Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Rapport från sugtöningsstationer längs Bohuskusten.

Rekommendera Poster

 

Men de gröna plupparna i kartan är pumpar som finns?

 

Jo, så är det tänkt. Gröna pluppar är tömningsstationer som finns och som inte någon har felanmält (de kan ju i och för sig vara trasiga ändå om ingen felanmäler).

 

Det är väl som i det militära, om inte kartan och verkligheten stämmer överens så är det kartan som gäller... ;)

 

Ska ta mig in i Sthlms skärgård i år så kan va bra att veta vart de är :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men de gröna plupparna i kartan är pumpar som finns?

Jo, så är det tänkt. Gröna pluppar är tömningsstationer som finns och som inte någon har felanmält (de kan ju i och för sig vara trasiga ändå om ingen felanmäler).

 

Det är väl som i det militära, om inte kartan och verkligheten stämmer överens så är det kartan som gäller... ;)

Ska ta mig in i Sthlms skärgård i år så kan va bra att veta vart de är :)

 

Absolut. Och eftersom vi har en riktig skärgård utanför Stockholm blir det ofta långt till internationellt vatten. Helt annat än att segla navelsträngsskärgård i Bohuslän :):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport från ytterligare en tömningsstation på Västkusten: Nordkoster.

Vansinnig placering vid östra kortsidan av Västra bryggan. Kajen är bara fem meter lång. Dessutom är avståndet till den lilla linfärjan så snålt att en längre och bredare båt än vår sannolikt skulle blockera färjans passage.

Tömningsmunstycket är vidare av den variant som sitter i 90 graders vinkel mot slangen (varför?) och som ser ut som en sugfot. Konstruktionen innebär närmast en garanti för att det ska hamna tankinnehåll på däcket. (Den avsmalnande gummipipen fungerar mycket bättre, enligt min uppfattning).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Speljakt, anmäl eländet på Transportstyrelsens sida, och maila Strömstads kommun, jag har fjort så med mina iaktagelser.

Likadant munstycke finns det i Skärhamn och i Lysekil norra, lämnade av mer skit än det sög upp. I Skärhamn fick jag skiten på däck från båten innan mig.

Det är lätt att förstå varför många, de flesta, väljer att töppa i havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

töppa

 

Mellanting mellan "tappa" och "tömma"? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser i alla fall sugtömningsstationen i Hunnebo ut. Tog en bild på den så man tydligt ser dess position i förhållande till ett av Hunnebos mest kända landmärken: Bella Gästis. Stationen står allra längst ut (nordliga änden) på norra kajen, precis vid inloppet till gästhamnen. Jag gissar att den är rätt utsatt för svall eftersom många båtar drar förbi nära utanför i hög fart, och båtar som ska in i hamnen slår nog av så det blir svall precis där ute också. Kan ju vara nåt att tänka på, så man inte står där med en bajsfontän. Eller inte vet jag vad som kan hända - har aldrig använt en sån. :)

post-103957-0-60758900-1468259084_thumb.jpg

 

Flygfoto med position. Fast jag tror att den kan vara nåt tiotal meter längre NV, för kajen är ombyggd på senare år, och den är nog lite längre åt det hållet.

 

post-103957-0-63688900-1468259428_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmde ju i Hunnebo häromdagen, javisst, en del svall från mindre båtar som plöjde fram i full deplacementfart.

Bra sug i slangen, men den ville rulla in sig hela tiden. Under tiden vi tömde passerade säkerligen 10-15 båtar, som inte tömde....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysekil, fiskhamnen, idag.

Om det finns en sugtömning där så har dom gömt den väldigt bra, jag fann ingen, och ändå tog jag en promenad med hunden runt hela hamnen. Det fanns heller ingen skylt som annonserade en sugtömningsanläggning, däremot tömningsanläggning för husbilar.

