Jump to content
Friday 22 November 2019
Georg_Ohm

Rapport från sugtöningsstationer längs Bohuskusten.

Recommended Posts

Det är synd att inte båtfolket är mer samlat. Inom mindre kretsar finns det möjlighet att få fram smarta lösningar där många i gruppen bidrar till att samla in och sammanställa information till allas fördel. Tänk om bara några procent av alla som åker runt i båt längs våra kuster kunde fås att lägga in information i en för ändamålet lämplig karttjänst ofta och med stor geografisk täckning. Då hade man sluppit behöva förlita sig på taskigt konstruerade sidor som den som nämns i tråden.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta hamnar har skyldighet att ta emot toalettavfall. Hur du vill ha det levererat är upp till dem. Så i princip kan man lämna i dunk....

Share this post


Link to post
Share on other sites

På väg hemåt tog jag vägen om alla de tre tömningsstationerna i Sotenäs kommun och gjorde en okulärbesiktning från havet.

 

Den i Bovallstrand är väl den som ligger både bäst och sämst till.

 

Sämst beträffande det geografiska läget och ganska dåligt utmärkt. 

 

Relativt långt från både allfartsväg och gästhamnen i Bovallstrand.

 

Bäst när det gäller tillgänglighet. Det blåste 12-14 m/sek Sydvästlig vind och det var inte någon sjögång att räkna med och är nog ytterst begränsat med passerande båttrafik. 

 

Risken är liten att det går dit nån båt av annan anledning än att man skall fylla bränsle eller sugtömma.

 

post-106994-0-89859500-1470113948_thumb.jpg

 

post-106994-0-84775900-1470113546_thumb.jpg

 

post-106994-0-07041700-1470113712_thumb.jpg

 

post-106994-0-32941700-1470114012_thumb.jpg

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tömningsstationen i Hunnebostrand ligger strategiskt bra till längst väster på Norra Kajen. Väster om den kända och synliga restaurangen Bella Gästis.

 

Det finns en skyllt, men den var ganska osynlig från sjön, dvs utmärkningen var ganska dålig.

 

Vid norra kajen är det ofta ganska påfrestande sjögång och dessutom passerar ju alla båtar som skall ut och in i gästhamnen, vilket ju kan ge ganska besvärande skvalp.

 

Kajens höjd och avfendring är dock skaplig.

 

Dock blockeras kajen av båtar som absolut inte skall tomma sin toatank - väldigt ofta, så det vill nog till att båtägare som skall tömma sin tank har mycket tålamod om de skall vänta i timmvis på att ägaren till nån liten "skitbåt" skall ha gjort klart sitt ärende i Hunnebo och behaga flytta sig.

 

Den delen av kajen borde ha en kraftfull markering att tilläggning var förbjudet för andra båtar än de som skall tömma sin toatank. Lokal ordningsstadga med tillägnningsförbud och "parkeringsböter" av kommunens lapplisor hade nog inte varit fel. Dom åker ju ändå runt och kollar bilar.

 

post-106994-0-56356800-1470114988_thumb.jpg

 

post-106994-0-91235100-1470115301_thumb.jpg

 

post-106994-0-70689900-1470115063_thumb.jpg

 

post-106994-0-40600900-1470115095_thumb.jpg

 

post-106994-0-14901300-1470114857_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tömningstationen i Kungshamn har ju fått nytt läge.

 

Väldigt strategiskt placerat geografiskt längs havets E6;a, där i princip alla båtar som går inomskärs passerar. Strategiskt mellan gästhamnarna på Smögen, i Kungshamn och på Hasselösund och naturligtvis även mellan samhällenas relativt stora fritidsbåtshamnar. 

 

Kajen dit båtar som skall tömma sin tank är dock en industrikaj för stora lastfartyg och avfendringen passar inte normala fritidsbåtar.

