Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
megalordon

Hur hantera ett motordrivet ankarspel

Rekommendera Poster

Hej,

 

När vi köpte vår båt satt där redan ett motordrivet ankarspel. Mycket bekvämt och praktiskt, men hur skall man säkra den när det väl är utfällt?

 

Jag ser ofta andra med samma utsrustning som helt sonika släpper ankaret, spänner upp med ankarspelsmotorn och låter det vara så. Är spelen utrustade för att klara detta eller bör man mata ut en meter extra tamp och fästa den i knapen?

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

När vi köpte vår båt satt där redan ett motordrivet ankarspel. Mycket bekvämt och praktiskt, men hur skall man säkra den när det väl är utfällt?

 

Jag ser ofta andra med samma utsrustning som helt sonika släpper ankaret, spänner upp med ankarspelsmotorn och låter det vara så. Är spelen utrustade för att klara detta eller bör man mata ut en meter extra tamp och fästa den i knapen?

 

/Bosse

 

Det beror på hur spelet är monterat d.v.s om det är monterat på akterspegeln utan någon större förstärkning så skulle jag rekommendera att avlasta med hjälp av en tamp på knapen som du själv är inne på. Så gör jag själv för att inte i onödan belasta den yta som ankarspelet är monterat på.

post-106334-0-26377000-1467914942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara det som spelet sitter fast i tar stryk. Även lager å melanism i spelet, själva infästning i spelet mm. Belastas.

Jag hakar på en krok med en tamp i kedjan, fäster tampen i en knap å släpper ut så knapen tar lasten... tar kanske 10 sek extra tid ut resp in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick nyligen informationen av AB Jan Comstedt, som är generalagent för Lemmar, att inte belasta ankarspelet vid anlarliggande, utan som redan skrivits, säkra linan i en knap eller pollare ombord. Dessutom skulle man inte belasta spelet genom att låta det dra båten baklänges genom vattnet (om det nu är monterat akterut) utan backa en kort bit först så att båten är i rörelse då man tar hem ankarlinan, vilket då ökar risken för att få in den i propellern.

 

På förra båten fixade jag med en strömbrytare så att man inte kunde fälla ankaret ofrivilligt under gång, vilket hade hänt. Jag använde där Bilyemas skyddade strömbrytare, den med ett skydd över strömbrytaren arm, en så kallad "bombfällarknapp".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också en lina (med gummistropp på för att minska ryckandet) med en metallkrok som jag fäster i kättingen. När jag fäst linan i pollaren och i kättingen fäller jag ut ca 1m kätting till så att det blir en liten "runda" med kätting runt linan. Då tar pollaren all kraft och inte ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en särskild kättingkrok som man enkelt hakar i kättingen. Alternativet är en "björn" som som klämmer åt kättingen. 

Ankarspel ska avlastas åtminstone om man lager typ över natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa ankarspel är, åtminstone enligt tillverkarna, utformade att klara av att låsa linan. Jag har ett Engbo Maxi med blyad lina. Enligt bruksanvisningen skall man låsa ankarlinan med spelet. Detta var från början mot min intuition, så den första säsongen med detta spel säkrade jag alltid linan på knap, men hade då ofta problem att spelet slirade vid inhalning. Jag frågade Engbo på METS-mässan en gång, och de hävdade bestämt att jag skulle låta spelet låsa linan, så det har jag kört med nu i några år utan några som helst problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa ankarspel är, åtminstone enligt tillverkarna, utformade att klara av att låsa linan. Jag har ett Engbo Maxi med blyad lina. Enligt bruksanvisningen skall man låsa ankarlinan med spelet. Detta var från början mot min intuition, så den första säsongen med detta spel säkrade jag alltid linan på knap, men hade då ofta problem att spelet slirade vid inhalning. Jag frågade Engbo på METS-mässan en gång, och de hävdade bestämt att jag skulle låta spelet låsa linan, så det har jag kört med nu i några år utan några som helst problem.

 

Hej,

 

Det är Engbo jag har också, tror det heter "Type 40". 

Igår kom vi hem från en 2 veckorsutflykt och med i bagaget  har vi några nya erfarenheter av ankarspelsproblem. Då vi en dag skulle vinsha upp ankaren hände ingenting. Dagen innan fungerade det felfritt. Resten av resan blev det bara att med handkraft dra upp ankaret varje gång, och därefter ge sig ner i motorrummet för att manuellt hala in linan för att det inte skulle ligga 50-60 m ankarlina på akterdäck.

 

MEN sista dagen fungerade det plötsligt felfritt igen. Känns detta igen, vad kan det bero på?

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att det är gammat stelt fett eller helt torrt på den gängade axeln, linhjulen skall ju låsas fast då den yttre delen skall gängas in några varv, så det låser de inre linhjulen. Tag bort hjulen från axeln, tvätta rent axel och hjuelns gängade nav med exempelvis aceton, lägg därpå nytt fint fett, exempelvis volvo-pentas propelleraxelfett, som säljs i små förpackningar. Kolla också så att inte gängorna är skadade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...