Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seerikand

Mercury 90 hk fyrtakt "bluddrar" vid gaspådrag (förgasarmotor)

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Mercury 90 hk från -01 med förgasare.

 

När jag sjösatte den första gången efter köpet i vintras gick den halvdåligt (förståeligt) troligtvis pga gammal bensin etc. Fyllde då på med K-sprit och körde varm motorn och sen dess har den gått väldigt bra. Den tanken är nu omsatt.

 

Fram till förra veckan då den stått still i två veckor. När jag lämnade hamnen och körde i 6-7 knop och skulle öka farten märkte jag att det inte riktigt svarade i paritet med hur mycket jag "ökade" på gasreglaget.

 

Efter att ha varmkört motorn och i marschfart om ca 25 knop (max är ca 37 knop) försöker jag kräma ur det sista och märker att en bit in i accelerationen "avstannar ökningen" om ni förstår vad jag menar.

 

Även vid bibehållen fart låter motorn inte helt som den brukar även om jag inte känner av "ryckningar" eller motsvarande i gången.

 

Jag har förstått att det är vanligt med kristaller i förgasaren. Av praktiska skäl har jag svårt att ta upp båten på land under säsong och har därför begränsade möjligheter till avancerade motormek.

 

Var skall jag börja? Det finns ett "vattenfilter/vattenavskiljare" - är det rätt ställe att börja med att kolla? Skall jag hälla i ytterligare en laddning med K-sprit? Tändstift?

 

Vänliga hälsningar

Erik333

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...