Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BlueLob

Ny båtägare och kan 0 om båtar

Rekommendera Poster

Det måste vara en troll-tråd.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan köpa den båten och förvänta sig att motor och drev är nyrenoverade och kommer fungera utifrån dom bilderna. Hoppas jag inte........

Är det sant hoppas jag du fick betalt för att ta båten och inte tvärt om.  :unsure:

 

man ser att allt inte är iordningställd men jag kan ju inte se om det finns saker som är nyrenoverade på motorn eller drevet. Jag säger inte att allt är fullt fungerande, men det behöver inte vara riktigt dåligt heller. 

 

Har du en båt i samma skick så tar jag gärna betalt för att ta emot båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hehe, då lägger jag 5 000 kr i budget, men det kommer jag inte långt på. 

 

 

Flytvästar till familjen från Biltema + en lågprisplotter..?

 

 

hehe, fast det ingår inte i fixa-båt-budget. Det är mer tillbehör. Biltema undviker jag helst så mycket jag kan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hehe, då lägger jag 5 000 kr i budget, men det kommer jag inte långt på. 

 

 

Flytvästar till familjen från Biltema + en lågprisplotter..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Hehe, då lägger jag 5 000 kr i budget, men det kommer jag inte långt på. 

 

 

Flytvästar till familjen från Biltema + en lågprisplotter..?

 

 

hehe, fast det ingår inte i fixa-båt-budget. Det är mer tillbehör. Biltema undviker jag helst så mycket jag kan. 

 

 

Jo, fast det är vad man får för 5.000 kr ungefär.

Sedan vill man ju ha ett ankare, lite linor, fendrar... också bara prylar, men allt ska ur samma plånbok som "båtfixar-budgeten". Sedan försäkrar du båten, tankar den, köper bottenfärg för att sjösätta båten. Och då upptäcker man hjullager på vagnen som är paj, drevet behöver renoveras, kapellet läcker...

Då gäller det att ha den där budgeten i huvudet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Hehe, då lägger jag 5 000 kr i budget, men det kommer jag inte långt på. 

 

 

Flytvästar till familjen från Biltema + en lågprisplotter..?

 

 

hehe, fast det ingår inte i fixa-båt-budget. Det är mer tillbehör. Biltema undviker jag helst så mycket jag kan. 

 

 

dessutom var det 5000 * 3,14, vilket är drygt 15 000. det hoppas jag komma under för att få ihop den till ok skick. inte bra skick, men ok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det måste vara en troll-tråd.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan köpa den båten och förvänta sig att motor och drev är nyrenoverade och kommer fungera utifrån dom bilderna. Hoppas jag inte........

Är det sant hoppas jag du fick betalt för att ta båten och inte tvärt om.  :unsure:

 

man ser att allt inte är iordningställd men jag kan ju inte se om det finns saker som är nyrenoverade på motorn eller drevet. Jag säger inte att allt är fullt fungerande, men det behöver inte vara riktigt dåligt heller. 

 

Har du en båt i samma skick så tar jag gärna betalt för att ta emot båten :)

 

 

Motorn ser ut att ha stått under vatten nästan mer än drevet som saknar vitala delar... Skulle inte säga det är renoverat, men allt är väl en tolkningsfråga. Nya tändstift är argument nog i vissa annonser.

 

Med det sagt så har du ju en spännande - och dyr - renovering framför dig. Inget dåligt med det om man är beredd att lägga tiden och pengarna - då kommer du kunna din båt utan och innan i slutändan och kommer ha lärt dig något enormt mycket på vägen. Den känslan och glädjen kan vara värd mer än pengar den dagen du är klar!

 

Dock står jag fast vid att det är ett vrak du köpt som kommer kräva enormt mycket jobb och pengar innan det är sjödugligt, det hoppas jag du förstår. Med OMC är det dessutom så att om du sitter på fel motor/drev så är det i stort sett omöjligt att hitta delar.

