Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olleman82

Båten går trögare efter 1 månad i sjön (sötvatten)

Rekommendera Poster

Hej,

 

Förra året noterade jag att båten helt plötsligt drog mer bränsle (flödesmätare). Hade tom uppe en tråd här på maringuiden för att jag trodde att något hänt med motorn men efter ett tag landade jag i att flödesmätaren troligtvis inte var så exakt och att jag mer eller mindre "sett fel" då båten var ny för mig förra året.

 

I år bytte jag propeller till något större stigning och helt plötsligt var jag nere i nivåerna på flödesmätaren som jag såg i april förra året och trodde naturligtvis att jag gjort ett riktigt kap med min bättre begagnade propeller. Men, efter någon månad i vattnet har förbrukningen återigen ökat med ca 10-15% i marchfart och jag har tappat ungefär motsvarande i topphastighet. (Flipper 700 med AQ145. 19 knop)

 

Båten är inte bottenmålad på ett par år och har således sliten bottenfärg undertill. Den har också en liten plastskada under vattenlinjen. Självklart är det inget vatten inne i båten men det pratas ibland om att båten "tar upp vatten" i skrovet men det jag lyckats läsa mig till är det handlar troligtvis max om 10l eller liknande. Båten ligger i vänern och har således inga problem med havstulpaner. Båten är heller inte tyngre lastad nu än i april när jag sjösatte.

 

Är detta normalt, att båten tappar såpass mycket prestanda när den ligger i sötvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Förra året noterade jag att båten helt plötsligt drog mer bränsle (flödesmätare). Hade tom uppe en tråd här på maringuiden för att jag trodde att något hänt med motorn men efter ett tag landade jag i att flödesmätaren troligtvis inte var så exakt och att jag mer eller mindre "sett fel" då båten var ny för mig förra året.

 

I år bytte jag propeller till något större stigning och helt plötsligt var jag nere i nivåerna på flödesmätaren som jag såg i april förra året och trodde naturligtvis att jag gjort ett riktigt kap med min bättre begagnade propeller. Men, efter någon månad i vattnet har förbrukningen återigen ökat med ca 10-15% i marchfart och jag har tappat ungefär motsvarande i topphastighet. (Flipper 700 med AQ145. 19 knop)

 

Båten är inte bottenmålad på ett par år och har således sliten bottenfärg undertill. Den har också en liten plastskada under vattenlinjen. Självklart är det inget vatten inne i båten men det pratas ibland om att båten "tar upp vatten" i skrovet men det jag lyckats läsa mig till är det handlar troligtvis max om 10l eller liknande. Båten ligger i vänern och har således inga problem med havstulpaner. Båten är heller inte tyngre lastad nu än i april när jag sjösatte.

 

Är detta normalt, att båten tappar såpass mycket prestanda när den ligger i sötvatten?

 

Nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har någon form av beväxning (inkl "bara slem" som det kan vara i insjöar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite "slem" finns det som du kallar det men märkligt mycket tapp är det trots alls. Någon som kan se någon annan anledning till att båten två säsonger i rad blir trögare efter en månad eller två i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inspektionshål lite överallt i båten, inget synligt vatten någonstans förutom ytterst lite under motorn som troligen kommer från läckande lock till sjövattensilen.

 

Noterade inte varvtalet igår när jag var ute med familjen. Med en 3 åring och en 3 månaders plus ovan fru är det tiden mycket knapp för laborerande...

 

Att skrovet skulle lyckats "dra åt sig" flera 100l vatten låter ju helt orimligt men vem vet. Kanske får göra det som alla verkar hata och epoxibehandla den till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage i dubbelskrov så du får i några 100 liter vatten..?
Kommer motorn upp i varv eller har du varvtalstapp?
Beväxning på propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxning brukar göra ganska stor skillnad även i Vänern. Man klarar sig bra utan bottenfärg men det kan ändå vara bra att tvätta skrovet någon gång under säsongen, speciellt om båten ofta står still. Det blir påväxt av alger m.m. och det gör skillnad på en planande båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet - om det är en enkelskrov - kan omöjligt suga i sig 100 liter, det är fysiskt omöjligt, det finns inte så mycket plats i det. Är det ett trasigt sandwich-skrov, kanske (men Flipper 700 är väl enkellaminat antar jag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allright. får väl köra in båten i dalslands kanal där det är badbar vattentemperatur för att försöka skrubba av botten helt enkelt för någon bottentvätt tror jag inte existerar i Vänern överhuvudtaget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, någon bottentvätt tror inte jag heller att det finns. Badtemperaturen är väl lite på gränsen, vi badade i helgen och hade 19 grader i vattnet. Brukar göra stor skillnad om det blåser in mot land eller tvärtom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har ni också båten i Vänern misstänker jag? Hopplöst! Man vet aldrig när det är badbart, utåtvind och det blir kallt som fasen även mitt på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att tvätta propellern, har du lite "slem" på den så gör det snabbt några knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrubbat rent drevet och botten så gott det går...gav mer eller mindre inget resultat alls. Märkligt detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga igen dårå - har du bara tappat fart, eller har du tappat motorvarv också..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga igen dårå - har du bara tappat fart, eller har du tappat motorvarv också..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga igen dårå - har du bara tappat fart, eller har du tappat motorvarv också..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla så den ligger lika högt i sjön som innan för att stryka teorin om att den suger åt sig vatten eller läcker in någonstans.

