Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BlueLob

Ny båtägare och kan 0 om båtar

Rekommendera Poster

 

Någon som vet om det går att starta motorn på land? Hur gör man då? menar såklart ifall jag ansluter vatten till motorn på något vis. Men vart ansluter man det?

vg

 

Javisst går det. Jag har dålig koll på amerikanska motorer och drev, men det är vanlgt att kylvattenintaget och sjövattenpumpen sitter i drevet, isåfall är det till att fixa en stor tunna att stoppa ned drevet i och fylla denna med vatten, samt att ha en trädgårdsslang som fyller på hela tiden. Det finns muffar man klämmer om kylvatteninteget också, men sådana har jag aldrig fått att funka.

 

Om det finns ett sjövattenfilter innan pumpen, som sitter i motorrummet, så är det enklare, då skruvar du bara av locket på deta och stoppar med trädsgårdsslangen där, i rätt hål, det som leder mot pumpen, det andra hålet leder bakåt mot drevets sjövattenintag, detta är vanligare på europeiska motorer.

 

Men jag tror att du har hela pumpen i drevet, kolla bilden ovan som någon länkade in från Youtube, där ser man att det är en sån dår muff ansluten, och ett himla söl med vatten runt i kring.

 

Jag har aldrig misslyckats med att få en spolmuff att fungera. Jag undrar hur folk bär sig åt :/

Visst det har hänt att jag satt dit en snabbtving för att klämma åt den men vad är svårigheten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är tydligt att det finns mycket kunskaper och erfarenheter i den här gruppen. Får jag som en seglartok även påpeka att motorrumsfläkten bör du ha örnkoll på samt även elkablar o kontakter bränsleslangen i motorutrymmet! Varje år händer en och annan båtbrand/explosion efter att man har tankat en båt med bensindriven inombordare.

Detta på grund av att det funnits bensinångor kvar som antänts i motorutrymmet.

 

Varför bildar bensinångor i motorrummet? är det inte så att avgaserna tar med sig ångorna och resten ska vara i tanken? eller menar du att det ångas från bensinslangar mm?

Mycket bra info! Tackar!

 

Läckor pga slangar och anslutningar i dåligt skick eller trasig bränslepump...

 

 

Rätta mig om jag har fel, men visst är risken störst att det finns bensinångor i motorutrymmet precis efter att man har tankat? Finns den risken även om allting är i bra skick? Jag vet att att för xx antal år sedan utförde ägaren till Loopen marin en hjälteinsats i samband med en dramatisk brand som uppstod då en småbarnsfamilj skulle köra iväg efter att de hade tankat. Jag har för mig att sjösäkerhetsrådet har tidigare haft informationsblad där man påpekat hur viktigt det är att ha koll på motorrumsfläkten och att ha kört den innan man startar/tankar. Ska man alltid göra det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bildas alltid bensinångor, hur täta och fina än slangar och anslutningar är, det kommer från förgasaren/förgasarna. Man skall bentilera ut med en fläkt i minst två minuter innan start, det skall finnas en sån fläkt i din båt. Bensinångor är tyngre än luft och samlas längst ned på lägsta punkten under motorn.

 

En trädgårsdslang med bra tryck och flöde orkar inte, som du själv tror, med att försörja sjövattenpumpen med vatten om motorn går på höga varv, men på tomgång så räcker det antagligen till, tunnan med stor vattenmängd tjänar som en buffert, så det brukar fungera väldigt bra ändå. Jag gissar att du har avgasutsläpp i propellernavet, det ser så ut på dina bilder, och då körs dessa ut i tunnans vatten, inga problem, men du skall nog inte dricka det vattnet sedan...

 

Nä, se till att fixa en tunna, vatten, välladdade batterier och färsk bensin, en sprayburk med statgas är ju också bra att ha. Samt en eller ett par kompisar som har kunskap om bensinmotorer, om det har båtkunskap också är det ännu bättre.

Om nu inte din motor är ett totalhaveri så skall den ju starta med viss hjälp. Sedan kan man ju behöva justera tändning och förgasare efterhand.

 

Men jag har varit litet otydlig, skrivit litet dolt mellan raderna, kanske ojysst, för snällt, men detta projekt är fel väg att ge sig in i båtlivet.

Det hade varit bättre om du köpt dig en fungerande båt, som du kunde provköra innan du ens lade en handpenning på den. Sedan skulle du gått en kurs redan vintern innan. Och ställt dig i båtplatskö flera år innan. Nu vet jag ju inte hur du har det på din hemort med båtplatser, du kanske redan har en, eller har för avsikt att förvara båten på trailern mellan varven? Men i min hemkommun är det omkring 10 års väntetid på kommunal båtplats, beroende på storlek.

