Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Campion595

montera peke och pulpit, tips!

Rekommendera Poster

Hejsan. Frugan tycker inte om att gå på fördäck på våran Campion 595. Funderar på att montera någon slags stävpulpit samt peke. Nån som har något bra tips hur man kan fixa detta på ett snyggt sätt? Tar bort stegen i fören så klart. 

 

Tack på förhand,

Hälsningar Niklas

post-108035-0-87656500-1467624835_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom som ritar båtar tänker aldrig på att några som skall kliva ombord inte är vältränade toppgymnatser, utan gamla "stöpplebenta" gubbar som tex jag.

 

Gjorde en plattforma va en plyfaskiva som jag klätt - lite slarvigt - med nåtat teak.

 

post-106994-0-48626900-1467632784_thumb.jpg

 

Jag ville inte att plattformen skulle gå framför båten som ett peke. Satte däremot en fast monterad steg som alltid hänger ner i fören på båten. Stegen har ytterligare en funktion -satte vatterstag av kätting på den, så när man lyfter upp stegen, blir den ett Gennakerpeke. Lösningen passar mig, men kanske inte alla.

 

Ett kort peke på din båt skulle man ju i princip kunna tänka sig att det satt monterat alldeles under däcksnvå, så det kom en aning lägre. 

 

En pulpits bör ju va relativt hög för att ge känsla av trygghet, utan att behöva krypa ihop för att nå ner när man skall tatag.

 

Samtidigt bör ju det man skruvar på harmonisera med båten som helhet. Dvs - se någorlunda snyggt ut.

 

Ett alernativ till ett stadigt tag är en sk "Lotspullpit" Monterade en sån för en kompis, som fått lite problem efter en stroke.

 

http://www.marinmagasinet.se/dacksutrustning/pulpit/batsystem-hajfenalotspulpit

 

Det finns många lösningar på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pen en skala är det ju ändå relativt välordnat i synnerhet om man kompletterar med en hajfena.

Sen kan man ju göra så att frugan kör och du hoppar. De som har det systemet brukar göra snygga tilläggningar. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pen en skala är det ju ändå relativt välordnat i synnerhet om man kompletterar med en hajfena.

Sen kan man ju göra så att frugan kör och du hoppar. De som har det systemet brukar göra snygga tilläggningar. ;)

 

 

I mina båtar är det förbudet att hoppa - särskilt iland på stenhällar. Det är helt onödigt och man måste tänka på lårbenshalsen och vrister och knä mm.

 

Det är mycket bättre att man väntar tills båten kommer intill land. 

 

Är man rädd att få en repa i den blanka gelcaoten så finns det rostfria skenor man kan skruva på.

 

Det var bara i visan som Evert Taube lät Maj på Malö hoppa iland. Eftersom det var en eka klev hon nog snarare - ja om det inte spratt för mycket i bena förståss. Men hon var väl äldre än den åldern än då barna hela tiden hoppar och stutsar.

 

Sen är det inte fel, som Bhemac föreslår. Att frugan tar hand om ratten och du kliver iland och fixar förtöjningarna -hur du nu skall lyckas med det. Jag försökte i 10-15 år, sen gav jag upp.

 

Nu är det väl inte bara i naturhamnar som det är problem att kliva ombord och i land, utan över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren :)  Det är inte bara när frugan ska hoppa iland utan även på och avstigning från brygga. Har kollat på olika hajfenor men tror det blir svårt att hitta fästpunkter, det finns knappt inte en plan yta i fören som är tillräckligt stor! Kanske får kontakta någon firma som håller på med sånt och skräddarsy en lösning, nån som har tips på det? Kanske blir dyrt  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en lotspulpit behövs ju inte så stora ytor. 5 cm för varje ben.

 

Däremot behöver du stora ytor under, så du kan sätta en ordentlig bricka under.

 

Hade en 10 mm tjock aluminiumplatta 60 mm bred och 200 lång, som jag kapade på mitten.

 

Dvs 100x60 mm. Den kunde med fördel varit större. Sen är det en fördel om det är sandwich i däcket, att man fräser ur distansmaterialet, med en krokig spik eller sexkantsnyckel och gjuter i epoxy, mellan ytter- och innerdäcket. 

 

Var i Sveriges avlånga land har du båten!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lanternan!? sitter ju lite taskigt precis där man skulle behöva sätta foten.

 

Vad är det för "rör" som sticker ur ankarboxen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lanternan sitter inte bra, men båten är gjord i Canada och där backar man väl alltid in till bryggan. Rören är en stege som ligger ihopfälld under luckan med en ankarbox under. Stegen får jag ta bort om jag monterar en peke.

 

Hälsningar Niklas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rören eller ersättning för dess skulle ju kunna va en god grund /fäste/början på en halvt indragen pekeliknande plattform. En ny lanterna skulle du ju kunna montera under och i framkant på plattformen.

