Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlueLob

Ny båtägare och kan 0 om båtar

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Vi har äntligen köpt en ny båt, eller egentligen så är den inte ny, ganska gammal, ca 30 år gammal. Men jag har aldrig ägt eller knappt kört en båt förut. Så jag undrar, har ni några tips till en ny båtägare?

 

Båten är en Wellcraft 260 aft cabin från 1986 (tror jag). Är dessa bra eller dåliga? Vad bör jag tänka på här?

 

Sen undrar jag om det saknas något på drevet (och över propellern)? Det ser så ut, men vad? Som sagt, jag kan inte mycket om båtar. Annat som saknas? Vad har jag för drev då, någon som känner igen det?

 

Alla tips, tricks, lärdomar etc är bra, so teach me please.

 

Blue

post-109310-0-59174900-1467807687_thumb.jpg

post-109310-0-48359800-1467807688_thumb.jpg

post-109310-0-48560800-1467807689_thumb.jpg

post-109310-0-45869500-1467807433_thumb.jpg

post-109310-0-41473500-1467807434_thumb.jpg

post-109310-0-49630100-1467807435_thumb.jpg

post-109310-0-58528200-1467807693_thumb.jpg

post-109310-0-57121000-1467807437_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, välkommen hit!

Ja nånstans måste man ju börja, själv debuterade jag med en optimistjolle, men det var mer än 50 år sedan.

 

Ja det ser synnerligen ut som om något fattas där, jag har bara begränsad kunskap om Volvo-Pentas grejer, så jag gissar bara att det är något med drevlyften som fattas. Propellrar kan vara öppna i mitten av navet som din är, men det finns fler olika varianter.

 

Grejen som sitter på akterspegelns bb-sida ser ut som en givare till ett ekolod.

 

Iallafall sjösätt inte innan du lyckats lista ut vad det är som fattas och har kunnat ersätta saknade delar.

Av bilderna att döma kan du nog förvänta dig en och annan överaskning när du börjar renovera denna båt, det är i allmänhet så med gamla motorbåtar.

 

Det förefaller ju också som du har införskaffat dig ett renoveringsobjekt, och det ser ju ut som om din fritid en tid framöver är fullbokad. Men låt dig inte nedslås av det, och inte av elaka kommentarer som emellanåt haglar på detta forum.

 

Se till att skaffa dig manualer om denna båttyp, motor och drev, och i vinter kan du ju gå en kurs, förarutbildning och kustskeppare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg. 

 

Tack för sjysst svar! Jag tänkte också så, nånstans måste jag börja och jag vill helst börja med en familjebåt. Jag har tänkt gå kurs och införskaffa förarintyg innan jag ger mig ut på alltför djupt vatten.

 

Givare till ett ekolod, då behöver jag skaffa instrument/skärm för det antar jag. Samt sjökort av något slag. Tips på annan utrustning som kan vara bra att ha? Flödesgivare?

 

Enligt utsago ska det vara Mercruiser 5,7l motor, som är nyrenoverad, även drevet ska vara nyrenoverat. Men visst, jag har inte trott att det är helt sjödugligt just nu. jag får avsätta tid denna sommar på projektet. Vet du var jag kan hitta manualer för sånt? Har sökt på nätet för båten, men inte hittat något.

 

 

Hejsan, välkommen hit!
Ja nånstans måste man ju börja, själv debuterade jag med en optimistjolle, men det var mer än 50 år sedan.

Ja det ser synnerligen ut som om något fattas där, jag har bara begränsad kunskap om Volvo-Pentas grejer, så jag gissar bara att det är något med drevlyften som fattas. Propellrar kan vara öppna i mitten av navet som din är, men det finns fler olika varianter.

Grejen som sitter på akterspegelns bb-sida ser ut som en givare till ett ekolod.

Iallafall sjösätt inte innan du lyckats lista ut vad det är som fattas och har kunnat ersätta saknade delar.
Av bilderna att döma kan du nog förvänta dig en och annan överaskning när du börjar renovera denna båt, det är i allmänhet så med gamla motorbåtar.

