Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mkillen

Tömma septiktank MV-Marin 6600 (2006)

Rekommendera Poster

Manualen är inte så utförlig så att en nybörjare som jag ska fatta :)

 

 

-någon som har tid & lust att berätta stegen för hur man gör detta, sug resp släppa ut i sjön

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sugtömning: vrid ventilen på styrbords akter i sugtömningsläge, ingen bra märkning så prova dig fram. sen är det bara se till att munstycket går ner i däcksanslutningen och tömma.

 

Havet: öppna stora skrovventilen vid toaletten, vrid ventilen i aktern till sjöläget, du märker om den står fel. Pumpa med manuella handpumpen som sitter bakom vita täcklocket i aktern med det förhoppningsvis medföljande pumphandtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stort tack! :)

 

-och när jag ändå är igång, -manualen är som sagt väldigt tunn, hittar inga instruktioner över hur man använder spisen. Verkar gå på fotogen.

 

är det "bara" o trycka igång & köra? Den ska ju även kunna fungera som värme, är det i upprätt ställning den ska vara då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wallas 800 fotogen kök/värmaren startas på on/off brytaren och tempen regleras med vredet. Locket nerfällt så startas fläkten som sitter i locket(när plattan blir varm) och den fungerar som värmare. Min hade lite svårt starta med låg spänning, med motorn igång eller landström så var det inga problem. Antingen var det dags byta tändspiral eller så berodde det på dåligt bränsle, finns lite trådar om vilket som är bäst. Googla "wallas 800 manual" så hittar du mer info.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funkare fint o bara sätta igång, drack första koppen kaffe igår :)

 

har lite problem med toan, det blir hög vattennivå

 

man ska väl inte behöva stänga av in-vatten under färd? kan pumpreglaget varit i fel läge kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har tre lägen på pumphandtaget(minns inte ordningen)

1. låst

2. pumpa ur och fyll vatten i skålen

3. pumpa endast ur skålen.

 

Så kör med läget där man endast pumpar ur skålen och hjälp till med toa borsten om det fastnat.

Man spolar med fördel flera ggr om man gör nr 2, inte hela kalaset på en gång med en stor hög papper på toppen.

 

Jag stängde oftast ventilerna men på nuvarande båt står dom öppna.

Pumphandtaget skall stå i låst läge, då skall du inte få in vatten när du kör.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer det att den stora skrovventilen inte får vara öppen under körning? :) bara vara öppen när man pumpar ut till havs?

 

-fick in lite vatten igår nämligen, inget avloppsvatten utan verkar bara varit sjövatten som tur e!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att du har två skrovventiler, en för spolvatten och en för avlopp? Tror båda dessa skall vara stängda under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ingen aning, jag hade alltid stängt stora ventilen. Spolventilen hade jag öppet ibland, och stängde alltid pumphandtaget. Tycker inte borde vara ett problem köra med öppen ventil då alla slanganslutningar till tanken sitter en bra bit över vattenlinjen.

På nuvarande båt kör jag med bägge öppna utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Wallas spisen så har jag nyss blivit ägare till ett sådant, där informerade säljaren om att man var tvungen att ha motorn igång vid tändning/uppstart, så jag monterade en stor kondensator på spisen och det fungerar perfekt, ett tips för framtiden kanske om batteribanken inte klarar hålla spänningen som spisen kräver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...