Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Chez

Fören stampar

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Bella Scantic 580 L hyttbåt med en 90 hp motor. Efter planing så börjar fören att stampa rätt lätt. Jag prokör nu och uppfattar det som att motorn sitter ett eller två hål för högt.

 

Kavitationsplattan ligger drygt 2 cm ovanför botten nu och jag kan knappt trimma upp motorn någonting alls innan den kaviterar och spinner loss. Känns som att jag vill vinkla in riggen mer mot akterspegen, provköra och därefter sänka motorn något (om vinkeln inte löser problemet dvs).

 

Nu börjar fören stampa rätt tidigt och jag vill hitta en bra balans, utan att fören hoppar.

 

Någon som har tips, (förutom att lägga en vikt i fören)? Vill att det skall vara sista vägen ut.

 

I vilken ordning rekommenderar ni att man testar olika lösningar?

 

Tacksam för svar :-) !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle börja med att sänka motorn ett hål och sedan provköra för att se hur den då beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok - tack!

Finns det ett tillvägagångssätt som varv alltid följer? Jag vill inte riktigt tro på (som många säger) att det är bara att "testa runt och se vad som händer".

 

Det bör finnas mer en erfarenhetsbaserad systematik tänker jag.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en tumregel brukar vara att kavitationsplattan skall vara jämns med båtbotten,

en liten avikelse gör inget ,lägg ettpass under botten o kolla med plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes - det är planen!

Motorn är relativt stor för båten som väger 550 kg ca.

 

Finns det någon risk att stampningarna inte går att få bort?

 

Nu har jag nästan 2000 varv kvar att dra på med, men det stampar för mkt.

 

Trimplan kan hjälpa, men det blir ju en motverkande kraft rent tekniskt. Jag vill hitta rätt balans och trimplanen skall endast vara stabiliserande och motverka krängning vid snedlast.

 

OBS! Jag är inte ute efter maxfart. Det skall vara en kraftfull transport/arbetsbåt. ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Yes - det är planen!

Motorn är relativt stor för båten som väger 550 kg ca.

 

Finns det någon risk att stampningarna inte går att få bort?

 

Nu har jag nästan 2000 varv kvar att dra på med, men det stampar för mkt.

 

Trimplan kan hjälpa, men det blir ju en motverkande kraft rent tekniskt. Jag vill hitta rätt balans och trimplanen skall endast vara stabiliserande och motverka krängning vid snedlast.

 

OBS! Jag är inte ute efter maxfart. Det skall vara en kraftfull transport/arbetsbåt. ..

Galoppering motverkar man med att hissa motorn, inte sänka. Ju lägre motorn sitter desto mer noshöjande effekt får man. Nu sitter ju redan din motor ganska högt så det kanske inte ger någon mening att höja mer. Det man kan titta på är att byta propellern till en mindre rejkad för att få mer häcklyft. I övrigt skulle jag annars säga att lägg en 10 kg i fören för att få mer jämnvikt om nu båten är övermotoriserad. Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok!

Vad säger du om tiltningen av motorn? Jag skulle vilja ha ett större spann på tilten. Det känns inte som att jag kan "trimma" gången alls, vilket stör mig :-)

Redigerad av Chez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yes - det är planen!

Motorn är relativt stor för båten som väger 550 kg ca.

 

Finns det någon risk att stampningarna inte går att få bort?

 

Nu har jag nästan 2000 varv kvar att dra på med, men det stampar för mkt.

 

Trimplan kan hjälpa, men det blir ju en motverkande kraft rent tekniskt. Jag vill hitta rätt balans och trimplanen skall endast vara stabiliserande och motverka krängning vid snedlast.

 

OBS! Jag är inte ute efter maxfart. Det skall vara en kraftfull transport/arbetsbåt. ..

Galoppering motverkar man med att hissa motorn, inte sänka. Ju lägre motorn sitter desto mer noshöjande effekt får man. Nu sitter ju redan din motor ganska högt så det kanske inte ger någon mening att höja mer. Det man kan titta på är att byta propellern till en mindre rejkad för att få mer häcklyft. I övrigt skulle jag annars säga att lägg en 10 kg i fören för att få mer jämnvikt om nu båten är övermotoriserad.

 

Håller med stewe till 100%. Möjligen kan bli bättre med annan propeller, jag tror också att en så kallad hydrofoil kan hjälpa ganska avsevärt men den kommer ju inte utan några eventuella nackdelar. Jag hade nog börjat med lite vikt i fören. Du säger att du vill kunna trimma mer, jag undrar varför? Jag har svårt att se att båten galopperar och samtidigt plöjer så att man vill trimma ut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar. Jag vill kunna påverka mer, även i låg fart. Nu är det som att jag är låst i ett läge och tilten fyller igen funktion, vilket känns fel.

 

Jag vill hitta bästa möjliga läge med motorhöjd, vinkel mot akterspegen. Därefter propeller, och sist lägga vikt i fören.

 

Jag vill hitta en form av systematisk problemlösning, och gärna göra det i "rätt" ordning (om ni förstår hur jag tänker)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med den lättaste av lösningar, dvs att justera riggvinkeln med trim, sedan gå på vikt i fören och sen på motorhöjd och sist ny propp.

Men det är ju jag det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag är med på den tanken, men det kliar i kroppen på ett sätt :-). Motorn skall sitta där ett tag och gå som bygg och transportbåt. Vill försöka göra en grundlig genomgång nu och slippa irritation sen :-).

 

Fler förslag på bästa tillvägagångssätt i problemlösning mottages gärna?

Tack för alla svar så här långt :-)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den helt tom nu?

Lasta den först så som den kommer vara i full drift. Tunga grejer föröver kanske? ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall hålla dig långt borta från hydrofoil, mycket hemmamek över det om du frågar mig...

 

Med mer vikt fram(brukar vara lagom med 20-30kg) kan du se lite skillnad.

 

Hissningen låter rätt, snarare fel propeller. Jag har hissat 50mm och Laser 2an funkade inte alls, men med min nya mer högfartsinspirerade propp kan jag trimma ut väldigt långt. Ju snabbare du kör, desto mer bör du kunna trimma ut. Du skall nog sikta in dig på en propp med stor diameter och häcklyft vid ev byte.

Som redan nämts är lågt monterad motor inget kul alls. En hissad blir lättare i styrningen, stampar mindre, går fortare och drar mindre. Nackdelen är grepp och det kan man motverka med rätt propeller. Stålproppar är betydligt roligare än alu och det finns en propp för varje situation, det svåra är att hitta rätt.

 

Kolla med propellerteim eller nån annan bra firma, så kan de säga om det är propp eller riggning som är problemet.

 

Är motorn ny för båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blir nog lite testande under sommaren. Den går ju bättre beroende på hur vikten fördelas, t.ex. vikt i fören. Men jag vill komma så långt jag kan med grundinställningarna och sen fixa med vikter m.m. Båten skall gå ok i de flesta lägena tänker jag.

Redigerad av Chez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...