Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlueLob

Ny båtägare och kan 0 om båtar

Rekommendera Poster

 

 

 

Jag kan inte få tag på tidigare säljare och har därför ingen möjlighet att fråga om grejorna. Samt att jag inte har fått båten än, jag får den troligen under nästa vecka. Det kan vara så att en del saker finns på de platser och vrår som inte syns på bilderna. Tex badbryggan ska vara nylackad...men jag ser den inte heller :)

 

Är det fler saker som till synes saknas?

 

 

Har du betalat båten och skrivit på någonting?

 

 

Japp, allt sånt är klart. Är bara upphämtning kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På länken nedan kan man hitta denna bild. Jag undrar, vad är det för delar mellan 23 och 7. Det har något med tilt-funktionen på drevet att göra (eftersom nr 25 är tiltaxel).

 

Samma med delen bredvid nr 6, vad är det?

Resterande delar finns info om på sidan.

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-omc/vso-drev-skold/reservdelar-skold-omc-stringer-400-800-cobra05 

 

post-109310-0-37263900-1467891460_thumb.png

Redigerad av BlueLob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! (Georg_Ohm, NiclasO, Gelis, Eld-, Salty, penta)

 

När jag kollat mer detaljerat på motor-bilden så verkar den också vara OMC, dvs OMC stringer stämmer väl, och 800-modellen byggdes under åren 82-86 vilket stämmer överens med båtens ålder och motorns storlek (om informationen jag har stämmer). Troligt att detta är originalmotor och drev till båten?

 

Varför har alla fått för sig att drivlinan inte fungerar som den ska? Jag har i varje fall inte för avsikt att byta ut den det första jag gör. Jag tror att både motor och drev fungerar, med eventuellt lite småfix. Jag hoppas få ordning på grejorna, men det innebär såklart arbete med att förstå vad som ska göras och hur. 

 

Hur kontrollerar jag avgaslimpor och knän? Är det någon som vet var jag kan hitta instruktionsbok, användarmanualer, servicemanual, broschyr etc för båt, motor, drev?

 

Jag kan inte få tag på tidigare säljare och har därför ingen möjlighet att fråga om grejorna. Samt att jag inte har fått båten än, jag får den troligen under nästa vecka. Det kan vara så att en del saker finns på de platser och vrår som inte syns på bilderna. Tex badbryggan ska vara nylackad...men jag ser den inte heller :)

 

Är det fler saker som till synes saknas?

går det inte att häva köpet? låter elakt jag vet men du började liksom i fel ände köpte först o kolla sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

hmm okej, hoppas du får båten. Många av oss här har nog varit med om eller stått bredvid affärer med båtar som varit lite skumma därför är många av oss ganska misstänksamma.

 

Min råd till dig är att försök dra dig ur affären, om inte, försök sälja den igen, och köp en typisk nybörjarbåt: tex en mindre HT båt men en enkel utombordare tex En Ryds tumlare med en 40hk utombordare, enkel att hantera, billig i drift och enkel att laga.

 

Båtar överlag men framförallt gamla med inombordare så kan småsaker eskalera till stora reparationer som kräver ganska omfattande mekvana och kunskap, samt dyra delar. Därför hoppas jag att du har en stabil familjesituation och tid/plats över, för de flesta av oss gör nog bedömningen utifrån bilderna att det finns en hel del att göra, samt saker som kan komma att krångla. Hoppas du inte blir allt för nedstämnd av mina hårda ord men bara så du vet. Det kan också vara så att säljaren är en hyvens kille och allt är i det skick ni har kommit överens om

 

När/om du får båten. KRÄV provkörning med säljaren, det är det bästa rådet jag kan ge dig, ta inga ursäkter och undanflykter, och köp inga som helst förklaringar på eventuella fel! Ta med någon som kan något om båtar helst en båtmekaniker!

