Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Diwineq

Projekttråd Bayliner 1952 Capri -89

Rekommendera Poster

Tänkte samla allt jag gör framöver med båten i en tråd då jag insett att den varit mer av ett projekt än bruksbåt.

Tänkte börja med lite om bakgrunden och vad som är gjort hittills.

 

post-103927-0-71837200-1466646194_thumb.jpg

 

Båten köptes 2012 då jag vart sugen på att glida runt på havet i en lite större skuta än vad jag då hade.

Jag kunde använda båten i cirka en vecka innan motorn rasade. (En mercruiser 3 liters 4a) Till en början trodde jag att limpan hade gett sig så blev till att beställa ny limpa, knä osv. 

Det hjälpte dock inte utan problemet låg i motorn och vi antog att toppackningen då hade gått.

Plockade bort toppen, planades, ventiler fixades till och på med allt igen.

post-103927-0-83177500-1466646223_thumb.jpgpost-103927-0-65936400-1466646234_thumb.jpg

Det var efter detta när problemet inte löste sig som vi fick plocka bort toppen igen och kolla var den kunde läcka.

Tillslut hittade vi ett hål under ett ventilsäte in till kylkanalen och vi försökte då svetsa igen detta.

Problemet var då att de flesta var precis lika sönderrostade att det fick bli till att skita helt och hållet i den motorn.post-103927-0-29622600-1466646534_thumb.jpg

Vattenpumpen var fräsch med! post-103927-0-86233500-1466646496_thumb.jpg

 

Tog efter ett tag mig tid till att åka till Motala och hämta en ny likadan maskin. Köpte i samma veva en ny generator och lite annat smått och gått.

 

Monterade den nya motorn och monterade nya limpan och genomgångna förgasaren, på med drev osv och i med henne i plurret. post-103927-0-90567600-1466646547_thumb.jpg

post-103927-0-31732900-1466646271_thumb.jpg

Då strulade givetvis drevet. (Cobra drev)

Växlarna hoppade ur efter en stunds körning och slängde i neutralen av sig själv i x antal knop.

Det blev då till att ställa båten igen och riva ner drevet och gå igenom det. Dock utan någon vidare framgång.

Allt såg bra ut och jag tröttnade så oerhört hösten 2013 och båten blev ståendes samtidigt som jag blev sjukskriven som visade sig skulle vara nästan 2 år. Nu fick jag lust att dra igång det hela igen ( sommaren 2016 ) och nu håller jag på med lite ombyggnad av konsoler och annat i väntan på att gå på drevet igen.

 

Tanken med denna tråd är att jag ska kunna hämta inspiration från kommentarer. Kanske inspirera någon annan som har samma tråkiga visa med något som en annan men som inte får igång lusten att sätta igång.

 

Jag postar lite bilder från det som gjorts tidigare som en kickstart och fortsätter sen med det som sker varje tillfälle jag spenderar i båten / garaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började nu i dagarna med att bygga om "konsolen" som sitter runt motorn framtill. Har skadat armen så går inte i dunderfart direkt men lite får man gjort =)

348qbsk.jpg

 

Fick av isolering och mattan och det såg inte så grannt ut. Det gamla som suttit där även om det fortfarande höll så såg man att det började ge med sig på vissa delar så det fick bli till att bygga om hela.

2eyie0m.jpg

2vman0j.jpg

Så jag tog isär allt och mallade upp på ny fräsch konstruktionsplyfa. Den ska sen sprutas med några lager 2-komponent polyurethane färg från biltema innan den åter byggs ihop. De rundade frästa hörnen lämnar jag iväg de gamla så jag får exakt likadana nya, tänkte använt de gamla då de va fräscha men råkade slå sönder en av de gamla av misstag.

m9rsbc.jpg

 

Får se hur mycket man hinner med imorgon och under midsommarhelgen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sågat ut alla delar och slipat som fan rent ut sagt, körde allt manuellt då det var enklast att få till linjerna rätt.

Efter mycket om och men var det bara lite finlir kvar innan lackering.

post-103927-0-77263400-1467424489_thumb.jpg

 

Fick bli lite temporärt uppbyggt med plast och hela fallerullan och körde med sprutan och 2-komponentfärg.

Biltema hade dock inte kvar sin underbara 2-komponentfärg i x antal färger utan enbart en klarlack, så den fick användas som grund. 

post-103927-0-12912400-1467425122_thumb.jpg

 

Efter ett par lager så ser det just nu ut såhär.

post-103927-0-26426100-1467424851_thumb.jpg

 

Snart dags för lite vit topcoat innan allt klamras ihop och passas in i båten innan matta och isolering åker på  :)

Än sålänge är jag rätt nöjd med resultatet iaf.  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du börjar med båten igen , Om jag vore dig så skulle jag skita i allt runt om kring , lös problemet med drevet sen i med båten i vattnet . Du måste få timmar på sjön för sen ha motivation att börja renovera i höst / vinter .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis,håller med Vinor.

Fixa drevet,annars är det risk att du kommer o lägga båten i malpåse,man behöver dom där timmarna på vattnet...trots allt:)

Och vad gäller drevet så är det nog bara o byta växelhuset,det är nog på väg o packa ihop helt.

Eller,ännu bättre,håll utkik efter ett Volvo PentaSX drev i stället........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra jobbat hittills, kul att följa projekttrådar.

Gjorde själv iordning en Ockelbo HT19 för ett par år sedan och det var mycket slit men värt alla pengar och timmar när båten efter ca 1,5 år sjösattes och allt (i alla fall det mesta) fungerade.

Bifogar ett par inspirationsbilder.

 

 

 

 

 

post-79314-0-47245900-1467446969_thumb.jpg

post-79314-0-36820900-1467447008_thumb.jpg

post-79314-0-92478300-1467447675_thumb.jpg

post-79314-0-22041500-1467447476_thumb.jpg

Redigerad av df90
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen och tack för responsen!  :)

Jag har mer än en båt så jag försöker få till en 5-10 timmar på sjön nästan varje vecka endå  ;)

Jag känner att denna konsolen/kåpan eller vad man vill kalla det var tvungen att göras om när jag ändå var på gång och började rengöra det mesta och nu gick jag precis på semester så snart går jag på drevet och ser om det går att få ordning på det som är. Annars får jag kolla efter ett nytt drev.

 

Ockelbon såg trevlig ut efter renoveringen! Snyggt jobbat, definitivt inspiration att vilja göra allt i sin helhet.  :D

 

Jag har bara planerat in detta som ska sättas ihop på måndag när jag kan hyra ett verktyg på cramo/ramirent, sen drevet, sen ska den i plurret denna med. Tanken var att lägga en annan färg på heltäckningsmattan som sitter över denna "konsol" och se hur pass bra det passar in och byta hela mattan i båten till hösten/vintern isåfall.

Börjar man lite smått, men endå så det blir skillnad så skapar det mersmak har jag lärt mig av tidigare projekt och jag har redan fått ett enormt sug att vilja ta tag i sakerna och göra om mycket i vinter.

 

  • Slutet kylsystem.
  • Ny heltäckningsmatta.
  • Ny klädsel på stolar bland annat.
  • Ny eldragning i hela båten.
  • Ny utökad batteribank.
  • Ny stomme till sittplatserna i aktern.

Det är några av de saker jag vill få gjort under vintern iaf, så lite att "se fram emot"  :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...