Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
bo_fredrik

solceller till motorbåt

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har precis köpt en motorbåt, som dock saknar solceller. 

Båten har ett litet kylskåp och jag vill också installera en extra kylbox. Övrig last är dieselvärmare, diverse lampor, radio och laddning av några mobiltelefoner. 

Jag har sett att det finns modeller som klistras på däck, vilket skulle passa mig bra. jag har plats för en 100W-matta. Frågan är hur långt jag kommer på 100W? Min gissning är väl att den borde kunna ge 100*9 timmar per dag = 900 Wh 

kyl 70W * 6 timmar (per dag) = 420Wh 
lampor ? * 1 timme per dag = ? 
dieselvärmare ? *? timmar p er dag = ? 
radio ? *1 timme per dag = ? 
iPhone-laddning ? *4 timmar per dag = ? 

Jag har 3 förbrukningsbatterier i båten á 75 Ah. 

Tacksam för hjälp med att beräkna behov av effekt på solpanel.

 

Om ni har tips på märken/modeller så vore det också jättebra, förstås!

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar kylen 70W kontinuerligt eller är det är när kompressorn går?

 

Köp in och montera så många solceller som du har råd, plats och tycker är estetiskt ok. Se till att de inte skuggas och börja sen i andra ändan med att minimera strömförbrukningen.

 

Vi skickar in uppskattningsvis 60W i snitt under dagen genom 3 paneler (100W, 50W, 25W) och backar ca 7% per dag från batteribanken om 180ah. Vi har ungefär samma förbrukare, ingen värmare men däremot en autopilot som drar en del och vi går sällan för motor. Går vi från natthamnen vid 11 på morgonen är batterierna oftast fulladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har sett att det finns modeller som klistras på däck, vilket skulle passa mig bra. jag har plats för en 100W-matta. Frågan är hur långt jag kommer på 100W? Min gissning är väl att den borde kunna ge 100*9 timmar per dag = 900 Wh 

 

 

 

 

Det är nog en mycket överoptimistisk gissning. Kan du få häften är det inte dåligt.

 

Menar du sådana som sitter på en tunn rostfri plåt Eller har du fått sett nå ny innovation!?

 

Har du nån länk?

 

Så stora och så många solcellspaneler som möjligt och så en bra MPPT-regulator

http://24volt.eu/mppt.php

 

Har själv två 25W tunna solcellspaneler på rostfria plåtar och en "Gammal vanlig" på glas med ram. Den också 25 W. och skulle ha plats för ytterligare ett par.

 

post-106994-0-23514900-1467107773_thumb.jpg

 

Du får väl en del laddning från motorn också!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har i stort sett samma uppsättning som du. Har klistrat en 100w-matta på taket.

Som jag ser det är solcellerna främst ett sätt att ladda upp båten medan den står i hamn då den inte används. Istället för landström. Om man skulle ligga på en ö några dagar utan att köra motorn så kommer batterierna långsamt laddas ur. Dock inte lika snabbt som utan solceller. Den ger nästan aldrig 100w. För det måste den vara perfekt vinklad mot solen och vara mitt på dagen. På taket har den fel vinkel och det är säkert någon mast som skymmer.

Vi har som längst vart ute kanske 2 veckor i sträck. Då har vi kört motorn 1h per dag max när vi bytt ö. Det har funkat bra!

Mitt tips är att köpa så mycket watt du kan få plats med och köra på! Men räkna inte med att den kommer hålla jämna steg med förbrukningen, utan mer dämpar fallet ner. Men som sagt, framförallt för laddning i hamn.

Vi köpte en sådan här, fast 100w:
http://www.highlandsenergi.com/butik/solcellspanel/hogeffektiv-bojbar-solpanel-120w/

Och ett tips: Batterimonitor! Det har inte vi än, och det är ett gissel att veta hur mycket den laddar, förbrukar och vad som finns kvar. Nasa BM-1 kommer inhandlas snart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med!

