Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Makro

Ligger båten för djupt i vattnet?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en AQAD41 med 290 DP i en DC och motorn har suttit där sen -91.Vattenlinjen är precis i överkant på skölden så att man ser anslagsgummit när ingen är i båten. Men efter att jag bland annat monterat ankarspel så tycker jag att den verkar ligga väl djupt, särskilt om man sitter några stycken i båten akteröver och då är jag rädd att få in vatten i motorn om det vill sig illa.

Finns det någon extra rörkrök att montera mellan avgasröret som sitter i skölden och avgaskröken efter turbon som gör att inte vattnet kan ta sig in eller hur brukar man göra? Är det till att göra eget eller finns originalgrejer?

Nu har ju det funkat under många års tid men jag vill inte riskera något när man är många i båten och samtidigt har fyllda tankar.

 

När båten ligger som djupast är den ungefär vid den röda linjen och utan besättning vid "max strecket" enligt den bifogade bilden.

 

 

post-107971-0-00020200-1467725387_thumb.gif

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivning av halvgammal tråd:

 

Nu blir jag litet orolig också, på min båt ser det likadant ut, vattenytan vid den röda linjen, och det med obelastat akterdäck. vattenytan slutar precis kant i kant med sköldens övre del, då med halvfyllda bränsletankar (dessa ligger alldeles innanför akterspegeln). Jag hade några bastanta damer ombord i somras, som gäster, verkligen någon att hålla i handen när åskan går, och ingen av dem vet vad anorexi är för någonting... När vi drack eftermiddagskaffet på akterdäck översvämmades hela badbryggan och man hörde hur det kluckade glatt i självlänsarna... Då hade det kanske kunnat rinna in havsvatten i turbon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivning av halvgammal tråd:

 

Nu blir jag litet orolig också, på min båt ser det likadant ut, vattenytan vid den röda linjen, och det med obelastat akterdäck. vattenytan slutar precis kant i kant med sköldens övre del, då med halvfyllda bränsletankar (dessa ligger alldeles innanför akterspegeln). Jag hade några bastanta damer ombord i somras, som gäster, verkligen någon att hålla i handen när åskan går, och ingen av dem vet vad anorexi är för någonting... När vi drack eftermiddagskaffet på akterdäck översvämmades hela badbryggan och man hörde hur det kluckade glatt i självlänsarna... Då hade det kanske kunnat rinna in havsvatten i turbon?

Men det är ju två separata kylsystem eller? motorns interna kylsystem lever ju sitt eget liv, och vattnet som går runt och tas in via drevet lever ju sitt liv och möts i värmeväxlaren. På min 42a så kyls ju turbon via glykolen och glykolen kyls via värmeväxlaren av sjö vatten det  kan ju inte komma in vatten i turbon från havet då skulle den ju nypa direkt. Så tillvida att inget går sönder då vill säga, så du får läckage i värmeväxlare eller limpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag så långt är jag ju införstådd, men jag tänkte väl mer på om det kan komma in vatten genom drevets avgasutsläpp vidare in till turbons turbin. Det sitter ju förvisso en gummiläpp under kavitationsplattan som skall fungera som backventil, men den är ju bara så där "lagom tät"...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det risk att vatten kommer in i turbon. Man skulle ha monterat motorn högre, och använt drevförlängare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummiläppen är ingen backventil för kluckande vatten. Den är till för att förhindra reversion vilket kan uppkomma pga bla avgassystemets utformning och kamaxelns tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt din bild så ser det rätt riskfyllt ut!

 

Det brukar finnas avgaskrökar med en extrahög loop som ger mer marginal. Gissar att de är lite dyra så det kanske är värt att kika på begagnatmarkanden...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det risk att vatten kommer in i turbon. Man skulle ha monterat motorn högre, och använt drevförlängare. 