Hyfsat pris på diesel, men överpris på gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sneglade litet på båtgrannens GöteborgsPosten, som han hade köpt, där stod en arrtikel om bristen på sugtömningar, jag köpte ingen tidning idag,moch finner inte artikeln på GPs webupplaga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så fick jag loggat in på eGP, och i sedvanlig journalistisk anda, när det är nyhetstorka, så skriver man en artikel utan meningsfullt innehåll, mer än det vi redan vet, det är ont om sugtömningsanläggningar, och de som finns har bristande funktion, fritidsbåtsägarna misstönks dumpa sin skit i havet, och Polisen prioriterar inte detta brott, dom har ju annat att tänka på gängkriminalitet och massuppsägningar.... Ja det sista skrev inte eGP om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Töppa" är väl en utsvävning i neologism, nybildning av ord, eller möjligen tjocka fingrar på litet tangentbord, i samråd med värdeläst felstavningsprogram.

 

Nåväl, Mollösund passerades på södergående idag, DÅ ser man se stora fina skyltarna som annonserar att det finns en sögtömning. Om man kommmer söderifrån syns den inte, hur tänkte man där? Inte alls? Då vi hade varit ute på "internationellt vatten" så fanns det inget tömningsbehov. Dessutom var det v-sv vind på 8-10 m/s och även om stationen har en bra placering så är det lite meck med tilläggning. Passerade även Skärhamn, där hela slangen med munstycktet låg i vattnet, man kan ju hoppas att pumpen var avstängd, annars hade Tjörns kommun snart hela Skagerack i sitt avloppsnät.

 

Jag har litet SMS-kontakt med båtkompisar runt i kring, som rappoterarar att dom aldrig sett någon tömma tanken på sugtömningstation, att det är skitsvårt att nå dessa samt att när man väl förtöjt vid sugtömningen funkar inte pumpen, slangen läcker, eller till och med att mustycket inte passar i däcksgenomföringen, detta var nånstans i Dalslands kanal, alla uppmanades att anmäla detta till kommunen och transportstyrelsens hemsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blir lite orolig att transportsyrelsens sida floppar om inget görs åt bristerna. Skrev in några kommentator runt en sugtömmningsanläggning vilket gick bra, därefter okynnesmärktes som röd... Någon form av Inlogg utöver robottesten bör väl finnas?

Redigerad av Vilse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klicka på alla bilder som föreställer en butiksfasad... Tja vad skal man säga om den sidan, vi kan väl drista oss att prata latrin och säga att det är skit.

 

Passerade Marstrand och bad besättningen titta efter blå skyltar, men inga sådana observerades.

Krånglade oss in till Rörös istället, där höll en kille på att byta ekolod i sin båt som var upphissad i kranen, och trefaskablen var då ansluten till kranen så sugtömningspumpan var urkopplad, då det var sjösättning på gång blev det ingen tömning, det finns ju bra toaleter i gästhamnen. Idag hade SSRS litet publika aktiviteter och en båt låg ivägen.

Utanför brygga Q i Hinsholmskilen finns det en pontonbrygga med sugtömning, denna har legat där länge men med huva över slangstället, men idag var den avtäckt. Men funkade gjorde den inte. Det gjorde däremot sugtömningen mellan P och Q bryggorna, den vid mastkranen, och den har ett väldigt bra sug.

 

Måhända har jag skrivit det innan, men jag har mailat till diverse hamnar och framfört mina åsikter, ännu inget svar.

Och så har jag ju då klickat på bilder med butiksfasader och ibland öven trafikskyltar och träd... Mr. Robot skall tydligen återkomma på SVT, undrar om han klickar på bilder med butiksfasader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det är så svårt att få toatömning att fungera i Sverige. I Finland verkar det vara en självklarhet att det går att tömma toatanken.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrångö ligger ju inte i Bohuslän, men starx intill.

Stationen ligger bra till, pumpen funkar, det finns en lång slang. Men yttersta delen, det koniska röret saknas, så det sket sig här också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kungshamn, Guleskären, svår att hitta, sitter monterad i ett skåp i en husfasad, ser ut som en bankomat på avstånd, direkt dåligt uppskyltad, och när vi äntligen fann den kan man läsa en handskriven lapp, "ur funktion".... (Idag).