Litet grädde på moset där... Ursäkta, men det är lätt att bli vardagsnegatiistisk, hoppas inte det förtar din optimism.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en äldre begagnad båt så tror jag förhoppningsvis att de flesta tar med i beräkningarna att man både kommer få behöva investera i tid och pengar förr eller senare för att få den att fungera. För en del är ju även mer än halva nöjet att meka. Jag tycker det vekar som att BlueLub går in med en bra inställning när han både insett och berättar att han inte kan något om båtar, men ändå satsar på detta. Det är betydligt värre att inbillda sig att man är världsbäst och har orealistiska förväntningar.

Learning by doin kan ju både vara bra och kul om man har rätt inställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köper man en äldre begagnad båt så tror jag förhoppningsvis att de flesta tar med i beräkningarna att man både kommer få behöva investera i tid och pengar förr eller senare för att få den att fungera. För en del är ju även mer än halva nöjet att meka. Jag tycker det vekar som att BlueLub går in med en bra inställning när han både insett och berättar att han inte kan något om båtar, men ändå satsar på detta. Det är betydligt värre att inbillda sig att man är världsbäst och har orealistiska förväntningar.

Learning by doin kan ju både vara bra och kul om man har rätt inställning.

 

Självklart, men samtidigt finns det ju program som "Arga snickaren" av en anledning. 

Folk tar sig glatt och naivt vatten över huvudet vilket kostar dom både familj och hälsa, för att inte tala om alla deras pengar.

Oseriösa båtmånglare finns det gott om och som många inklusive mig påpekat ligger det ett naivitetens skimmer över tråden sen ruta ett. 

Jag upprepar - jag hoppas jag har fel och att TS blir nöjd med sin båt, men även en blind människa kan se att den båten kräver mycket mer jobb än lite småfix oavsett vilken nivå man lägger slutresultatet på, det hoppas jag TS förstår. 

 

Angående bensinångor - ja det bildas oavsett vad, speciellt med förgasarmotor. Innan du vrider om nyckeln eller ens fyller tanken skall du byta eller i alla fall kontrollera samtliga bensinslangar och kopplingar. Dessa bör bytas med några få års mellanrum, vilket det inte ser ut som att någon bemödat sig med att göra.

Påfyllnadsslangen är en sak många glömmer men som är minst lika viktig att ha i bra skick!

Redigerad av Sjoingenjoren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, jag tyckte mig dock förstå, inledningsvis, att trådskaparen hade hoppats på att få båten i sjön och njuta av den redan denna säsongen. Det kanske inte är nån omöjlighet, med ungdomlig entusiasm och massvis med fritid till övers.... Man jag har nog sett det hela ur mitt perspektiv med 40 timmars arbetsvecka, familj, barnbarn, hus och hem, samt andra hobbyprojekt, och dessutom något engagemang i nån förening.... Då är det svårt att få tiden att räcka till.

 

Jag vet dock den frustrationen som infinner sig då man står med ett båtprojekt hemma på tomten, allt är klart, allt utom en liten del fattas, solen skiner och det skall bli bra väder till helgen... Jag minns att jag väntade på en elektronisk modul till en Evinrude utombordare i veckor en gång.... Och nån impeller till nån pump. Då slutade det med att jag köpte en helt ny pump istället.

 

Jo jag skulle kunna tänka mig att köpa en båt i ungefär samma skick, men då skulle alla ekonomiska transaktioner genomföras samtidigt som jag kopplade traliern efter min bil. Sedan skulle renoveringen börja, och få ta den tid det tar att fixa allt från grunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag får nog hålla med om den som tidigare skrev att det är lite trollvarning på den här tråden. Kul att läsa är den hursomhelst.

Redigerad av patflemming
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu inte är troll det handlar om känns det nog sådär kul för ts.

Jag ser fram emot när båten anländer.

Kan dock hålla med om att köpa en sån båt utan att ha sett den... Beror förstås på priset, har vi fått veta det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grattis till din första båt. Hoppas din tid och plånbok räcker till ett tips är att skaffa dig en liten 2 takts utombordare som du kan montera utifall din motor lägger av. Alltid skönt o veta att man kommer hem :). Sedan så tycker jag att du ska ta ett projekt i taget.