Men turbon har ju högsta punkten och då lär det vara rejält djupt för den ska bli vattenfylld. OCH motorn har ju suttit där i 25 år, så den risken bör ju vara minst problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, strax över den röda linjen ligger ju nedre kanten på turbinhuset och då kan ju vatten komma in i grenröret. Men som du säger, inget har ju hänt (tror jag) på alla dessa år så det funkar säkert så marginalen är väl på plussidan. Och många båtar ligger lika djupt. Men jag vet ett fall med bensinmotor där båten varit tungt lastad på akterdäck och vatten rann in bakvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, den ligger på tok för djupt i sjön. Risken är överhängande för vatten i turbon och turboras i förtid. Vill det sig illa rinner det ner i limpan/grenröret och vidare till ngn av cylindrarna som står öppen. Eftersom vatten inte kan komprimeras så är det motorras när du vrider om startnyckeln. Har precis åtgärdat samma problem med min båt, har dubbelmontage med 2st AD41or, monterade i dem i vintras från att ha haft två st 31or. Nu väger inte 41orna så mycket mer, bara +80kg styck, men tillsammans med ny 100kg jolle och lite annat så blev vattennivån i de nivåerna som visas med ritningen. (Båten låg även för djupt med 31orna, men jag reflekterade aldrig över det.)

 

 

 

Efter en del efterforskningar så visar det sig att jag (precis som ni) knappast var ensam, massor med installationer från fabrik som absolut inte är godkända enligt Volvo Pentas spec. Dessutom massor med onödiga turboras och förstörda motorer genom åren. Som tidigare nämnts installerades drevförlängare för att kunna montera motorpaketet högre, men det var sällan tillverkarna gjorde det. Att båten fungerar bra i 25 år betyder ingenting, det räcker med någon eller några extra personer en kväll, så som man aldrig belastat båten tidigare och så har man vatten i motorn. Vanligast är att man då och då får lite vatten i turbon, inget man märker förutom att  den behöver bytas på tok för tidigt.

 

 

 

I dagsläget jobbar man med risers, d.v.s. man leder avgaserna uppåt för att sedan gå i en böj nedåt och på så sätt höja säkerhetsmarginalen för vatteninträngning.

 

 

 

Ja, det finns risers till 41orna, men den enda originalvarianten är till TAMD, dvs den med backslag och tyvärr höjer den inte avgaserna så mycket. Men det finns andra risers som går att använda. Turboflänsen som sitter på 41orna är samma som till massor av andra marinmotorer. Själv monterade jag rostfria risers från Volvo Penta D4, blev riktigt bra och kan nu ligga fullastad med jolle och bjuda in folk så hela sittbrunnen blir full utan att riskera vatten i motorerna. Dock så måste man ha plats ovanför turbon för att montera en riser. Ett annat alternativ som jag övervägde vara att plugga skölden och leda ut avgaserna genom akterspegeln, men eftersom jag hade gott om plats blev D4 risern bäst.

 

 

 

Min installation innebar att jag kapade bockhornet och körde med en 60 grader böjd reducering. Resultatet blev mkt mer förtroendeingivande än den lilla originalgummimuffen, dessutom lättare att inspektera då jag får loss övergången utan att montera bort avgaskröken/risern. I bifoga bild syns även jordsladden mot drevet som är viktigt efterson risern är i rostfritt.

 

post-109882-0-79537700-1474969296_thumb.jpg

 

 

Redigerad av jolag
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra lösning! Du har möjligtvis inte artikelnummer på de delarna du använde dig av och är slangen mellan bockhornet och risern även den en Penta-del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra lösning! Du har möjligtvis inte artikelnummer på de delarna du använde dig av och är slangen mellan bockhornet och risern även den en Penta-del?

 

Slangar och övergångar är från do88.se, fick tag i allt där efter rekommendation från Peter MMSAB i Västerås. För övrigt så var det av MMSAB jag köpte båda D4 risers’erna, fick faktiskt låna dem först för att se om de fick plats. Kunde dessutom matcha priserna på ebay så funderar du på min ”MacGyver” lösning kontakta Peter för risers. Jag kan sno ihop en ritning/beskrivning tillsammans med artikelnummer men då får du ge mig någon dag ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för att du delade med dig av din lösning, det ser ju riktigt bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jolag

 

Ja måste säga att det du har gjort en ohehört snitsig lösning.

Hade tidigare en AD41P i den tidigare båten och numera D4 så man känner igen problemet och prylarna.

 

Förstår inte riktigt varför du har jordsladden mellan drevet och risern. Är det för att skydda avgasröken (aluminium) mot galvanisk korrosion så är ju risern mekaniskt förbunden med turbon och då har den ju samma elektriska potential som motor o drev.