 

om inte:

 

Sätt i bottenpluggen, ser ut att saknas på bild. Ladda batterierna, kolla så det finns bensin i(färsk). Vrid på nyckeln och kolla så att mätare fungerar och att det går att tilta drevet upp och ner. Kolla ifall motorn går runt, dvs försöker starta när du vrider på nyckeln (men starta den inte på land.)

 

Sjösätt båten vid en lugn plats, inte med familj som förväntar sig att få åka båt på engång! Försök hitta en person i bekantskapskretsen som kan så mycket om båtar som möjligt som blir med dig.Vid sjösätning se till att drevet inte tar i om det inte går att tilta upp. Lägg i N, kör motorrumsfläkt 2min för att ventilera ur bensinångor. Försök starta? Går det inte Ge lite gas men se till att växeln inte ligger i. Om den inte starta. Pröva med lite startgas. Fortfarande inget? Ta upp den och kör hem för felsökning. Sök hjälp här.

 

Om den startar låt den gå på tomgång länge för att kolla efter ev läkage, samt håll koll på oljetryck och temp vid provkörning!

 

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter relativt enkelt, om inte skruvarna sitter åt riktigt illa då. Är det lika enkelt att skruva ihop igen eller behöver jag få med en momentnyckel samt info om vilket moment de ska dras åt etc?

 

Har du tips på vart man kan hitta böckerna? Har letat en hel del, hittat lite, men hittar inget om båten. Motor och drev har jag bra info om tror jag.

Det brukar nästan aldrig finnas någon dokumentation om båtarna bara om motor och drev.

 

Om limor och knän är ok så rengör du och skruvar ihop igen med nya packningar. Det klarar du nog utan momentnyckel. Annars borde åtdragningsmomenten finnas i verkstadsmanualen för motorn.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På länken nedan kan man hitta denna bild. Jag undrar, vad är det för delar mellan 23 och 7. Det har något med tilt-funktionen på drevet att göra (eftersom nr 25 är tiltaxel).

 

Samma med delen bredvid nr 6, vad är det?

Resterande delar finns info om på sidan.

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/vasi-omc/vso-drev-skold/reservdelar-skold-omc-stringer-400-800-cobra05

Det är som sagt delar till tilten som verkar vara en elmotor som lyftet drevet via kugghjul och kuggstång. Jag tror att de andra har med den elektriska växeln att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värst vad alla var pessimistiska här då...

Fixa till det som ser ut att behövas för att få båten att fungera och hålla tätt. Det är ju enkelt att kolla om motorn startar och kyler och om drevet fungerar medan båten står på land. Sedan i vattnet med den bara!

Har du tur så funkar allt så pass bra att det går att köra ett tag.  Efter ett tag med båten vet du vad som behöver fixas till och så får du klart för dig om det här är båten för dig.

Någon båtvan kompis har du väl? Var generös med käk, fika och sympati så får du säkert den hjälp och de råd du behöver. Sedan har man hela långa vintern att fixa till de fel och brister man hittat under säsongen. Eller sätta ut en säljannons om allt känts fel :-)

Fördelen med att börja båtlivet med en fixa-till-båt är att man lär sig känna den utan och innan och vet vad som krånglar, då behöver man inte ringa sjöräddningen för någon lite skitsak. Det finns allt för många som lägger ut frågor på olika forum utan att ens ha lyft på motorkåpan först...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm okej, hoppas du får båten. Många av oss här har nog varit med om eller stått bredvid affärer med båtar som varit lite skumma därför är många av oss ganska misstänksamma.

 

Min råd till dig är att försök dra dig ur affären, om inte, försök sälja den igen, och köp en typisk nybörjarbåt: tex en mindre HT båt men en enkel utombordare tex En Ryds tumlare med en 40hk utombordare, enkel att hantera, billig i drift och enkel att laga.