 

Har dock kontaktat kommunen, som ganska snabbt svarade,efter att ha kontaktat Kungshamnsfiskarna - som i hög grad är inblandad i anläggningen (vem som äger den har jag inte förstått, men Kungshamnsfiskarna har nog ett stort ansvar för att den fungerar) Svarade att man kände till problemet, men att det inte hunnit åtgärdas. En namngiven person hade dock ansvar för att problemet löstes och att det var klart tills nästa år (det sista läste jag mellan raderna)

 

Dock lovade VD;n för Kungshamnsfiskarna att den reklamskyllt för en restaurang, som olyckligtvis står bakom tömningstationen och kan va lite förvirrande, då skylten är väldigt i ögonfallande, skulle tas bort med omedelbar verkan. När jag passerade på Söndagseftermiddagen var dock inte skylten borta - 4 arbetsdar senare.

 

VD;s uppfattning var också att stationen, trotts allt, hade använts relativt mycket den senaste tiden.

 

Annars är anläggningen den som är bäst utmärkt, med sugtömningssymbolen på en flagga på en flaggstång alldeles intill stationen.

 

Läget är ju utsatt för sjögång pga väder och vind för de vanligaste förekommande vindarna, ganska rejält vid vissa vindstyrkor  och platsen är även utsatt för mycket sjögång från alla passerande båtar som sommartid går i en ständig ström.

 

Att fritidsbåtar blockerar platsen är nog inte nåt större bekymmer, men kustbevakningens stora båt har brukat ligga just där, men har blivit informerad att inte förtöja just vi sugtömmningsstationen, Sen finns det ju alltid risk att nån större båt - av oförstånd - kan lägga sig där tillfälligt.

 

post-106994-0-03143400-1470116476_thumb.jpg

 

post-106994-0-40082000-1470116560_thumb.jpg

 

post-106994-0-23401100-1470116880_thumb.jpg

 

post-106994-0-41752300-1470116993_thumb.jpg

 

Bilden på Guleskärskajen tagen för några år sen. Pilen visar den plats där fritidsbåtar skall lägga till för tömning av toatanken. Kajen har kompletterats med däck sen bilden togs, men platsen skall anpassas ytterligare så att den passar för normala fritidsbåtar att lägga till - inom en inte allt för avlägsen framtid, enligt uppgift.

 

 

 

 

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Igår tog jag bilen till Nynäshamn för att utforska omgivningarna från landsidan. Tänkte sedan se om det fanns en tömningsstation och om den skulle gå att hitta med en båt. Hittade ingen och idag gick jag in på transportstyrelsens karta för att se om det finns någon. Ja, det finns en markering på kartan, ute i sjön mellan två markerade leder, med en röd plupp, dvs oanvändbar även om den varit grön, vem vill lägga till mellan leder som trafikeras av passagerarfartyg?

 

Läser på transportstyrelsens webbplats "Om en båtägare har behov av att lämna sitt toalettavfall till en hamn som inte kan ta emot avfallet kan man göra en anmälan om det via anmälningsformuläret på vår webbplats."

 

Om tanken är full och man är nödig ska man alltså försöka lösa det via ett formulär på internet!

Mycket har man lärt sig att göra online, men detta!

Det bekräftar min uppfattning om transportstyrelsen som det absoluta bottennappet bland offentliganställda oduglingar.

 

Om man nu skulle envisas med att vara laglig så är det närmare till internationellt vatten än till nästa tömningsstation. Som man heller inte kan lita på stämmer med plupparna enligt vad jag sett tidigare i tråden.

 

Hej,

Jag vill påstå att Nynäshamn har en av de bättre tömningsanläggningarna som jag använt.

 

Dess placering är på en flotte strax norr om macken.