Det förefaller ju också som du har införskaffat dig ett renoveringsobjekt, och det ser ju ut som om din fritid en tid framöver är fullbokad. Men låt dig inte nedslås av det, och inte av elaka kommentarer som emellanåt haglar på detta forum.

Se till att skaffa dig manualer om denna båttyp, motor och drev, och i vinter kan du ju gå en kurs, förarutbildning och kustskeppare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så riskerar du nog att ha blivit blåst på vissa saker, bla motor nyrenoverad, skulle inte tro det av vad som syns på bilderna. Avgaslimpor och knän ser ut att läcka rostvatten i dess delning, vilket aldrig är ett bra tecken.

 

Drevet ser också ut att vara en ovanlig modell, aldrig sett något sådant tidigare. Här kan det också bli problem med reservdelar för det ser onekligen ut som det saknas delar.

 

Men som du säger, någonstans ska man börja. Räkna med mycket jobb och en hel del pengar. Man får ju hoppas att du inte gett en förmögenhet för båten.

Wellcraft är annars helt ok båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla omc stringer så hittar du bilder på drev och sköld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet och skölden är gamla OMC grejer.

 

Ok. Tack! 

Det är kanske inte så jätte bra att det är OMC drev kopplat till mercruiser motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla omc stringer så hittar du bilder på drev och sköld.

 

Googlade som du sa, och hittade denna bild. Tycker den liknar. Det som saknar är då kåpor av något slag? Är då kanske inte så allvarligt?

post-109310-0-63024500-1467816496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Så kan det vara. risken finns. Hur ser du att avgaslimpor och knän läcker vatten? (Kan du beskriva dem på bilden, vet inte vilka delarna är)

Drevet verkar vara OMC gamla grejer. 

 

 

 

Tyvärr så riskerar du nog att ha blivit blåst på vissa saker, bla motor nyrenoverad, skulle inte tro det av vad som syns på bilderna. Avgaslimpor och knän ser ut att läcka rostvatten i dess delning, vilket aldrig är ett bra tecken.

 

Drevet ser också ut att vara en ovanlig modell, aldrig sett något sådant tidigare. Här kan det också bli problem med reservdelar för det ser onekligen ut som det saknas delar.

 

Men som du säger, någonstans ska man börja. Räkna med mycket jobb och en hel del pengar. Man får ju hoppas att du inte gett en förmögenhet för båten.

Wellcraft är annars helt ok båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Georg.

 

Tack för sjysst svar! Jag tänkte också så, nånstans måste jag börja och jag vill helst börja med en familjebåt. Jag har tänkt gå kurs och införskaffa förarintyg innan jag ger mig ut på alltför djupt vatten.

 

Givare till ett ekolod, då behöver jag skaffa instrument/skärm för det antar jag. Samt sjökort av något slag. Tips på annan utrustning som kan vara bra att ha? Flödesgivare?

 

Enligt utsago ska det vara Mercruiser 5,7l motor, som är nyrenoverad, även drevet ska vara nyrenoverat. Men visst, jag har inte trott att det är helt sjödugligt just nu. jag får avsätta tid denna sommar på projektet. Vet du var jag kan hitta manualer för sånt? Har sökt på nätet för båten, men inte hittat något.

 

 

Hejsan, välkommen hit!

Ja nånstans måste man ju börja, själv debuterade jag med en optimistjolle, men det var mer än 50 år sedan.

 

Ja det ser synnerligen ut som om något fattas där, jag har bara begränsad kunskap om Volvo-Pentas grejer, så jag gissar bara att det är något med drevlyften som fattas. Propellrar kan vara öppna i mitten av navet som din är, men det finns fler olika varianter.

 

Grejen som sitter på akterspegelns bb-sida ser ut som en givare till ett ekolod.

 

Iallafall sjösätt inte innan du lyckats lista ut vad det är som fattas och har kunnat ersätta saknade delar.