 

Men du har säkert svar på det också:-)

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bly i botten i fören var Fjordkonstruktören Ambles lösning på weekenderbåtarnas rankhet en gång i tiden.Egentligen fel på en snabbgående båt men ändå ett sätt att komma runt även detta problemet.Jag har själv gjort så samt flyttat fram batterier i samband med motorbyte o kunde behålla den gamla vattenlinjen.Jag tror den går lite lättare över planingströskeln nu samt att man får trimma ut drevet lite mer vid marschfart för samma stävlyft.Nu är detta 21fots båt med 4.3 mpi så det kanske inte är lika lätt med tunga dieslar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men jag kunde inte komma åt pdf-filen, hamnar bara på denna sidan igen, hur jag än gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men jag kunde inte komma åt pdf-filen, hamnar bara på denna sidan igen, hur jag än gör.

 

Fick den inte heller att fungera, kopiera in denna länk i din webläsare www.lagerlof.name\D4Riser_AD41.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jolag

 

Ja måste säga att det du har gjort en ohehört snitsig lösning.

Hade tidigare en AD41P i den tidigare båten och numera D4 så man känner igen problemet och prylarna.

 

Förstår inte riktigt varför du har jordsladden mellan drevet och risern. Är det för att skydda avgasröken (aluminium) mot galvanisk korrosion så är ju risern mekaniskt förbunden med turbon och då har den ju samma elektriska potential som motor o drev.

 

Men du har säkert svar på det också:-)

 

/Niklas

Visst är risern jordad via flänsen mot turbon :) jordkabeln som jag satt dit är bara en extra säkerhetsåtgärd om den befintliga kontakten/jordningen blir dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Jolag

 

Ja måste säga att det du har gjort en ohehört snitsig lösning.

Hade tidigare en AD41P i den tidigare båten och numera D4 så man känner igen problemet och prylarna.

 

Förstår inte riktigt varför du har jordsladden mellan drevet och risern. Är det för att skydda avgasröken (aluminium) mot galvanisk korrosion så är ju risern mekaniskt förbunden med turbon och då har den ju samma elektriska potential som motor o drev.

 

Men du har säkert svar på det också:-)

 

/Niklas

Visst är risern jordad via flänsen mot turbon :) jordkabeln som jag satt dit är bara en extra säkerhetsåtgärd om den befintliga kontakten/jordningen blir dålig.

 

 

Tänk på att hålla koll på din avgaskrök (bockahornet) allra helst när du så hög vattennivå i avgasröret och nivån kanske når ända upp till risern anslutningsrör(rostfritt).

 

Kombinationen saltvatten, aluminium och rostfritt, så vips har du ett batteri.

  

Det som sker att det äter i toppen på avgaskröken som är i aluminium. Klassikt problem med det äldre D4 o D6 när aktern ligger djupt i vattnet.

Jag inspekterar denna vartannat år, slipar och målar. Det bästa hade varit om man hade fått in en anod mellan risern och avgaskröken.  Finns i senare konstruktioner av D4 o D6.

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-10-03 vid 10:35 skrev jolag:

 

Fick den inte heller att fungera, kopiera in denna länk i din webläsare www.lagerlof.name\D4Riser_AD41.pdf

Jolag. Tack för att du delar med dig av ditt projekt. Otroligt snyggt och bra jobb. Bumpar igång en gammal tråd och är nyfiken, har du kvar båten och funkar konstruktionen fortsatt? Har silikonslangen hållit för värme/saltvatten? Har det börjat korrodera ngt på skarven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde båten inför 2021, men hann med 5 säsonger med min konstruktion. Det enda jag behövde göra som inte finns med i min beskrivning var att begränsa flödet i bypassen. Gick för mycket vatten genom den som i sin tur resulterade i för varma avgaser. Kort och gott satte jag en aluminiumplugg från Do88 (som jag borrade ett litet 8mm hål i) i silikonslangen som jag anslutit till bypass på risern. Inspekterade bockhorn och slangar varje år fram tills hösten 2020, har fungerat perfekt, inga bekymmer med korrosion eller värme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...