 

Fördelarna är:

1. Pumpen är på en flotte. Därmed blir det ingen okynnesfötöjning av folk som ska köpa glass.

2. Den är placerad i skyddat läge så vågor och vind oftast inte är något problem.

3. Det finns manöverutrymme för att kunna göra säkra tilläggningar.

4. Flotten är rejält tilltagen och pumpen har dubbla slangar så två båtar kan tömma samtidigt.

 

Om alla toatömningsanläggningar höll samma höga standard skulle jag vara mycket tacksam.

 

Varför den nu är rödmarkerad känner jag inte till.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för de senaste iaktagelserna!

 

Angående Bovalstrand, jag var där några dagar innan midsommarafton, och det var först när min fru skulle betala hamavgiften som hon upptäckte en lapp, A4, tror den var utskriven från dator och skrivare, där man upplystes om att tömningsanläggningen fanns vid sjömacken.

 

Suck, Kungshamn, lokal byråkrati när den funkar som sämst.

 

Thalattha, du har ingen lust att svänga förbi Lysekil? och se om du hittar nån tömningstation i södra- eller havsvbadshamnen, jag fann ingen, däremot en i norra hamnen, på en relativt hög brygga.

 

 

Nynas med prickar, det förefaller ju som en bra station, men tydligen dåligt uppskyltad?

Du får väl grönmarkera den då på transportstyrelsens karta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag var det en insändare i GP igen, Torslanda Lagun denna gången, där det låg båtar i vägen och där anläggningen ändå inte funkade, trots att det fanns flera slangar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Suck, Kungshamn, lokal byråkrati när den funkar som sämst.

 

 

 

Fungerar som bäst menar du väl.

 

Byråkrati är väl ett sätt att sätta stopp på allt eller fördröja det så länge som möjligt. Det som en vanlig människa skulle fixa på en kafferast - eller.

 

Fast som svensk måste vi ju följa alla lagar och regler och förordningar och föreskrifter och sedvanerätter och även ha möjlighet att överklaga i minst tre instanser.

 

Här skall inte va nån quickfix. Varför göra nåt snabbt och enkelt om man kan krångla till det!? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Fungerar icke när man är själv - utan en massa rep och efterföljande kladd.

 

attachicon.gifmunstycke kort.jpg

 

Tömningsstationer med vinklat munstycke modell "gul sugfot" kommer tydligen från Zickert systems:

http://www.zickertsystems.se/sugtomning/produkter/tillbehor/

Det är en hopplös konstruktion, enligt min mening.

Om många båtägare tycker detsamma så borde det gå att sätta press på företaget att göra designen mer användarvänlig.

Nej, inget av dessa grejer från Zickert funkar bra.

Jag känner igen de flesta av dessa produkter, Skärhamn, där den genomskinliga mellandelen avslöjade att "flärpen" backventilen inte slöt tätt. På Vrångö fanns flera av dessa produkter, men där hade någon stulit den sista delen som man ansluter till däcksgenomföringen.

Eller så hade någon slitit av den i frustration över att det inte gick att tömma ensam.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Njae, Vrångö har ju elektrisk sugpump, ändstycket sitter ju med två spnnklammer, måhända hade en dykning invid kajen gett resultat...

Eller så hade någon sålunda stulit den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Thalattha, du har ingen lust att svänga förbi Lysekil? och se om du hittar nån tömningstation i södra- eller havsvbadshamnen, jag fann ingen, däremot en i norra hamnen, på en relativt hög brygga.

 

 

 

Nu lär det nog dröja innan jag vågar mig på så långa båtfärder. Troligtvis är det färdigseglat för i år.

 

Men det finns kanske nån i Lysekilstrakten som kan utreda.

 

Vill man veta nåt, så är i regel "internt" väldigt tramsigt och intetsägande.

 

Att informationen skulle finnas där gästhamnarna i Lysekil presenterades är väl uteslutet.

 

På Lysekils kommuns hemsida hittades till slut denna "snuttifierade" information.

