Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Sam Pålsson

Ryds 535 DL "kvalitetsproblem"

Rekommendera Poster

Gäst Sam Pålsson

Hej,har en ny ryds 535 DL 01 ,Räcket runt båten sitter inte fast som det skall skruvarna lossnar ,finns inget bakom som man kan skrva i . Har också fått gellcotsprickor längs sidorna på durken, Är tacksam att få höra om någon annan haft liknande problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Blaksteen

Hej,

Jag har samma problem med min tre år gamla Ryds 535 DL. Vad kan man göra? Garantin gäller inte längre.

Mvh

peterblaksteen@tiscali.dk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fenomen när båtbyggare skruvar plåtskruv direkt i glasfiberplasten. Detta förekommer bl.a. på Ryds och var något säljaren varnade mig för när jag 2001 funderade på att välja en Ryds och blev rekomenderad en båt där räcken runt båten var skruvade underifrån med riktiga bult utan några plåtskruv

 

Till ditt problem. För att komma åt underifrån med genomgående skruv och mutter krävs att man delar på skroven vilket man inte så gärna gör själv. Då kan lösningar med att försöka fylla i skruvhålen med epoxi vara en lösning.

 

Däremot tycker jag du ska ta kontakt med tillverkaren och höra deras synpunkter på din problem och hur de rekomenderar att du ska lösa dem.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sam Pålsson

Hej, kapa räcket i höjd med relingen, svetsa på rostfria plattor böj ut räcket försiktigt och skruva fast räcket uppe på relingskanten med genomgående skruv med mutter.

sätt inspektionslucker där fästet tidigare satt, därifrån kan man komma åt att skruv fast räcket  , fast det är lite trångt, men det går.

Detta har jag själv gjort med gott resultat.

post-0-1394234474,9692_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska bra trådlyft efter 12 år......  Hoppas att du får svar men det vore kanske ett mirakel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...