 

 

 

Gick förbi Guleskär i Kungshamn i går på min väg ut på havet.

 

Tömningstationen var flyttad och ombyggd och FUNGERADE.

 

 

post-106994-0-17045600-1469687234_thumb.jpg

 

post-106994-0-43962200-1469686992_thumb.jpg

 

Dessvärre sitter en skylt med reklam för en restaurang i direkt anslutning till tömnigstationen.

 

Däremot finns det en flaggstång med en flagga med tömningssymbolen alldeles intill.

 

 Det som är besvärande är att kajen där tommnngstationen ligger inte är avsedda för fritidbåtar, utan är en kaj för stora lastfartyg. De gummidäck som utgör "Avfendring" sitter alldeles för högt. På min båt när nederkanten precis till min ganska dåliga avbärarlist av teak och sen passerar det ständig ström av fritidsbåtar förbi.

 

Sen är det ju så, och av mig ett ofta påpekat faktum, att vissa motorbåtsförare inte ser mindre djur än elefanter.

 

Medans jag låg och sög min toalettank kom det en norsk snipa, som drog upp en massa sjö. Försökte teckna åt föraren att sänka farten, men som sagt - föraren såg inte mindre djur än elefanter.

 

Vilket jag i och för sig tackar för - 1.92 lång och väger i det närmaste 1/8 ton med en norskbyggd motorseglar på 4,5 ton som är lik ägaren. Dvs den ser inte riktigt klok ut. Bara detta faktum hade väckt min uppmärksamhet -dock inte norrmannens. Jag var ju på plats, så jag kunde bära av min båt, så att inte min halvtaskiga teakavbärare knäcktes.

 

Skall jag va lite elak, så tror jag faktiskt inte att den gamla anläggningen inte fungerade.

 

Jag tror snarare att det var en konflikt mellan Sotenäs Komun och Kungshamnsfiskarnas andelsförening,eller rättare sagt dess rigida VD.

 

Anläggningen stod klar i flera år, men stängd. Det påstods att det var en konflikt mellan tömmnigstationens ägare, Sotenäs Kommun och Kungshamnsfiskarnas andelsförening.

 

Till slut öppnades den i alla fall, men ganska snart kom det upp anslag om att båtar som skulle sugtömma inte fick lägga till framför tömningstationen. Den platsen var enbart tillför båtar som köpte dieselolja från Kungshamnsfiskarna.

 

Nu står det också målat med väldigt mycket märkfärg på kajen var båtar som skall tömma toatanken skall lägga till och var.

 

Jag får väl skriva tll Kommunen och påpeka att det är besvärligt att ligga vid tomningstationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det är så svårt att få toatömning att fungera i Sverige. I Finland verkar det vara en självklarhet att det går att tömma toatanken.

 

Mackey

 

Bra att de finns, men vet du något om användandet? I Sverige verkar det ju bara ha blivit ett stort skämt, har hittills aldrig sett någon som använt en tömningsstation. Mötte en hel del utländska båtar i leden utmed ostkusten, då är det väl internationellt vatten?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thalattha och trewq, det är bara att fortsätta att mailbomba kommuner och transportstyrelse.

Thalattha har ju en del "inside information" om vad som har föregått i den kommunen, hamnen, och beskrivningen ovan är ju föga överaskande, "töm gärna här, men lägg båten nån annanstans..".

Sämre lokalisering av tömningstation behöver man ju dock inte leta länge efter, frågan är vad som är sämst, väl synlig på stor och hög yrkeskaj, eller längst in i hamnens avkrok (framför yrkesfartyg) på grunt vatten? (Rörö).

Men man installerar väl tömningstationerna där det finns både avlopp och el, och det gör det sällan längst ute på bryggorna, utan längst in i hamnarna.

 

Tänk om man hade placerat sjömackarna lika illa, då hade man inte sålt speciellt många liter diesel eller bensin just där. Utan man hade tankat "någonannanstans"...!

