Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sjoshult

Nytt startbatteri drar inte runt - båtelektriker i Stockholm?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag köpte en Nidelv 26 med en Volvo TMD 30 för ett år sedan och har haft återkommande problem med att starta båten.

 

Det hände en gång förra året och då fick jag ta hjälp av en jumpstarter men när jag startade i våras gick den igång som en klocka med ett nytt startbatteri. Vid andra försöket gick det dock inte och då bytte jag det batteriet och de två förbrukningsbatterierna.

Första gången med nytt batteri gick okej även om det var lite trögt vid de två starterna (då hade jag tagit av minuskabeln mellan starterna).

Nu går det inte alls. Startbatteriet drar runt startmotorn sakta några gånger men sen händer inte mer. Batterikablarna blir dock rejält varma.

Den här gången har jag inte försökt fuska med jumpstarter eftersom jag vill hitta felet.

 

Jag har separata strömbrytare för start- och förbrukningsbatteri men det är något konstigt med den uppställningen eftersom batterierna ändå verkar sitta ihop. Jag är osäker på om det finns ett skiljerelä och om det fungerar.

När jag startade sist kopplade jag på andra försöket helt bort förbrukningsbatterierna men inte heller det hjälpte.

 

Jag noterade vid startförsöken att voltmätaren dippade ner till 11 volt när jag glödgade och i läget före start låg den på typ 11,9.

 

Startbatteriet är ett Dual AGM 75Ah 775A.

 

Har ni några idéer på vad det kan vara för fel?

Vet ni någon som är bra på marinel och som kan komma ut till min brygga i Hammarby sjöstad för att kolla på elsystemet?

 

Det brådskar lite med tanke på sommarens planer...

 

Tack på förhand!

 

Fredrik Sjöshult

Mejl: sjoshult@gmail.com

Mobil: 0702555121

 

Redigerad av sjoshult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade exakt samma problem som du, bytte batteri, kollade spänningsfall , relä, tänding, allt.

I slutändan lämmnade jag in min ganska nyrenoverade startmotor och fick svaret att den var helt slut. Köpte ny och det blev en helt otrolig skillnad i kraft vid start.

 

Det kan vara värt att ta bort startmotorn och få den testad hos en start och generatorfirma.

Om du bor i Stockholm finns det en i sickla som är mycket bra, gratis felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack - vet du vad firman i Sickla heter eller typ var den ligger? Jag bor granne med Sickla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en sak till, dom provtestade min i bänken och märkte inget fel, men när dom sedan öppnade den så var den så fördärvad att den var bortom räddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att passera Hammarby på både lördag och söndag om du fortfarande behöver hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen här - nu startar båten igen utan problem! Jag köpte en ny startmotor hos Startmotor.se och efter lite trixande i kölsvinnet lyckades jag byta den själv. Extra plus till bra service på den firman - de tog sig tid att förklara hur jag skulle göra.

 

@FIREFISH: Tack också till dig men nu är problemet löst! Sparar dock dina kontakter om jag behöver hjälp framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...