 

Lycka till med renoveringen! Om ett par år och många pengar senare kanske du har Sveriges finaste Wellcraft!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det är ju så, och det gäller alla; att en rutinerad tidigare båtägare köper en båt på andra premisser än vad en person gör som aldrig tidigare haft någon båt.

Många av oss som är verksamma här har varit med sedan spädbarnsåldern ombord, och kanske också bor ett stenkast från havet, där båtar har varit lika naturliga inslag som cyklar, mopeder och bilar för andra som har sina rötter längre inåt land. Vi skall ju välkomna nybörjarna och räcka över en hjälpande hand, och sedan är det ju upp till nybörjaren att ta åt sig och förvalta denna vänskap.

 

Jag köpte också en gång "den första båten" tja den föregicks ju av några jollar någon eka och en styrpulpetbåt. I den båten satt det en fyrcylindrig bensinmotor, sjövattenkyld, med halvdålig kompression. Topplocket fixades till, kompressionen blev så bra att det det tunna kvarvarande godset mellan cylinderväggar och kylkanaler sprack, dessväre är ju verkningsgraden på saltvatten som bränsle väldigt dålig, så det var ju bara att byta motor. Vintern innan hade jag haft av drevet och bytt alla packningar och packboxar eftersom oljan i drevet såg ut som kaffe latte.

Den andra större båten, en Nimbus var snygg och välskött, motorn funkade bra, men kändes trött och sotade ned omgivningen. Turbon renoverades, spridarna fixades men inte fasiken hjälpte det, enligt flera källor var dessa motorer sådana, det var en TAMD 30 från Volvo-Penta. Den maskinen byttes till en modernare TAMD31 med hydrauliskt backslag, och först då gick den båten bra och ekonomiskt tills dess att turbon lade av... Då hade även garantin gått ut...

 

Ja man får nu iallafall erfatenhet, och kunskap om vad som kan hända och vilka reservdelar och verktyg man bör ha med sig.

Det är väl det som skiljer oss från amöborna, att vi kan lära av våra misstag.

Jag är tacksam för hjälpen Georg. Detta är verkligen ett bra forum med många som ställer upp och hjälper till.

En första båt, jag hoppas kunna sjösätta nångång snart, och lyckas jag inte fixa till båten pga otillräckliga kunskaper får jag väl försöka skaffa en annan som inte behöver lika mycket åtgärder.

Mitt råd till dig är att sätt en budget så snart som möjligt. Så här mkt kan du tänka dig att lägga på båten.

Vi köpte en båt förra året som var rätt ok iordning tyckte vi.

Jag är inte jättehändig själv då fått ta hjälp av varv.

1 året blev kostnaden för tillbehör, utrustning och uppdateringar för båten ca 70 000 kr.

Kylskåp, kapell, inlämning till varv för kontroll av båt/motor pga läckage. En massa eldragning. Massa elektronik, förtöjningstillbehör, tv. m.m

Notera då att motorn var renoverad för 84 000 kr 1 år innan köp och båten som är ifrån 98 var väl omhändertagen av tidigare ägare.

 

Tittar på att byta inom något år eller så. Önskar göra en del uppdateringar med Toa, dusch, ankarspel och gärna en HT båt istället på sikt... Har sett att det för mig som inte är jättehändig kostar en del och det finns bra med alternativ till salu där mina önskemål redan finns. ☺

 

Så innan du börjar bör du sätta någon form av budget så du inte drunknar i ditt projekt.

 

Lycka till med din nya båt ☺

Det ska jag göra. Ett mycket bra råd då jag inte har för avsikt att lägga 70 000 kr på den.

 

När jag köpte den va den riktigt fin och jag hade inte en tanke på att lägga dessa pengar på en båt.

Men när den ligger i havet, familjen trivs i den och vi nyttjade båten nästan 3 veckor så uppstår alltid behov och önskemål.

jag läste väldigt mycket på detta forumet innan köp och viftade bort kostnader på 75 - 100 000 kr för båtägande för båtar från 25 fot och uppåt.