 

Båtar överlag men framförallt gamla med inombordare så kan småsaker eskalera till stora reparationer som kräver ganska omfattande mekvana och kunskap, samt dyra delar. Därför hoppas jag att du har en stabil familjesituation och tid/plats över, för de flesta av oss gör nog bedömningen utifrån bilderna att det finns en hel del att göra, samt saker som kan komma att krångla. Hoppas du inte blir allt för nedstämnd av mina hårda ord men bara så du vet. Det kan också vara så att säljaren är en hyvens kille och allt är i det skick ni har kommit överens om

 

När/om du får båten. KRÄV provkörning med säljaren, det är det bästa rådet jag kan ge dig, ta inga ursäkter och undanflykter, och köp inga som helst förklaringar på eventuella fel! Ta med någon som kan något om båtar helst en båtmekaniker!

 

om inte:

 

Sätt i bottenpluggen, ser ut att saknas på bild. Ladda batterierna, kolla så det finns bensin i(färsk). Vrid på nyckeln och kolla så att mätare fungerar och att det går att tilta drevet upp och ner. Kolla ifall motorn går runt, dvs försöker starta när du vrider på nyckeln (men starta den inte på land.)

 

Sjösätt båten vid en lugn plats, inte med familj som förväntar sig att få åka båt på engång! Försök hitta en person i bekantskapskretsen som kan så mycket om båtar som möjligt som blir med dig.Vid sjösätning se till att drevet inte tar i om det inte går att tilta upp. Lägg i N, kör motorrumsfläkt 2min för att ventilera ur bensinångor. Försök starta? Går det inte Ge lite gas men se till att växeln inte ligger i. Om den inte starta. Pröva med lite startgas. Fortfarande inget? Ta upp den och kör hem för felsökning. Sök hjälp här.

 

Om den startar låt den gå på tomgång länge för att kolla efter ev läkage, samt håll koll på oljetryck och temp vid provkörning!

 

Tack! Mycket bra tips. 

Jag har sett att de lyckas starta motorn på land, kanske inte så länge, men att det går i kanske 1 minut. Vet du hur man lyckas med det? Jag tänker att det är lättare att se felen och åtgärda dem på land. Att tänka på om jag ska försöka något sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det låter relativt enkelt, om inte skruvarna sitter åt riktigt illa då. Är det lika enkelt att skruva ihop igen eller behöver jag få med en momentnyckel samt info om vilket moment de ska dras åt etc?

 

Har du tips på vart man kan hitta böckerna? Har letat en hel del, hittat lite, men hittar inget om båten. Motor och drev har jag bra info om tror jag.

Det brukar nästan aldrig finnas någon dokumentation om båtarna bara om motor och drev.

 

Om limor och knän är ok så rengör du och skruvar ihop igen med nya packningar. Det klarar du nog utan momentnyckel. Annars borde åtdragningsmomenten finnas i verkstadsmanualen för motorn.

 

 

Bra! Då ska jag kontrollera dem. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas nu att din säljare kan sova gott om natten, och att du har sett hans legitimation, noterat hans personnummer, och vet var han bor...

 

Jag har läst om folk som blivit bedragna, hade en granne som köpte en Magnum 800 i Florida via en importör, har läst här om båtägare som haft diverse påroblem med amerikanska båtar och motorer, ja även europeiska, svenska och norska, men inte lika många... Och som redan skrivits, det är lätt att bli misstänksam. Hoppas nu inte du betalat någon större summa för denna båten. Javisst hoppas jag också att motorn startar och går bra, och att drevet funkar, men den tidigare nämnda misstänksamheten infinner sig när man ser dina bilder, det är helhetsintrycket som liksom bekräftas av detaljerna.

 

Du kan säkert få en bra Wellcraft av det utgångsmaterialet du köpt, men det krävs ju en hel del jobb och troligtvis en del utgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för alla svar! (Georg_Ohm, NiclasO, Gelis, Eld-, Salty, penta)

 

När jag kollat mer detaljerat på motor-bilden så verkar den också vara OMC, dvs OMC stringer stämmer väl, och 800-modellen byggdes under åren 82-86 vilket stämmer överens med båtens ålder och motorns storlek (om informationen jag har stämmer). Troligt att detta är originalmotor och drev till båten?

