Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomchm79

Mercury 80 elpto 89, laddningsproblem

Rekommendera Poster

Hallå,

Har problem med laddningen på min Mercury elpto 80hk -89. 

Drar min story...

Det hela började med att batteriet dog, upptäckte jag först genom att startmotorn inte gick runt.

Köpte ett nytt, motorn gick igång fint. Jag ville vara på den säkra sidan att allt var bra med laddning och tog fram voltmetern.. till min förskräckelse låg volten på ca 16v och senare steg till nästan 20v (efter ca 4 min).  

Började leta efter laddningsregulatorn, kom fram till att den bara har likriktare, så jag gick in på skruvat.se och beställde en ny, eftersom jag var helt säker på att det var den som började ge upp.

 

Idag, monterade jag den, drog igång motorn samma höga volt, började på 15v efter någon minut över 20v...

Nu tror jag att jag har bränt den nya likriktaren, det gick på någon minut, sen började det bli växelström..

Är det någon som vet vad som sker?

 

Vad ska jag göra för att lösa detta?

 

Med vänlig hälsning Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle bytt batteriet inuti multimetern!
Tror faktiskt att multimetern visar rappakalja-högt?
Ett batteribyte hos multimetern är en enkel och billig åtgärd. Så varför inte först testa detta?
(Om problemet med 15-20 volt ändå kvarstår så återkom gärna i forumtråden.)  

[Moderna digitala multimetrar visar på volt-området typiskt för höga värden då dess inbyggda batteri är helt uttröttat.
Man kan ju intuitivt tycka att trött MM-batteri också skulle orsaka trötta låga voltvärden men så är det alltså inte. Nå, varje felvisning - oavsett för högt eller lågt - är givetvis katastrofalt uselt så  multimetrar av bättre kvalitet har därför en tydlig varning på displayen så man vet när det är hög tid att byta dess lilla batteri. (Se gärna
denna forumtråd, kolla slutet på Thallathas inlägg #3 och svaret av Batelektriker i inlägg #5.)]
Ps. hmm...ditt byte av startbatteriet hjälpte uppenbarligen så det var knappast bortslängda pengar. Vad gäller din beställning av ny likriktare så får du kanske lägga den prylen i reservdelslådan när mät-rappakaljan upphört!??
:huh:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...