Det kändes ju inte rimligt.

 

Ack vad fel jag hade...

 

Ångrar inte en krona...

 

Bra förslag om att budgetera och sen multiplicera, och sen föreslår jag nog art du dividerar kostnaderna med 2 för själva redovisningen för övriga familjen för att behålla friden inom familjen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara en troll-tråd.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan köpa den båten och förvänta sig att motor och drev är nyrenoverade och kommer fungera utifrån dom bilderna. Hoppas jag inte........

Är det sant hoppas jag du fick betalt för att ta båten och inte tvärt om. :unsure:

Du har höga tankar om dina medmänniskor☺

 

Men snälla människor ska väl ha lite tur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Det är ju så, och det gäller alla; att en rutinerad tidigare båtägare köper en båt på andra premisser än vad en person gör som aldrig tidigare haft någon båt.

Många av oss som är verksamma här har varit med sedan spädbarnsåldern ombord, och kanske också bor ett stenkast från havet, där båtar har varit lika naturliga inslag som cyklar, mopeder och bilar för andra som har sina rötter längre inåt land. Vi skall ju välkomna nybörjarna och räcka över en hjälpande hand, och sedan är det ju upp till nybörjaren att ta åt sig och förvalta denna vänskap.

 

Jag köpte också en gång "den första båten" tja den föregicks ju av några jollar någon eka och en styrpulpetbåt. I den båten satt det en fyrcylindrig bensinmotor, sjövattenkyld, med halvdålig kompression. Topplocket fixades till, kompressionen blev så bra att det det tunna kvarvarande godset mellan cylinderväggar och kylkanaler sprack, dessväre är ju verkningsgraden på saltvatten som bränsle väldigt dålig, så det var ju bara att byta motor. Vintern innan hade jag haft av drevet och bytt alla packningar och packboxar eftersom oljan i drevet såg ut som kaffe latte.

Den andra större båten, en Nimbus var snygg och välskött, motorn funkade bra, men kändes trött och sotade ned omgivningen. Turbon renoverades, spridarna fixades men inte fasiken hjälpte det, enligt flera källor var dessa motorer sådana, det var en TAMD 30 från Volvo-Penta. Den maskinen byttes till en modernare TAMD31 med hydrauliskt backslag, och först då gick den båten bra och ekonomiskt tills dess att turbon lade av... Då hade även garantin gått ut...

 

Ja man får nu iallafall erfatenhet, och kunskap om vad som kan hända och vilka reservdelar och verktyg man bör ha med sig.

Det är väl det som skiljer oss från amöborna, att vi kan lära av våra misstag.

Jag är tacksam för hjälpen Georg. Detta är verkligen ett bra forum med många som ställer upp och hjälper till.

En första båt, jag hoppas kunna sjösätta nångång snart, och lyckas jag inte fixa till båten pga otillräckliga kunskaper får jag väl försöka skaffa en annan som inte behöver lika mycket åtgärder.

Mitt råd till dig är att sätt en budget så snart som möjligt. Så här mkt kan du tänka dig att lägga på båten.

Vi köpte en båt förra året som var rätt ok iordning tyckte vi.

Jag är inte jättehändig själv då fått ta hjälp av varv.

1 året blev kostnaden för tillbehör, utrustning och uppdateringar för båten ca 70 000 kr.

Kylskåp, kapell, inlämning till varv för kontroll av båt/motor pga läckage. En massa eldragning. Massa elektronik, förtöjningstillbehör, tv. m.m

Notera då att motorn var renoverad för 84 000 kr 1 år innan köp och båten som är ifrån 98 var väl omhändertagen av tidigare ägare.

 

Tittar på att byta inom något år eller så. Önskar göra en del uppdateringar med Toa, dusch, ankarspel och gärna en HT båt istället på sikt... Har sett att det för mig som inte är jättehändig kostar en del och det finns bra med alternativ till salu där mina önskemål redan finns. ☺

 

Så innan du börjar bör du sätta någon form av budget så du inte drunknar i ditt projekt.

