Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hextall

En blivande båtägare söker svar :)

Rekommendera Poster

Hej gott folk! Jag är helt ny på detta med båtar. Jag hade tänkt köpt en båt av typ HT eller DC. Jag har kommit fram till att jag vill ha en båt som är lätt att ta upp och ner i vattnet med kärra. Då jag avser att åka på en del dags/helgturer med båten och ibland övernatta med den i bland annat Vänern, Hjälmaren, Vättern och Barken. Hur anser ni att det går med HT eller DC båt? Är det bökigt att ta i och upp? Är dom jobbiga att hantera på kärran efter en vanlig personbil?

 

Jag har inte satt någon pristak men eftersom jag är ny på detta och min flickvän är helt okunnig men ändå intresserad av detta så har väl jag tänkt någonstans mellan 20-50 000kr för vår förstabåt. Ska tilläggas att jag nog att jag vill ha en så snabb båt som det är möjligt för dom pengarna

 

Vilka modeller och storlekar  ska jag titta på och vilka ska jag utesluta? Jag har ingen erfarenhet av att skruva med utombordsmotorer. Men däremot så arbetade jag tidigare som bilmekaniker så jag har ändå viss förståelse för teknik. Hur pålitliga är motorerna från -70 och -80 talet som man ser i annonserna? Räcker en service och allmän översyn för att kunna lite på en Johnson/Mercury/Evinrude från -79 tex? :)

 

Sen så undrar jag förstås vad jag ska satsa på för motor, tvåtakt eller fyrtakt. Inombordare eller utombordare. Men det kan vi ta senare ;)

 

Med vänlig hälsning Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns såklart många svar på denna frågeställning. Min erfarenhet: jag och min polare köpte varsin förstabåt för tre år sedan (vi båda har fru och två barn), han köpte en mindre dc med hyfsad utombordare och jag en äldre och större kabinbåt med inombordare (båda inom ditt prisspann).

 

Resultat efter tre säsonger: han är ute då och då på badturer med frugan och ibland hänger barnen på. Inget större meck och han kan traila båten. Dock har han nu bytt upp sig till större båt.

 

Jag och familjen är ute så fort det är fint väder; bad, lunch, övernattning, sjökrog eller fredagsmys. Barnen tar med sig kamrater och ibland deras föräldrar. Å andra sidan har jag legat många timmar med huvudet nere i motorrummet.

 

Så, det är nog en fråga om läggning och tillgänglig tid vad som passar bäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida det är lätt eller svårt att ta upp/lägga i är mycket beroende av trailer. En trailer med självjusterande och styrande vagga gör saker busenkelt. Jag hanterar min 7 meters WA själv på rampen utan problem. Har en bålsta trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en större och tyngre båt så sätter ju dragbilen begränsningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ivan65: Det är precis dom båttyperna som jag står emellan och ska välja. Jag tänker att en inombordare betyder mer risk för ökade reparations kostnader. Och utombordare väsnas mer. Jag skulle dock sova bättre om natten om jag slapp utombordare pga stöldrisken.

 

Hur är det med prestandan i dessa båttyper i min prisklass? Beroende på effekt såklart. Men vilka effekter är lämpliga och hur får går sådana här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att den med inombordare är lite snabbare och tar lite sjö bättre, men kräver lite mer underhåll gällande drev inte minst, en äldre utombordare(2takt) tror jag att du får ha ifred men däremot inte en nyare 4 taktare, mindre underhåll på en utombordare dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en budget på max 50k så är motortypen ganska avgörande. Om du ska ha 4-takt utombordare så äter motorn upp den budgeten ganska lätt. Det blir inte mycket över till båt och trailer..

Nöjer du dig med en 2-taktare däremot kan du få tag i ett fint ekipage för pengarna, med möjligheten att byta till 4-takt senare om du gillar båten.

Men så är det också oerhört skönt att åka med 4-takt vs 2-takt. Skillnaden i ljudvolym är enorm!

 

Jag tycker du plockar fram ditt regbevis för bilen och räknar ut hur tungt du får dra med ditt körkort. Räkna bort vikten för trailer och se hur många kilo du har kvar till båten. Här kommer motorvalet in igen, 4-takt väger avsevärt mer än 2-takt.

 

En rejäl dragbil kan ju innebära att du får dra mindre pga B-körkortets begränsningar än med en "lagom" bil.

En lätt dragbil kan behöva bromsad trailer pga att du aldrig får dra mer än halva bilens vikt obromsat. Så en "vanlig eu-trailer", dvs obromsad med totalvikt 750kg kräver en bil på minst 1500kg.

