Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dimadoc

Båten förstörd i brand

Rekommendera Poster

Hej!

Min båt blev helt förstörd i brandolycka, det finns även bilder och video på tidningarna. Det finns inte så mycket från båten kvar, kabinen är helt smält. Endast del av skroven är kvar, fast det är karboniserad och deformerad. Dvs det går inte att reparera den båten, det enda som man kan göra är att slänga resterna. Jag undrar om det går att använda några delar från motorn som reservdelar / inte elektroniken, förstås.../ utan kolvarna och drevet. Och vart får man köra båten för att den blir sönderdelad? Jag bor i Mariefred. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten försäkrad?

Är varvet du ligger på försäkrat?

Rör inget förrän sådant är utrett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till och börja med så gör inget förens försäkringsbolaget har sagt sitt, men sen är det hit www.batskroten.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är båten inte försäkrad, jag tänkte att det är faktiskt hemförsäkringen som täcker en eventuell båtskada. Men i det här fallet tror jag att det måste vara andra killen som står på ansvaret för ersättning eftersom det var han som förorsakade branden, jag var inte alls på hamnen när det hände. Men ny ligger han på sjukhus med brännskador och jag kan inte nå honom för att fråga om försäkringen. Min båt är redan utdragen från sjön och ligger precis bredvid bryggan, den är packad med presenning. 

OK, så måste jag vänta först till någon utredning pågår och att det fattas beslut avseende båtskadorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemförsäkringen täcker väl endast båtar upp till 200 kg eller har jag fel? Tror du måste ha en sakförsäkring för större flytetyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det som du skriver en motpart som är vållande skall ju hans försäkring täcka dina skador.

Då måste du avvakta utredningen och inte röra båten. Hans försäkringsbolag löser sannolikt in din båt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hen är försäkrad...

 

Nu kan jag vara fel ute men behöver inte hen vara vårdslös för att hens försäkring skall gälla?

Min båt välte på uppställningsplatsen när det blåste över stormstyrka och båten välte och lade sig mot båten bredvid. Båten bredvid fick några skador på sin press och begärde ersättning från mig.

När jag hörde med mitt försäkringsbolag så tyckte de att i och med att det blåste så mycket så var jag inte vårdslös och då var det en olycka och då står var och en för sina skador.

 

Nu så tyckte jag att det  var tur att jag inte stod ytterst så jag betalade vad grannbåten ville ha istället för att hänvisa till försäkringsbolaget som skulle avvisa hans krav.

 

/Micke w

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så är min bild också av hur det fungerar. Det är bl a därför man ofta har krav på att alla skall ha båten försäkrad i en klubb eller hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att varje båt ska ha en egen försäkring.

 

Den person som nu anses vara skadad kommer sannolikt inte att reglera båten som brunnit.

 

Varför tror jag detta? (Jag kan ju ha fel)

 

Ansvarsförsäkringen gäller om personen anses vara skadeståndsskyldig (Enligt domstol)

 

Har han inte gjort något riktigt j*vla galet så anses han nog inte som skadeståndsskyldig.

 

Se det som så här:

 

Lånar du kompisens andra fordon som kräver försäkring. Exemepl en bil, som är halvföraäkrad och krockar denna så kommer inte hemförsäkringen att hjälpa till.

Det är bilens försäkring som gäller.

 

 

Enormt viktigt att försäkra sina ägodelar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så är min bild också av hur det fungerar. Det är bl a därför man ofta har krav på att alla skall ha båten försäkrad i en klubb eller hamn.

Jag har även en  gammal historia som egentligen inte har med båt att göra men det var en som svetsade  på sin bil i ett garage  som  även hade andra bilar som var under  uppbyggnad.

 

Efter svetsningen så tog garaget eld och många ovärderliga bilar som var under renovering gick åt.

Han som svetsade  och startade  branden ville gärna vara vårdslös så hans oförsäkrade kamrater skulle få ersättning men försäkringsbolag tyckte inte han hade varit vårdslös.

 

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter inte så lovande...Men jag kommer att kontakta killen som startade branden ändå. I den här situationen det enda fel från min sida var att min båt stod bredvid hans som bränd. Och självklart, jag vad inte mycket uppmärksam och inte kollat hur står det till med båt försäkringen. Jag gjorde också en polisanmälan för att polisen ska utreda ärendet och förhoppningsvis ta ställning om skyldighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Nu fick jag en tydligare bild av händelsen. Om jag förstod dig rätt så var det en annan båt som förorsakade branden på din båt?

(Jag trodde enbart att det var din båt och någon, ev en bekant som orsakat branden)

 

Skadades även hans båt?

 

Hoppas det går vägen för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Det var den andra båten som började brinna, den bränd sönder och sjönk. Och från min båt finns det inte mycket kvar, ingen chans att reparera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter inte så lovande...Men ... I den här situationen det enda fel från min sida var att min båt stod bredvid hans som bränd. .

Hur tänkte du i ansvarsfrågan, som hade uppstått om du hade tex kört på nån annan båt och nån människa hade kommit till skada, när du struntade i att teckna försäkring!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ja, det låter inte så lovande...Men ... I den här situationen det enda fel från min sida var att min båt stod bredvid hans som bränd. .

Hur tänkte du i ansvarsfrågan, som hade uppstått om du hade tex kört på nån annan båt och nån människa hade kommit till skada, när du struntade i att teckna försäkring!?

"Det händer aldrig mig". Tycks en del tro.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte tecknar båtföraäkring så tänker man väl att man får ta kostnaderna som uppstår själv? Båtförsäkringar funkar ju inte som trafikförsäkring för bil som är obligatorisk och täcker skador som din bil orsakar på andras egendom och person. Det är väl bara för bilar det funkar så? Om det händer något med ens egen båt så får man stå för det själv - OM inte den som orsakat skadan döms till skadestånd och för att det ska hända så krävs det nog ganska mycket. Kan bli dyrt i detta fallet för om du stämmer personen som orsakade branden och förlorar så får du ju även stå för rättegångskostnaderna... eller har jag missuppfattat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär väl krävas uppsåt eller grov vårdslöshet för att bli skadeståndsskyldig. Men en normal båtförsäkring täcker även skadestånd upp till åttasiffriga belopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det låter inte så lovande...Men ... I den här situationen det enda fel från min sida var att min båt stod bredvid hans som bränd. .

Hur tänkte du i ansvarsfrågan, som hade uppstått om du hade tex kört på nån annan båt och nån människa hade kommit till skada, när du struntade i att teckna försäkring!?

 

Som sagt, jag tänkte att hemförsäkringen täcker en eventuellt båtolycka, annars skulle jag inte slarva något så viktigt. Men det var inte min fråga, om jag själv är skyldig. Jag har redan försäkrad den nya båten som jag köpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på google efter gratis juristjour, finns en del sådana. De kanske kan tips hur du ska gå till väga för ev ersättning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...