Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

3-slaget tågvirke.

Rekommendera Poster

En del av mina förtöjningslinor har sett sina bästa dagar så det är väl snart dax att byta.

Det är treslaget omkring 16mm jag vill ha.

 

Polyestersilke är ju det som verkar bäst och jag använder det redan så det vet jag vad det är. Men det känns ju så blankt å glatt, lite plastigt.

 

Dom där gamla tamparna som man fått med vid båtköp eller övertagande av båtplatser etc är ju så oerhört mycket trevligare och mjukare! Men vad är det för något? Det känns ju nästan som bomull men det är det såklart inte..?

 

Erlandsons brygga t.ex säljer en variant med 70% polyestersilke och 30% polyesterull, är det den som blir så där göttigt mjuk och "oblank"? Har bara sett den på nätet, inte i verkligheten.

 

Om det ändå blir 100% polyestersilke, vilka tycker ni är bäst/mest prisvärda?

Jag splitsar själv och brukar tagla ändarna trots att det räcker att bränna, för att det blir finare :), så jag värdesätter fin kvalité på tågvirket, mjukt och trasselfritt med mycket töj ska det va!

Är t.ex Liros märkbart bättre än "no name" rullarna på hjertmans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi partiska, men kan tågvirke, så jag skriver i egenskap av båda ;)

Den primära anledningen till att blanda polyestersilke och polyesterull (ofta ca 70/30) är att komma ner i pris (polyesterull=billig utfyllnad). 100% polyestersilke är att föredra, om man inte blandar upp med "nyttig" fiber såsom flexande, i förtöjningslinan STORM.

Vidare så anser jag det vara bättre att köpa förtöjningslinor av välkända tillverkare istället för "no name" - skillnaden är bland annat att de välkända tillverkarna maximerar UV-stabiliseringen i linan och således klarar fler år i utomhusmiljö. 

Så... 3-slaget tågvirke: antingen 100% polyestersilke eller blandning av polyestersilke och flexande fiber.

//Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en riktig skräplina, 12 mm, verkade vara av samma blå material som dom som säljs för att förankra pressar. Linan var från 70- eller 80-talet och varje år sa vi att "den här skräplinan lägger vi inte ner i båten". Men gjorde det i alla fall eftersom den med åren blivit så mjuk och skön att hålla i och så lättviktig att man aldrig hade problem att hantera en 30-meters längd.

I gästhamnar skämdes vi för den så hustrun köpte nya representationslinor, men ensamma i naturhamn med långt till närmaste tall fick den duga.

Till slut började i alla fall förtroendet för den svikta så vi började leta efter en ny likadan men det fanns knappt och om det fanns så var dom blanka och hårda.

Hittade en stilig någorlunda mjuk sak i mörkblått på Biltema som höll ett år, sen började den gå sönder. Visst har dom många bra grejer, det gäller bara att veta vad man köper. Aldrig mer en lina från Biltema eftersom dom har samvete att sälja dylikt skräp.

Till slut blev det en huggormsmönstrad flätad lina från Erlandssons, säkert avsedd som skot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treslagen polyestersilke till förtöjning för den har mer töjning än dom nästan helt stumma 16- flätade linorna.

 

Till linorna i hemma hamn är 3slagen med ryckdämpare, så tjock som går att lägga bra i knaparna.

 

Till dom som du har med i båten så tycker jag att dom 16-flätade i bekväm tjocklek för handen är bäst. 2-4st 12meter eller längre så den går att lägga dubbel alt som spring.

 

Att desutom ha 2 eller fler kortare (5-6meter) 3slagna med rykdämpare i båten kan vara smidigt när man blir liggande någonstans i dåligt väder så att det  inte blir så hårda ryck.

 

Jag lägger dom 16-flätade linorna först när jag förtöjer och om det finns risk för blåst / vågor / annat som kan orsaka hårda ryck så sätter jag dom 3slagna med ryckdämpare över dom första med lite mer spänn.

 

Så har jag och det verkar smidigt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan bytte jag metod. Billiga, svarta, PP Multifilament som flyter. Dimension i underkant av vad som rekommenderas. Men, jag byter vart eller vartannat år. Alltid fräscha, mjuka och rena tampar, inte en massa slitskydd etc. Smidiga att hantera. Ingen tvätt av tampar på vintern. Kostnad, <100kr per år.

Vankas det storm så har jag ett stävbeslag som är starkt nog att lyfta båten i. Där kopplar jag en fet och grov polyestersilke som också den tål att lyfta båten i. Den är fortfarande som ny eftersom den används så sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

36485.jpg

Nu när expertisen ändå är med i tråden..

Så köpte jag ett par flätade 12mm Liroslinor som den på bilden, för fem sex år sedan. Dessa har varit jättebra, men nu är de båda stela som en vajer. Förr har det räckt att tvätta dem i sötvatten, men nu verkar det som de blivit förstörda, kanske har jag belastat dem för hårt? Det har hänt att det blivit en hel del kraftiga ryck i linorna under en hel natt.

Och så är det så att jag gillade dessa linor så mycket att de togs med från den förra mindre båten till den nya något större och betydligt tyngre båten. Blir de bättre efter en omgång i tvättmaskinen, eller skall jag köpa nytt med plats för gummidämpare?

