Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Böja L-teaklist utan basning?

Rekommendera Poster

På bilden ser ni i ovankant en gammal tunn list som följer takets kupade form i min Winga 25. Den är tagen i vintras när jag höll på med fönstertätning och omklädning av doghouse.

Det som blev kvar att göra är att sätta upp nya lister runt "takluckan". Jag har köpt 22x22mm L-lister för att täcka klädselns avslut mot takluckan.

 

Nu är ju frågan hur jag får till den välvda formen på L-listen?

Som ni ser är det ingen jättestor böj som ska till, utan bara sådär lite över gränsen till att man helt enkelt kan böja den med lite handkraft.

 

Jag har ingen tomt att bygga utrustning för basning tyvärr.

Men jag har ett förslag som ni gärna får ha synpunkter på!

 

Om jag tvingar fast tvåmeterslisterna på mitten mot en planka så att ändarna svävar fritt. Hänger nått lagom tungt i ändarna, typ en hink vatten i var ände, så att den spänner ihop sig som en pilbåge. Sedan häller hett vatten över listen upprepade gånger, från vattenkokare t.ex.

Sen drar jag till Grebbestad å käkar räkor en vecka medans listen hänger kvar på tork med hinkarna kvar i ändarna.

 

Tror ni jag kommer hem till två lister som har antagit en något böjd form då? Eller är det bara ett tramsigt sätt att förstöra semestern?

 

Andra förslag?

Det går att böja listerna något med handkraft och skruvhålen i båten är hyfstat tätt, så jag tror inte jag behöver basa fram den perfekta formen, bara ge böjen lite hjälp på traven.

 

Mvh Micke

post-104696-0-22094800-1467064660_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många kg räk klara man att äta på en vecka. Dessutom i Grebbestad av alla ställen.

 

Det hörs som en väldigt dyr metod.

 

Fast efter en halv da av ständigt räkätande är man nog så trött på räk, så att man vill spy.

 

Har du provat att sätta listen på plats och "tvinga" dit  den!?

 

Annars behövs det väl ingen stor plats för att bygga en baslåda. För en sån liten list behövs det väl bara ett smalt rör typ stupränna med en kork i varje ände.

 

En vattenkokare visselJohanna.

 

post-106994-0-19055200-1467088506_thumb.jpg

 

En slang som passar på pipen på vattenkokaren och ett rör i ena korken, som passar till slangen. Den korken kan ju va ganska tät mot stupröret.

 

Korken i andra ände läcker väl lämpligtvis en del.

 

Det är kanske inte fel att linda ett liggunderlag runt stuprösstumpen för att behålla så mycket av värmen som möjligt.

 

Sen är det bara att fylla  Visseljohanna med vatten, sätta den på en platta och koka så det ryker - nej förlåt - ångar.

 

Det behövs inga stora egendomar för att få plats med en sån baslåda. Det går tom bra inne i båten eller på diskbänken.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant, det går ju att ordna. Antingen på bryggan, då ringer väl grannarna psyk (plastbåtshamn i bostadsområde). Eller i köket. Senast jag servade och tvättade utombordarn i duschen antydde dock regeringen att om jag ska hålla på med sånt där så kräver hon att få ett hus, så att jag kan ha ett garage å mecka i.

Men med hus har man ju inte tid med båt, mc å stuga så jag köper inte den idén.

 

Så räkmetoden går lite ut på att trät kunde "hänga till sig" medans vi inte är hemma, förslagsvis över badkaret. Man kan ju använda badkarskanterna att lägga listen på och hänga hinken på mitten med så blir det minimalt med meck.

Jag har inte testat att bara trycka/böja listerna på plats än, men jag tror det skulle kunna funka med visst våld. Dock är ju risken överhängande att man böjer liiite för mycket så listen knäpper av.

Så det är därför jag tänkte om jag kan "förböja" den en aning innan på ett enkelt sätt.

 

Till Grebbestad bär det av med bil på torsdag till nästa torsdag oavsett. Så räkmetoden kommer bli lika dyr oavsett. Hur mycket räk man kan äta på en vecka?

Om man sköljer ner med ett glas vitt eller ljus lager var 250gr så får man i sig ett kilo om dan medans vätskebalansen hålls optimal.

 

Vi har släkt utanför Grebbestad och Edsvikscampingen har varit mitt andra sommarhem sen födseln. Har ibland provat andra ställen som ramsvik och strömstad m.fl men det är Edsvik jag gillar mest. Fina klippor att traska på och bra krabbfiske med barnen. Med lite tur får man makrill från bryggorna längst ut i viken.

Vill ta med lillbåten på trailer nåt år men det blir aldrig av. Har kompisar som jag ibland följt med ut nån tur dock. Väldigt annorlunda vågor mot mälarn kan jag tycka. Så mycket större, men ändå mycket snällare. De är ju långa och går alla åt samma håll :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur bycket böj är det   L-list kan va marig å böja

 

nu har du listen prova enligt Tommys metod 

 

annars så hade jag köpt mindre list å lameneringepoxy
typ 15x5 mm 2st  och en som limas på kanten typ  20x 5 mm eller bredare ?