 

Den befintliga stegen skulle du kunna anpassa, så att du enkelt kan kroka fast i plattformen - å så en relativt hög lotspulpit på varje sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du sa det bra själv - backa in till bryggan!

När jag hade motorbåt blev jag "utskrattad" i hamnen för att jag backade in. Jag förstod aldrig varför man skulle kränga sig förbi en fast ruta på ett pyttesmalt skarndäck istället för att kliva ner på en gigantisk badbrygga, och fattar det foetfarande inte... Det skall väl folk skita i om jag backar in eller inte - så långe båten ligger bra förtöjd!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger förtöjd med boj så jag måste lägga till med fören och det är inte alltid så lätt att komma tillräckligt nära en klippa utan att risker att propellern tar i. Funderar på att montera en gennakerpeke som monteras strax ovanför relingen och som Thallatha sa, svetsa dit 2 st pulpitar på peken.

Kan nog se ganska ok ut, vad tror ni?

post-108035-0-85735200-1467793994.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte lite såhär.

 

post-106994-0-22464500-1467809756_thumb.jpg

 

Nu blev min hastiga skiss i paint inte så vacker men i princip.

 

Skulle nog ha låtit den svälla ut lite framför det naturliga fästet, så den blivit lite bredare längst fram. Sen måste det ju se någorlunda snyggt ut och harmoniera med båten och dess linjer.

 

Rör och svetsjobbet hade jag fått anlitat någon för. Träjobbet och monteringen hade jag gjort själv.

 

Lanternan hade jag nog flyttat och satt i underkant framme på plattformen. Ja det hade naturligtvis fått bli en helt ny LED-lanterna.

 

Nu vet jag inte hur den befintliga stegen ser ut, men jag kan tänka mig att man fixat till nåt fäste/ev byggt om stegen, så att går att fästa i plattformen. Det kan alltid va gott att ha ett steg att kliva på.

 

Hade nog inte själv köpt standardbitar utan låtit nån tillverka.

 

Fast jag bor i en liten kommun med ca 9500 innevånare. Fördelen är att man känner alla hantverkare och mekaniska verkstäder och vet vilka som är bra på olika typer av jobb. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du sa det bra själv - backa in till bryggan!

När jag hade motorbåt blev jag "utskrattad" i hamnen för att jag backade in. Jag förstod aldrig varför man skulle kränga sig förbi en fast ruta på ett pyttesmalt skarndäck istället för att kliva ner på en gigantisk badbrygga, och fattar det foetfarande inte... Det skall väl folk skita i om jag backar in eller inte - så långe båten ligger bra förtöjd!

Det finns ju en anledning till att man sällan backar in till bryggorna, iallafall i Bohuslän, men jag kan gott tänka mig att det gäller i andra kustlandskap också.... Ja det är ju det att det många gånger är så grunt alldeles invid bryggan, även då det gäller vid flytbryggor på djupt vatten kan man ju skada drev och roder om man är oförsiktig och beroende på hur båten är konstruerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort Tack Thallatha, ser riktigt bra ut. Denna bild kan jag ta med till nån firma och kolla offert. Ev fortsätta med pulpitrör från "hajfenan" och fästa i grabbräckena, vad tror du om det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle bli för dyrt att tillverka själv så hade jag en tanke att montera en gennakerpeke (lättar att montera på min båt) samt 2 hajfenor, boatstuff har en som ser ungefär som min bild, som är figursågad så att den ska passa på ett 32 mm rör. Den har muttrar fastsvetsade i röret så man kan montera den på peken med bult. Totalkostnaden då skulle bli ca 3.200:- mot säkert 12-15.000:- för att tillverka. Men svårt att säga hur det kommer se ut!!

 

Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar :) ?

 

post-108035-0-66345300-1467900356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsystem har snygga praktiska peken till motorbåtar, komplettera med en hajfena så har du fixat allt enkelt och snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara den som är den. Men skulle en peke verkligen förbättra insteget på din båt? Jag menar fören sticker ju redan så långt och platt framåt så det är ju nästan en "inbyggd peke" i designen. En peke skulle ju bli på bekostnad av stegen, ett nerbyte om du frågar mig.

 

Men en ordentlig hajfena att hålla sig i, samt att byta lanternan mot halktejp borde underlätta ombordstigningen rejält vad jag kan se. En U-formad stävfender skulle ju även göra att du vågar köra båten ända mot bryggan/klippan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast båten ifråga är ju knappast nån höjdare när det gäller att få en bra placering för fötterna.

 

När man ritar båtar med lite mer modernare design är ju inte det användarvänliga designernrn tänker på, utan det som är snyggt i hans (troligtvis) ögon.

 

Min egen båt är helt bedrövlig i det sammanhanget. Det finns överhuvud taget ingen plan yta att sätt fötterna på.