 

Lycka till med din nya båt ☺

Det ska jag göra. Ett mycket bra råd då jag inte har för avsikt att lägga 70 000 kr på den.

 

När jag köpte den va den riktigt fin och jag hade inte en tanke på att lägga dessa pengar på en båt.

Men när den ligger i havet, familjen trivs i den och vi nyttjade båten nästan 3 veckor så uppstår alltid behov och önskemål.

jag läste väldigt mycket på detta forumet innan köp och viftade bort kostnader på 75 - 100 000 kr för båtägande för båtar från 25 fot och uppåt.

Det kändes ju inte rimligt.

 

Ack vad fel jag hade...

 

Ångrar inte en krona...

 

Bra förslag om att budgetera och sen multiplicera, och sen föreslår jag nog art du dividerar kostnaderna med 2 för själva redovisningen för övriga familjen för att behålla friden inom familjen..

 

 

haha. vi som precis sa hemma att vi ska börja se över våra kostnader eftersom vi slösar för mkt...inte bra detta :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det måste vara en troll-tråd.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan köpa den båten och förvänta sig att motor och drev är nyrenoverade och kommer fungera utifrån dom bilderna. Hoppas jag inte........

Är det sant hoppas jag du fick betalt för att ta båten och inte tvärt om. :unsure:

Du har höga tankar om dina medmänniskor☺

 

Men snälla människor ska väl ha lite tur?

 

 

Tyckte starten av tråden var lite för bra för att vara sann med bilder på ett vrak och någon som glatt skriver att det nog bara är lite småfix. 

Trasig framruta, trasig instrumentpanel, halvt drev, sönderrostad motor etc och sen en budget på 5000 kr. 

Luktar troll fortfarande, men jag önskar som synes ovan personen all lycka på vägen om det nu är sant. En vacker dag kan han ha en väldigt fin båt, men det krävs mer än 5.000 och en flaska polish....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det måste vara en troll-tråd.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan köpa den båten och förvänta sig att motor och drev är nyrenoverade och kommer fungera utifrån dom bilderna. Hoppas jag inte........

Är det sant hoppas jag du fick betalt för att ta båten och inte tvärt om.  :unsure:

 

man ser att allt inte är iordningställd men jag kan ju inte se om det finns saker som är nyrenoverade på motorn eller drevet. Jag säger inte att allt är fullt fungerande, men det behöver inte vara riktigt dåligt heller. 

 

Har du en båt i samma skick så tar jag gärna betalt för att ta emot båten :)

 

 

Motorn ser ut att ha stått under vatten nästan mer än drevet som saknar vitala delar... Skulle inte säga det är renoverat, men allt är väl en tolkningsfråga. Nya tändstift är argument nog i vissa annonser.

 

Med det sagt så har du ju en spännande - och dyr - renovering framför dig. Inget dåligt med det om man är beredd att lägga tiden och pengarna - då kommer du kunna din båt utan och innan i slutändan och kommer ha lärt dig något enormt mycket på vägen. Den känslan och glädjen kan vara värd mer än pengar den dagen du är klar!

 

Dock står jag fast vid att det är ett vrak du köpt som kommer kräva enormt mycket jobb och pengar innan det är sjödugligt, det hoppas jag du förstår. Med OMC är det dessutom så att om du sitter på fel motor/drev så är det i stort sett omöjligt att hitta delar.

 

Lycka till med renoveringen! Om ett par år och många pengar senare kanske du har Sveriges finaste Wellcraft!

 

 

Jag får väl tacka för de fina orden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det måste vara en troll-tråd.

Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan köpa den båten och förvänta sig att motor och drev är nyrenoverade och kommer fungera utifrån dom bilderna. Hoppas jag inte........

Är det sant hoppas jag du fick betalt för att ta båten och inte tvärt om. :unsure:

Du har höga tankar om dina medmänniskor☺

 

Men snälla människor ska väl ha lite tur?