 

http://www.lysekil.se/uppleva-och-gora/idrott-motion-och-friluftsliv/batplatser-batupplag-och-gasthamnar/sugtomningsstationer.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gillar inte alls de munstycken man ska trycka mot däcket. Rätt åt den som stal det...

Sämsta varianten av tömningsmunstycke. Norskt!?

 

Det finns en EU-standard för sugtömning munstycke och däcksgenomföring, men jag har aldrig sett någon i verkligheten.

 

Munstycket och hålet är rakt, inte koniskt. Tanken är vad jag förstår att det ska gå lätt att tömma ensam.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog borde det gå att tillverka en adapter för det där "trycka-mot-däcket"-munstycket. Ett rör som är koniskt i båda ändar, så det kan tryckas in även i sugmunstycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gillar inte alls de munstycken man ska trycka mot däcket. Rätt åt den som stal det...

Sämsta varianten av tömningsmunstycke. Norskt!?

 

 

 

Jag gillar heller inte de där munstyckena som man måste trycka mot däcket, samtidigt som man måste stå vid pumphantaget  på flotten tre meter därifrån och handpumpa.

 

Så väl är det väl inte - att konstruktionen är norsk. Nåt så dumt skulle väl inte en norrman kunna hitta på. Nej det är all ett svenskt företag som säljer det.

 

Det är snarare så att företaget kommer från en helt annan ort, som får mig att tänka på en norgehistoria.

 

Norrmännens bilväg söderut är ju E6;an. Nu var det dessvärre så att norrmännen kom aldrig ens fram till Göteborg. En bit innan det lilla feskeläget stod det nämligen en skylt vid vägen. "Backa 3 km". Det var mycket diskussioner om detta problem i Norge.

 

En dag skulle den norske kungen Harald träffa Margareta och Carl Gustav i Köpenhamn och för att få en egen inblick i problemet tog han bilen och körde E6;an. När han kom till skyllten "Backa 3 km" tänkte Harald "Trams" och körde vidare.

 

Ett par mil söder om Göteborg fick han dock ge sig. Där stod det på en stor skyllt "KUNGSBACKA"

 

http://www.zickertsystems.se/sugtomning/kontakt/kontakta-oss/

 

Dom som stal munstyckena - om det var sådana som man skall trycka mot däcket - kanske inte heller gillade dom munstyckena. Dom kanske bara ville att de skulle försvinna. :o  

 

Dom vanliga koniska munstyckena är ju inga problem att tomma med själv. Bara att sätta ner i däcksbeslaget, så trycker sig konan mot däcksbeslaget av egen tyngd. Bara att öppna kranen, kliva iland och trycka på knappen. Skulle det va handpump så är det ju bara att handpumpa.

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sägs ju att våra grannar på anda sidan kölen, norskor och norrmän, Ole, Geir och Hanne-Lene, berättar samma historier om oss, fast då om våra tillkortakommanden. Men jag har svårt att tänka mig att just historien med Backa respektive Kungsbacka och Kung Olav kan konverteras till norsk fördel... Var i Norge skulle då Carl XIV Gustav färdas för att detta skulle kunna ske?

 

Hur som helst så plockade jag upp en liftare i en stickad kofta med renar på, med en kartongbit med ortsnamnet "Oslo" skrivet med tuschpenna. Detta var innan nedfarten till Tingstadstunneln. Eftersom jag ändå skulle passera nämnda ort på min väg norrut lät jag denna unge gutt följa med i bilen. Dessutom stod han trafikfarligt där lederna korsar varandra.

Vid "truck stop" i Tanum tänkte jag skämta med honom lite, så jag placerade honom framför min bil (Dåvarande hobbyprojektet, en Citroën DS 19  -73, en sån som kallas för "padda") och bad honom kontrollera bilens körriktningsvisare...

 

-Verker, verker icke, verker, verker icke...

 

Det har redan sagts, men jag nämner det igen.

Vad fasiken, det måste ju fungera, verker, för att vi inte skall tvinga släppa ut skiten i havet.

