Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
benny_b

Generator spökar...

Rekommendera Poster

Hej 

 

Hjälper med faderns båt då det spökar lite i laddningen.

 

Felet: 

Ingen eller liten laddning till förbrukarna och batterierna är nya.

 

Vi har felsökt genom att mäta spänningen på batterierna (både start och förbrukarna) innan generatorn går. Då visade mätaren 12,4 V på både förbrukar och startbatt. När vi sedan startar motorn så visar mätaren fortfarande 12,4 V. 

 

Jag har även "tömt" lite ur förbrukarna för att se om det kunde ge lite. och se om batterierna skulle "öppna" sig lite för laddning. Men icke..

 

Så min fråga är om det kan vara diodplattan som spökar? Generatorn och motorn är från 1995 så det är inga lik precis.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyser "laddlampan" i panelen när du slår på tändningen?

Om inte kan det vara där felet ligger, generatorn behöver ett litet motstånd (lampans resistans) för att börja ladda.

 

Senast jag råkade ut för detta visade det sig att det var lite ärg i lampans fot som gjorde hela felet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyser "laddlampan" i panelen när du slår på tändningen?

Om inte kan det vara där felet ligger, generatorn behöver ett litet motstånd (lampans resistans) för att börja ladda.

 

Senast jag råkade ut för detta visade det sig att det var lite ärg i lampans fot som gjorde hela felet.

 

/B

 

 

Laddlampan lyser inte... Men kan ju vara den som är paj... och om jag inte minns fel från grundskolan så måste den vara hel för att generatorn skall funka... 

 

Men startbatteriet verkar kunna överleva på det lilla som den verkar få från generatorn. Så frågan är om det inte är fel på annat sätt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyser inte "laddlampan" fixar man väl den innan man börjar leta efter andra fel ( som kanske inte finns)

 

 

Jag upplevs som "raljerande" av vissa, men ibland måste man säja till!

 

 

 

Kalle :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyser inte "laddlampan" fixar man väl den innan man börjar leta efter andra fel ( som kanske inte finns)

 

Jag upplevs som "raljerande" av vissa, men ibland måste man säja till!

 

 

Självklart ska jag kolla lampan innan jag går vidare

 

 

Kalle :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu berättar du inget om vilken generator du har men om du har en Volvo Penta så är chansen stor att du har en Valeo. På Valleon finns en anslutning som heter D+ (ibland L). Den bör ha plus på sig när du vridit startnyckeln till gångläge. Det är nämligen så att en generator i allmänhet behöver väckas med en plusspänning till fältlindningen för att komma igång. Detta görs oftast genom att koppla laddningens kontrollampas ena fot till D+. Den andra foten är då kopplad via strömlåset till plus. När fältlindningen sedan fås att generera magnetism och generatorn börjar leverera ström, blir D+ positiv, varför kontrollampan slocknar (kan inte lysa då båda benen är påsitiva).

Checka att lampan får ström (+) från startlåset. Om OK är startlåset OK.

Checka att lampan är hel och får kontakt.

Checka att lampans andra ben har kontakt med D+

 

Hälper det inte får vi göra en djupare analys...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tabell om betäckningarna på olika generatorer. Titta under spalten Charging Lamp... 

post-54642-0-33004200-1466670791_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tabell om betäckningarna på olika generatorer. Titta under spalten Charging Lamp... 

 

 

Det sitter en Hitatchi generator. Yanmar motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,

Har då för mig att laddningens kontrollampa skall gå till L...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...