 

Varför har alla fått för sig att drivlinan inte fungerar som den ska? Jag har i varje fall inte för avsikt att byta ut den det första jag gör. Jag tror att både motor och drev fungerar, med eventuellt lite småfix. Jag hoppas få ordning på grejorna, men det innebär såklart arbete med att förstå vad som ska göras och hur. 

 

Hur kontrollerar jag avgaslimpor och knän? Är det någon som vet var jag kan hitta instruktionsbok, användarmanualer, servicemanual, broschyr etc för båt, motor, drev?

 

Jag kan inte få tag på tidigare säljare och har därför ingen möjlighet att fråga om grejorna. Samt att jag inte har fått båten än, jag får den troligen under nästa vecka. Det kan vara så att en del saker finns på de platser och vrår som inte syns på bilderna. Tex badbryggan ska vara nylackad...men jag ser den inte heller :)

 

Är det fler saker som till synes saknas?

går det inte att häva köpet? låter elakt jag vet men du började liksom i fel ände köpte först o kolla sen.

 

 

Hej. Det är inte intressant för min del. Jag köpte båten för att ha den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delarna som saknas på drevet är till drevlyften om man kollar lite på bilder och text på nätet. Ser ut som själva snäckväxeln ska sitta i det tomma utrymmet. Saknas Elmotorn och dess axel så ser det ut som att det blir hål rakt in i båten. Kan tänka mig att man plockat bort snäckväxeln för att frigöra drevet, kanske pga att lyften inte funkar/kärvat ihop.

 

Själva motorn är en vanlig GM V8 oavsett om det står OMC på den.

 

Avgasdelar brukar inte vara det lättaste att hitta till äldre OMC men jagtycker att delarna liknar volvopenta, då är det genast lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas nu att din säljare kan sova gott om natten, och att du har sett hans legitimation, noterat hans personnummer, och vet var han bor...

 

Jag har läst om folk som blivit bedragna, hade en granne som köpte en Magnum 800 i Florida via en importör, har läst här om båtägare som haft diverse påroblem med amerikanska båtar och motorer, ja även europeiska, svenska och norska, men inte lika många... Och som redan skrivits, det är lätt att bli misstänksam. Hoppas nu inte du betalat någon större summa för denna båten. Javisst hoppas jag också att motorn startar och går bra, och att drevet funkar, men den tidigare nämnda misstänksamheten infinner sig när man ser dina bilder, det är helhetsintrycket som liksom bekräftas av detaljerna.

 

Du kan säkert få en bra Wellcraft av det utgångsmaterialet du köpt, men det krävs ju en hel del jobb och troligtvis en del utgifter.

 

Vi kan väl säga så. jag köpte den av fri vilja, av en mellanhand, och den förra ägaren har väl inte varit så inblandad förutom som säljare.

Har jag gjort fel får jag väl stå det kastet. Men jo när man kikar på detaljerna, som inte syntes för mig tidigare (otränad öga) så håller jag med er. 

 

Vi får väl se hur mycket av information jag har stämmer och hur mycket jobb det är att göra. Jag ser fram emot att ta hämta den under nästa vecka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delarna som saknas på drevet är till drevlyften om man kollar lite på bilder och text på nätet. Ser ut som själva snäckväxeln ska sitta i det tomma utrymmet. Saknas Elmotorn och dess axel så ser det ut som att det blir hål rakt in i båten. Kan tänka mig att man plockat bort snäckväxeln för att frigöra drevet, kanske pga att lyften inte funkar/kärvat ihop.

 

Själva motorn är en vanlig GM V8 oavsett om det står OMC på den.

 

Avgasdelar brukar inte vara det lättaste att hitta till äldre OMC men jagtycker att delarna liknar volvopenta, då är det genast lättare.

 

Ja, helt rätt. Så måste det vara, 'tilt gear house' har jag sett att det heter på engelska. Men vad de ingående delarna är vet jag inte. Kan man använda båten utan tilt-funktion eller är den nödvändig?