 

 

Tyckte starten av tråden var lite för bra för att vara sann med bilder på ett vrak och någon som glatt skriver att det nog bara är lite småfix. 

Trasig framruta, trasig instrumentpanel, halvt drev, sönderrostad motor etc och sen en budget på 5000 kr. 

Luktar troll fortfarande, men jag önskar som synes ovan personen all lycka på vägen om det nu är sant. En vacker dag kan han ha en väldigt fin båt, men det krävs mer än 5.000 och en flaska polish....

 

 

haha. du måste förstå själv att du är lite pessimist i det hela. 

1. 5000 skall multipliceras med 3,14. 

2. framruta är småfix, att skruva in instrumentplanelen är små fix,

3. motorn har inte rostat sönder, det kan eventuellt vara rost i avgasdelarna men det behöver inte vara genomrostat. det går att hantera då. 

4. drevet saknar delar ja. de kan väl få gå på några tusen om jag nu ska laga tilten detta år. 

5. vad mer? kapell? det går att sy ihop. 

 

som sagt, jag satsar inte på att få Sveriges finaste båt just nu, snarare en som går i sjön så vi kan lära oss båtliv. det kanske inte ens passar oss. 

 

jag väljer att tro på säljarens ord, om att motorn är renoverad, såklart inte en ny motor, men att den fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

Vi får väl se när TS har fått hem båten, det borde väl finnas någon form av garanti eller företag att återkomma till ifall drivlinan inte fungerar.

 

Vet inte ifall ditt nick har något med det utmärkta rödvinet Montecillo att göra men det är något att rekommendera.

 

/Micke W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

 

hehe. Vad är din åsikt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

Vi får väl se när TS har fått hem båten, det borde väl finnas någon form av garanti eller företag att återkomma till ifall drivlinan inte fungerar.

 

Vet inte ifall ditt nick har något med det utmärkta rödvinet Montecillo att göra men det är något att rekommendera.

 

/Micke W

 

 

Tack. ser faktiskt fram emot att få hem båten nästa vecka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det går att starta motorn på land? Hur gör man då? menar såklart ifall jag ansluter vatten till motorn på något vis. Men vart ansluter man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är småfix för den ene kan vara en totalrenovering för den andre. Det har nog inte så mycket med tidigare båterfarenhet att göra.

Så tagga ner med pessemismen ;).

 

Vet folk som haft båt hela livet men fan inte ens kan hänga på en utombordare själv. För en sån blir såklart allt svindyrt och omständigt.

Sen finns det bonnsöner från värmland som snubblat över gamla "vrak", som nån månad senare är svinfina. Helrenovering? Nääe lite "småfix" nån kväll, som att renovera topparna å skruva isär drevet i molekyldelar för att se hur det funkar.

Folk har väldigt olika syn på vad som är jobbigt eller svårt helt enkelt.

 

Angående delar så är det klart det går att hitta, man har ju hela världsmarknaden i mobilen :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det går att starta motorn på land? Hur gör man då? menar såklart ifall jag ansluter vatten till motorn på något vis. Men vart ansluter man det?

vg

 

Javisst går det. Jag har dålig koll på amerikanska motorer och drev, men det är vanlgt att kylvattenintaget och sjövattenpumpen sitter i drevet, isåfall är det till att fixa en stor tunna att stoppa ned drevet i och fylla denna med vatten, samt att ha en trädgårdsslang som fyller på hela tiden. Det finns muffar man klämmer om kylvatteninteget också, men sådana har jag aldrig fått att funka.

 

Om det finns ett sjövattenfilter innan pumpen, som sitter i motorrummet, så är det enklare, då skruvar du bara av locket på deta och stoppar med trädsgårdsslangen där, i rätt hål, det som leder mot pumpen, det andra hålet leder bakåt mot drevets sjövattenintag, detta är vanligare på europeiska motorer.

