primouza 0 Postad 4 Juli , 2016 Vad händer om man kör med ett slitet impellerhus? Kopplade på vattenslangen uppe på land direkt på impellerintaget och såg att vattnet trycktes hela vägen ut genom avgasrören utan att motorn var igång... Demonterade impellerhuset och såg att det var djupa repor inne i huset (som är gjort av plast) Vad händer om man kör med ett så skadat impellerhus? Det läcker inget vatten inne i båten bara läckage förbi impellern inne i huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 4 Juli , 2016 Impellern kan kavitera, dvs vispa luft. Sedan sliter ett dåligt hus hårt på impellern. Mitt råd, byt huset. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 5 Juli , 2016 Impellerhuset (i plast) är i stort sett tänkt att skiftas ut samtidigt som impellern då dessa kommer i en o samma sats. I vart fall inte speciellt mycket mer sällan. Det finns bronshus som piratdel för några hundralappar på drevdelar.se (om jag inte minns fel) som kan vara värt att skifta till så slipper du bry dig och sparar in investeringen på några säsonger. Slitet hus = dåligt sug/tryck = dålig kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 5 Juli , 2016 Vad händer om man kör med ett slitet impellerhus? Kopplade på vattenslangen uppe på land direkt på impellerintaget och såg att vattnet trycktes hela vägen ut genom avgasrören utan att motorn var igång... Demonterade impellerhuset och såg att det var djupa repor inne i huset (som är gjort av plast) Vad händer om man kör med ett så skadat impellerhus? Det läcker inget vatten inne i båten bara läckage förbi impellern inne i huset. Nu har du kanske fyllt motorn med vatten. Aldrig vattenslang med tryck. Motorn måste själv suga sitt vatten annars fyller du cyllarna med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser