Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Modesty77

brytblock / däcksblock och avlastare

Rekommendera Poster

Jag vill kunna dra upp storsegel och försegel från brunnen. Alltså inga jätte avancerade saker. Och då undrar jag hur många brytblock måste jag ha och med hur många trissor ska dessa vara?

 

Såg att folk hade flera ( eller 2) brytblock / däcksblock en på varje sida, med flera rep i?! och som nybörjare som jag är blir man lite fundersam hur det egentligen skall vara och varför.

 

Finns det nån regel som säger var nånstans skall brytblocken vara placerad? Om jag förstår det rätt så skall det sitta en brytblock vid masten ( vet inte exakt var)? Hur blir det vid förseglet, skall det sitta en brytblock / däcksblock även där eller är det nån annan anordning som skall finnas där?

 

Senare om jag har uppfattat det rätt så skall man ha en avlastare.  Jag tänkte ha en dubbel, en för storseglet och en för försegel, eller tänker jag fel här?

 

Undrar om det är nåt mer som man behöver förutom brytblock / däcksblock och avlastare för att detta skulle fungera?

 

Stort tack i förväg!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna dra upp storsegel och försegel från brunnen. Alltså inga jätte avancerade saker. Och då undrar jag hur många brytblock måste jag ha och med hur många trissor ska dessa vara?

 

Såg att folk hade flera ( eller 2) brytblock / däcksblock en på varje sida, med flera rep i?! och som nybörjare som jag är blir man lite fundersam hur det egentligen skall vara och varför.

 

Finns det nån regel som säger var nånstans skall brytblocken vara placerad? Om jag förstår det rätt så skall det sitta en brytblock vid masten ( vet inte exakt var)? Hur blir det vid förseglet, skall det sitta en brytblock / däcksblock även där eller är det nån annan anordning som skall finnas där?

 

Senare om jag har uppfattat det rätt så skall man ha en avlastare.  Jag tänkte ha en dubbel, en för storseglet och en för försegel, eller tänker jag fel här?

 

Undrar om det är nåt mer som man behöver förutom brytblock / däcksblock och avlastare för att detta skulle fungera?

 

Stort tack i förväg!!!

Mina tankar:

 

Ett block för varje fall vid mastfoten, med en trissa vardera och sen ett till på rufftaket (beroende på hur din ruff ser ut förstås)

Och så en avlastare per fall, så långt helt korrekt.

 

Det du inte nämner är däckets/rufftakets konstruktion. Antagligen är det sandwichlaminat på rufftaket, vilket antagligen inte kommer hålla att bulta i. Om det är som jag tror så får du skära upp, förstärka och plasta igen där du vill skruva saker i rufftaket. Det blir också rätt bra tryck i grejerna så du behöver bulta med genomgående bult, stor bricka och mutter på insidan.

Sen beror det ju lite på hur stor båten/seglen är, men du kanske också behöver en fallwinsch?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ja, det där med många block och linor vid mastfoten på en del båtar.... Det kan ju vara så att det är 4, 5 eller 6 fall i masten. Och 1 eller 2 rev. Sen har vi lite trim som uthal, kick och cunningham som också går den vägen och behöver brytas på samma ställe. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt snabbsvar:

Har Du inte bättre koll (inget illa menat), så är det fel metod att ställa en fråga på detta forum och sen börja borra i båten.

 

Ta hjälp av någon som vet vad de håller på med, och åtminstone kan hjälpa Dig att göra en skiss/planritning över vad Du vill/ska ha och hur vad bör placeras vart.

 

Om Du inte har någon bekant så kan Du säkert slänga lite käft med någon i Din båtklubb eller liknande och få tips och råd den vägen. Folk vill hjälpa till, det är min erfarenhet.

 

/Per (som också är relativt ny seglare med hade förmånen att allt redan var nerdraget vid köper)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående många snören...

Jag gjorde om allt mitt för några år sedan. Fotade, ritade osv för att undvika korsningar, för att få de snören som behöver mest kraft så rakt på wincharna som möjligt. Därför har jag fockfall och storfall på var sida av båten; praktiskt också då det blir mycket lina att hantera från dessa.

 

Många snören blev det. Det blev:

Storfall

Fockfall

Spinnakerfall

Rev 1

Rev 2

Storbomsuthal

Cunningham

Kick

Spinnakerbomupphal

Spinnakerbomnedhal

Dirk

= 11 st snören.

 

Då är det en vanlig 27-fots familjebåt; inga dubbelkommandon som på kappseglingsmaskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj Peter...visste inte du hade så många linor nerdragna. Å jag som velar att dra ner bara reven å storfallet, för jag drar mig för alla linorna som kommer att vara i vägen. Hustru älskar att sitta med ryggen mot huvudskottet när vi seglar. Genuarullen drar jag på utsidan sittbrunnen så den är ur vägen.

 Jag hade allt utom försegelfallet nerdraget på förra båten å tyckte alla "snören" var i vägen hela tiden. Då inräknat även spinn fall, lift, bomnedhal.Man får ha dem kanske i påse utanför sittbrunssargen, fast då är de i vägen ändå.

 

På de båtar jag seglat med sprayhood var det enkelt, man slängde linorna föröver mot "fönstret".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är vi OT, men jag har sytt fallpåsar i kraftigt tyg som allt ligger i, de hänger på skottet. Funkar jättebra att luta sig mot :-)

Har tyvärr ingen bild, men snyggt och praktiskt är det.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar

 

Om jag har förstått det rätt så har de flesta sådana mastfot där fall kommer ut på sidan ( barbord, styrbord). På min mastfor har jag 2 trissor där fallen kommer ut i riktning mot fören och aktern,.

 

Jag bifogar lite foto hur det ser ut på min lila båt ( Magnifik Midget) samt foto på mastfoten.

 

”Stern97” föreslog att jag skall skaffa mig en sk Railplåt där man kan haka alla brytblock i. Och jag kan tänka mig ha en sådan lösning om ni inte kan föreslå nåt som kan passa mig bättre?

 

Men på den Railplåt som säljes på Bens finns hål som man hakar brytblock i på barbord respektive styrbord sida och jag undrar borde inte jag ha en Railplåt där hål att haka brytblock i finns i riktning mot fören och aktern eftersom det är där som minna fall kommer ut? Har hittat en svetsare som kan göra en sådan åt mig.

 

Och hur jag än tänker och söker på nätet så kan jag inte komma på hur man drar fall för försegel då den kommer som i mitt fall på framsidan på masten. Jag har takluckan framför mastfoten och som ni kan se på fotona så är det inte mycket plats där man kan fästa nån brytblock.

 

Det måste finnas nåt sätt att göra det, kan ni föreslå en sådan är ni snälla!

 

Jag ringde CU produkter som söljer rullfock system och då har jag fått veta att en lösning är att skalla rullfock system. Då skulle man inte hissa upp förseglet via de befintliga trissor i masten. Men finns det nån annan lösning?

post-103567-0-53592500-1467485270_thumb.jpg

post-103567-0-75356700-1467485537_thumb.jpg

post-103567-0-49004400-1467485293_thumb.jpg

post-103567-0-05723100-1467485319_thumb.jpg

post-103567-0-51355800-1467485334_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med bilderna. Bara en tanke, vad händer om du hänger block i masttoppen å drar dina två fall utanpå masten?

Själs ser jag bara nackdelar med fallen inne i masten.

Bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot Ruskpricken gillar jag inte fall på utsidan av masten. De har en tendens att slå mot masten i hamn då...

Jag skulle borra hål och sedan montera falluttag på sidorna av masten, http://www.hjertmans.se/produkter/segling/rigg/riggtillbehor-selden/falluttag-litet

och dra ut fallen kanske en halvmeter ovan däck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter K - bra med bilder! Vanligast är att man tar ut fallen på sidorna av masten - jag minns att jag sett en beskrivning från någon masttillverkare och hittade en bra på Seldens hemsida http://www.seldenmast.com/files/1384266284/excerpts/595-950-E-10-37.pdfpå sidan 14 i PDFen ser du standardupplägg på vilka fall man vanligen tar ut på vardera sidan och vilken höjd man kan göra hålen. I korthet storfallet på bb och fockfallet på sb sidan (spinnackerfall och lift också på sb är standard och det beror mest på att det är praktiskt vid bankappsegling). Strunta i "falluttag" det är snyggare utan (tycker jag) men gör hålen "avlånga" så att inte fallen "skaver" mot hålkanterna i över- och underkant.

 

Glöm inte heller att planera hur du ska få fallen till brunnen, det ser ju ut på bilderna som att du kommer få borra hål genom "vingarna" på luckgaraget för att fallen ska nå ner i brunnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot Ruskpricken gillar jag inte fall på utsidan av masten. De har en tendens att slå mot masten i hamn då...