 

GM V8, eller om det är Cheva V8 (vilket jag sett på nätet) då bör det gå att hitta delar här och där. Samma med volvo penta, får väl hoppas på det bästa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så, och det gäller alla; att en rutinerad tidigare båtägare köper en båt på andra premisser än vad en person gör som aldrig tidigare haft någon båt.

Många av oss som är verksamma här har varit med sedan spädbarnsåldern ombord, och kanske också bor ett stenkast från havet, där båtar har varit lika naturliga inslag som cyklar, mopeder och bilar för andra som har sina rötter längre inåt land. Vi skall ju välkomna nybörjarna och räcka över en hjälpande hand, och sedan är det ju upp till nybörjaren att ta åt sig och förvalta denna vänskap.

 

Jag köpte också en gång "den första båten" tja den föregicks ju av några jollar någon eka och en styrpulpetbåt. I den båten satt det en fyrcylindrig bensinmotor, sjövattenkyld, med halvdålig kompression. Topplocket fixades till, kompressionen blev så bra att det det tunna kvarvarande godset mellan cylinderväggar och kylkanaler sprack, dessväre är ju verkningsgraden på saltvatten som bränsle väldigt dålig, så det var ju bara att byta motor. Vintern innan hade jag haft av drevet och bytt alla packningar och packboxar eftersom oljan i drevet såg ut som kaffe latte.

Den andra större båten, en Nimbus var snygg och välskött, motorn funkade bra, men kändes trött och sotade ned omgivningen. Turbon renoverades, spridarna fixades men inte fasiken hjälpte det, enligt flera källor var dessa motorer sådana, det var en TAMD 30 från Volvo-Penta. Den maskinen byttes till en modernare TAMD31 med hydrauliskt backslag, och först då gick den båten bra och ekonomiskt tills dess att turbon lade av... Då hade även garantin gått ut...

 

Ja man får nu iallafall erfatenhet, och kunskap om vad som kan hända och vilka reservdelar och verktyg man bör ha med sig.

Det är väl det som skiljer oss från amöborna, att vi kan lära av våra misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja man kan använda båten utan tilten/powertim, men det kan vara svårt att få båten att gå bra och ekonomiskt beroende på sjön, vinden, båtens belastning etc kan det ofta vara nödvändigt att justera drevet inåt eller utåt från akterspegeln. Så den bör ju fungera innan du sjösätter. Men i nödfall kan du köra ändå.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det saknas grejor måste man ju ändå se till att det är tätt så att det inte kommer in vatten på fel ställe. Dessutom måste man se till att drevet sitter fast så att det inte svänger upp när man lägger i backen. Risken är att det är just drevtrim/drevlyft som har den uppgiften.

 

Fast det kan ju gå att lösa på annat sätt. På min båtklubb finns en båt med ett Alphadrev där powertrimmen gått sönder och då plockats bort helt varpå trimkolvarna ersattes av två plattjärn.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ska man sjösätta/ta upp på ramp är tiltfunktionen kritisk. Jag hoppas att bilderna är tagna under renovering, så att alla delar finns till drev osv. kontrollera alla gunmidetaljer noga. Sprickor i gummi kan sänka båten i ett nafs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ska man sjösätta/ta upp på ramp är tiltfunktionen kritisk. Jag hoppas att bilderna är tagna under renovering, så att alla delar finns till drev osv. kontrollera alla gunmidetaljer noga. Sprickor i gummi kan sänka båten i ett nafs.

 

Bra tips! Då ska jag kontrollera det också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det saknas grejor måste man ju ändå se till att det är tätt så att det inte kommer in vatten på fel ställe. Dessutom måste man se till att drevet sitter fast så att det inte svänger upp när man lägger i backen. Risken är att det är just drevtrim/drevlyft som har den uppgiften.

 

Fast det kan ju gå att lösa på annat sätt. På min båtklubb finns en båt med ett Alphadrev där powertrimmen gått sönder och då plockats bort helt varpå trimkolvarna ersattes av två plattjärn.

