr eller senare vilja ha, om inte annat om du får för dig att trolla efter havsöring i västervik/karlshamn

 

3. Att ha service i närområdet är viktigt. Att behöva åka 20 mil för service, eller om något strular, reparation, gör att jag inte valt e-tec, även om jag gillar deras motorer(haft 50-hästarn själv ett antal år)

 

Mitt spontana svar, av de alternativ du listat: Yamaha. Den är rätt i effekt, har trollfunktion, samt att du har nära till service(tror jag eftersom du inte skrivit annat).   

 

japp, och tack.

servicen är 4 mil bort, ska försöka få med 20 timmars servicen i köpet.

 

hittade att karlshamn säljer evinrude, ca 12 mil bort.

det enda jag funderar på är om 30hp(suzuki,mercury) är så mycket lättare att traila, men behöver jag trollinfunktionen så faller ju dem.

evinrude gillar jag det jag läst, och 50hp måste vara grym, och man vet ju inte om man gillar havsfisket och kanske byter till ex quintrex hornet i framtiden och där är väl minst en 50hp att föredra.

hur ligger det till att göra om till styrpulpet i så fall, kostar alla runt 6-7000kr at göra om?

 

men jag tror nog yamahan är mest hp för pengarna

velig då jag hittills bara köpt båt för 6000kr, nu är jag över 100k:):)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48k för 40 hk låter väldigt billigt! Är det en ny motor? Har den trim o tilt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48k för 40 hk låter väldigt billigt! Är det en ny motor? Har den trim o tilt?

 

japp, ny med allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skit

fanns inga förrän nästa år, tro fn att den var billig om den inte finns:(:(

 

försöker på en evinrude 30 hp med trim o tillt med trolling för 47k

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...