 

När du vet exakt vad du får traila så lägg in den aspekten här, det hjälper folk att hitta tips åt dig.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär. Max 1600kg släpvagnsvikt. Max 500kg obromsad. Är alla 80 kärror bromsade?

 

När det gäller effekt. Hur mycket hk behövs för att en ht i storleken vi pratar om ska röra på sig hyggligt? Har sett några ht med nyare 4takts motorer med runt 40 hk. Är inte det i minsta laget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, obromsade 80km/h är ganska vanliga. En mycket vanlig typ är just de som kallas typ 750kg eu-trailer.

Men att köra obromsat för dig är väl nästan att utesluta då. Trailer, båt, motor, bränsle och prylar kommer sannolikt över 500kg.

Dessutom tror jag (inte 100% säker här) att det är totalvikten på trailerns regbevis som spelar roll, inte bruttovikten (den verkliga vikten). Du kan isf torska på att dra ett tomt obromsat släp reggat för 750kg även om du faktiskt bara drar kanske 200kg. Som sagt, mitt minne kanske sviker här men jag tror det är totalvikten, dvs släpets vikt + maxlast som avgör om du får dra det.

Så OM du ändå köper obromsat ska det bara vara reggat som 500kg totalvikt.

 

Om det blir aktuellt så läs på ordentligt på t.ex transportstyrelsens hemsida så du VET vad som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är totalvikten som gäller för B och utökat B. Totalvikt för släp + bil på B får ej överstiga 3500 kg. Utökat B så gäller 4250 kg. Undantaget är att du alltid kan dra ett obromsat släp med max 750 kg, så kallat EU-släp, även om totalvikten går över 3500 kg.

 

Enklast är att kolla regbeviset för vad som är max för din bil på B-kort.

 

Har du E-kort öppnas andra möjligheter.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har E som behörighet. Får köra timmersläp… men när sonen läste moppekort inser jag att regler ändrats. Som jag svarade i hans datoriserade frågeformulär var fel. Jag fick inte dra upp min egen båt… så kolla noga vad som gäller.

 

Annars anser jag att det faktiskt blir dyrare för dig att köpa en utombordare, de är populärare och sannolikt nyare (undantaget en äldre 2-taktare men då börjar underhåll vara en viktig faktor?)

 

Och en DC generellt är tyngre än en HT eller en vanlig styris. Tror också att ett 80-släp är relativt nytt kommer att ta 7-10´ av din budget om du inte hittar någon som säljer till paketpris. Du får nog vara beredd att pruta och även pruta på dina krav på en motor som är perfekt…. men är du meck så kan du väl köpa och renovera under hösten/vintern. Då blir slutnotan ändå rimlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om en fjord 17? Kallas även fjordling. http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141114/tv-fjordling-17-ar-mycket-motorbat-for-pengarna

 

Det är inte mycket att sova i men i övrigt en erkänt bra båt. Den finns både med inom och utombordare och verkar inte ha några gränser för hur mycket den klarar att övermotoriseras.

Så prisspannet är väldigt stort beroende på motorval. Men helt inom din budget med mindre/äldre motor. Inom vikt och storleksramarna vad gäller trailanden med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mikael_matsson, den 09 Jul 2016 - 16:28, skrev:

Vad tror du om en fjord 17? Kallas även fjordling. http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141114/tv-fjordling-17-ar-mycket-motorbat-for-pengarna

 

Det är inte mycket att sova i men i övrigt en erkänt bra båt. Den finns både med inom och utombordare och verkar inte ha några gränser för hur mycket den klarar att övermotoriseras.

Så prisspannet är väldigt stort beroende på motorval. Men helt inom din budget med mindre/äldre motor. Inom vikt och storleksramarna vad gäller trailanden med.

 

Fjordlingen  har jag faktiskt fallit för. Tycker dom verkar riktigt fräna. Dom verkar gå fort som satan. Dock verkar dom dyrare än övriga HT-båtar. Det jag oroar mig över är dels botten som verkar släppa och läcka in vatten, och så är det något gammalt skum som man måste ta bort? Dels akterspeglarna verkar mjuka och kexiga. Hur kontollerar man allt detta? Går det att förstärka på vettigt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att låna tråden lite, hoppas inte trådskaparen har nåt emot det  :)

 

Har egentligen siktet inställt på en 8-9 meters familjebåt, en "husvagn på vattnet", men har insett att det kanske dröjer ett par år innan det målet kan uppnås, främst pga tidsbrist. En möjlighet att låna båtplats har också uppenbarat sig men den tar inte större båt än ca 5-6m. Har därför börjat snegla mot en lite mindre och billigare HT som dessutom skall vara trailerbar för att kunna ta hem båten och förvara på tomten samt för miljöombyte.