 

Ja det borde väl fungera, det kan vara ett alternativ en period framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ska man sjösätta/ta upp på ramp är tiltfunktionen kritisk. Jag hoppas att bilderna är tagna under renovering, så att alla delar finns till drev osv. kontrollera alla gunmidetaljer noga. Sprickor i gummi kan sänka båten i ett nafs.

 

Enligt vad jag ser på bilderna så verkar det tyvärr saknas delas till drevet. Jag får se under nästa vecka när jag hämtar båten. Jag hoppas att de varit så smarta att de lagt delarna i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan använda båten utan tilten/powertim, men det kan vara svårt att få båten att gå bra och ekonomiskt beroende på sjön, vinden, båtens belastning etc kan det ofta vara nödvändigt att justera drevet inåt eller utåt från akterspegeln. Så den bör ju fungera innan du sjösätter. Men i nödfall kan du köra ändå.

 

Det räcker alltså inte med enbart trimplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så, och det gäller alla; att en rutinerad tidigare båtägare köper en båt på andra premisser än vad en person gör som aldrig tidigare haft någon båt.

Många av oss som är verksamma här har varit med sedan spädbarnsåldern ombord, och kanske också bor ett stenkast från havet, där båtar har varit lika naturliga inslag som cyklar, mopeder och bilar för andra som har sina rötter längre inåt land. Vi skall ju välkomna nybörjarna och räcka över en hjälpande hand, och sedan är det ju upp till nybörjaren att ta åt sig och förvalta denna vänskap.

 

Jag köpte också en gång "den första båten" tja den föregicks ju av några jollar någon eka och en styrpulpetbåt. I den båten satt det en fyrcylindrig bensinmotor, sjövattenkyld, med halvdålig kompression. Topplocket fixades till, kompressionen blev så bra att det det tunna kvarvarande godset mellan cylinderväggar och kylkanaler sprack, dessväre är ju verkningsgraden på saltvatten som bränsle väldigt dålig, så det var ju bara att byta motor. Vintern innan hade jag haft av drevet och bytt alla packningar och packboxar eftersom oljan i drevet såg ut som kaffe latte.

Den andra större båten, en Nimbus var snygg och välskött, motorn funkade bra, men kändes trött och sotade ned omgivningen. Turbon renoverades, spridarna fixades men inte fasiken hjälpte det, enligt flera källor var dessa motorer sådana, det var en TAMD 30 från Volvo-Penta. Den maskinen byttes till en modernare TAMD31 med hydrauliskt backslag, och först då gick den båten bra och ekonomiskt tills dess att turbon lade av... Då hade även garantin gått ut...

 

Ja man får nu iallafall erfatenhet, och kunskap om vad som kan hända och vilka reservdelar och verktyg man bör ha med sig.

Det är väl det som skiljer oss från amöborna, att vi kan lära av våra misstag.

 

Jag är tacksam för hjälpen Georg. Detta är verkligen ett bra forum med många som ställer upp och hjälper till. 

En första båt, jag hoppas kunna sjösätta nångång snart, och lyckas jag inte fixa till båten pga otillräckliga kunskaper får jag väl försöka skaffa en annan som inte behöver lika mycket åtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju så, och det gäller alla; att en rutinerad tidigare båtägare köper en båt på andra premisser än vad en person gör som aldrig tidigare haft någon båt.

Många av oss som är verksamma här har varit med sedan spädbarnsåldern ombord, och kanske också bor ett stenkast från havet, där båtar har varit lika naturliga inslag som cyklar, mopeder och bilar för andra som har sina rötter längre inåt land. Vi skall ju välkomna nybörjarna och räcka över en hjälpande hand, och sedan är det ju upp till nybörjaren att ta åt sig och förvalta denna vänskap.