 

Blir det nu en grön prick i för Kungshamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man/nån väl ha konstruerat en standardiserad flytbrygga med tömningsstation, och sålt den till alla platser som vill ha sugtömning. Kan placeras lite där det finns plats över, är inte brutal mot båten om det guppar av svall (troligtvis följer den hyfsat med i höjdled dessutom), och ger inga problem med markägare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har mailat till Komunalrådet och framfört mina iakttagelse, förslag och önskemål med förhoppning om att kajen anpassas så att det blir lättare att lägga till.

 

Läget - när det bara finns en tömningstation i omrödet är väl egentligen optimalt. 

 

Hade det varit en träskoning som gått ner till vattnet, hade det varit betydligt lättare att fendra av.

 

Tidigare stod det på kommunens hemsida platser där man skulle bygga sugtömningstationer. Inom området har jag för mig att förutom den på Guleskär. Det skulle byggas vid Smögenhamnen, på Hasselösund och min egen hemmahamn, Springets småbåtshamn. 

 

Det skulle i så fall blivit fyra stycken inom en distansminut. Fast det är inte så dåligt om det finns en centralt placerat mellan dessa hamnar och vid Havets E6;a där alla som går inomskärs passerar.

 

Grön prick det skiter i alla fall jag i. Den syns inte i sörjan av alla gråa prickar på den där sidan - vad det nu var för nått. Däremot flaggan med symbolen på sin flaggstång intill stationen, sysns ju på långt håll.

 

Sen när man kommer nära och ser reklamskulden på väggen bakom slangen, kanske man får den uppfattningen att det inte är nån station för tömning av skittankar i båtar, utan en restaurang.

 

Jag påpekade även detta faktum för vårt kommunalråd.

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Konstigt att det är så svårt att få toatömning att fungera i Sverige. I Finland verkar det vara en självklarhet att det går att tömma toatanken.

 

Mackey

 

Bra att de finns, men vet du något om användandet? I Sverige verkar det ju bara ha blivit ett stort skämt, har hittills aldrig sett någon som använt en tömningsstation. Mötte en hel del utländska båtar i leden utmed ostkusten, då är det väl internationellt vatten?

 

 

 

 

Nu har jag ju nära till tömningstationen och den har fungerat de gånger jag besökt den sen jag sattte in tank imin nuvarande båt. För mig är det självklart att i första hand suga tanken, sen början på 2000-talet, dä jag hade båt på Svinninge Marian. Fast jag har allt löst tömningen av min toatank  på alternativt vis, så sent som i fjol,

 

När jag tömde senast i fjol höst stod mätaren på under 500 - nu stod den på ca 3300. Om det har med antalet tömningar att göra eller om det är nåt som har påverkats av flytten (ett annat räkneverk) vet jag inte

 

Får notera en exakt mätarställning nästa gång jag passerar.

 

Hade det varit på den gamla goda tiden innan plottrar och datorer och appar och sugtömningar, så hade man kunnat noterat i "loggboken" som vi kallade den dagbok vi förde när vi var ute med båten. Där noterades allt av intresse under dagens seglats.

 

Sen kom den moderna tiden och jag tänkte jag skulle skriva det digitalt i nån form, så nu fungerar ingenting. Får väl skriva på nåt hörn av det gamla båtsportkortet över Kungshamn. Det är nu nästan nytt - rättat till år 2000 står det tryckt på det och det får nog va i tjänst i ytterligare några år - kanske resten av mitt seglarliv. 

 

Även på västkusten är det mycket internationellt på vattnet. Norskar och Danskar. 

 

"Här seglar även britter och yankees och allt

och tyskar och tom portugiser

Det var hemskt när man gick utan hyra och svalt

och fick smörj av Antwerpens poliser"

 

Hur katten kunde det smyga sig in en visa av Taube!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Konstigt att det är så svårt att få toatömning att fungera i Sverige. I Finland verkar det vara en självklarhet att det går att tömma toatanken.

 

Mackey

Bra att de finns, men vet du något om användandet? I Sverige verkar det ju bara ha blivit ett stort skämt, har hittills aldrig sett någon som använt en tömningsstation. Mötte en hel del utländska båtar i leden utmed ostkusten, då är det väl internationellt vatten?

Läste en finsk undersökning i samband med att vi installerade sugtömning 2012 och jag har för mig att 90 % använde sugtömning.

 

Vi pratade med en finsk båt i Piteå - eller i alla fall med besättningen - och de berättade att på finska båtar är kranen för tömning till havet plomberad och de har någon form av besiktning/kontroll.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Konstigt att det är så svårt att få toatömning att fungera i Sverige. I Finland verkar det vara en självklarhet att det går att tömma toatanken.

 

Mackey

Bra att de finns, men vet du något om användandet? I Sverige verkar det ju bara ha blivit ett stort skämt, har hittills aldrig sett någon som använt en tömningsstation. Mötte en hel del utländska båtar i leden utmed ostkusten, då är det väl internationellt vatten?

Läste en finsk undersökning i samband med att vi installerade sugtömning 2012 och jag har för mig att 90 % använde sugtömning.

 

Vi pratade med en finsk båt i Piteå - eller i alla fall med besättningen - och de berättade att på finska båtar är kranen för tömning till havet plomberad och de har någon form av besiktning/kontroll.

 

Mackey

 

 

Beror inte det på den allmänna Svenska tramsigheten. Vi är så lagom att ingen tar nåt på allvar.

 

Det gäller bara att dra en väl avvägd "vals"  vid mord eller snatterier eller att köra berusad på sjön eller ta av vad som helst.

 

Sätter man nån gång "ner foten" från myndigheternas sida, så är det i populistiska frågor.

 

Sen har väl inte lite skit från fritidsbåtar inte stor betydelse. En spott i havet i jämförelse med de stora miljöbovarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man/nån väl ha konstruerat en standardiserad flytbrygga med tömningsstation, och sålt den till alla platser som vill ha sugtömning. Kan placeras lite där det finns plats över, är inte brutal mot båten om det guppar av svall (troligtvis följer den hyfsat med i höjdled dessutom), och ger inga problem med markägare.

Det finns på några ställen redan sådana, det är en väl avfendrad flytande aluminiumtank, med en manuell membranpump och slang med munstycke. Jag såg och använde en sån i Fjällbacka denna sommar.

Men som Thalattha upttäckt, det krävs två personer för att sköta denna, inget för ensamseglare alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag menar en som fungerar precis som såna som är på land. Man förtöjer vid flytbryggan, drar slangen till sughålet och startar pumpen. Så som jag tänker mig det kan det inte krävas två personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag menar en som fungerar precis som såna som är på land. Man förtöjer vid flytbryggan, drar slangen till sughålet och startar pumpen. Så som jag tänker mig det kan det inte krävas två personer.

 

 

Tanken är inte fel men på Tex Guleskär - där pumpen är idag hade det inte passat. Där hade man sabbat djupkajen för stora fartyg gena om att förtöja en dylik. Daremot mitt emot på "Smögensidan" strax söder om inloppet till "Nya Hamnen" Hade det passat utmärkt. 

 

"Bara" att dra avloppsledningen från pumpen till kommunens pumpstation - den sista före reningsverket. El och spolvatten finns ju redan i kommunens pumpstation.

 

Det finns många sådana ställen som en sån pontonbrygga du tänker på skulle kunna placeras.

 

Fanns det en efterfrågan skulle det finnas dylika bryggor till salu - fast det kanske det redan finns. En nisch för pontonbryggtillverkare.

 

Om man behöver va en eller två man för att suga beror på munstyckets utformning.

 

De som har en lång pip som man stoppar ner i däcksutaget är inga problem öm man är själv. De som måste tryckas mot däcket är helt omöjliga att hantera själs, spesiellt om man måste stå vid handpumpen och pumpa.

 

Dom som konturerat den senare har aldrig varit själva när de försökt att tömma en toatank under verkliga förhållande.