 

Men jag tror att du har hela pumpen i drevet, kolla bilden ovan som någon länkade in från Youtube, där ser man att det är en sån dår muff ansluten, och ett himla söl med vatten runt i kring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

Vi får väl se när TS har fått hem båten, det borde väl finnas någon form av garanti eller företag att återkomma till ifall drivlinan inte fungerar.

 

Vet inte ifall ditt nick har något med det utmärkta rödvinet Montecillo att göra men det är något att rekommendera.

 

/Micke W

Ja skål på er! Garanti på något som ser ut som den motorn, brutat ärlig, kan han nog fet glömma

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

hehe. Vad är din åsikt då?

Tycker du är fantastiskt modig och fler skulle vara som du. Bara du är medveten om allt jobb du gett dig in på. Men av tråden att döma så har du ingen koll och köpt en pryl först och sedan börjar fråga vad du verkligen köpt. Önskar dig lycka till, det löser sig alltid. Du frågar i alla fall för att hämta kunskap och den finns här. Ett problem möjligtvis är att alla har olika åsikter och alla har inte rätt. Det gäller att "kryssa" rätt och förhoppningsvis följa rätt råd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon som vet om det går att starta motorn på land? Hur gör man då? menar såklart ifall jag ansluter vatten till motorn på något vis. Men vart ansluter man det?

 

Här ska du nog vara jävl.. försiktig pga att impellern verkar sitta i drevet och verkar dessutom vara ett mindre företag att byta.

 

Impellern får inte gå torr för då går den sönder.

 

Som det ser ut på dina första bilder i tråden så verkar vattentaget sitta strax överväxelhuset, jag skulle nog göra som så att skaffa en stor tunna som du får ner drevet i så vattenintaget täcks. Propellern kan man ta bort för att få plats med drevet.

Finns ju visserligen spolmuffar men svårt att få pumpen/impellern att suga vatten pga att muffen inte tätar mot drevet.

 

Edit: Såg att G-ohm hade svarat med liknade råd.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är småfix för den ene kan vara en totalrenovering för den andre. Det har nog inte så mycket med tidigare båterfarenhet att göra.

Så tagga ner med pessemismen ;).

 

Vet folk som haft båt hela livet men fan inte ens kan hänga på en utombordare själv. För en sån blir såklart allt svindyrt och omständigt.

Sen finns det bonnsöner från värmland som snubblat över gamla "vrak", som nån månad senare är svinfina. Helrenovering? Nääe lite "småfix" nån kväll, som att renovera topparna å skruva isär drevet i molekyldelar för att se hur det funkar.

Folk har väldigt olika syn på vad som är jobbigt eller svårt helt enkelt.

 

Angående delar så är det klart det går att hitta, man har ju hela världsmarknaden i mobilen :)

 

Bra skrivet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon som vet om det går att starta motorn på land? Hur gör man då? menar såklart ifall jag ansluter vatten till motorn på något vis. Men vart ansluter man det?

vg

 

Javisst går det. Jag har dålig koll på amerikanska motorer och drev, men det är vanlgt att kylvattenintaget och sjövattenpumpen sitter i drevet, isåfall är det till att fixa en stor tunna att stoppa ned drevet i och fylla denna med vatten, samt att ha en trädgårdsslang som fyller på hela tiden. Det finns muffar man klämmer om kylvatteninteget också, men sådana har jag aldrig fått att funka.

 

Om det finns ett sjövattenfilter innan pumpen, som sitter i motorrummet, så är det enklare, då skruvar du bara av locket på deta och stoppar med trädsgårdsslangen där, i rätt hål, det som leder mot pumpen, det andra hålet leder bakåt mot drevets sjövattenintag, detta är vanligare på europeiska motorer.

 

Men jag tror att du har hela pumpen i drevet, kolla bilden ovan som någon länkade in från Youtube, där ser man att det är en sån dår muff ansluten, och ett himla söl med vatten runt i kring.

 

 

Är det de enda då? vattnet för avgaserna då, vart hamnar det och hämtas ifrån? Är det sedan säkert att köra på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon som vet om det går att starta motorn på land? Hur gör man då? menar såklart ifall jag ansluter vatten till motorn på något vis. Men vart ansluter man det?