 

Sedan, halvt om halvt off topic, minns jag farsans nylonlinor, 16 mm som användes vid en bojförtöjning, förutom att den jälka linan flöt och trasslade in sig i diverse propellrar var den klart oergonomisk, den hade mycket väl kunnat fungera som taggtråd runt en hage med tjockhudade kreatur, noshörningar eller liknande.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nylon är mycket bättre än polyester som förtöjning eftersom den töjer sig mycket mer. Jag upplever också att den suger mindre vatten och fryser inte lika lätt på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som tusan vad denna tråden vaknade helt plötsligt, den var ju stendöd när jag startade den i somras :).

Det har hur som helst inte blivit nya linor än, för varje gång jag går in i en tillbehörsaffär å klämmer på 3-slaget polyestersilke blir jag ganska osugen på dem. De nya är ju för blanka, stela och hala.

Men samtidigt har jag börjat snegla åt de där 8-flätade multiplatelinorna som kanske är vanligare som ankarlina. Slog en knop på en och de är ju riktigt najs att hantera. Fina splitsar blir det också och de ska ju töja bra.

Någon som använder sådana som har nåt gott ellet ont att säga om dem?

 

Måste även ta tillbaka det där om "no name-linorna på hjertmans". Det är ju robline de säljer, men de skyltar inte om det utan man får lusläsa på gavlarna på rullarna. Liros, Robline och Polyropes är väl alla tre bra märken vad jag förstått. Sen har vi ju Swedish rope som bla.a Erlandsons brygga säljer. De tillverkar ju tydligen vissa av sina linor i Norrköping. Kul, kan tänka mig att köpa dessa för sakens skull, ovanligt med något svensktillverkat nuförtiden.

Nu ska ju båten upp om ett par veckor så det blir nog till att köpa på mässan i vinter istället, så har jag ju flera månader på mig att klura :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klura inte för länge bara - då kan det bli som för mig.

 

Jag har den sämsta platsen i hamnen ur väder och vindsynpunkt och jag ligger i hela året.

 

post-106994-0-06660700-1474787841_thumb.jpg

 

Lånade en skyddad vinterplats långt in i hamnen och hade tagit med mig förtöjningslinorna dit.

 

När jag flyttade båten till den ordinarie platsen en vår, såg jag att BB förlina var väldigt sliten och dålig. Det var ju inget problem just då i det fina vädret. Sen blev det aldrig av att jag fick bytt lina. 

 

En söndag skulle jag åka till Göteborg och hälsa på min sjuka mor. Det blåste en sydvästlig orkan och man tänker ju BÅTEN.

 

Åkte ner till båthamnen innan jag skulle dra iväg till Göteborg. Redan i backen ner till hamnen såg jag att det inte såg ut som det brukade. Kämpade mig ut på bryggan och konsterade att den änden jag borde bytt i våras var av.

 

Vad gör man då!?

 

Jag struntade i båten, kämpade mig tillbaka in till land (min båtplats ligger ytterst på pontonbryggan) satte mig i bilen och åkte till Göteborg och hälsade på min sjuka mor.

 

Att försöka åtgärda den brustna förtöjningen annsåg jag va allt för riskabelt för en gammal "stöpplebent" gubbe. Det var ju bara en gammal båt med bristfällig förtöjning det handlade om. :wacko:

 

Nästa dag hade det mojnat och det var en enkel match att byta förtöjningslina.  :)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, nä så länge ska jag inte klura :).

De linor jag har är egenligen inte så dåliga att de riskerar att gå av. Men jag fick med dem när jag köpte båten och tycker att samtliga "stumpar" är för korta. Det är en 10-12st linor som alla är kring 3-6m och av olika typ (båten är 7,5m). Många är dock av den där gamla mjuka lite ludna typen som är en dröm att göra en knop på, jämfört med de nya såphala stela fanskapen som knappt går att samsa.

Så jag tänker att jag köper en 50m eller 110m-spole och gör nya förtöjningar både att ha med och som fasta hemma på bryggan.

Kanske blir 3-slaget polyestersilke så som jag vill ha det om en 5-10år eller så :D?

 

Men jag har som sagt sneglat åt andra alternativ också. 8-slaget multiplate eller kanske t.o.m flätat typ dockline. Såg att även de finns som vita och ljusgrå på Erlandsons, då kanske de kan vara ett alternativ.

Att man ska behöva fundera så mycket på en så enkel sag som ett snöre :D är det en sjukdom eller är alla båtägare så här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multiplate är underbart som ankartamp men verkar lite slaskig som förtöjning. Kanske skulle man prova?

Det som nog knäcker tamparna är skit. Polyesterull tar till sig mera skit än silke men polyestersilke är halt. Köra dem i tvättmaskinen hjälper i några år. Det har jag gjort länge men det är en omständlig process, det ska ligga i blöt ett tag, åka maskin, torka och sist men inte minst, trasslas ut. Mycket jobb men det blir ganska fint. En båtgranne frågade avundsjukt: Köper du nya tampar varje år? Nu gör jag det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättar mitt tågvirke i maskin varje vinter också. Tycker det blir bättre och bättre för varje år, men jag gillar ju som sagt inte den där nya ytan på dem.

Kan tänka mig att det gör lite skillnad på var man har båten med. Här är ju inget salt i vattnet, vilket jag inbillar mig är skonsammare mot materialet. Istället är vattnet grumligt av lera och alger, så doppar man en lina i sjön här blir den omedelbart brungrön. Så tvätt är nödvändigt efter en sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...