Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
joque

Mercruiser 4.3L får för lite soppa

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har nyss köpt en Uttern 6402 som jag tog premiärturen med igår.

Det slutade tyvärr med en bogsering av SSRS..

 

Båten gick felfritt i ca 30 min (körde på 3000rpm) när den plötsligt börjar kväva sig och ville dö.

Slog av gasen till tomgångsläge (med växel i) och då gick den hyggligt, men inte bra.

Minsta gaspådrag så ville den dö.

 

Bensin finns. Tankade fullt innan jag åkte.

Vad återstår?.

 

1. Skit i tank?

2. Skit i bränslefilter?

3. Skit i förgasare?

4. Kass bränslepump?

5. Kondensvatten i systemet?

 

Vilket av gissningarna är troligaste orsaken?

Någon som varit ute för samma sak?

 

Med vänlig hälsning

Jocke

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla 5 är troliga orsaker, men börja med det enklaste.

 

Ta bort filtret och töm det i en glasburk, då ser du om det finns vatten med i bilden.

 

Tankade du på sjömack så är det väl inte första gången som man hör talas om dålig soppa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för samma problem, köpte en DC häromveckan som inte vill gå ordentligt. Den fick för lite bränsle fick pumpa på gasen så jag kunde ta mig till min bryggplats med hjälp av axpumpen.

Plockade isär förgasaren och hittade en massa sörja.

 

post-85114-0-08623200-1467310743_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju inte så mysigt ut :-)

Löste det sig efter att du gjort rent?

 

Vad är det för motor?

Årsmodell?

Jag har en 00a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla 5 är troliga orsaker, men börja med det enklaste.

 

Ta bort filtret och töm det i en glasburk, då ser du om det finns vatten med i bilden.

 

Tankade du på sjömack så är det väl inte första gången som man hör talas om dålig soppa.

 

Tankade på "vägmack" just för att undvika dålig soppa. Låter alla turister tanka slut den på sjömacken innan jag åke dit :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju inte så mysigt ut :-)

Löste det sig efter att du gjort rent?

 

Vad är det för motor?

Årsmodell?

Jag har en 00a

Jag väntar på packningarna till förgasaren innan jag kan sätta ihop det igen, men jag tror det är detta som är problemet.

Jag tog bort flamdämparen över förgasaren och titta ner i förgasaren innan jag demonterade, såg då att det inte kom bensin ur båda spridarna utan bara den ena, då misstänkte jag att det var igensatta munstycken.

Motorn är en Mercruiser 3,0 -01 och den är tankad på vanlig bensinmack alltså ingen sjömack. Till hösten när båten ska konserveras inför vintern ska det köras genom med Aspenbensin den kan tydligen stå längre utan att bli så här.

Läste i en annan tråd att man kan prova sätta handen över insuget med motorn igång (utan flamdämpare) och på så vis suga bort smutsen, det hade nog inte gått i mitt fall för det var tjock med sörja i de flesta kanalerna i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag meddela att problemet var smutsen i förgasaren. Var ute och monterade tillbaka förgasaren idag och nu fungerar motorn som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tog upp båten idag, och körde ca 10 min till upptagningen. Motorn gick utan problem...
Har även ett fel på tankgivaren som jag började med att kika på .

Efter att jag sågat hål i durken (ja, man måste det på den här modellen för att komma åt givaren) och lossat på tankgivaren så upptäcker jag att hela givaren saknas (alltså den delen som sticker ner i tanken).

 

Börjar nu ana att det är tankgivaren som blockerar sugröret till motorn.

Fortsätter meka i veckan. Först måste tanken tömmas.

 

Redigerad av joque

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tanken tömd (190 liter....) I stort sett inget vatten och väldigt lite skräp.
Fiska med tvinnad najtråd.
NAPP!
Lite trix med att få upp flottören genom hålet, men det gick till slut.
Ny ska jag baar skruva ihop givaren och återmontera, sen får jag hoppas att det var flottören som var boven i dramat.
 
Bytte även bränslefiltret så har jag koll på den också.
Kvarstår felet så är det bara 2 saker kvar, bränslepump & förgasare
 
Håller tummarna nu, för nu vill jag ÅKA båt och inte meka!
 
post-105746-0-18811100-1467696734_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gårdagens mek :-)

Skruvade ihop givaren och monterade den i tanken.. VOILA! :D

 

(Jag vet att durken inte är speciellt ren, men det kommer i slutet av mekandet)

post-105746-0-37418900-1467872230_thumb.jpg

post-105746-0-45084500-1467872248_thumb.jpg

post-105746-0-09421900-1467872002_thumb.jpg

post-105746-0-15481400-1467872013_thumb.jpg

post-105746-0-85930100-1467872281_thumb.jpg

post-105746-0-36028400-1467872050_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkörde igår..... problemet kvarstår. :(

 

Rev loss förgasaren för att kika på det fanns någon smuts eller annat som kan tänkas ge problem, men den såg fin ut.

Googlade lite och det lutar åt att vara ett elektriskt problem.

 

Kan hända att flottören i tanken var ett problem, men att ja har ytterligare ett.

När jag körde i lite vågor och det dunsade till, så kom problemet och motorn ville inte varva.

Körde på tomgång en stund och helt plötsligt var den ok igen...

 

Nästa steg blir att kolla alla jordningar, men även alla anslutningar.

Läste om en som hade likvädigt problem och det visade sig vara tändspolen.

 

Återkommer med rapport, men om det är någon som haft liknande probölem så är jag oerhört tacksam för tips!

 

//J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat avluftningen till tanken?

Testa annars att öppna tanklocket när problemet dyker upp.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vicka på kabeln till bränslepumpen. Jag hade problem med den kontakten på en lika dan motor o båt faktiskt. Var glapp kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat problemet!

 

Det var dålig kontakt på anslutningarna till oljetrycksgivaren.

24V till bränslepumpen går via oljetrycksgivaren.

 

Testade genom att koppla ur oljerycksgivaren och kopplade istället en brytare (med lång ledning) som jag slog av när jag körde och exakt samma symptom uppstod, dvs motorn kväver sig och vill dö.

 

Rev av förgasaren för att kolla så att den var ren, vilket den var, så nu hoppas jag att jag slipper meka mer med motorn den här sommaren!

 

Lägger upp lite bilder och förhoppningsvis hjälper det andra med samma bekymmer.

 

post-105746-0-19868600-1468942817_thumb.png

post-105746-0-92214300-1468942889_thumb.png

post-105746-0-66233100-1468942654_thumb.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...