Det har nämnts här litet om hur det är i östra grannlandet, Finland. Hur gör Pekka, Timo och Sirkka-Liisa? Det nämndes att deras skrovgenomföringar var plomberade... och att deras båtar tydligen kontrollerades?

 

Jag återkommer om jag finner nån tömningsanläggning i helgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har vi tuffat runt och provat några fler tömningsstationer på västkusten. Rörö har vi provat tidigare och den är bra. Hönö Klåva, Åstol, Lysekil (Havsbadhamnen) och Kungshamn har funkat fint men på Mollösund är den riktigt dålig, suger knappt och har ett munstycke som tätar dåligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har vi tuffat runt och provat några fler tömningsstationer på västkusten. Rörö har vi provat tidigare och den är bra. Hönö Klåva, Åstol, Lysekil (Havsbadhamnen) och Kungshamn har funkat fint men på Mollösund är den riktigt dålig, suger knappt och har ett munstycke som tätar dåligt.

Tack Makro!

Den i Lysekil, havsbadshamnen hittade jag inte.

Läs mina och Thalattahs inlägg om Kungshamn tidigare i denna tråd, så är det nyligen som den började att fungera.

 

DSC_0001_zpsfyy8hf8i.jpg

 

Här är en bild från Hönö Klova, en veritabel "wet bar" här finns mycket av det man kan önska sig, vatten, diesel och tömning, vid samma brygga.... Tveksam om det är lyckat, tja, om då tilläggande båtar där tankar och tömmer samtidigt och ger fan i all stoppa ned vattenslangen i tömningshålet, vilket jag sett att någon gjort i gästhamn.

Jag har ännu inte provat Hönö Klovas tömning, återkommer med rapport.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag var munstycket som tätar mot båten borta i Mollösund så där gick inte tömma alls.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag var munstycket som tätar mot båten borta i Mollösund så där gick inte tömma alls.

Du har väl rödmarkerat detta på transportstyrelsens sida!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl fullständigt meningslöst att markera nåt överhuvudtaget på den sidan, så länge hela västkusten och hela norrlanskusten mm är täckt med grå pluppar som som täcker över alla befintliga sugtömmningstationer.

 

Har man inte mer förstånd på transportstyrelsen, så är det illa ställt där.

 

Nej man får nog lära sig efter hand var de olika stationerna finns.

 

hade jag haft någon kunskap inom dataområdet, skulle jag totat ihop en sida själv som visade var man kan tömma toatanken på Västkusten. Tyvärr är min kompetens inom område mindre än noll.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På SR P4 var det ett repotage i morse, där man från transportstyrelsens sida berättade att man påpekade för kommunerna då de dått en röd prick. Och detta skulle då påskynda processen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det rapporterat för Mollösund. Man kan ju hoppas att det per automatik skickas till ansvarig för stationen. Hamnvärden visste åtminstone om det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det rapporterat för Mollösund. Man kan ju hoppas att det per automatik skickas till ansvarig för stationen. Hamnvärden visste åtminstone om det.

 

Transportstyrelsen kan ju, likt andra myndigheter, dela ut armband. Det brukar ju funka!

#NOSHIT

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns många konstigheter i Transportstyrelsens karta. T.ex i Lerkil,  man sätter ut en position i decimalgrader med en noggrannhet på en miljondels grad vilket är centimeternoggrannhet när stationen i verkligheten ligger mer än 200m från platsen i kartan. Vi som känner till platsen för stationen borde  kunna flytta på den i kartan. Varför använder man positionsformatet decimalgrader när våra sjökort är i grader, minuter och delar av minuter, vem kan ta ur decimalgrader i ett papperssjökort. Inte ens alla digitala sjökort klarar formatet och varför inte ett vedertaget positionsformat som används i andra kungörelser som Ufs mm. Jag har påpekat detta för flera år sedan utan något resultat och fortsätter att skicka in rättelser på det jag känner till. 