 

Men Peter då...det är bara att haka i en gummisnodd å dra ut mot vanten sen är det tyst. Det är det inte med fallen inne i masten hur man än gör.

Sen har man kontroll över alltihop å enkelt att byta/åtgärda vid ev. fel.

Men det är som mycket annat frågan om tycke o smak.

 

Annars ditt tips om att dra ut dem på sidan lite högre upp är bra, kanske lösningen för frågeställaren. Tänk bara på att göra det sneda /ovala hålet mjukt i kanterna pga nötningen. Kanske en liten "svulst" runt kanten? Plastring el sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för era svar

 

Tror att jag kommer att göra som Peter_K föreslog och montera falluttag på sidan av masten. Med fallutag slipper jag tänka på nötningen eller montering av gummiringar.

 

Har nu några följd frågor:

 

1) skall jag montera en sk Railplåt som Stern97 föreslog?

 

2) behöver jag göra hål i masten även för storfallet, den kommer ju ut på baksidan av masten redan?

 

  1. I Selden manualen ( som Stern97 tipsade om) står det att falluttag för storfallet skall vara på 1900 mm och för genuan på 2050 mm. Dock förstår jag inte om det gäller alla mast eller nån speciell Selden mast? Min mast är 7,40 m lång

 

  1. eftersom jag i dagsläge bara har 2 segel, stor och genua tänkte jag bara dra 2 fall till brunnen. Kan jag klara mig med en däcksblock med 2 trissor (som t ex på fotot under) som jag skulle montera lite snett. Vilken typ av block skulle jag vid masten eller i Railplåt?

 

Stort tack i förväg för alla tips!!!! Ni hjälper oerhört mycket och jag lär mig så mycket från Er alla!!!

post-103567-0-68307500-1467547507.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju en j-a last på brytblocket, fördelen med plåten är ju att lasten hamnar rätt, nackdelen är priset och att storleken kan vara fel. Kanske känner du en smed eller mekanisk verkstad som kan kopiera designen och bocka en plåt åt dig, och som du sedan borrar hål i själv? Alternativet är ju att försöka fästa något i däck med en rejäl plåt under och dessutom kanske behöva hantera sandwichlaminat (du måste ha homogent laminat om du gör så pga lasten). Annars är du rätt ute.

 

När jag ritat och bestämt principen för hur alla snören skulle dras tog jag en tunn lina (typ persiennlina) som jag tejpade på däcket för att bestämma vinklar, placeringar mm innan jag borrade. Blev bra, och jag är jättenöjd.

 

Som svar på frågan om fallen; du kan absolut ta ut dem på samma sida och bara använda en winch i ditt fall, men jag skulle fundera på att dra ner allt annat trim om jag var du. Det är jäkligt skönt att inte behöva lämna sittbrunnen när man vill ändra trim, minska segel etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men Peter då...det är bara att haka i en gummisnodd å dra ut mot vanten sen är det tyst. Det är det inte med fallen inne i masten hur man än gör.

Sen har man kontroll över alltihop å enkelt att byta/åtgärda vid ev. fel.

Men det är som mycket annat frågan om tycke o smak.

 

Jag har aldrig varit med om att uppsträckta fall slår mot insidan på en mast, och jag har haft båda lösningarna (utanpå på förra båten, inuti på den här). Jag är jätteglad att jag numer slipper snoddar och snören för att sträcka upp fall mm; idag lägger jag den änden som har haken över spridaren, stäcker upp lagom och allt är tyst, och jag har inga snoddar som skall fästas och släppas i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj Peter...visste inte du hade så många linor nerdragna.

 

 

Många snören blir det...

post-53200-1591160_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Oj Peter...visste inte du hade så många linor nerdragna.

 

Många snören blir det...

 

 

Om jag har förstått det rätt från Peters foto så skall de brytas med 90 graders vinkel mot masten, stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90 Grader orsakar mer förluster, Det blir tyngre att dra. Om det går så öka vinkeln så att det blir rakare. Det beror på hur den aktuella båten har sina saker sittande hur man kan placera blocken men principen är som på bilden.

 

Tänk på att du kan behöva stå på rufftaket och arbeta när det gungar. Runda fall och linor står du illa på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på två saker att jag gjort så; dels kommer linorna ut så ur masten, men framför allt beror det på att jag ville få plats med två solpaneler också. Tidigare ägare hade placerat på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...