 

Har tittat lite på Ryds Camping och lite blandade 500-modeller från Flipper, Örnvik etc. 

 

Kan någon tipsa om en modell som lämpar sig bra för trailer och där man kan sitta 4 vuxna och äta på ett vettigt sätt? Tänkte mig att man bjuder med någon annan barnfamilj eller föräldrar/svärföräldrar och medan barnen roar sig med ditt och datt ska de vuxna kunna sitta bekvämt och äta, dricka eller bara snacka skit i sittbrunnen. Jag tycker det är svårt att se på Blocketbilder hur stort det egentligen är och exakt hur bord och stolar egentligen går att bygga om och inte. Läste också någonstans att Ryds Camping egentligen inte lämpar sig så bra för trailer då skrovet inte är byggt för det och riskerar att knäckas/spricka vid för mycket iläggning/upptagning. Stämmer detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har du rätt i. På modellen med utombordare finns en tunnel i botten. Den vattenfylls när du ligger still eller åker sakta för att öka stabiliteten, båten blir mindre rank. Vid fart rinner vattnet ur och båten blir 200kg lättare. Smart och det verkar funka bra. Dock är tunneln skruvad med en miljard skruvar i botten, vilket gjort att många läckt in vatten och "skummet" mellan skrovet har som du skrev sugit åt sig vattnet och förstörts. Många är dock åtgärdade idag. Vill minnas att praktiskt båtägande gjort ett repotage om både båten och denna typ av renovering av botten och akterspegel på just fjordling. Du kanske kan hitta repotaget om du letar.

Akterspegeln blir sannolikt sliten pga de extrema motorer endel hänger på. Du kanske ska granska den lite mer skeptiskt om det hänger en 300hk på :).

Båten byggdes väl från början för omkring 50hk max tror jag, men de flesta har nog mer idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret var alltså till Hextall och det är fjordlingen jag skrev om. Inte om Rydsen, vi skrev visst samtidigt.

Jo det har du rätt i. På modellen med utombordare finns en tunnel i botten. Den vattenfylls när du ligger still eller åker sakta för att öka stabiliteten, båten blir mindre rank. Vid fart rinner vattnet ur och båten blir 200kg lättare. Smart och det verkar funka bra. Dock är tunneln skruvad med en miljard skruvar i botten, vilket gjort att många läckt in vatten och "skummet" mellan skrovet har som du skrev sugit åt sig vattnet och förstörts. Många är dock åtgärdade idag. Vill minnas att praktiskt båtägande gjort ett repotage om både båten och denna typ av renovering av botten och akterspegel på just fjordling. Du kanske kan hitta repotaget om du letar.

Akterspegeln blir sannolikt sliten pga de extrema motorer endel hänger på. Du kanske ska granska den lite mer skeptiskt om det hänger en 300hk på :).

Båten byggdes väl från början för omkring 50hk max tror jag, men de flesta har nog mer idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med skrovet på tex Fjordling eller ryds camping och liknande båtar. Tar skrovet skada av att ta upp och ner båtarna med trailer ett antal gånger per säsong?

 

En annan sak jag tänkte på när man tar upp båten efter varje tur. Är det något att tänka på med motor eller båt om den ska stå till några dagar eller veckor mellan varje tur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att kölrullarna tar uppvall vikt från båten och att stödrullarna inte belastas, så kan du ta upp och lägga i hur mycket du vill. När båten står längre tid är det som alltid läge att underhållsladda batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig sak som jag har glömt att fråga om är ju var gränsen går när inte en vanlig 2-hjulsdriven klarar av att sjösätta och ta upp båten. Vilka storlekar går bra med en vanlig personbil? Ryds camping, bayliner 1952, Delta 17?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror till mycket stor del på rampen. Jag har själv en framhjulsdriven passat som klarar min 1600 kg båt på asfaltsrampen i min hemmahamn, men som säkert skulle få problem på en brantare ramp. Hade en BMW 740 som dragbil för några år sedan. Den rackaren kunde dra upp vad som helst från vilken ramp som helst....bakhjulsdrift är klart bättre än framhjulsdrift.

 

En ryds camping lär inte vara ett problem oavsett ramp, om det inte är en naturramp i sand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...