 

På de flesta av mina segelbåtar har jag monterat peke. Dels för att få fram segelplanet och dels för att underlätta ilandstigning.

 

Ändå tillhör jag väl den minoritet av båtägare, som när jag lägger till i tex en naturhamn (och även i vanliga hamnar), går fram  så fören/kölen träffar berget och lägger motorn på tomgång frammåt. Detta bara för att få en säker ilandstigning.

 

Skulle det bli några repor i gelcoaten - såspelar det ingen roll. Det finns fabriker som inte gör nåt annat än tillverkar gelcoat.

 

På min nuvarande segelbåt är det ingen fördel att förlänga båten och det skulle bara va en nackdel att få fram segelplanet, varför jag har byggt en plattform indragen över däcket.

 

Skulle jag varit ägare till TS båt skulle jag gjort något liknande, även om de skulle medföra en hel del jobb.

 

Nu är väl den lösning TS kommit fram till både snyggt och minst förstörande. Däremot måste ju landgångspeket stöttas upp av ett fast vaterstag - men så är det väl med alla landgångspeken på motorbåtar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just sånt här engagemang som gör att "man" gillar detta forum. Trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag är tillbaks på ruta 1. Har köpt några olika peken men lämnat tillbaka dom då ingen har passat  :( Har satt halktejp på luckan som gjorde stor skillnad. Får nog nöja mig med en "hajfena", det blir för dyrt att låta en smed skrädarsy en peke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På Monday, July 04, 2016 på 14:55, Thallatha säger:

 

 

I mina båtar är det förbudet att hoppa - särskilt iland på stenhällar. Det är helt onödigt och man måste tänka på lårbenshalsen och vrister och knä mm.

 

Det är mycket bättre att man väntar tills båten kommer intill land. 

 

Är man rädd att få en repa i den blanka gelcaoten så finns det rostfria skenor man kan skruva på.

 

Det var bara i visan som Evert Taube lät Maj på Malö hoppa iland. Eftersom det var en eka klev hon nog snarare - ja om det inte spratt för mycket i bena förståss. Men hon var väl äldre än den åldern än då barna hela tiden hoppar och stutsar.

 

Sen är det inte fel, som Bhemac föreslår. Att frugan tar hand om ratten och du kliver iland och fixar förtöjningarna -hur du nu skall lyckas med det. Jag försökte i 10-15 år, sen gav jag upp.

 

Nu är det väl inte bara i naturhamnar som det är problem att kliva ombord och i land, utan över huvud taget.

Det borde sitta en skylt monterad på puschpit redan från båttillverkaren, med orden förbjudet att hoppa.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-07-25 på 06:42, Thallatha säger:

Fast båten ifråga är ju knappast nån höjdare när det gäller att få en bra placering för fötterna.

 

När man ritar båtar med lite mer modernare design är ju inte det användarvänliga designernrn tänker på, utan det som är snyggt i hans (troligtvis) ögon.

 

Min egen båt är helt bedrövlig i det sammanhanget. Det finns överhuvud taget ingen plan yta att sätt fötterna på.

 

På de flesta av mina segelbåtar har jag monterat peke. Dels för att få fram segelplanet och dels för att underlätta ilandstigning.

 

Ändå tillhör jag väl den minoritet av båtägare, som när jag lägger till i tex en naturhamn (och även i vanliga hamnar), går fram  så fören/kölen träffar berget och lägger motorn på tomgång frammåt. Detta bara för att få en säker ilandstigning.

 

Skulle det bli några repor i gelcoaten - såspelar det ingen roll. Det finns fabriker som inte gör nåt annat än tillverkar gelcoat.

 

På min nuvarande segelbåt är det ingen fördel att förlänga båten och det skulle bara va en nackdel att få fram segelplanet, varför jag har byggt en plattform indragen över däcket.

 

Skulle jag varit ägare till TS båt skulle jag gjort något liknande, även om de skulle medföra en hel del jobb.

 

Nu är väl den lösning TS kommit fram till både snyggt och minst förstörande. Däremot måste ju landgångspeket stöttas upp av ett fast vaterstag - men så är det väl med alla landgångspeken på motorbåtar.

 

 

Internet vägra berätta för mig vad vaterstag är för något. ska det uttalas vat eller fater?

Kan du förklara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Havskrattan säger:

Internet vägra berätta för mig vad vaterstag är för något. ska det uttalas vat eller fater?

Kättingen mellan en punkt nära vattenytan i stäven och bogsprötet.

Faterstag är nog något annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:
12 timmar sedan, Havskrattan säger:

Internet vägra berätta för mig vad vaterstag är för något. ska det uttalas vat eller fater?

Kättingen mellan en punkt nära vattenytan i stäven och bogsprötet.

Faterstag är nog något annat...


Googlar man så är detta första träffen  av 4130 resultat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaterstag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...