Så mycket panel som du har fysisk plats för på båten och så mycket som möjligt som du kan belasta ditt bankkonto med. Bra och frächa batterier är heller aldgig fel, samt då som Torbjorn nämnde, "batteritankmätare".

 

Själv har jag bara en 50W panel, visserligen strömsnålt kylskåp och LED-belysning. Det går inte jämt upp, men jag brukar förbruka 20-30% av batteribanken, just nu är besättningen utökad, så en extra kylbox är igång, dessutom är besättningen fotbollsintresserade, två matcher igår tog nog en del Ah, jag tror att det var Paraguray som vann eller om det var Grönland, vad vet jag?

 

Men till nästa säsong blir det minst 100 watt solpanel till, kanske mer, då det brukar vara extrapris innan jul.

 

Jag har två golfbilsbatterier, traditionella syra/bly, men väldigt lättladdade. Då de är på sex volt har jag två seriekoplade, båda är på 220Ah, och när man seriekopplar blir kapaciteten densamma, men spänningen fördubblas ju. Dessa golfbilsbatterier är relativt prisvärda, man får en himla massa mer ampertimmar per hundralapp. Som brukar hålla i uppemot tio år om man är varsam och har tur.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att du rekommenderar dessa tidigare också men vart kan man köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En tumregel är att horisontellt monterade solceller på sommaren i Sverige ger laddning motsvarande 4 timmar full laddeffekt, 400 Wh för en 100 W panel alltså.

 

Om man hela tiden vinklar panelen mot solen ger den dubbelt så mycket laddning.

 

kyl 70W * 6 timmar (per dag) = 420Wh

Låter mycket, är det märkeffekten som är 70 W? Är det en kompressorkyld box?

Mät upp verklig förbrukning.

Gångtiden är kort vilket visar att kylen är välisolerade.

 

Tänk på att en box med peltierelement - sådan med fläkt som går hela tiden - drar väldigt mycket. Om du har en sådan är kanske 70 W rimligt. En kompressorkyl drar ca. 1-2A (12-24 W).

 

lampor ? * 1 timme per dag = ?

Glödlampa 10 W.

Ledlampa 1 W. Ledkungen har ledlampor med riktigt varmvitt ljus.

 

dieselvärmare ? *? timmar per dag = ?

En snål drar knappt 1A (10 W).

En "ickesnål" kan säkert dra 3 A.

 

radio ? *1 timme per dag = ?

Kan variera mycket, 0,2 till 2 A (2,4 - 24 W).

 

iPhone-laddning ? *4 timmar per dag = ?

2A max = 24 W

 

Satsa hellre på mera solceller än på mera batterier för att förlänga tiden du kan ligga still utan att ladda med motor/elverk/landström.

Ett batteri för 1000:- kr ger dig ett dygn till medan en solcell för 1000:- kr kan göra att du kan ligga stilla hur länge som helst bara solen tittar fram. En batteribanken som klarar 3-4 dygn utan laddning (3-4 dagar mulet/regn) räcker.

 

Tillägg:

En batteritankmätare kan vara bra, men om du köper solceller för de pengarna istället har du alltid mer eller mindre fulla batterier och behöver ingen mätare.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sexvolts golfbilsbatterier har jag köpt på Batterilagret.

http://www.batterilagret.se/product/1560-230-ah-20h-forbrukning-deka-6v.aspx

Observetra att dom skiljer på "golfbatterier" som är till golfvagnar, och "golfbilsbatterier" som är till sådana där små elbilar som från början var avsedda att transportera trötta golfare med. Sedan har dom också batterier till "VW Golf" men det är en annan sak... och deras deras sökmotor är litet strulig.

 

Måhända finns det bättre batterier att ha ombord, men då betydligt dyrare. Jag har två seriekopplade, får då 12 v men med 230 Ah, hade för mig att dom var på bara 220Ah, men det kvittar, priserna är dagspris.

Detta är ju traditionella öppna syra/blybatterier, och man måste ju hålla litet koll på dessa, fylla på dest.vatten etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...