 

Jag köpte också en gång "den första båten" tja den föregicks ju av några jollar någon eka och en styrpulpetbåt. I den båten satt det en fyrcylindrig bensinmotor, sjövattenkyld, med halvdålig kompression. Topplocket fixades till, kompressionen blev så bra att det det tunna kvarvarande godset mellan cylinderväggar och kylkanaler sprack, dessväre är ju verkningsgraden på saltvatten som bränsle väldigt dålig, så det var ju bara att byta motor. Vintern innan hade jag haft av drevet och bytt alla packningar och packboxar eftersom oljan i drevet såg ut som kaffe latte.

Den andra större båten, en Nimbus var snygg och välskött, motorn funkade bra, men kändes trött och sotade ned omgivningen. Turbon renoverades, spridarna fixades men inte fasiken hjälpte det, enligt flera källor var dessa motorer sådana, det var en TAMD 30 från Volvo-Penta. Den maskinen byttes till en modernare TAMD31 med hydrauliskt backslag, och först då gick den båten bra och ekonomiskt tills dess att turbon lade av... Då hade även garantin gått ut...

 

Ja man får nu iallafall erfatenhet, och kunskap om vad som kan hända och vilka reservdelar och verktyg man bör ha med sig.

Det är väl det som skiljer oss från amöborna, att vi kan lära av våra misstag.

Jag är tacksam för hjälpen Georg. Detta är verkligen ett bra forum med många som ställer upp och hjälper till.

En första båt, jag hoppas kunna sjösätta nångång snart, och lyckas jag inte fixa till båten pga otillräckliga kunskaper får jag väl försöka skaffa en annan som inte behöver lika mycket åtgärder.

 

Mitt råd till dig är att sätt en budget så snart som möjligt. Så här mkt kan du tänka dig att lägga på båten.

Vi köpte en båt förra året som var rätt ok iordning tyckte vi.

Jag är inte jättehändig själv då fått ta hjälp av varv.

1 året blev kostnaden för tillbehör, utrustning och uppdateringar för båten ca 70 000 kr.

Kylskåp, kapell, inlämning till varv för kontroll av båt/motor pga läckage. En massa eldragning. Massa elektronik, förtöjningstillbehör, tv. m.m

Notera då att motorn var renoverad för 84 000 kr 1 år innan köp och båten som är ifrån 98 var väl omhändertagen av tidigare ägare.

 

Tittar på att byta inom något år eller så. Önskar göra en del uppdateringar med Toa, dusch, ankarspel och gärna en HT båt istället på sikt... Har sett att det för mig som inte är jättehändig kostar en del och det finns bra med alternativ till salu där mina önskemål redan finns. ☺

 

Så innan du börjar bör du sätta någon form av budget så du inte drunknar i ditt projekt.

 

Lycka till med din nya båt ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salty's råd om att göra upp en budget är bra. Mitt råd är mer vetenskapligt än så: Gör upp en budget som du sedan multiplicerar med π (3,14) då brukar det vara rätt nära :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja man kan använda båten utan tilten/powertim, men det kan vara svårt att få båten att gå bra och ekonomiskt beroende på sjön, vinden, båtens belastning etc kan det ofta vara nödvändigt att justera drevet inåt eller utåt från akterspegeln. Så den bör ju fungera innan du sjösätter. Men i nödfall kan du köra ändå.

Det räcker alltså inte med enbart trimplan?

Trimplan kan bara trycka ner fören eller ändra listningen. Om fören behöver lyftas så måste man använda powertrimmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja man kan använda båten utan tilten/powertim, men det kan vara svårt att få båten att gå bra och ekonomiskt beroende på sjön, vinden, båtens belastning etc kan det ofta vara nödvändigt att justera drevet inåt eller utåt från akterspegeln. Så den bör ju fungera innan du sjösätter. Men i nödfall kan du köra ändå.

Det räcker alltså inte med enbart trimplan?

Trimplan kan bara trycka ner fören eller ändra listningen. Om fören behöver lyftas så måste man använda powertrimmen.

 

 

Jag förstår! Då ska jag försöka få dem i ordning också! Bra att veta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är ju så, och det gäller alla; att en rutinerad tidigare båtägare köper en båt på andra premisser än vad en person gör som aldrig tidigare haft någon båt.

