Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
crabfish78

Digital effektmodul till Penta D3. Kanon eller dumt?

Rekommendera Poster

Hey,

 

Jag har kikat lite på en "Digital effektmodul med plug-in anslutning till marinmotorer med Common-Rail insprutning" från Promotech. Påstår att effekten ökas med 25 hk, samtidigt som förbrukningen som sämst ligger kvar på samma nivå.

 

Länk här:

http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=23815

 

Söker lite råd och vägledning. Är detta en bra idé, eller kanske jättedumt? Har du erfarenhet eller lite koll?

 

Min motor är en Penta D3, 130 hk, från 2005.

 

 

Tack på förhand!

 

 

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte kört med modul på en båtdiesel. Jag hade knappt haft det på bilen.

 

Utan att gå in på det hela för djupt är boxar något som lurar motorn, ändringar direkt i mjukvaran(chip eller allra helst mappning) är bättre. När man tullar på marginaler som man gör vid trimning litar jag inte på boxar.

Många är nöjda, men det blir generellt mindre effekt än chip och det är inte samma finess på det.

 

Båtmotorer går dessutom på högre effektuttag procentuellt över tid jämfört med en bilmotor, så skillnaderna blir tydligare på sjön.

 

Jag har trimmat en del på bilsidan och det är en påtaglig skillnad mellan olika leverantörer. Oavsett om du väljer box eller chip, kolla runt noga innan du bestämmer dig för att bilda dig en egen uppfattning. Promotech har jag inte hört något dåligt om personligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hey,

 

Tack för ditt svar!

 

Jag visste inte att det är skillnad på "box" och chip. Hur går jag vidare för att lära mig mer om chip? Kan du rekommendera bra leverantörer/installatörer? Är det generellt sätt lite risky att göra sånt här?

 

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...