Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flipper-620

Trasig Bogpropeller på en Nimbus 28DC årsmodell 1990 - Sleipner Sidepower 4HK

Rekommendera Poster

Godkväll!

Vädjar nu efter tips gällande bogpropeller Sleipner Sidepower 4HK årsmodell -1990 sittandes monterad i en Nimbus 28DC.

Jag har nu i två kvällar felsökt så långt jag kan.

 

Sjösatte båten igår, jag gick direkt ner och gjorde funktionskontroll på allt innan kranbilen lämnade mig, inkl bogpropellern som då reagerade och funkade. Dock 20 minuter senare när jag kastar loss så varvar motorn utan att propellern biter. 

 

Min teori var då att någon av säkerhetssprintarna/brytpinnar gått av, men nu efter kontroll av båda visar det sig att båda är hela. 

1 - jag har demonterat motordelen, uppifrån (båten liggandes i vattnet) och kan konstatera att motoraxeln går när jag kör motorn. 

2 - jag kan manuellt vrida om axeln med en mejsel och den rör sig lite, dock med viss klenhet och inte direkt respons. 

3 - jag upplever att den rasslar lite mer åt ena hållet än andra - det är ett motorljud som jag inte känner igen. 

 

Jag misstänker därför nu att det är ett typ av "ras i drevdelen" och  kugghjulen som möter varandra i 90graders vinkel från motorn ner till propelleraxeln har gett upp. 

 

Jag står nu inför ett upptag på varv och kanske ett byte av hela bogpropellern - är det någon som gjort samma och har erfarenheter om val av ny bogpropeller?

Skall/bör  man välja samma märke som kanske passar i nuvarande "hål", har man behållt någon hålstandard i genomföringen i skrovet? 

Har någon tips på varv/företag/personer som utför sånna här byten?

Jag har googlat och hittar förvånasvärt lite.

Har någon gjort det själv och har lite erfarenheter att dela med sig av? 

 

Jag var hos Hjertmans i bromma (som verkar vara stora på detta märke)  idag och köpte sprintar och fick mycket bra hjälp, så min plan är att ringa dit imorgon och se om reservdelar finns. tror dock det är långsökt med tanke på åldern. kanske bättre att investera i nytt. 

 

 

Tar gärna emot alla typer av tips!

/Anders 

 

 

 

post-78960-0-44658600-1467148477_thumb.jpg

post-78960-0-04993800-1467148235_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du förvissat dig om att propellern sitter kvar och att det inte sitter en massa sjögräs eller tång, eller något annat i vägen? Det senare har jag råkat ut för x flera.

Men pinkt 2 och 3 som du skriver om verkar ju illavarslande. Det var någon på forumet här, för någon månad sedan som hade råkat ut för samma sak som du, jag vet dock inte hur det gick till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du förvissat dig om att propellern sitter kvar och att det inte sitter en massa sjögräs eller tång, eller något annat i vägen? Det senare har jag råkat ut för x flera.

Men pinkt 2 och 3 som du skriver om verkar ju illavarslande. Det var någon på forumet här, för någon månad sedan som hade råkat ut för samma sak som du, jag vet dock inte hur det gick till slut.

tack för ditt svar! 

Ja, jag har förvissat mig om att inget var i propellern. 

jag har även demonterat propellern för att kontrollera sprinten. 

 

Letade efter andra trådar i ämnet men skall leta igen, tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den tråden jag nämnde var väl utan något bra svar, det slutade väl med att den ts letade efter en ny bogprpoeller då det inte fanns resevdelar till den trasiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

uppdaterar lite sent...

Det var växelhuset som rasat så det blev ett byte till ny bogpropeller.

Har fått mailfråga om instruktionsboken som jag fotat ovan. har scannat den och delar därför med mig här om någon behöver en manual / instruktionsbok (original) från Sleipner Sidepower 4HK.

 

Sleipner Sidepower 4 HK - komprimerad.pdf

Redigerad av Flipper-620
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad ersatte du den med? Passade den nya i samma hål i trumman?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag ersatte med en sidepower SE60. Exakt samma tunnel och genomföringar så det bytet blev väldigt enkelt. Dock lejde jag bort arbetet då tiden inte fanns samt att jag var tvungen att lyfta upp båten såklart. Jag har volvo penta original gasreglage där styrningen till bogpropellern sitter och det var samma el anslutning. Jag fick strålande hjälp per telefon inför köpet av sleipners tekniska support.

Här är länk.

http://sleipnerab.se/produkt/19041/se60-tunnel-thruster-12v/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info! Ska lägga tråden på minnet! Har en likadan båt av samma årsmodell, nr. 390 och likadan bogpropeller. Min funkar som den ska med undantag av en läckande packbox på ovansidan av motorn. Men man vet ju aldrig om det blir mera problem....och då är Din tråd informativ!

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2016-11-04 vid 12:04 skrev moltas:

Bra info! Ska lägga tråden på minnet! Har en likadan båt av samma årsmodell, nr. 390 och likadan bogpropeller. Min funkar som den ska med undantag av en läckande packbox på ovansidan av motorn. Men man vet ju aldrig om det blir mera problem....och då är Din tråd informativ!

 

/Moltas.

Hej Moltas!
Jag väcker liv i din kommentar som är hela 6 år gammal snart, men med chansen att du har kvar samma båt eller rent av gott minne.

Jag har problemet att min 28 DC knäcker bryterpinnen i motorn väldigt ofta. När jag byter håll men även om jag kör kortare sekvenser åt samma håll. Har du upplevt likande? Förra säsongen gick 2 pinnar och igår denna säsongens första.

Har en -91a men utgår ifrån att det är samma bogpropeller?

Jag snurrade propellern för hand när den låg på land och den gick inte anmärkningsvärt trögt.

 

Edit: Sleipner tror att det är slitage i växelhuset som gör att det glappar och därför utsätter pinnen för ”ryckig” påfrestning vilket knäcker pinnen. Byta till nytt är isf lösningen…segt.

Redigerad av JonatanB
Samtal med Sleipner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...