Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
PeterTK

Problem med drev eller annat?

Rekommendera Poster

Åker ut igår på en tur med vår Bayliner 2455, -02. Mercruiser 5.0 förgasarmotor med Alfa gen 2 drev.

Det gick bra ända till vi skulle lägga till vid en liten hamn för lunch. I inresan kan jag inte trimma upp drevet som jag vill (det låter ingenting om pumpen). Jag fick även trassel att lägga i backväxeln och i passagen över neutralen så stannar motorn. Vi glider in och lägger till för lunch.

 

Vid avresan så har jag svårt att få i backväxeln men den hoppar i efter lite dragande i reglaget.

Då jag ska lägga i växel framåt så dör motorn återigen men startar snabbt och jag får i växeln efter ytterligare försök fram&tillbaka med reglaget. Får i växeln och börjar åka. Det känns snart som att vi sitter fast i något, motorn får jobba hårt för att komma någon vart. Det kändes som ett litet ryck i början (borde inte vara grundkänning eftersom vi var i infarten till en båtbrygga men man vet ju aldrig hur Mälarens gyttja rör sig....) När jag gasar på så kommer vi upp i 7knop vid 2800varv, dvs det varvtal som jag brukar ligga på 22-24knop på. börjar puttra tillbaka hemåt i låg fart men efter en stund hostar motorn till och stannar. Får inte igång den. Ringer sjöräddningssällskapet och bogseras hem.

 

Idag dök och skulle kika på det men det såg ok ut. Propellern snurrar fint och jag kan inte se/känna något som sitter fast. Motorn går igång och går fint, lite hög tomgång. Testar backen snabbt och den hoppade i men slog i neutralen igen. Tänkte dra upp båten på trailern imorgon men får ju inte upp drevet så jag vet inte hur det går.

 

Berätta nu om era teorier!

- Är det ett "trippelfel"? Dvs växelreglage+powertrim+drev har tre oberoende fel/brister eller finns det kopplingar?

- Varför går båten 7 knop på 2800 varv? Vilken felsökning kan jag ge mig på?

- Hur kontrollerar jag justeringen av reglaget/wirarna?

- Felsökning powertrim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelproblem och Alpha drev finns det spaltmeter att läsa om.. Sök på microbrytare, kan även vara länkaget ner till drevet från motorn.

Farten kan bero på slirande propp, eller att du fick något runt proppen, rep eller annat.

Att motorn inte går ok, KAN bero på vattenintrång från dåliga kyllimpor, bara för att nämna någon typisk källa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du fått något i propellern så kan det förklara både den låga farten, tjuvstoppen ochans svårigheten att växla. Men det kan inte förklara problemet med powertrimmen.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som info:

Propeller hade fått en stukning så den verkade fungera mer som en visp än en propeller, där låg problemet!

 

Ang powertrimet så var det "sbs - skit bakom spakarna". Hade inte batteriväljaren på "Both" utan endast på förbrukningsbatterierna. Tydligen ligger powertrimmotorn på startbatteriet.

 

Växelproblemet löste sig ganska bra med att justera wirarna från reglaget. Enkelt!

 

Kvarstår problem med att välja propeller, får inte till bra egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om powertrim inte fungerar men det "klickar" då du trycker på knappen så är det med största sannolikhet ett relä som är trasigt som sitter i motorutrymmet på hyllan "under" badbryggan som behöver bytas - ~150 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...