 

Fungerar ju perfekt på kontoret vid ritbrädet - men så är det ju med mycket som skapas vid ritbrädet.

 

Efter ett yrkesliv i elbranschen och med allmän behörighet ( får stå ansvarig för alla förekommande eljobb i Sverige - och därmed kanske också i hela EU!?) Klarar inte att byta en lampa i strålkastaren på min bil. Det värsta är att det gör de nästan inte på bilverkstaden heller - utan att plocka ner "halva bilen"

 

Typisk ritbrädeskonstruktion.

 

Fungerar

 

post-106994-0-08961700-1469853393.jpg

 

Fungerar icke när man är själv - utan en massa rep och efterföljande kladd.

 

post-106994-0-03065500-1469853490_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick precis mail från kommunalrådet i Sotenäs.

 

De har redan de åtgärder som jag föreslog för tömmingstationen på Guleskär  på sin agenda, med namngiven person som ansvarig. 

 

Mitt mail hade gått runt till några personer bl.a VD för Kungshamnsfiskarna.

 

En av kommentarerna var att tömingstationen använts ganska mycket, trotts dålig uppskyltning mm

 

Om jag förstod det som var skrivet rätt, så skulle de omedelbart ta ner reklamskylten för restaurangen - som är lite vilseledande. Att fixa till förtöjningsplatsen skulle ta lite längre tid.

 

De hade också talat med besättningen på Kustbevakningens stora båt - som brukar förtöja så att den spärrar tömningstationen, att lägga sig lite längre bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fungerar icke när man är själv - utan en massa rep och efterföljande kladd.

 

attachicon.gifmunstycke kort.jpg

 

 

Tömningsstationer med vinklat munstycke modell "gul sugfot" kommer tydligen från Zickert systems:

http://www.zickertsystems.se/sugtomning/produkter/tillbehor/

Det är en hopplös konstruktion, enligt min mening.

Om många båtägare tycker detsamma så borde det gå att sätta press på företaget att göra designen mer användarvänlig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fungerar icke när man är själv - utan en massa rep och efterföljande kladd.

 

attachicon.gifmunstycke kort.jpg

 

 

Tömningsstationer med vinklat munstycke modell "gul sugfot" kommer tydligen från Zickert systems:

http://www.zickertsystems.se/sugtomning/produkter/tillbehor/

Det är en hopplös konstruktion, enligt min mening.

Om många båtägare tycker detsamma så borde det gå att sätta press på företaget att göra designen mer användarvänlig.

 

Nej, inget av dessa grejer från Zickert funkar bra.

Jag känner igen de flesta av dessa produkter, Skärhamn, där den genomskinliga mellandelen avslöjade att "flärpen" backventilen inte slöt tätt. På Vrångö fanns flera av dessa produkter, men där hade någon stulit den sista delen som man ansluter till däcksgenomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår tog jag bilen till Nynäshamn för att utforska omgivningarna från landsidan. Tänkte sedan se om det fanns en tömningsstation och om den skulle gå att hitta med en båt. Hittade ingen och idag gick jag in på transportstyrelsens karta för att se om det finns någon. Ja, det finns en markering på kartan, ute i sjön mellan två markerade leder, med en röd plupp, dvs oanvändbar även om den varit grön, vem vill lägga till mellan leder som trafikeras av passagerarfartyg?

 

Läser på transportstyrelsens webbplats "Om en båtägare har behov av att lämna sitt toalettavfall till en hamn som inte kan ta emot avfallet kan man göra en anmälan om det via anmälningsformuläret på vår webbplats."

 

Om tanken är full och man är nödig ska man alltså försöka lösa det via ett formulär på internet!

Mycket har man lärt sig att göra online, men detta!

Det bekräftar min uppfattning om transportstyrelsen som det absoluta bottennappet bland offentliganställda oduglingar.

 

Om man nu skulle envisas med att vara laglig så är det närmare till internationellt vatten än till nästa tömningsstation. Som man heller inte kan lita på stämmer med plupparna enligt vad jag sett tidigare i tråden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...