Jump to content
Friday 23 February 2024
Sign in to follow this  
Tozem

Vad är viktigt på en motorbåt med b20?

Recommended Posts

Hej,

 

Jag tänkte åka och kolla på en 70-tals kabinbåt med en b20 i. Ägaren vet inte om det är origonalmotorn. Drivpaketet har reparerats två gånger strax innan 2014 och sen stått på land sedan dess. Ägaren kom inte ihåg vad som reparerats, men båda felen hade gett totalstopp till sjöss. Första reparationen gjordes av en kompis och den andra av en firma.

 

Mina kunskaper om landburna motorer är gedigna. Men marina är typ noll.

 

Kan någon tipsa mig om vad jag bör vara vaksam på och kan kolla för att minska risken för en blåsning vid detta köp? Eventuellt kan jag få tag på firmans namn så jag kan kolla med dem om de minns drivlinans skick.

 

Vad bör jag räkna med att göra innan driftsättning med en motor som stått på land i knappt två år? Kan den provstartas på land innan köp?

 

Tackar på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vanliga på motorer. Kompressionsprov!

Om du kan få fram vatten till båten så går det att provstarta på land men du får inte starta motorn utan kylning. Kontrollera att det kommer ut vatten ur avgasröret! Leta efter läckor, framförallt efter sprickor i blocket. Efter provkörning kontrollerar du att det inte kommit vatten i oljan. Är det axel eller drev? Du måste också kolla att det verkligen är en marinmotor i båten eller en korrekt marinkonverterad motor. Inte en felaktigt/slarvigt konverterad bilmotor för då kan man råka ut för allehanda tråkiga problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör med den militära kom-ihåg-ramsan BOVENs

 

Bränsle, dvs soppan kan vara dålig om båten stått? Jag skulle koppla upp ett provisoriskt kärl. Ev har det kristalliserat i förgasaren så har du kunskapen så kollar du upp det först.

 

Olja, har båten servats så "borde" ju oljan vara ok. Det minsta du gör är att kolla oljan på stickan.

 

Vatten, för att starta behöver du ett stort kärl som impellern kan suga från. Du kan INTE koppla slang direkt!

 

El. Kolla installation och batteriet. Om inte batteriet laddats så är det nog lite klent? (Ta med reserv)

Jag skulle skruva ur stiften och ha med nya i reserv. Lätt att byta när du ändå håller på.

 

Neutral och växelläge, du kollar reglage så de verkar ok. De kan kärva, olja upp lite.

 

Startar inte motorn så finns det fler ramsor men förgasare och tändning är mina tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar!

 

Jag läste lite om provkörning på land. De flesta verkar vara överens om att en större hink eller tunna med vatten funkar föe kortare provkörning.

 

Men var ska vattnet in? Ställer jag hinken i motorrummet och tar kylslangen där ner i hinken eller finns det en slangbit utanför båten vid intaget? Eller stoppar jag på en bit slang på intaget? Har googlat massa bilder men hittar inget och har aldrig kollat in något sådant på någon båt.

 

Läste också att jag bör kolla impellern först. Var sitter den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang.kylning så beror det på vad det sitter för drev. Man lossar en slang vid insidan av skölden, pumpens sugslang. Skarva den och stoppa den i enhink,dunk med vatten. Impellerpumpen sitter på motorns bröstkåpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har jag kollat på båten. Den hat stått oanvänd i två år och det syns. Men inget som inte går att fixa. Men i motorrummet står det vatten. Antagligen år av kondens och säkert ett och annat skyfall som läckt in. Så ljudisoleringen har möglat och motorn ytkorroderat. Se bilder.

 

Antydan till korrosion på två av tändstiftens del inne i motorn - inte torr utan fuktig så det är nog ytrost av luftfuktig och det gick att torka bort. Rätt mycket skit i vattenkylningens inloppsfilter.

 

Generatorn satt inte monterad. Den låg bredvid och gnisslade miserabelt när jag snurrade på den. Hade tyvärr inte nyckel så jag kunde inte köra startmotorn. Korkad som jag var kom jag inte på att snurra motorn med spärrskaft förrän jag hade åkt. Oljan såg ut som förväntat efter två år och i toppen såg det ok ut, vad jag kunde se genom toppkåpans oljepåfyllning.

 

Det finns en del glykol-vattenblandning i motorn men knappast så det fyllt ut alls utrymmen.

 

Vad tror ni? Är det lönt att besvära sig med att kompprova, starta upp och kolla mer eller är det bara att ge upp?

post-108579-0-54378400-1467151977_thumb.jpg

post-108579-0-13288400-1467151741_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad tror ni gurus? Är det att lägga benen på ryggen eller är det rimligt att ge den här båten en chans?

 

Jag kan få den för 10 kkr, en Gullringen 70-tal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad tror ni gurus? Är det att lägga benen på ryggen eller är det rimligt att ge den här båten en chans?

 

Jag kan få den för 10 kkr, en Gullringen 70-tal.

Jag hade lagt benen på ryggen och letat vidare!
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 papp kan ju tyckas och kännas billigt, men man ska ha klart för sig att när det ser ut så där som bilderna visar så kommer tusenlapparna att fladdra för att få ordning på båt o motor.

 

Nu kan det ju vara så att maskin är ok, även om jag har svårt att tro det. Framför allt när du skriver att 2 tändstift var fuktiga och lite rostiga. Du misstänker kondens. jag säger vatteninträngning, finns olika scenarion på vad det beror på. Kondens ska du nog utesluta då det inte uppkommer så stiften blir blöta.

 

Hur mår resten av båten, när motorrummet ser ut så där så brukar resten av båten inte heller vara så väl omhändertagen.

 

Du skriver att dina kunskaper är gedigna på landmotorer, ingen skillnad en B20 är en B20 skillnaden är avgasdelen, termostathus, vattenpump, oljekyl. Så om du bortser från dessa bedömer du att motorn är ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ägaren hade motorras och ras på drevet (eller kopplingen som han själv säger). Men exakt vad som bytts säger han sig inte veta. (T.ex. frågade jag om trimplanen fungerade men han visste inte ens att båten hade trimplan!) Han lämnade in motorn och pröjsade 20 kkr för det. Sen har den stått sedan upptagning 2014.

 

Extremt synd att lägga ut så mycket på reparationer och sen vanvårda båten...

 

Men jag har lyssnat på er visdom och kommer sannolikt inte slå till få riskerna är för stora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är alltså vid två olika tillfällen han lagat båten. Den ena gången la drivningen av och andra gången motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt råd är spring! Jag har mekat B20 och det är inga konstigheter, men den där ser inge rolig ut alls och som tidigare påpekat blir det snabbt dyrt.

 

Du är nog lätt uppe i 25000kr totalt innan du är nöjd och då kan du lägga till några få kronor och köpa en båt i fint skick istället. Det är ett tråkigt svar, men alla vi som köpt gamla risiga båtar vet att det är där man oftast hamnar.

 

Tänk också på att B20 är en motor från 60-talet, alltså över 50år gammal som konstruktion. Den var bra för sin tid, men man bör vara medveten om att det är en Volvo Amazon på vattnet. Det gäller att man tycker om att meka... Går man över på de något nyare B21/B23 är det en helt annan sak.

 

Som marknaden ser ut nu är mitt råd att köpa något färdigt, det är billigt som det är.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att det är 60-tals teknik tycker jag bara är en fördel eftersom det är väldigt lättmekat och lättbegripligt (lowtech). Man kan göra en bra affär med en sådan båt men man måste undersöka mycket noga först. Kompressionsprov och provkörning är ett krav.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...