 

Du kollar bränsleförbrukningen mot hastighet?

Mäter du fart över grund eller fart genom vatten?

 

Jämför på varvtal istället och sen kolla av mot fart genom vatten.

 

Kommer du inte fram till något så ta på dig en våtdräkt och hoppa i :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också båt i Vänern. Efter ett par månader i så fick jag samma fenomen som förra året, dvs en fartminskning på ca 10-15%. Förra året gjorde jag först en snabbrengöring och ca hälften kom tillbaka, tog sedan upp båten och gjorde rent den ordentligt och då var farten tillbaka.

 

Precis som förra året så har det växt på en hel del alger på motor och botten, så jag gissar att detta är orsaken. Har inget vatten i båten samt visst rpm tapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla RPM och Knop nästa gång jag får dispens att vara i båten själv :)

 

Kan verkligen inte fatta vart någon större mängd vatten skulle kunna vara och visste jag bara hur båten låg i vattenlinjen när jag sjösatte den så vore det ju enkelt att kolla. Om inte annat får jag titta på detta inför nästa sjösättning....långa felsökningsperioder :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har liknande erfarenhet med min lilla segelbåtsdiesel. Tänker då på min gamla moppe för knappt 60 år sen, gick altid fortare svala kvällar med syremättad luft. Nu med varmare både luft och vatten än vid sjösättningen är det kanske naturligt att det går lite saktare. Det borde ju då gälla bilen också men där har man ju mindre möjlighet att testa, dock tycker jag att det blivit svårare att komma över 200 senare på året. (På autobahn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det är en skada eller liknande någonstans i skrovet som gör att den sakta men säkert suger in vatten i skrovet alltså inte synligt utan inne i plasten,

(tror du skrev att du har en skada)

en av många anledningar att man tar upp båtar är ju för att laminaten skall få en changs att torka ur ordentligt, vid ett ev läckage (knappt synlig gelcoat skada)så suger det sakta in i båten som blir väldigt tung och tar man då upp så sent så att frost börjat komma så kan man få än större problem med frostsprängning och dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... om vi leker med tanken att en Flipper 700 är 6x2,5 meter i vattnet och helt fyrkantig (för att kompensera för skrovvinkeln) så är skrovet 15 m2. År det 10 mm tjockt så är volymen på skrov under vatten 150 liter. Om skrovet är gjort av Wettexduk och inte plast kan det alltså suga i sig 150 kg vatten. Nu är det ju inte det, utan det är gjort av polyesterlaminat och vi kan leka med tanken att det är gjort av en bakfull rumän som fick till det 90% rätt; då kan du få i 15 kg vatten i skrovet. Det borde inte påverka om man säger, så släpp den tanken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bakfull rumän :D:D:D

Redigerad av PiratEH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe :) Jag gillar den vetenskapliga approachen så jag tror inte heller på att skrovet suger i sig vatten. Däremot är inte skrovet undertill i speciellt bra skick och kanske kan påväxten då göra ännu större problem...

 

Tror verkligen på att något "bromsar" båten trots allt eftersom topphastighet gått ner och bränsleförbrukning gått upp även i marchfart men som sagt, ska kika lite mer på RPM osv när jag bara får möjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bero på att denciteten är högre i kallt vatten än i varmt, dvs att båten flyter lite högre i kallt vatten och gör lite mindre motstånd, har du dessutom en motor i minsta laget som kanske är lite sliten så kan nog resultatet bli som i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så, fick testat lite mer igår. Med mer eller mindre samma vikt i båten som vid sjösättning har jag tappat 1,5 knop (27,1>25,6) samt tappat ca 200 rpm (5200>5000).

 

Knappast så mycket mer att göra...får leva med detta och möjligtvis slipa och epoxibehandla till nästa säsong.

 

Loggen kärvar för övrigt litegrann...vågar inte demontera när båten är i vattnet men kanske finns ett par tiondels knop där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så, fick testat lite mer igår. Med mer eller mindre samma vikt i båten som vid sjösättning har jag tappat 1,5 knop (27,1>25,6) samt tappat ca 200 rpm (5200>5000).

 

Knappast så mycket mer att göra...får leva med detta och möjligtvis slipa och epoxibehandla till nästa säsong.

 

Loggen kärvar för övrigt litegrann...vågar inte demontera när båten är i vattnet men kanske finns ett par tiondels knop där.

Och ha o åtanke att varmt vatten har lägre dencitet än kallt=mer motstånd=lägre fart=lägre varv=ditt problem!trevlig sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har tidigare beskrivit varvtalstapp, inte bara farttapp. Var det lika nu?

 

Eftersom du har varvtaltapp och inte bara farttapp gissar jag att motorn inte riktigt går som den ska. Felet ligger alltså inte i att båten blivit trögare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett försök till att lyfta tråden. Korsade Vänern till Kållands ö igår och körde i mycket lätt motvind ca 19 knop. Båten förbrukar ca 1,55 l/nm under denna färd på 27 sjömil. Detta är minst 20% mer än i början på våren då den förbrukade 1,25 l/nm. Vi har uppskattningsvis 40-50 kg mer packning i båten. Aldrig sett så höga förbrukningssiffror när jag läst om flipper 700 med denna motor tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...