Av bilderna att döma kan du nog förvänta dig en och annan överaskning när du börjar renovera denna båt, det är i allmänhet så med gamla motorbåtar.

 

Det förefaller ju också som du har införskaffat dig ett renoveringsobjekt, och det ser ju ut som om din fritid en tid framöver är fullbokad. Men låt dig inte nedslås av det, och inte av elaka kommentarer som emellanåt haglar på detta forum.

 

Se till att skaffa dig manualer om denna båttyp, motor och drev, och i vinter kan du ju gå en kurs, förarutbildning och kustskeppare.

Till båtar kan man köpa massvis med dyra tillbehör, såväl elektroniska som av annan sort. Om jag vore i din sits hade jag lagt dessa pengar på att få båten sjöduglig, först, som prio ett alltså...! Tillbehör kan du införskaffa senare.

 

Låt någon med hyggliga motorkunskaper, behver ju inte vara något proffs, kolla motorn och drevet till att börja med. Att köpa ett passande instrument till en okänd ekolodsgivare är väl ungefär lika statistiskt lyckosamt som att gifta sig efter sin första och enda blind-date. För 1500kr kan du då ett hyggligt enkelt ekolod, men som redan sagts, se till att få motorn att gå bra först och skaffa reservdelar till drevet, fråga säljaren vad hen gjort av dessa och varför dom inte sitter på drevet. Förvissa dig också om att båten flyter!

 

Måhända kan du finna reservdelar i USA som du kan skicka efter, Internet är ju egentligen världens största postorderkatalog.

 

Gamla amerikanska V8:or är ju rätt så okomplicerade att renovera, och det finns reservdelar och utbytesmotorer, men det är en klen tröst då man bokstavligt talat "sitter i sjön" så se till att allting funkar innan du sjösätter.

Den gruppen av bilintresserade som man föraktfullt kallar för "raggare" eller mer korrekt för us-bilentusiaster har en otroligt stor kunskap om dessa motorer, som egentligen är marinkonverterade bilmotorer.

Jag oroar mig på dina vägnar då det skrivs här att detta OMC drev är ovanligt i Sverige, drev kan man ju också byta, men hålet i akterspegeln kanske inte är "kompatibelt" med några andra drev, men om detta vet jag ingenting.

 

Senaste utgåvan av båtsportskort (sjökort) för det område du skall färdas i är ju en nödvändighet att ha med ombord.

 

Förutom kurser i navigation och sjövett har jag sett att bildningsorganisationerna och även privata aktörer har kurser i båtmotorlära, både för män och kvinnor, en sån kurs kan du ju anmäla dig till också, det är ju aldrig fel.

 

Sedan kan du ju säkert också snappa åt sig diverse kunskaper här, genom att läsa i gamla och aktuella trådar.

 

Sedan kanske du skulle skaffa dig ett medlemsskap i SSRS, dom hjälper dig ju självklart gratis i en nödsituation, men för andra uppdrag såsom bogsering som inte är sjöräddning, vill dom annars ha betalt för, men medlemmar hjäper man ändå till närmaste hamn, verkstad, eller telefonrådgivning om var man finner reservdelar etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit reda på om drivlinan fungerar? Om den inte gör det och det är något annat än ett enkelt fel så är det nog läge att byta alltihop. Det går säkert att spara mycket pengar på att meka och laga själv men om inte kan väldigt mycket om detta så är risken överhängande att man lägger ut en massa pengar och till slut ändå har något som inte fungerar. Det kan bli så illa att man till slut lagt ut mer än vad en bättre begagnad, eller t.o.m. ny, drivlina kostar utan att få en fungerande lösning.

 

Nog med domedagsprofetior. :)

 

Som jag ser det har du två alternativ. Antingen byta alltihop till något som du vet fungerar eller lägga jättemycket tid på att läsa på om, undersöka och lära dig allt om det du har och sedan renovera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Så kan det vara. risken finns. Hur ser du att avgaslimpor och knän läcker vatten? (Kan du beskriva dem på bilden, vet inte vilka delarna är)

 

 

 

Avgaslimpa och knä är den svarta "klumpen" med en slang på framsidan till vänster på din bild, finns även på motorns högra sida dock ej med på bilden. Är alltså motorns avgasrör, men till skillnad mot en bil så är dessa vattenkylda.