Köp dig en fuktmätare kostar mella 150kr- o uppåt och kolla om akterspegels fukthaltighet (mellan motor o drev). Finns det hög fukthalt så är det mindre bra, då skulle jag inte sjösätta båten innan det är åtgärdat.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matinstrument/fuktmatare/

Redigerad av Splash007

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon trolltråd tror jag inte att detta är. Möjligtvis en lite ungdomlig aningslöshet som kanske fått sina vanor från dataspelsåren då man bara tryckte på en knapp och startade där man slutade. Men tyvärr så fungerar oftast inte båtlivet så. Den har en bra mycket mindre glamorös vardag  med omvårdnad, mekande och förberedelser så att allt kommer att fungera när man väl kastar loss till slut.

Men är den nya generationen båtmänniskor beredda att hantera även den biten?

 

Båtpooler har nu dykt upp där man istället för att äga sin båt går med i en båtpool  och bokar och betalar för x antal veckor och dagar som man vill vara ute. Företaget tar hand om skötseln av båten.

Det finns bland annat en båtpool i  Saltsjö duvnäs.

 

Självklart är det bra med positivt tänkande, ha visioner och även våga satsa på ett köpa en begagnad båt fast man inte har så mycket erfarenhet av båtlivet.

Men tyvärr så finns det en och annan båtdröm som somnar in lite här och var både på land och i vattnet och blir allt mer orealistisk att förverkliga.

Ja, det gäller att tänka sig för! Det är ju faktiskt ingen dum ide` att ha en utombordare som reservmotor. Frågan är bara hur båten går att manövrera då och hur sjöegenskaperna blir om det blåser upp och börjar gå vågor. Det har ju blivit rätt vanligt att man använder små motorer på motorbåtar då man trollingfiskar när det inte blåser..

Jag önskar dig lycka till med båtlivet BlueLub hur som helst :)

Seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

http://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_07_2016/post-109310-0-48359800-1467807688.jpg

 

Tomtar eller troll, spelar ingen roll. Att inte ha alltför många tomtar på loftet, "Santas on the attic" som man säger i USA... det är väl huvudsaken.

Bilden med båten på trailern bakom ett gunnebostaket säger mer än tusen ord. Den fins där men ändå otillgänglig.

Jag minns min granne som importerade en båt från Miami, den hamnade bakom staket i Skandiahamnen på Hisingen, bakom staket, då importören hade kursat.

Det var ungefär samma problem med den båten, en Magnum 8000, två V6:or varav den ena funkade. 110v och 60Hz landstömsanläggning, induktionshäll att laga mat på, tv med dvd som båda krävde andra system än vad vi har här. Det fanns ett elverk också, så att man kunde laga mat på induktionshällen, men elverket funkade inte, förrän jag lyfte ur det med hamnens mastkran och tog hem det i verkstaden, det var en tvåcylindrig fyrtaktare utan kompression och läcknade förgasare. Kompisen fann en ny motor till elverket på Ebay, och den köptes hem och med viss anpassning kunde den kopplas till generaton, och då visade det sig att generatorn var både bränd och slut i lagren, den lämnades till en lindarverkstad som lindade om den och den kunde då leverera 240, men då var ju regleringen anpassad för 120, så den byggde jag om, det visade sig vara väldigt enkelt. Det var några byglingar som skulle flyttas och så vände man på skalan på voltmetern.

 

En båtfirma fixade den strejkande motorn, en del av fästet till luftrenaren hade gått sönder och fanns i femmans förbränningsrum, då låg båten med akten mot vinden och den tidigare friska motorn vattenfylldes och havererade. Sedan var det vatten i ett av dreven också, minns nu inte varför eller hur det gick med det.

 

Alla instrument på panelen var graderade i amerikanska måttenheter.

Toaletten funkade inte, så den plockade jag ur och renoverade, inga problem med det, men lik förbaskat gick det inte att spola ned nånting, det var för mycket mottryck... Tja septiktanken var full, snacka om att importera skit!

 

Det var en massa andra fel också, jag minns nu inte allt. Båda motorerna byttes ut mot nya, det var nån då populär bil som hade samma V6:a så det var inga problem att plocka över marindelarna, tack ock lov funkade insprutningselektroniken på båda motorerna.

 

Hursomhels så såldes denna båt med brakförlust till en norrman bosatt i Fredrikshamn i Danmark, vid tredje försöket att få båten över Kattegatt lyckades han få hem den, med en motor i gång, det hade återigen kommit in vatten bakvägen in i cylindrarna, hur nu det gick till.

 

Detta är en av anledningarna till att jag aldrig går ombord i en amerikansk båt igen, ja möjligen i en sån där stor Carl Barks, dom ser ju stabila och seriösa ut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Arrebarre!

Hur gick det sen?