 

Här ska du nog vara jävl.. försiktig pga att impellern verkar sitta i drevet och verkar dessutom vara ett mindre företag att byta.

 

Impellern får inte gå torr för då går den sönder.

 

Som det ser ut på dina första bilder i tråden så verkar vattentaget sitta strax överväxelhuset, jag skulle nog göra som så att skaffa en stor tunna som du får ner drevet i så vattenintaget täcks. Propellern kan man ta bort för att få plats med drevet.

Finns ju visserligen spolmuffar men svårt att få pumpen/impellern att suga vatten pga att muffen inte tätar mot drevet.

 

Edit: Såg att G-ohm hade svarat med liknade råd.

 

 

Jo exakt. Ett mycket bra tips det där med tunna. Undrar dock, borde inte motorn suga åt sig mycket mer än vad en vanlig trädgårdsslang hinner fylla upp?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

Vi får väl se när TS har fått hem båten, det borde väl finnas någon form av garanti eller företag att återkomma till ifall drivlinan inte fungerar.

 

Vet inte ifall ditt nick har något med det utmärkta rödvinet Montecillo att göra men det är något att rekommendera.

 

/Micke W

Ja skål på er! Garanti på något som ser ut som den motorn, brutat ärlig, kan han nog fet glömma

 

 

Finns inget att glömma. Det finns ingen garanti. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tydligt att det finns mycket kunskaper och erfarenheter i den här gruppen. Får jag som en seglartok även påpeka att motorrumsfläkten bör du ha örnkoll på samt även elkablar o kontakter bränsleslangen i motorutrymmet! Varje år händer en och annan båtbrand/explosion efter att man har tankat en båt med bensindriven inombordare.

Detta på grund av att det funnits bensinångor kvar som antänts i motorutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hahaha,en riktigt rolig tråd det här. För bra för att vara sann.

hehe. Vad är din åsikt då?

Tycker du är fantastiskt modig och fler skulle vara som du. Bara du är medveten om allt jobb du gett dig in på. Men av tråden att döma så har du ingen koll och köpt en pryl först och sedan börjar fråga vad du verkligen köpt. Önskar dig lycka till, det löser sig alltid. Du frågar i alla fall för att hämta kunskap och den finns här. Ett problem möjligtvis är att alla har olika åsikter och alla har inte rätt. Det gäller att "kryssa" rätt och förhoppningsvis följa rätt råd.

 

 

Tack. vi får se nästa vecka hur det ligger till med renoveringsbehov av de vitala delarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tydligt att det finns mycket kunskaper och erfarenheter i den här gruppen. Får jag som en seglartok även påpeka att motorrumsfläkten bör du ha örnkoll på samt även elkablar o kontakter bränsleslangen i motorutrymmet! Varje år händer en och annan båtbrand/explosion efter att man har tankat en båt med bensindriven inombordare.

Detta på grund av att det funnits bensinångor kvar som antänts i motorutrymmet.

 

Varför bildar bensinångor i motorrummet? är det inte så att avgaserna tar med sig ångorna och resten ska vara i tanken? eller menar du att det ångas från bensinslangar mm?

Mycket bra info! Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är tydligt att det finns mycket kunskaper och erfarenheter i den här gruppen. Får jag som en seglartok även påpeka att motorrumsfläkten bör du ha örnkoll på samt även elkablar o kontakter bränsleslangen i motorutrymmet! Varje år händer en och annan båtbrand/explosion efter att man har tankat en båt med bensindriven inombordare.

Detta på grund av att det funnits bensinångor kvar som antänts i motorutrymmet.

 

Varför bildar bensinångor i motorrummet? är det inte så att avgaserna tar med sig ångorna och resten ska vara i tanken? eller menar du att det ångas från bensinslangar mm?

Mycket bra info! Tackar!

 

Läckor pga slangar och anslutningar i dåligt skick eller trasig bränslepump...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...