Avgasdelarna består av limpa vilket är den delen som sitter fast mot toppen och knä som är den delen som sitter på ovansidan av limpan. Här blandas vatten och avgaser för att sedan dumpas ut i drevet.

Vatten får inte komma in i avgaskanalen på limpan och ej heller i början på avgaskanalen i knät.

Avgaskanalen finns i mitten på limpa och knä och är omgiven av vattenkanaler som kyler avgassystemet.

När rosten börjar tära i gjutjärnet på avgasdelarna så brukar den första indikationen vara att det börjar läcka rostvatten i delningen limpa och knä. Anledningen är att rosten har ätit bort material för packningens tätplan mellan limpa och knä och vatten börjar sippra ut. Och läcker det utåt så är risken uppenbar att det läcker inåt mot avgaskanalen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt o kollade lite om OMC drevet på youtube, verkar vara en komplicerad konstruktion. Bara byta impeller ser ju ut att vara ett helv...

 

Om jag vore i TS kläder så skulle jag nog inte bygga vidare på det drevet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Önskar dig all lycka till med din nya båt.

Vi köpte för oss en större båt i höstas och den var bra iordning. Liknande sin site.

 

Men fy vad deg det går åt för att rusta båten.

 

Ta det lungt o stressa inte så önskar jag dig all lycka till med ditt nya projekt.

 

Det är värt varenda slant när man väl kommer ut till havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hoppas att du får rätsida på båten då det är helt underbart med båt

Ja badbryggan är ju med borta!

Och dyvikan är ej heller i det det ut som

Själv hade jag nog ej köpt den med det drevet för delar verkar jätte svårt att hitta o byta det är en stor operation tyvärr fins ju adaptrar till lite olika men ej till det !

Hoppas där inte är förmycket el fel då instrumenten är ju ej på plats men kan säkert bli en fin båt trevlig model tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt kan vara följande:

Riv ut maskin och drev, tag hjälp av firma att plasta om akterspegeln, troligtvis finns det fukt i laminatet där också.

Sätt på en konsoll för större utombordare, typ en på runt 225hk.

Fixa sedan till resten av båten med elsystem, inredning, komfortgrejer som kök, kyl och toa exempelvis.

Köp sedan på dig massvis med elektronisk utrustning, och räkna aldrig på hur mycket lengar du lagt ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det drevet det äldre ut än 86 jag hade tippat på 67 men bara en vild gisning

Du kan ta motor nummer o kolla vilken maskin du har går o hitta på nätet är det en äkta båtmotor merkruser brukar sätta på en skylt där det står merkruser på i så fall annars är det säkert ett cheva block

Är allt omc kan det väll vara mopar delar Dodge osv men oftast är det gm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att byta till ny eller nyrenoverad maskin och drev med garanti, och även då låta ett varv göra detta. Fabrikat är ju ett personligt val, men frågar du mig så blir det Volvo-Penta och diesel... Bensinare är ju billigare. Hursom helst blir det en dyr transplantation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det drevet det äldre ut än 86 jag hade tippat på 67 men bara en vild gisning

Du kan ta motor nummer o kolla vilken maskin du har går o hitta på nätet är det en äkta båtmotor merkruser brukar sätta på en skylt där det står merkruser på i så fall annars är det säkert ett cheva block

Är allt omc kan det väll vara mopar delar Dodge osv men oftast är det gm

Det finns bilder på två olika drevmodeller i tråden. TS drev är nog 80-tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! (Georg_Ohm, NiclasO, Gelis, Eld-, Salty, penta)

 

När jag kollat mer detaljerat på motor-bilden så verkar den också vara OMC, dvs OMC stringer stämmer väl, och 800-modellen byggdes under åren 82-86 vilket stämmer överens med båtens ålder och motorns storlek (om informationen jag har stämmer). Troligt att detta är originalmotor och drev till båten?