Hade varit intressant att veta....

 

I inlägget ovan skrev jag fwl, blandade ihop två olika båtar som min granne ägt, Magnumens V6or hade förgasare. Någon hade trampat på den ena motorns luftfilter, och knäckt fästet i förgasarens insugstratt, och den avbrutna delan fann man sedan i en av cylindrarna, det var därför respektive tändstifts elektroder alltid var ihoptryckta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Arrebarre!

Hur gick det sen?

Hade varit intressant att veta....

 

I inlägget ovan skrev jag fwl, blandade ihop två olika båtar som min granne ägt, Magnumens V6or hade förgasare. Någon hade trampat på den ena motorns luftfilter, och knäckt fästet i förgasarens insugstratt, och den avbrutna delan fann man sedan i en av cylindrarna, det var därför respektive tändstifts elektroder alltid var ihoptryckta.

 

Tjena! 

 

Ursäkta för sent svar och länge sen sedan återkoppling. Det har trots allt varit semester och jag har lagt tiden på annat. Men här kommer lite vad som har hänt i varje fall.

Hämtade hem båten på 30-trailer, det tog ca 8h eller något sånt, fick byta hjul längs vägen till bättre begagnade då de som satt på vare i dåligt skick. Fick dessutom köpa ljusramp, lgf-skylt mm på jula. 

 

När jag väl fick hem båten så gick jag genom båten invändigt, utvändigt och testade jag en del. Alla vitala delar, såsom motor, styrning, de delar som saknades på bilderna (tilt-lyften), dyvika, ja allt fanns med, även ett mycket gammalt lowrance ekolod. Jag fick köpa några packningar, skruvar, distanser och annat smått och sätta ihop de lösa delarna. Det var inte det enklaste att dels ta reda på hur det skulle sättas ihop men även vad som exakt saknades. Det tog tid att förstå och utföra det, även om jag inte kan påstå att det var svårt när jag väl förstod allt. Trots det så lyckades jag inte få tilten att fungera. Jag plocka bort tilt-motorn och testa den med gott resultat. Det finns en koppling mellan tilt-motorn och tilt-lyften som satt fel, åtgärdade den. Och den började fungera halvdant. Jag rengjorde alla kabelpoler, spruta på electric cleaner. Och nu fungerar tilt-lyften precis som från fabrik. Juste, jag har även fyllt på med oljor och fett på ett antal platser. För det fick jag köpa fettspruta på biltema. 

 

Motorn startar efter ca 4-5 försök, men sen går den fint när väl den kommer igång. Så jag har beställt och fått hem ny rotor, fördelartopp, kondensator, tändstift, tändkablar. Dem ska jag byta, därefter tänkte jag justera förgasaren. Har även nytt bränslefilter som ska bytas. Oljefilter är redan bytt. 2 av 3 batterier var slut, den 3e laddas ur väldigt snabbt men klarar att driva och starta motorn. Jag ska köpa 3 nya batterier och lägga i, så slänger jag alla de 3 gamla.

 

Vid senaste startförsöket testade jag styrningen, den styr lätt och fint. Dock med ett fel, styrningen är inte centrerad eller vad man nu säger. Drevet svänger mer åt ena hållet, än det andra. ca 60 grader vinkel åt ena och 30 grader åt andra. Det bör vara 45/45. Jag vet inte hur man ställer in detta. 

 

Jag tog av kapellet och drog till skräddare med tvätt, det var inte lönt att laga eller tvätta, bättre att beställa nytt i vinter. Så jag tvättade det själv och spruta på biltemas kapellimpregnering. Dessutom har jag inhandlat lowrance lod och gps.

 

Summa summarum. Jag har fått igång det mesta, båten är i helt ok skick, inte super skick men det fungerar för nu. Jag behöver fortfarande beställa nytt fönster.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, se där ja, våra samlade farhågor här om att du blivit bedragen och lurad i största allmänhet har ju i alla fall inte besannats.

"Do it Yourself" alltså, ja när man får grejerna framför ögonen förstår man oftast hur det skall sitta ihop, och det brukar ju vara mer regel än undantag att man gör fel och får göra om det igen.

 

Alla gånger jag köpt begagnad båt har jag fått byta batterier, även om ägaren sagt att dom var bra...

Om du köper nya, kolla på www.batterilagret.se eller hos www.batteriexperten.se innan du går till Jula eller Biltema, dessa båda batterifirmor har bättre grejer, men är ju förstås litet dyrare.

 

Styrningen... är det en hydraulisk styrning eller vajer?

