Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PeFo54

Varvräknare VP visar plötsligt bara halva varvtalet

Rekommendera Poster

Sedan ett par dagar sedan visar plötsligt min varvräknare ungefär halva utslaget på varvtalet. Motorn är en VP AQAD41 A med Paris Rohn generator . Varvräknaren är inkopplad på W uttaget på denna generator. och går sedan via en kabel in på baksidan på varvräknar enheten . Enheten spänningsmatas också av +12 volt. Varvräknaren är Penta orginal, med bara visare, troligt 80 tal. Vid tomgång visar den 500 varv mot normalt 1000 . Vid gaspådrag går den fint linjärt upp beroende av gasen men stannar runt 2200 varv. Felet började plötsligt. Någon gång tidigare har nålen fallit helt ned till 0 under färd under någon sekund. Någon som har någon ide vad det kan vara ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en omkopplare på baksidan? Vrid isf denna typ 50ggr mellan ändlägena. Brukar kunna vara oxid som stör.

 

Annars är kontaktfel, antingen på signal eller jord det vanligaste felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok jag kollar i morgon under dagen. Misstänker också oxid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, oxid eller glappkontakt. Kan vara så att kabeln är ärgad under höljet, koppla in en ny kabel på stiften så ser du om kabeln är hel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nere i båten nu och plockade ned så mycket det gick . Min varvräknare har inte någon omkopplare på baksidan . Gick inte att ta sig in i den då främre sarg som håller glaset är vikt runt kanten . Så det går inte att gå in utan att förstöra instrumentet. Tog loss alla kontakter på vägen från instrumentet ,kopplingspunkt i instrumentbrädan och i kopplingsbox ovanpå motorn , däremot inte på generatorn då man knappt ser den . Jag får prova med en minityrkamera jag köpt för att se den.

Dock ingen skillnad. Jag mätte matning till instrumentet +12,5 volt . Startade motorn och mätte på inkommande W som är grå samt mot jord och har då 16 VAC. Låter inte helt fel

Instrumentet är VDO 430 230/24/2 12v 73500 Verkar tillverkat 86 för Penta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...