 

Varför har alla fått för sig att drivlinan inte fungerar som den ska? Jag har i varje fall inte för avsikt att byta ut den det första jag gör. Jag tror att både motor och drev fungerar, med eventuellt lite småfix. Jag hoppas få ordning på grejorna, men det innebär såklart arbete med att förstå vad som ska göras och hur. 

 

Hur kontrollerar jag avgaslimpor och knän? Är det någon som vet var jag kan hitta instruktionsbok, användarmanualer, servicemanual, broschyr etc för båt, motor, drev?

 

Jag kan inte få tag på tidigare säljare och har därför ingen möjlighet att fråga om grejorna. Samt att jag inte har fått båten än, jag får den troligen under nästa vecka. Det kan vara så att en del saker finns på de platser och vrår som inte syns på bilderna. Tex badbryggan ska vara nylackad...men jag ser den inte heller :)

 

Är det fler saker som till synes saknas?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sidoruta på styrbord sida verkar saknas. Dessutom saknas det vissa bultar på drevet. Avdragna bultar kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och elen i motorrummet bör ses över. Gnistbildning kan bli en farlig upplevelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga, varifrån kommer båten?

Importerar du den? (Tänker att du inte sett den annat än på bild...)

Om import, vilket land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaslimpor och knän kollar man genom att skruva loss dem. Sedan skrapar man och knackar försiktigt i kanterna av packningsytorna för att kolla hur rostskadat respektive friskt det är. Instruktionsböcker hittar genom att googla flitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har alla fått för sig att drivlinan inte fungerar som den ska? Jag har i varje fall inte för avsikt att byta ut den det första jag gör. Jag tror att både motor och drev fungerar, med eventuellt lite småfix. Jag hoppas få ordning på grejorna, men det innebär såklart arbete med att förstå vad som ska göras och hur.

 

Det är nog många här som själva har gått på rejäla nitar eller som sett det hända på nära håll. Typ billigt småfix som slutat med dyrbar totalrenovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sidoruta på styrbord sida verkar saknas. Dessutom saknas det vissa bultar på drevet. Avdragna bultar kanske?

 

Ja ser så ut, Ska se över elen också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaslimpor och knän kollar man genom att skruva loss dem. Sedan skrapar man och knackar försiktigt i kanterna av packningsytorna för att kolla hur rostskadat respektive friskt det är. Instruktionsböcker hittar genom att googla flitigt.

 

Det låter relativt enkelt, om inte skruvarna sitter åt riktigt illa då. Är det lika enkelt att skruva ihop igen eller behöver jag få med en momentnyckel samt info om vilket moment de ska dras åt etc?

 

Har du tips på vart man kan hitta böckerna? Har letat en hel del, hittat lite, men hittar inget om båten. Motor och drev har jag bra info om tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag kan inte få tag på tidigare säljare och har därför ingen möjlighet att fråga om grejorna. Samt att jag inte har fått båten än, jag får den troligen under nästa vecka. Det kan vara så att en del saker finns på de platser och vrår som inte syns på bilderna. Tex badbryggan ska vara nylackad...men jag ser den inte heller :)

 

Är det fler saker som till synes saknas?

 

 

Har du betalat båten och skrivit på någonting?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför har alla fått för sig att drivlinan inte fungerar som den ska? Jag har i varje fall inte för avsikt att byta ut den det första jag gör. Jag tror att både motor och drev fungerar, med eventuellt lite småfix. Jag hoppas få ordning på grejorna, men det innebär såklart arbete med att förstå vad som ska göras och hur.

Det är nog många här som själva har gått på rejäla nitar eller som sett det hända på nära håll. Typ billigt småfix som slutat med dyrbar totalrenovering.

 

 

Ja det stämmer säkert. Jag säger inte att ni inte har rätt. Men jag vill inte utesluta funktionaliteten riktigt än. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...