Vad som, så får du väl vrida ratten max åt båda hållen, räkna antalet rattvarv, dividera med 2, och vrida ratten så långt att det borde bli "rakt fram". Kolla sedan hur det ser ut på insidan av akterspegeln, om där finns möjlighet till justering av vajer eller hydraulcylinder, om du kan centrera där. Det kan ju vara så att drevets styrarm har hamnat snett, jag vet ju inte hur den sitter på ditt drev, men dessa kan sitta på en axel med splines, då kan man skruva loss den och sätta den på rätt sätt.

 

Men sjösatt har du inte gjort ännu? och glasmästaren då... ja någon bilglasmästare borde ju kunna finna och skära till lämpligt glas åt dig. Du får väl tillverka en exakt mall av masonit eller papp och ta med, eller säkrast att glasmästaren själv får mäta.

 

Ja lycka till, skönt att höra att du liksom är "på banan" med båten.

 

Så får du ju läsa på noga i bruksanvisningarna till nyinköpta marinelektroniken.

Tänk på att en GPS-plotter inte visar var du är, utan visar var du var för en kort stund sedan. Ju snabbare du kör, desto längre bakom båten hamnar båt-markören på skärmen.

Det finns en hel del bra men kanske tråkiga böcker om GPS-navigering, läs en av de senast utgivna. Om du har sömnproblem lär du somna som en stock redan efter inledningen...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då, jag har kanske haft lite tur med det hela men känner mig inte lurad :)

 

Jag tänkte göra precis som du säger, centrera ratten och sen försöka centrera drevet, om det är nu det som är fel. Det är ett OMC stringer med tru course och vad jag förstått med styrservo. Har försökt googla på justeringsmöjligheter men inte hittat så mycket faktiskt. 

 

Jag hoppas på att få sjösätta snart, men än är det inte gjort. Det har varit rätt svårt att hitta båtplats. Glaset är nog inga problem att lösa, jag tänkte ta loss glaset från andra sidan (bör vara exakt-lik) och använda den som mall. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst denna tråden och förundrats och hoppats (och även tvivlat lite ).....

Nu verkar det som om det mesta går vägen.

Kul med en sådan inställning "kan-inget-om-båtar" och ger sig på detta projekt.

 

Jag håller alla tummarna att det ska gå bra och att BlueLob ska bli en glad och lycklig båtägare och visa alla att med tur och vilja så går det mesta   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst denna tråden och förundrats och hoppats (och även tvivlat lite ).....

Nu verkar det som om det mesta går vägen.

Kul med en sådan inställning "kan-inget-om-båtar" och ger sig på detta projekt.

 

Jag håller alla tummarna att det ska gå bra och att BlueLob ska bli en glad och lycklig båtägare och visa alla att med tur och vilja så går det mesta   :)

 

 

Det värsta som kan hända är ju egentligen att man förlorar lite pengar och den tid man lagt på båten. Sen bör man kunna tillgodoräkna det man lärt sig (i tid och värde), vilket är massor för en nybörjare. 

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst denna tråden och förundrats och hoppats (och även tvivlat lite ).....

Nu verkar det som om det mesta går vägen.

Kul med en sådan inställning "kan-inget-om-båtar" och ger sig på detta projekt.

 

Jag håller alla tummarna att det ska gå bra och att BlueLob ska bli en glad och lycklig båtägare och visa alla att med tur och vilja så går det mesta   :)

 

Jag har också tvivlat lite när jag läst vissa svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ett likadant drev i en HT båt som min pappa hade för 20 år sen, funkade perfekt. Det är ju egentligen en unik konstruktion med den elektriska växeln nere i växelhuset. Ska ju växla mjukare än vanliga drev var tanken och också minska vibrationer med gummiupphängningen osv. Det som det lönar sig att ha koll på vad jag minns är:

-Bälgen runt drevet (sprickor i den och det läcker, nya finns dock att få tag i men hur man byter kan vara en annan sak. Du har dock bara egentligen denna bälg att kolla som du enkelt ser utan att behöva skruva isär nåt)

-Använd alltid OMC:s Premium Blend olja i växel, växeln är känslig för vilken olja man har i

-Växla alltid på lägsta möjliga varvtal

-Kör inte på höga varvtal med drevet upptiltat

-Kör inte på grund med detta växelhus (gäller väl alla båtar)

Annars tror jag du har ett ganska speciellt drev som kan vara utmärkt när det fungerar, säkert får du nån som kommer och undrar vad du har för drivlina =)

Tror annars inte detta drev har trim så om du hade trimplan så är det de du ska använda, tilta ner drevet helt och justera med trimplanen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...