Många av oss som är verksamma här har varit med sedan spädbarnsåldern ombord, och kanske också bor ett stenkast från havet, där båtar har varit lika naturliga inslag som cyklar, mopeder och bilar för andra som har sina rötter längre inåt land. Vi skall ju välkomna nybörjarna och räcka över en hjälpande hand, och sedan är det ju upp till nybörjaren att ta åt sig och förvalta denna vänskap.

 

Jag köpte också en gång "den första båten" tja den föregicks ju av några jollar någon eka och en styrpulpetbåt. I den båten satt det en fyrcylindrig bensinmotor, sjövattenkyld, med halvdålig kompression. Topplocket fixades till, kompressionen blev så bra att det det tunna kvarvarande godset mellan cylinderväggar och kylkanaler sprack, dessväre är ju verkningsgraden på saltvatten som bränsle väldigt dålig, så det var ju bara att byta motor. Vintern innan hade jag haft av drevet och bytt alla packningar och packboxar eftersom oljan i drevet såg ut som kaffe latte.

Den andra större båten, en Nimbus var snygg och välskött, motorn funkade bra, men kändes trött och sotade ned omgivningen. Turbon renoverades, spridarna fixades men inte fasiken hjälpte det, enligt flera källor var dessa motorer sådana, det var en TAMD 30 från Volvo-Penta. Den maskinen byttes till en modernare TAMD31 med hydrauliskt backslag, och först då gick den båten bra och ekonomiskt tills dess att turbon lade av... Då hade även garantin gått ut...

 

Ja man får nu iallafall erfatenhet, och kunskap om vad som kan hända och vilka reservdelar och verktyg man bör ha med sig.

Det är väl det som skiljer oss från amöborna, att vi kan lära av våra misstag.

Jag är tacksam för hjälpen Georg. Detta är verkligen ett bra forum med många som ställer upp och hjälper till.

En första båt, jag hoppas kunna sjösätta nångång snart, och lyckas jag inte fixa till båten pga otillräckliga kunskaper får jag väl försöka skaffa en annan som inte behöver lika mycket åtgärder.

 

Mitt råd till dig är att sätt en budget så snart som möjligt. Så här mkt kan du tänka dig att lägga på båten.

Vi köpte en båt förra året som var rätt ok iordning tyckte vi.

Jag är inte jättehändig själv då fått ta hjälp av varv.

1 året blev kostnaden för tillbehör, utrustning och uppdateringar för båten ca 70 000 kr.

Kylskåp, kapell, inlämning till varv för kontroll av båt/motor pga läckage. En massa eldragning. Massa elektronik, förtöjningstillbehör, tv. m.m

Notera då att motorn var renoverad för 84 000 kr 1 år innan köp och båten som är ifrån 98 var väl omhändertagen av tidigare ägare.

 

Tittar på att byta inom något år eller så. Önskar göra en del uppdateringar med Toa, dusch, ankarspel och gärna en HT båt istället på sikt... Har sett att det för mig som inte är jättehändig kostar en del och det finns bra med alternativ till salu där mina önskemål redan finns. ☺

 

Så innan du börjar bör du sätta någon form av budget så du inte drunknar i ditt projekt.

 

Lycka till med din nya båt ☺

 

 

Det ska jag göra. Ett mycket bra råd då jag inte har för avsikt att lägga 70 000 kr på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salty's råd om att göra upp en budget är bra. Mitt råd är mer vetenskapligt än så: Gör upp en budget som du sedan multiplicerar med π (3,14) då brukar det vara rätt nära :-)

 

Hehe, då lägger jag 5 000 kr i budget, men det kommer jag inte långt på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara en troll-tråd.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan köpa den båten och förvänta sig att motor och drev är nyrenoverade och kommer fungera utifrån dom bilderna. Hoppas jag inte........

Är det sant hoppas jag du fick betalt för att ta båten och inte tvärt om.  :unsure:

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...