Jump to content
Friday 19 August 2022
tomchm79

Mercury 80hk ELPTO -89, laddar med förhög volt

Recommended Posts

Hallå,

Har problem med laddningen på min Mercury elpto 80hk -89. 

Drar min story...

Det hela började med att batteriet dog, upptäckte jag först genom att startmotorn inte gick runt.

Köpte ett nytt, motorn gick igång fint. Jag ville vara på den säkra sidan att allt var bra med laddning och tog fram voltmetern.. till min förskräckelse låg volten på ca 16v och senare steg till nästan 20v (efter ca 4 min).  

Började leta efter laddningsregulatorn, kom fram till att den bara har likriktare, så jag gick in på skruvat.se och beställde en ny, eftersom jag var helt säker på att det var den som började ge upp.

 

Idag, monterade jag den, drog igång motorn samma höga volt, började på 15v efter någon minut över 20v...

Nu tror jag att jag har bränt den nya likriktaren, det gick på någon minut, sen började det bli växelström..

Är det någon som vet vad som sker?

 

Vad ska jag göra för att lösa detta?

 

Med vänlig hälsning Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

AGM?

 

Läs andra trådar. Byt batteri om AGM

 

 

Peo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir så där på motorer med bara likriktare, är ingen generator i ordets rätta bemärkelse utan en laddspole ala moppe. Det är så låg laddström så 20 v volt kokar inte batteriet. Så fort batteriet blir lite urladdat eller du kopplar in en belastning så sjunker spänningen.

 

Om likriktaren är paj så laddar den inte alls. Sätt tillbaka din gamla likriktare då den troligtvis är felfri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AGM?

 

Läs andra trådar. Byt batteri om AGM

 

 

Peo

Detta står om batteriet "Underhållsfritt bilbatteri med lång livslängd och kalcium/kalcium-teknologi som garanterar felfria starter", det du menar peo är att jag ska välja ett traditionellt våtcellsbatteri? Fattar fortfarande inte varför jag kan mäta växelström

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir så där på motorer med bara likriktare, är ingen generator i ordets rätta bemärkelse utan en laddspole ala moppe. Det är så låg laddström så 20 v volt kokar inte batteriet. Så fort batteriet blir lite urladdat eller du kopplar in en belastning så sjunker spänningen.

 

Om likriktaren är paj så laddar den inte alls. Sätt tillbaka din gamla likriktare då den troligtvis är felfri.

Ok!

Så hög spänning och liten ström, är normalt. hur hög spänning är normalt i mitt fall.

För min As Gamla Motor (AGM ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med ett full laddat batteri av bly/syra typ och ingen el förbrukare så kan spänningen vid högre varvtal stiga upp runt 20 volt.

 

Använd ett vanligt bly/våt batteri, inget agm eller gele. Systemet självreglerar sig, inte optimalt men det funkar.

 

Hur vet du att du mäter växelspänning? Vad anv. du för instrument. Vad jag förstår så får du utslag när instrumentet är inställt på ~ får du även utslag på --?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kanske fel på din voltmätare?skaffa ett bra instrument en multimeter av känt märke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med ett full laddat batteri av bly/syra typ och ingen el förbrukare så kan spänningen vid högre varvtal stiga upp runt 20 volt.

 

Använd ett vanligt bly/våt batteri, inget agm eller gele. Systemet självreglerar sig, inte optimalt men det funkar.

 

Hur vet du att du mäter växelspänning? Vad anv. du för instrument. Vad jag förstår så får du utslag när instrumentet är inställt på ~ får du även utslag på --?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kanske fel på din voltmätare?skaffa ett bra instrument en multimeter av känt märke.

 

 

Provar igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Kolla batteriet i multimetern, om den är dålig visar multimetern väldigt fel!

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle väl lösa problemet med ett batteri som kan stå ut med överladdning dvs ett batteri som kan fyllas på med batterivatten. Ett underhållsfritt är inte bästa val när man ska underhålla det. .Har lyckats att korka upp ett sånt men det var onödigt krångligt. Finns med avskruvbatahattar jätteenkelt.

Ellr jag skulle sätta ett spänningskännande Biltemarelä som slår till vid 14V och drar ström från Generatorn kopplat till några 150W strålkastarlampor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några 150 W... då kroknar laddningen på motorn.

 

Tänk på att det är ingen generator utan en stator, den ger runt 10 A vid maxvarv på motorn, men ladd- spänningen sjunker snabbt vid lite belastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle väl lösa problemet med ett batteri som kan stå ut med överladdning dvs ett batteri som kan fyllas på med batterivatten. Ett underhållsfritt är inte bästa val när man ska underhålla det. .Har lyckats att korka upp ett sånt men det var onödigt krångligt. Finns med avskruvbatahattar jätteenkelt.

Ellr jag skulle sätta ett spänningskännande Biltemarelä som slår till vid 14V och drar ström från Generatorn kopplat till några 150W strålkastarlampor?

när generatorn krokar släpper reläet och däri ligger regleringen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...