 

som limas mot en figursågad bräda  som mall

Redigerad av Vegabjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att linoljebasa mahogny; på med massor med linolja, sätt i spänn i rätt vinkel (jag ordnade m BMF-vinklar o tvingar), mer linolja, låt härda en vecka. Funkade helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men din taklist är som du säger bara en tunn lättböjlig L-list i teak? Fast djäkligt bräcklig och vridnings-benägen om man tvingar den att böja sig tvärs det ena av L:ets båda balkartade riktningar?
Skulle nog sågat små spår med jämna mellanrum enligt bilden nedan. Då kan listen böja sig mer fritt och därmed lätt monteras utan inbyggd böjstress!? (De små böjbefrämjande sågspåren kanske inte ens syns i din tak-applikation, om man nu bryr sig?)
Har f.ö. själv med framgång tillämpat metoden med "klämda sågspår" i flera liknande sammanhang, vill bara tipsa om möjligheten.
post-86835-0-83666200-1467210888.jpg

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora radien som takluckans kant bildar går säkert bra att åstadkomma med lite basning enligt Tommys basningsrecept, nu är väl inte teak med bland de träslag som är lättast att basa, men lite fuktig värme underlättar att få listen på plats.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att smörja in listen med linolja och sen värma med varmluftspistolen (utomhus!). Fungerar perfekt för lister. Mahogny är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar och goda råd. Thomas, din idé med att såga snitt i listen har jag också tänkt på. Problemet är dock att den ska böjas åt andra hållet jämfört med din bild, så det blir inte riktigt bra tror jag. Men jag håller det alternativet öppet om det inte går utan. Man kan ta tillvara på sågspånet och blanda till en pasta av det med epoxy och trycka i springorna som blir, för dom kommer ju fläkas upp istället för att tryckas ihop för mig.

 

PeterK.

Ditt förslag med linolja gillar jag! Ska linolja mer i inredningen när jag kommer hem, inklusive listerna så det skadar inte att prova.

Så det blir en kombination av min ursprungsplan att hänga listerna med tyngd över badkaret, men med linolja istället för varmvatten.

 

post-104696-0-25424800-1467244710_thumb.jpg

 

Dränker in dem med mer olja och flyttar ut dunkarna lite från mitten i morgon bitti för att runda till formen lite.

Sen sticker jag till krabbstaden en vecka och hoppas på det bästa.

Är dom likförmannat spikraka får jag prova med lite våld. Funkar inte det får det bli några sågsnitt eller Tommys baslåda.

Fortsättning följer om en dryg vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilken tur du har. Jag seglar nog förbi Grebbestad ett par dar efter att du åkt hem. 

 

Förbi Grebbestad är väl kanske att ta i. Grebbestad ligger ju längst in i en vik och dit undviker man ju att gå. Har bara varit i Grebbestad med båt en enda gång under mitt mer än 50-åriga seglarliv.

 

Går man inre vägen blir det i regel passagen alldeles norr om Otterön.

 

Peters Linoljebasning verkar ju väldigt intressant.

 

Det är nog inte fel om du flyttar isärtyngderna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag söker på nätet och ser svar ovan kanske det var en värmepistol inblandad, det är nästan tio år sedan jag gjorde detta och minnet sviker lite just där måste jag erkänna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr sa man linolja och blåslampa! Känns onödigt spännande, varmluftspistolen är säkrare. Idag skulle jag ta Kinaolja, tränger in bra och innehåller antimögelmedel vilket flertalet linoljor inte gör nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om linoljebasning, är lite nyfiken på vilken roll linoljan spelar i proseduren?

 

Blåslampa och värmepistol verkar lite farligt i situationen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det står om metoden i Thomas Larssons bok "Träbåtsrenoveringar". Antar att linoljan tar vattnets funktion vid vanlig basning typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, funkar säkert på tunna lister, även utan linolja, då värmen från värmekällan ganska lätt värmer upp lingninet i träet och gör det böjbart.

 

Jag skulle tro att metoden lämpar sig om man har en mall att böja mot då en tunn list kallnar väldigt fort, så man är säkert nödd att värma och böja bit för bit.

 

 

TS metod att hänga en tyngd mitt på listerna kommer säkerligen inte att ge något possitivt resultat, då han inte tillför någon värme, utan listerna kommer att återgå till sin tidigare form, om dom inte olyckligtvis går av på mitten.

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en gamal båtbyggare som berättade om linoljebasning. Smidigt för lister tex där man slapp klättra ur båten och ner till bastrumman.

Funkade för mina taklister i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha nähä, så här blev det.post-104696-0-67545900-1467970228_thumb.jpg

En liten böj, inte speciellt bågformad, snarare ett V. Men listerna har iaf antagit en liten böjelse åt rätt håll utan att twista så jag ska se om det räcker för att trycka dem på plats. Men det får bli om ett par dagar. Nu är powermeetcirkusen i stan så jag ska ut med familjen och se på ragglare.

 

Skepp å Hoj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att det gick åt helvete med att böja listerna, de sprack. Så jag sågade dem i tre delar istället och skruvade upp dem i en lite kantigare böj :). Slutresultatet blev ändå helt ok. Det är ingen utsällningsbåt så det duger så här.

Gav även upp försöket att gersåga hörnen. Hur noga jag än var ville hörnen inte mötas rätt, inga räta vinklar här inte...

Å andra sidan är inget annat på båten gersågat så jag får väl säga att det är därför jag gjort som jag har i hörnen ;)

post-104696-0-77846000-1471214897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...