 

Den som är intresserad av olika positionsformat kan läsa mer här http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/TEK-Var%20ar%20vi-jan2014.pdf

 

Hälsningar Ove

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

DSC_0004_zpsq2x57ss4.jpg

Hönö Klova.

Kombinerad dieseltankning, vattentankning och sugtömning.

Ligger på nocken av den stora betongkajen. Idag 6-7 m/s rent västlig vind, blåste bort från nocken. En del större permanent förtöjda båtar på båda sida om denna nock underlättar inte tilläggningen. Det blev till att backa in med rodret (=drevet) dikt sb och köra fullt ös med bogpropellern åt samma håll.

Snygg och bra brygga, men ingen avfendring.

Den där sugtömningssymbolen saknades, se bild högre upp.

Men ett ypperligt munstycke, som man kunde släppa, det sitter kvar i hålet iallafall. Men svårt att veta om septiktaknen är tom, då det inte finns någon genomskinlig del vid munstycket.

Instruktioner på tyska och engelska, inget på svenka...

Men den funkar iallafall bra, bra sug. Slangen är inte slälvinrullande vilket man kan tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här ligger tömningsstationen i Lysekil vid Havsbadshamnen.

DEt blev visst en rackarns liten bild såg jag nu men den är i ringen nere i högra hörnet.

post-107971-0-25268500-1470594020_thumb.jpg

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har dom flyttat den.

 

När jag var där för några år sen låg den betydligt längre in mellan dom bryggorna. Trång och besvärligt - dessutom fungerade det inte för mig att tömma.

 

Det är ju ett stort lyft att de flyttat anläggningen längre ut.

 

En annan är ju inte riktigt klok - ja, det har jag ju i och för sig vetat om länge.  :wacko:

 

Satte mig med transportstyrelsens karta och koncentrerade mig på Bohuslän med Gbg (delar av Gbg ligger ju som bekant inte i Bohuslän)

 

Räknade hur många bryggor/i vissa fall hamna som var upptagna. Totalt 536 st 

(med reservation för ev felräkning - enstaka i så fall)

Där det kan finnas två små skitbryggor på ett ställe har de betecknat dem som norra och södra. På Rössholmen i Kungshamn - där  ABBA-fabriken tidigare låg har de delat upp kajen/bryggan i tre delar. Helt ofattbart.

 

Sen räknade jag hur många gråa pluppar som fanns. Totalt 324 st.

Vad är det för klantskallar som på betald arbetstid lekt med detta.

 

49 sugtömmningstationer finns det i alla fall på Bohuskusten, varav 11 var ur funktion.

 

Vad jag skall göra med statistiken vet jag inte riktigt, men det kanske blir ett inlägg på min blogg med en massa tramstext. Möjligtvis kan det bli ett mail till Transportstyrelsen och det värsta är väl att jag kommer att idiotförklara dom.

 

post-106994-0-88972900-1470603374_thumb.png

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här ligger tömningsstationen i Lysekil vid Havsbadshamnen.

DEt blev visst en rackarns liten bild såg jag nu men den är i ringen nere i högra hörnet.

Ok, tack för det, då vet jag!

Jag strök ju förbi bryggorna där i somras, men missade anläggningen. Minns att det stod en massa folk på bryggorna, det var kappsegling på Gullmarn, kanske var det så att dessa åskådare skymde anläggningen och dess skylt. För skylten var väl minst 10x10 cm!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är skrämmande vad dåligt det fungerar, säsongen har precis börjat och det lär väl komma ut en massa båtar runt och efter midsommar som vill tömma sina septiktankar.

 

Björkö, fann igen tömningsstation.

Björkö stationen finns längst in i hörnet i sydost en av de få som är rätt placerade på Transportstyrelsens karta, dock en olämplig och trång placering.

Hälsningar Ove

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy