Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
ozduckman

El hjälp Ny inköpt kompressorkyl

Rekommendera Poster

Hej på er, 

Jag har nyligen köpt en MOBICOOL FR40 kompressorkyl till båten. Den går på 12V & 240V.

Jag har ett fritidsbatteri på 64Ah från Biltema, nyladdade några år gammal.

Solcell på 50W som laddar via en Solarmare SLC-2405B 'solar charge controller' från Erlandssons.

 

Kylen fungera bra på 240V och 12V systemet fungera bra tills jag koppla in kylen.

Displayen lyser i några sekunder till ca. 20sec sedan släcks allt på kylen och controllen blinker rött.

Då tar jag ut 12V kylkontakten och ta bort minus kontakten från batteriet och på igen då kommer controllern igång igen.

 

Fanns en battery monitor mode på kylen som jag sänkte till 'LOW' som stänga av sig vid 10,1V och på igen vid 11,1V. Tror ej att batteriet är så lågt.. men?

 

Tips? Tidigare erfarenheter?

 

Inga säkringar har gått..

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För långa och klena kablar..?

Dålig pressning på kabelsko..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät också på batteriet med en multimeter så kan du utesluta dålig batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter_K, tack för svaret. 

Jag har 4mm kablar tror jag och har kollat alla anslutningar. 

Kan kolla batteriet idag.. tack så länge..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hade samma problem, min felsökning visade att det var mitt "cigg-grenuttag" som inte gav tillräckligt. Inpluggad i båtens enda cigguttag gick det superbra men när jag pluggade i "grenuttaget" (för att få ett extra cigguttag för mobil/ipad/vhf-laddning) så tappade jag för mkt kraft. Tror att felet ligger i ett uråldrigt elsystem som inte klarade av dubbel belastning på uttaget. Så, ja, du tappar kraft någonstans, testa batteriet men troligtvis kan det sitta i själva installationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en liknande kyl. Drog istället en kabel direkt till en strömbrytare och problemet försvann.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte kylen kopplad till Load-utgången på controllern? Den klarar bara 5 ampere, och kompressorn drar betydlig me än det då den startar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte kylen kopplad till Load-utgången på controllern? Den klarar bara 5 ampere, och kompressorn drar betydlig me än det då den startar.

Tack för alla svar.. ska kolla batteriet ikväll..

Ja, solceller till controllern till batteriet. Sedan controllern till panelen med cigg-uttaget. 

Så. ska jag förbi koppla batteriet direkt till panelen istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte koppla direkt på en solpanel. Aldrig någonsin. Alltid via säkring.

Däremot skulle jag rekommendera att byta cigguttaget mot en bättre kontakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla Cigg-uttaget direkt (via en säkring) till batteriet eller huvudströmbrytare. Inte till Load-utgången på controllern.
Controllern är för liten för att kompressorn ska orka starta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

64 Ah batteri som du inte vet hur gammal det är - då skulle jag betrakta det som skrot och avyttra det på en miljöstation.

 

64 Ah även om det skulle vara nytt och fräscht är alldeles för lite om du skall köra nån längre tid med kylen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte kylen kopplad till Load-utgången på controllern? Den klarar bara 5 ampere, och kompressorn drar betydlig me än det då den startar.

Nej så är det inte, i vart fall inte med Danfoss-kompressor. Kompressorn har en kontroller som begränsar startströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...