Jump to content
Sunday 28 November 2021
Flipper-620

Trasig Bogpropeller på en Nimbus 28DC årsmodell 1990 - Sleipner Sidepower 4HK

Recommended Posts

Godkväll!

Vädjar nu efter tips gällande bogpropeller Sleipner Sidepower 4HK årsmodell -1990 sittandes monterad i en Nimbus 28DC.

Jag har nu i två kvällar felsökt så långt jag kan.

 

Sjösatte båten igår, jag gick direkt ner och gjorde funktionskontroll på allt innan kranbilen lämnade mig, inkl bogpropellern som då reagerade och funkade. Dock 20 minuter senare när jag kastar loss så varvar motorn utan att propellern biter. 

 

Min teori var då att någon av säkerhetssprintarna/brytpinnar gått av, men nu efter kontroll av båda visar det sig att båda är hela. 

1 - jag har demonterat motordelen, uppifrån (båten liggandes i vattnet) och kan konstatera att motoraxeln går när jag kör motorn. 

2 - jag kan manuellt vrida om axeln med en mejsel och den rör sig lite, dock med viss klenhet och inte direkt respons. 

3 - jag upplever att den rasslar lite mer åt ena hållet än andra - det är ett motorljud som jag inte känner igen. 

 

Jag misstänker därför nu att det är ett typ av "ras i drevdelen" och  kugghjulen som möter varandra i 90graders vinkel från motorn ner till propelleraxeln har gett upp. 

 

Jag står nu inför ett upptag på varv och kanske ett byte av hela bogpropellern - är det någon som gjort samma och har erfarenheter om val av ny bogpropeller?

Skall/bör  man välja samma märke som kanske passar i nuvarande "hål", har man behållt någon hålstandard i genomföringen i skrovet? 

Har någon tips på varv/företag/personer som utför sånna här byten?

Jag har googlat och hittar förvånasvärt lite.

Har någon gjort det själv och har lite erfarenheter att dela med sig av? 

 

Jag var hos Hjertmans i bromma (som verkar vara stora på detta märke)  idag och köpte sprintar och fick mycket bra hjälp, så min plan är att ringa dit imorgon och se om reservdelar finns. tror dock det är långsökt med tanke på åldern. kanske bättre att investera i nytt. 

 

 

Tar gärna emot alla typer av tips!

/Anders 

 

 

 

post-78960-0-44658600-1467148477_thumb.jpg

post-78960-0-04993800-1467148235_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Har du förvissat dig om att propellern sitter kvar och att det inte sitter en massa sjögräs eller tång, eller något annat i vägen? Det senare har jag råkat ut för x flera.

Men pinkt 2 och 3 som du skriver om verkar ju illavarslande. Det var någon på forumet här, för någon månad sedan som hade råkat ut för samma sak som du, jag vet dock inte hur det gick till slut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Har du förvissat dig om att propellern sitter kvar och att det inte sitter en massa sjögräs eller tång, eller något annat i vägen? Det senare har jag råkat ut för x flera.

Men pinkt 2 och 3 som du skriver om verkar ju illavarslande. Det var någon på forumet här, för någon månad sedan som hade råkat ut för samma sak som du, jag vet dock inte hur det gick till slut.

tack för ditt svar! 

Ja, jag har förvissat mig om att inget var i propellern. 

jag har även demonterat propellern för att kontrollera sprinten. 

 

Letade efter andra trådar i ämnet men skall leta igen, tack för tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja den tråden jag nämnde var väl utan något bra svar, det slutade väl med att den ts letade efter en ny bogprpoeller då det inte fanns resevdelar till den trasiga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

uppdaterar lite sent...

Det var växelhuset som rasat så det blev ett byte till ny bogpropeller.

Har fått mailfråga om instruktionsboken som jag fotat ovan. har scannat den och delar därför med mig här om någon behöver en manual / instruktionsbok (original) från Sleipner Sidepower 4HK.

 

Sleipner Sidepower 4 HK - komprimerad.pdf

Edited by Flipper-620
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Vad ersatte du den med? Passade den nya i samma hål i trumman?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag ersatte med en sidepower SE60. Exakt samma tunnel och genomföringar så det bytet blev väldigt enkelt. Dock lejde jag bort arbetet då tiden inte fanns samt att jag var tvungen att lyfta upp båten såklart. Jag har volvo penta original gasreglage där styrningen till bogpropellern sitter och det var samma el anslutning. Jag fick strålande hjälp per telefon inför köpet av sleipners tekniska support.

Här är länk.

http://sleipnerab.se/produkt/19041/se60-tunnel-thruster-12v/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra info! Ska lägga tråden på minnet! Har en likadan båt av samma årsmodell, nr. 390 och likadan bogpropeller. Min funkar som den ska med undantag av en läckande packbox på ovansidan av motorn. Men man vet ju aldrig om det blir mera problem....och då är Din tråd informativ!

 

/Moltas.

Edited by moltas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy